5 076 läst ·
28 svar
5k läst
28 svar
Ny spis 3*16 el 1*20A?
Sida 1 av 2
Hej
Skall köpa en ny induktions spis. Har hittat 2 versioner av typ samma spis.
Det som verkar skilja dem år är hur de ansluts. Den ena Bosch HLS79W350U som kom på marknaden 2019 typ är 1*20A den andra Bosch HLS79W351U är märkt 3*16A och släpptes 2022. Typ samma pris.
https://media3.bosch-home.com/Documents/specsheet/sv-SE/HLS79W350U.pdf
https://media3.bosch-home.com/Documents/specsheet/sv-SE/HLS79W351U.pdf
Idag står det en glaskeramikhäll med ugn. Perilex uttag och på elcentralen är det 3 st 10A säkringar och så står det FK2,5 som jag antar är ledarens dimensioner.
Fråga 1
Vilken spis bör jag välja för att få en så smidig/billig installation som möjligt? Ja jag kommer ta en elektriker men det kan ju vara bättre el sämre förutsättningar.
Fråga 2
Den spisen som släpptes 2022 har fått ett klagomål på sig som beskrivs
”I faktabladet så står det att detta är en 3x16A spis. I verkligheten så är det 2x16A som används. 1 fas för ugn och 1 fas som delas av alla plattor. Det går alltså inte ha alla plattor på max för då räcker inte 16A! Om man sätter alla plattor på max så fördelas effekten runt mellan plattorna med ett klickade ljud för varje byte av platta!”
-> Tror ni detta är något man slipper med den äldre varianten med 1*20A?
Stort tack på förhand!
Skall köpa en ny induktions spis. Har hittat 2 versioner av typ samma spis.
Det som verkar skilja dem år är hur de ansluts. Den ena Bosch HLS79W350U som kom på marknaden 2019 typ är 1*20A den andra Bosch HLS79W351U är märkt 3*16A och släpptes 2022. Typ samma pris.
https://media3.bosch-home.com/Documents/specsheet/sv-SE/HLS79W350U.pdf
https://media3.bosch-home.com/Documents/specsheet/sv-SE/HLS79W351U.pdf
Idag står det en glaskeramikhäll med ugn. Perilex uttag och på elcentralen är det 3 st 10A säkringar och så står det FK2,5 som jag antar är ledarens dimensioner.
Fråga 1
Vilken spis bör jag välja för att få en så smidig/billig installation som möjligt? Ja jag kommer ta en elektriker men det kan ju vara bättre el sämre förutsättningar.
Fråga 2
Den spisen som släpptes 2022 har fått ett klagomål på sig som beskrivs
”I faktabladet så står det att detta är en 3x16A spis. I verkligheten så är det 2x16A som används. 1 fas för ugn och 1 fas som delas av alla plattor. Det går alltså inte ha alla plattor på max för då räcker inte 16A! Om man sätter alla plattor på max så fördelas effekten runt mellan plattorna med ett klickade ljud för varje byte av platta!”
-> Tror ni detta är något man slipper med den äldre varianten med 1*20A?
Stort tack på förhand!
Nej, då ska ju dessa 20A räcka även till spisen. Det är säkerligen inte mer effekt på hällen i den. Det kräver dessutom ändring i elinstallationen. Jag rekommenderar att du hittar en spis som har två faser till hällen. Det blir dubbla effekten.
Ok, om jag förstår dig rätt
Undvik 20A spisen. För den kräver ändring av elen.
3*16 är smidigare att installera men välj helst en annan spis.
Korrekt?
/Sven
Undvik 20A spisen. För den kräver ändring av elen.
3*16 är smidigare att installera men välj helst en annan spis.
Korrekt?
/Sven
Ja.
OramaC
Renoveringsnovis
· Västernorrland
· 62 inlägg
OramaC
Renoveringsnovis
- Västernorrland
- 62 inlägg
Jag har fått uppfattningen av att det är 3fas man skall satsa på då det fördelar ut effekten på L1, L2 och L3?
