7 157 läst ·
52 svar
7k läst
52 svar
Ny på enrörs-system. Är det här rätt kopplat?
Jag förstår att det är lite svårt att orientera sig i bilderna när man inte har sett komponenterna i verkligheten.
Bypass-skruven är "bara" en plugg. Jag gissar att det är av tillverkningstekniska skäl som den finns där!?
Bypass-skruven är "bara" en plugg. Jag gissar att det är av tillverkningstekniska skäl som den finns där!?
Den ska nog sitta på stiftet i packboxen.T TommyC skrev:
Någon har troligen dragit ut stiftet med en tång eller liknande, då lossnar låsringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilinsatsen urskruvad ur ventilhuset, packboxen urskruvad ur ventilinsatsen,stiftet urtryck från packboxen.
Övre är en Danfoss, nedre en MMA
Man ser låsringen sitta på stiftet.
Tackar, nu är jag betydligt mer upplyst men vet inte om jag är så mycket klokare
Antar att eventuell blockering i systemet är runt det mindre röret i bypassdelen. Att ta loss alla koppel och skölja rent bypass kanske är en god ide. I samband med att sätta in nya ventilsatser och nya termostater.
Underligt att det sitter en plugg när inget är justerbart. Kan det vara för att rensa rent?
Antar att eventuell blockering i systemet är runt det mindre röret i bypassdelen. Att ta loss alla koppel och skölja rent bypass kanske är en god ide. I samband med att sätta in nya ventilsatser och nya termostater.
Underligt att det sitter en plugg när inget är justerbart. Kan det vara för att rensa rent?
Blockering i bypasskanalen har jag väldigt liten tro på. Jag vet inte men gissar att kanalen har samma diameter hela den korta sträckan. Jag kom just på att jag kanske kan kontrollera den saken om jag kan hitta ett lagom grovt snöre eller kabel och pilla in i kanalen. Är det 7 mm hela den korta sträckan så måste man nog lyckas föra inte något främmande föremål där för att orsaka stopp helt eller delvis. Mycket osannolikt är min bedömning.
Har du inte en kran för påfyllning av vatten till värmesystemet. Kanske har du även en kran, plugg eller annat sätt att öppna för att tömma systemet. Om så skulle det vara ganska enkelt att spola slingan som har problemet. Stäng av värme och cirkulation samt stäng strypventilen/ventilerna till den fungerande slingan och spola. Tyvärr får du då in en hel del luft via det nya vattnet men det finns nog inget annat sätt att komma vidare. Om möjligt så samla upp vattnet som spolas ur systemet så går det nog att se om det var ovanligt mycket magnetit i vattnet. Att demontera alla radiatorer blir väldigt mycket mer arbete till förmodligen liten extra nytta jämfört med att bara spola med allt på plats. Jag spolade alla våra prisolrör ett i taget när jag hade demonterat radiatorerna. Jag såg då att magnetiten fanns mest i slutet på två av tre slingor. Inte så mycket nytta med den kunskapen men jag skulle ju ändå ta bort alla radiatorer för att de skulle ersättas med nya större radiatorer då jag konverterade från högtemperatursystem till lågtemperatursystem.
Edit: Jag har för liten erfarenhet men jag gissar att mängden magnetit är ganska liten och att den inte har någon praktisk betydelse. Det finns andra här som förmodligen har en bättre kunskap om den saken?
Har du inte en kran för påfyllning av vatten till värmesystemet. Kanske har du även en kran, plugg eller annat sätt att öppna för att tömma systemet. Om så skulle det vara ganska enkelt att spola slingan som har problemet. Stäng av värme och cirkulation samt stäng strypventilen/ventilerna till den fungerande slingan och spola. Tyvärr får du då in en hel del luft via det nya vattnet men det finns nog inget annat sätt att komma vidare. Om möjligt så samla upp vattnet som spolas ur systemet så går det nog att se om det var ovanligt mycket magnetit i vattnet. Att demontera alla radiatorer blir väldigt mycket mer arbete till förmodligen liten extra nytta jämfört med att bara spola med allt på plats. Jag spolade alla våra prisolrör ett i taget när jag hade demonterat radiatorerna. Jag såg då att magnetiten fanns mest i slutet på två av tre slingor. Inte så mycket nytta med den kunskapen men jag skulle ju ändå ta bort alla radiatorer för att de skulle ersättas med nya större radiatorer då jag konverterade från högtemperatursystem till lågtemperatursystem.
Edit: Jag har för liten erfarenhet men jag gissar att mängden magnetit är ganska liten och att den inte har någon praktisk betydelse. Det finns andra här som förmodligen har en bättre kunskap om den saken?
Redigerat:
Jag kände efter i bypass-kanalen i AGA termopanels 1-rörskoppel. Buntbandet är 7mm brett. Insexnyckeln är 4mm. Inget hinder känns inne i kanalen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du inte redan har en termometer som klarar att mäta temperatur på radiatorer och rör så tycker jag att du ska köpa en sådan. Med termometern kan man enkelt verifiera att slingorna i verkligheten är orienterade som på ritningen samt att alla radiatorer är rätt vända.
Termometern på bilden är i första hand konstruerad för att mäta kroppstemperatur i pannan men den fungerar även utmärkt på radiatorsystemet. Vid temperaturmätning på huden är mätnoggrannheten +/-0,2 °C. Vid mätning på vita radiatorer och blanka rör så kommer emissiviteten på ytorna att öka mätfelet. Hur mycket mätfelet blir vet jag inte men repeterbarheten är bra och det duger för jämförande mätningar. https://www.apotea.se/visio-focus-febertermometer
Här finns effekttabeller för AGA Termopanel. https://kundo.se/org/purmo-group-sweden-ab/d/bestamma-effekt-pa-aldre-modeller-av-tp/
Termometern på bilden är i första hand konstruerad för att mäta kroppstemperatur i pannan men den fungerar även utmärkt på radiatorsystemet. Vid temperaturmätning på huden är mätnoggrannheten +/-0,2 °C. Vid mätning på vita radiatorer och blanka rör så kommer emissiviteten på ytorna att öka mätfelet. Hur mycket mätfelet blir vet jag inte men repeterbarheten är bra och det duger för jämförande mätningar. https://www.apotea.se/visio-focus-febertermometer
Här finns effekttabeller för AGA Termopanel. https://kundo.se/org/purmo-group-sweden-ab/d/bestamma-effekt-pa-aldre-modeller-av-tp/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en gammal black & decker ir termometer som det mäts friskt med, dock är det svårt att få den att mäta på ett rör då den inte visar exakt vart den mäter, utan lyser med en färgad lampa ungefär i området den mäter. Men ja, givetvis är det ett mycket användbart verktyg, använde den i förra huset när jag justerade förinställningen i ett tvårörs-system.T TommyC skrev:Om du inte redan har en termometer som klarar att mäta temperatur på radiatorer och rör så tycker jag att du ska köpa en sådan. Med termometern kan man enkelt verifiera att slingorna i verkligheten är orienterade som på ritningen samt att alla radiatorer är rätt vända.
Termometern på bilden är i första hand konstruerad för att mäta kroppstemperatur i pannan men den fungerar även utmärkt på radiatorsystemet. Vid temperaturmätning på huden är mätnoggrannheten +/-0,2 °C. Vid mätning på vita radiatorer och blanka rör så kommer emissiviteten på ytorna att öka mätfelet. Hur mycket mätfelet blir vet jag inte men repeterbarheten är bra och det duger för jämförande mätningar. [länk]
Här finns effekttabeller för AGA Termopanel. [länk]
[bild]
Klicka här för att svara