902 läst ·
16 svar
902 läst
16 svar
Måste nya medlemmar antas på styrelsemöte?
Sida 1 av 2
Det vanligaste är att nya medlemmar i en brf antas på ett styrelsemöte. Men finns det något annat giltigt sätt?
Jag tänker att om alla styrelsemedlemmar ex skriver under medlemskapet med bank id. Då blir beslutet enhälligt och man slipper hålla extra möten för något som egentligen bara är ett rutinärende.
Finns det någon styrelse som har någon smart lösning där ute?
Jag tänker att om alla styrelsemedlemmar ex skriver under medlemskapet med bank id. Då blir beslutet enhälligt och man slipper hålla extra möten för något som egentligen bara är ett rutinärende.
Finns det någon styrelse som har någon smart lösning där ute?
Husägare
· Klagshamn
· 109 inlägg
Vad säger stadgarna? Det måste ju räcka att tex ordförande och kassör godkänner. Om stadgarna inte tillåter det så är det väl läge att ändra stadgarna.
Renoverare
· Falun
· 171 inlägg
Det borde gå att delegera med vissa förutsättningar, och sedan protokollföra vid nästkommande styrelsemöte. Så löstes det iaf i styrelsen jag satt med i.
Det måste i praktiken nästan alltid delegeras från styrelsen till andra. Annars fungerar inte bostadrättsmarknaden. Ojdå, köper bostadsrätt i juni, styrelsen har lagt nästa styrelsemöte i början av september... Tillträde 1 augusti...
Nja i de olika styrelser jag suttit i har man då alltid fått kalla till ett extra styrelsemöte med en punkt på dagordningen. Vi har inte sett någon annan juridisk möjlighet. Men eftersom vi nu står inför ännu ett extra styrelsemöte tänkte jag att det var värt att fråga här till nästa gång.Claes Sörmland skrev:
Renoverare
· Falun
· 171 inlägg
Enligt 7 kap 4 § lagen om ekonomiska föreningar kan styrelsen delegera vissa uppgifter till specifika personer, se till att delegationen är väl avgränsad bara. Vet inte hur jag skulle överlevt utan delegation när jag satt som ordförande…F Frsto skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Nu är det drygt 30 år sedan, föreningen där jag var ordf. var stor. Vi hade ca 150 överlåtelser per år. Medlemskap skötte vår heltidsanställde förvaltare på delegation. Men "problem medlemsskap" hanterades på styrelsemöte (typ ett företag som ville köpa, vi hade en del "ökända" personer som vi ville försöka stoppa osv.). Eller rättare sagt förvaltaren ringde mig och frågade i tveksamma fall, och vi kom tillsammans fram till att det skulle skjutas på till nästa styrelsemöte. Annars var det en stående punkt på mötena med en lista på nya medlemskap, och förvaltaren brukade redogöra kortfattat om personerna.
Jag kommer inte ihåg om stadgarna tog upp frågan, eller om det var upp till oss i styrelsen att ge delegation efter eget tyckande.
Jag kommer inte ihåg om stadgarna tog upp frågan, eller om det var upp till oss i styrelsen att ge delegation efter eget tyckande.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 152 inlägg
I det olika föreningar jag varit styrelseledamot har styrelsen delegerat beslutanderätten till förvaltaren eller ordföranden, och sedan har beslutet protokollförts vid nästa styrelsemöte. Aldrig varit något problem och är väl närmast gängse praxis?F Frsto skrev:
För mig låter det helt orimligt att ha ett akut styrelsemöte bara för att man har en överlåtelse. Jag har som flera andra svårt att se att det skulle fungera i praktiken. Vi har också medlemsfrågan delegerad till förvaltaren.F Frsto skrev:
Renoverare
· Falun
· 171 inlägg
Det är så man måste jobba (mer eller mindre iaf) för att få till ett effektivt styrelsearbete. Jag har pekat på lagrummet för det i #6, bara att föreslå en delegationsordning på lämpligt styrelsemöte och se till att den blir beslutad.F Frsto skrev:
Här finns lite källor på det som redan har skrivits. Det stämmer.
https://www.bostadsratterna.se/nyhe...am-beslut-vad-innebar-det-och-hur-anvands-det
https://pergus.se/delegering-av-styrelsens-arbetsuppgifter/
https://www.bostadsratterna.se/nyhe...am-beslut-vad-innebar-det-och-hur-anvands-det
https://pergus.se/delegering-av-styrelsens-arbetsuppgifter/
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Sedan är det viktigt att styrelesen sätter upp ramar för den som är delegerad. Vilka ansökningar bör inte tas på delegation. Och klar process för hur dessa fåtal medlemsansökningar skall hanteras.
Då för en massa år sedan när jag var ordf. Så handlad det framförallt om att juridiska personer ville köpa, vilket vi inte tillät (avslag bör inte ges från den delegerade, det bör tas på ett styrelsemöte). Men också fall där det fanns tveksamheter med överlåtelseavtalet. Men vår förvaltare tog alla "normala" medlemsansökningar på delegation.
Då för en massa år sedan när jag var ordf. Så handlad det framförallt om att juridiska personer ville köpa, vilket vi inte tillät (avslag bör inte ges från den delegerade, det bör tas på ett styrelsemöte). Men också fall där det fanns tveksamheter med överlåtelseavtalet. Men vår förvaltare tog alla "normala" medlemsansökningar på delegation.
Redigerat:
I vår förening har ordföranden och kassören delegation att godkänna medlemskap, var för sig. På närmast kommande styrelsemöte listas alla beslut som har fattats på delegation sedan sist.
Däremot har vi explicit förhindrat dem från att avslå medlemskap eftersom det är ett beslut som lätt kan få trista konsekvenser för hela styrelsen, och även föreningen i förlängningen.
Ett eventuellt avslag ska fattas på ordinarie styrelsemöte.
Däremot har vi explicit förhindrat dem från att avslå medlemskap eftersom det är ett beslut som lätt kan få trista konsekvenser för hela styrelsen, och även föreningen i förlängningen.
Ett eventuellt avslag ska fattas på ordinarie styrelsemöte.