T Turbo X skrev:
Maila mig på Turbox@telia.com
Jag kan hjälpa dig
Se också mitt mail som jag just skickat.
 
Hej allihop!

Jag kan återrapportera att vår frys nu låter bättre, men inte bra. Insprutningsljudet, som många har problem med, har blivit mycket tystare efter åtgärden med dämpningsskummet. Det höga brummandet som då och då låter i hela huset är kvar, men vi ska göra ett försök med en dämpningsmatta under läckageskyddet.

Vi fick besök från samma tekniker som tidigare, som förut sagt att ljudet är helt normalt. Nu när vi föreslog den lösning som TurboX gett oss, visade det sig att teknikern kände till detta mycket väl och kunde ordna det enkelt. Man kan ju undra varför han inte gjorde den lösningen vid något av de tidigare besöken.

Hoppas ni andra får ordning på oljudet, och om någon lyckas lösa brummandet tar jag gärna del av er lösning!
 
  • Gilla
forses
  • Laddar…
Alltså sånt här kundbemötande är uppseendeväckande. Tekniker som uppenbart vet och känner till problem OCH lösning men struntar i att göra sitt jobb. Riktigt uselt. Hoppas du hällde spillolja och fjädrar på den ickeserviceorienterade teknikern.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Hej,

Ville först tacka TurboX för hjälpen och all information! (Ja, er andra också, men T gav lie telefonsupport också)

Vi har inte en Siemens utan en AEG (samma som Elektrolux och Husqvarna för övrigt) och exakt samma problem. På vår sitter kylelement nere, men samma problem med ingen ljuddämpning vid övergång smal till större kopparrör. Dvs vid förångningen/sprutljud.

Det mest konstiga för mig är varför är inte detta åtgärdat i fabrik och framför allt varför vet inte tekniker om detta, eller gör de?! Haft två Elektroluxtekniker här och ingen kände till. Den första var lite junior så låt gå, men den andra hade en sån försvarsinställning, sa att det lät normalt innan ens kompressorn gick :-S och innan jag ens beskrivit problemet. Det är som att de vet om det, men vill inte göra denna enkla åtgärd, eller vad? Jag förstår inte!

Jag hade förberett med att tömma frys och beskrev för teknikerna problem, men gjorde ändå ingenting. Jag fattar inte. Har jag sagt att jag inte fattar? :-)

Hur som helst så tog jag bort täckpanelerna inne i frysen och åtgärdade enligt TurboX. Knattret är i princip borta.
Vet inte om jag vågar vara säker på det då det bara gått en dag, men baserat på informationen här så har jag med största sannolikhet samma problem som ni med era Siemens och lösningen är densamma.

Jag var beredd på att kasta ut den nya frysen (och kylskåpet) och köpa nytt. Som tur var råkade jag stöta på denna tråd då jag sökte på Siemens, som var en jag funderade på att ersätta min AEG med.

Ska säga att AEG är klassade dB till högre än era Siemens så kompressor och fläkt (ja, i skåpet för att dra upp kylan från botten och ut runt i skåpet) låter en hel del, men det där otroligt enerverande knattrande ljudet verkar vara borta. Nja, det hörs pyttesvagt vid skåpet (skulle uppskatta 1-5% ljud kvar).

Som sagt vågar jag inte säga att allt är frid och fröjd än, men jag hoppas jag slipper lägga mig i sängen och vara galen på hur frysen knattrar 10 m bort. Tänk om jag inte hör det!!?

Stort tack igen TurboX (Det finns permagum över att hämta hos mig om du vill ha lite mer sen :))
 
P
T TurboSmurf skrev:
Hej,

Ville först tacka TurboX för hjälpen och all information! (Ja, er andra också, men T gav lie telefonsupport också)

Vi har inte en Siemens utan en AEG (samma som Elektrolux och Husqvarna för övrigt) och exakt samma problem. På vår sitter kylelement nere, men samma problem med ingen ljuddämpning vid övergång smal till större kopparrör. Dvs vid förångningen/sprutljud.