Ju fler 1fas-prylar man har desto viktigare är det med "fasförskjutning" i skåpet för att inte lägga all effekt på säg L1 eller L2 där L3 nästan blir oanvänd?
Ju fler 1fas-prylar man har desto viktigare är det med "fasförskjutning" i skåpet för att inte lägga all effekt på säg L1 eller L2 där L3 nästan blir oanvänd?
Med reservation för att man behöver lite sunt förnuft så är det inget man skall behöva tänka på som vanlig husägare, det skall elprojektören och ev elektrikern tänkte på när huset byggdes. Ja, det är bäst om de tre faserna belastas någotsånär jämnt men det är inte bara det som avgör utan även vilken grupp i elcentralen som används.
Man kan inte räkna med att kunna köra mikro, brödrost och kaffebryggare samtidigt i samma eluttag men det skall aldrig behöva vara något problem att köra hårtork, mikro och speldator i varsin ände av huset, även om de ligger på samma fas.
Man kan inte räkna med att kunna köra mikro, brödrost och kaffebryggare samtidigt i samma eluttag men det skall aldrig behöva vara något problem att köra hårtork, mikro och speldator i varsin ände av huset, även om de ligger på samma fas.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Det handlar om om vad som är smidigt utan om vad som passar din anläggning. Då du skriver att du har tre säkringar och ett perilexuttag så har du trefas, och då ska du ha en trefasspis. Det finns(?) inga moderna spisar som enbart kan kopplas in på en fas, men de flesta har den möjligheten, vilket passar gamla lägenheten med enfas.A Andreas Kneg skrev:
De två spisar du länkar till är identiska vad gäller elanslutningen enligt Bosch hemsida. Mycket riktigt utger de sig för att vara trefasiga men är i verkligheten tvåfasiga, och kräver dessutom 20 A i tvåfas för att få max effekt. Man ser detta enklast på dess totala märkeffekt, 7850 W. En riktig spis har en märkeffekt på runt 11 kW.
Och mycket riktigt upplever somliga att Bosch spisar uppför sig undermåligt pga deras sätt att fördela den begränsade effekten. Vi har ett antal trådar på forumet. Så du borde ha haft med ett tredje svarsalternativ, ingen av dessa. Jag kan inte rekommendera Bosch. Vält ett annat fabrikat, vad vet jag dock inte...
Halloj, ja nu blev det så atr jag köpte spisen i alla fall….tog den nya varianten som då skall ha 3*16A.
Så då har jag en fråga, givet att den nu då potentiellt istället är 2*20A. Vad kommer hända?
Det låter mycket märkligt att man skriver 3*16A och så kommer den inte funka på det? Kommer den lösa ut säkringar ol jag har 3*16A om den körs på max eller vad kommer hända? Vad innebär maxeffekt på spisen. Alla plattor på max +Ugn?
/Sven
Så då har jag en fråga, givet att den nu då potentiellt istället är 2*20A. Vad kommer hända?
Det låter mycket märkligt att man skriver 3*16A och så kommer den inte funka på det? Kommer den lösa ut säkringar ol jag har 3*16A om den körs på max eller vad kommer hända? Vad innebär maxeffekt på spisen. Alla plattor på max +Ugn?
/Sven
Den har en inställning i hällen som begränsar effekten till vad som finns tillgängligt.
Toppen. Tack! Ok
Sällan man kör full effekt på alla plattor ändå… detta förklarar kanske varför jag aldrig kunde maxboosta mer än en platta på min gamla siemens induktionshäll… i en annan lägenhet…
Sällan man kör full effekt på alla plattor ändå… detta förklarar kanske varför jag aldrig kunde maxboosta mer än en platta på min gamla siemens induktionshäll… i en annan lägenhet…
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Du ska kunna begränsa spisen till 16 A via en inställning som man gör via manöverpanelen. Se bruksanvisningen.
Gå igenom de trista trådarna som redan finns på forumet med dessa falska trefasspisar från Bosch. Bo har länkat till ett halvdussin någonstans.A Andreas Kneg skrev:Halloj, ja nu blev det så atr jag köpte spisen i alla fall….tog den nya varianten som då skall ha 3*16A.
/Sven