Det mest konstiga för mig är varför är inte detta åtgärdat i fabrik och framför allt varför vet inte tekniker om detta, eller gör de?! Haft två Elektroluxtekniker här och ingen kände till. Den första var lite junior så låt gå, men den andra hade en sån försvarsinställning, sa att det lät normalt innan ens kompressorn gick :-S och innan jag ens beskrivit problemet. Det är som att de vet om det, men vill inte göra denna enkla åtgärd, eller vad? Jag förstår inte!

Jag hade förberett med att tömma frys och beskrev för teknikerna problem, men gjorde ändå ingenting. Jag fattar inte. Har jag sagt att jag inte fattar? :)

Hur som helst så tog jag bort täckpanelerna inne i frysen och åtgärdade enligt TurboX. Knattret är i princip borta.
Vet inte om jag vågar vara säker på det då det bara gått en dag, men baserat på informationen här så har jag med största sannolikhet samma problem som ni med era Siemens och lösningen är densamma.

Jag var beredd på att kasta ut den nya frysen (och kylskåpet) och köpa nytt. Som tur var råkade jag stöta på denna tråd då jag sökte på Siemens, som var en jag funderade på att ersätta min AEG med.

Ska säga att AEG är klassade dB till högre än era Siemens så kompressor och fläkt (ja, i skåpet för att dra upp kylan från botten och ut runt i skåpet) låter en hel del, men det där otroligt enerverande knattrande ljudet verkar vara borta. Nja, det hörs pyttesvagt vid skåpet (skulle uppskatta 1-5% ljud kvar).

Som sagt vågar jag inte säga att allt är frid och fröjd än, men jag hoppas jag slipper lägga mig i sängen och vara galen på hur frysen knattrar 10 m bort. Tänk om jag inte hör det!!?

Stort tack igen TurboX (Det finns permagum över att hämta hos mig om du vill ha lite mer sen :))
Detta är ett välkänt fenomen sedan 20 år tillbaks i tiden
 
  • Gilla
Aruvido
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Detta är ett välkänt fenomen sedan 20 år tillbaks i tiden
Det är inte det jag fattar i så fall. Varför inte löst i fabrik. Varför vet inte 2x servicetekniker till det.
Känns som något att skapa en konspirationsteori på :) Mysko för mig iaf.
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
T TurboSmurf skrev:
Hej,

Hur som helst så tog jag bort täckpanelerna inne i frysen och åtgärdade enligt TurboX. Knattret är i princip borta.
Nu blir jag lite intresserad igen. Vi hade en tekniker här som fixade en böj och satte permagum på baksidan långt ner på frysen. Det blev mycket bättre men ljudet hörs fortfarande uppifrån på insidan och ut i hela köket och matrummet. Trodde det var det man fick nöja sid med (innan hördes det på övervåningen också).

Men man kan ordna något inne i frysen också alltså? Har du bilder på hur/var? Orkar verkligen inte ta hit någon tekniker igen...
 
P
T TurboSmurf skrev:
Det är inte det jag fattar i så fall. Varför inte löst i fabrik. Varför vet inte 2x servicetekniker till det.
Känns som något att skapa en konspirationsteori på :) Mysko för mig iaf.
den fixen finns inte med i upphandlingen, sen chansar dom att det funkar ändå, om två brukare av 10000 klagar har dom gått med vinst.
 
Sen återkoppling, vi hade ju blivit av med en del insprutningsljud, dock inte tillfredsställande till slut. Felanmälde igen, teknikern kom ut och till slut fick de till det här ljudet, även om vi båda var skeptiska så fungerade det.

Det som gjordes var alltså att montera ur plasten och en isolering i skåpets ovansida, inuti. Där fanns ett rör som ändrade storlek, där sattes permagum. Allt återmonterades och till sist är vi alltså av med insprutningsljudet.

Nu till det tråkiga, tror det är kompressorn som låter, har som ett tinnitus tjutande. Inte konstant, men tillräckligt ofta för att bli enerverande. Det som hjälper ät att bryta strömmen, alltså slå av skåpet, då tystnar det en stund i alla fall. Om jag öppnar dörren är det ingen skillnad, ljudet fortsätter.

Någon som har haft liknande problem med tjutande och fått till en lösning på det?
 
Har en ny Bosch GSN36AWEP frys som också har det här insprutningsljudet som beskrivs ovan och som vissa har spelat in. Har funnits ända sedan frysen installerades för några veckor sedan. Hade varit ok om man bara hört det om man öppnar dörren men det hörs utan problem flera meter från frysen.

ssh9721 ssh9721 skrev:
Nu till det tråkiga, tror det är kompressorn som låter, har som ett tinnitus tjutande. Inte konstant, men tillräckligt ofta för att bli enerverande. Det som hjälper ät att bryta strömmen, alltså slå av skåpet, då tystnar det en stund i alla fall. Om jag öppnar dörren är det ingen skillnad, ljudet fortsätter.
Vår frys hade "bara" insprutningsljudet första 2-3 veckorna...men sedan igår har den dessutom ett konstant surrande ljud, som om kompressorn går konstant. Precis som du skriver så är det som "tinnitus".
Testade att stänga av frysen och starta den igen men det hjälpte inte...den låter så konstant :(

Så det blir till att kontakta Bosch och försöka få dom att åtgärda båda felen. Får hoppas det räcker att bara beskriva problemen och ev. hänvisa till den här tråden.
 
Hoppas de får till en lösning, åtminstone insprutningsljudet borde de kunna göra nåt åt.

Angående det återstående ljudet får jag inte till det med inspelning, telefonen plockar inte upp det. Har varit i kontakt igen med dom, givetvis svarar de att de kan skicka ut någon, med risk för debitering om inget garantiärende. I mitt fall är det svårt i och med att ljudet inte är konstant, och det kommer så klart inte låta om/när någon är här...
 
I vårt fall är "tinnitus ljudet" värre problem än insprutningsljudet. Plus att det är konstant sedan 3 dygn nu och visar inga tecken på att försvinna...det hörs utan problem om man står 5 meter från frysen.

Får se om någon från service hör av sig om när dom kan komma...orkade inte sitta i telefonkö så jag gjorde som dom föreslog på nätet och försökte boka service online igår...men man fick inte välja tid, och det fanns knappt någon plats att beskriva felet (max 100 tecken), utan det stod bara att dom kommer att höra av sig.

Återkopplar här när/om det kommer någon och tittar på frysen.
 
  • Gilla
ssh9721
  • Laddar…
Vår frys låter ännu lika illa, även om insprutningsljudet blivit mkt bättre sedan Siemens satte dit pergagum (efter flera besök!). Vi har i princip gett upp och börjat budgetera för inköp av ny kyl och frys. Då blir det absolut inte Siemens eller Bosch.
 
N nilrog skrev:
I vårt fall är "tinnitus ljudet" värre problem än insprutningsljudet. Plus att det är konstant sedan 3 dygn nu och visar inga tecken på att försvinna...det hörs utan problem om man står 5 meter från frysen.

Får se om någon från service hör av sig om när dom kan komma...orkade inte sitta i telefonkö så jag gjorde som dom föreslog på nätet och försökte boka service online igår...men man fick inte välja tid, och det fanns knappt någon plats att beskriva felet (max 100 tecken), utan det stod bara att dom kommer att höra av sig.

Återkopplar här när/om det kommer någon och tittar på frysen.
Hur gick det med detta?
Har också en Siemens frys som har det där tinnitus pipet som du beskriver. Skulle uppskatta alla tips ni har, för blir lite smått tokig på det där högfrekventa ljudet nu.
 
Hej, verkar som att Turbox mejl är inte aktivt längre. Är det någon här som har den där dokumenten som kan skicka till mig också? Har samma problem med min Siemens frys och Siemens tekniker som säger att ljudet är normalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.