Avloppslangen brukar normalt bara vara fastsatt med en slangklämma. Här verkar du ha någon form av extra koppling emellan, samt gängtejp vilket egentligen inte har något där att göra.
Jag hade gjort så här:
Lossa slangklämman.
Ta bort den gröna delen helt.
Rensa bort all gängtejp.
Montera tillbaka slangen direkt med endast slangklämman.
Jag hade gjort så här:
Lossa slangklämman.
Rensa bort all gängtejp.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Hm.. rent spontant känns det som att slangen är för smal för att kunna "träs" över gängorna. Eller menar du att slangen ska sitta på samma ställe som tidigare?
Ber om ursäkt för att jag verkligen är helt kass på dessa saker. Men jag får väl helt enkelt testa när jag kommer hem sen. Är lite trött på att det droppar rakt ner i påsen med matavfall 😅
Ber om ursäkt för att jag verkligen är helt kass på dessa saker. Men jag får väl helt enkelt testa när jag kommer hem sen. Är lite trött på att det droppar rakt ner i påsen med matavfall 😅
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 966 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 966 inlägg
Tar du bort den där konstiga turkosa saken så har du inga gängor.M Martino Peking skrev:
Bara tryck på slangen på plastpipen från röret och skruva åt slangklämman.
Alla är vi nybörjare i början. 🙂M Martino Peking skrev:
Provade att släppa på klämman, men den gröna delen verkar vara en del av själva slangen?K Kanelbullen123 skrev:Avloppslangen brukar normalt bara vara fastsatt med en slangklämma. Här verkar du ha någon form av extra koppling emellan, samt gängtejp vilket egentligen inte har något där att göra.
Jag hade gjort så här:
Lossa slangklämman.
Rensa bort all gängtejp.
Det är ju fullt med gängtejp där, det ska nog vara en oring i den skruv kopplingen. Gängtejp en tätare gängen men jag misstänker att vattnet inte kommer i gängen utan i själva pipen.... Aningen ovanligt lösning...M Martino Peking skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 966 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 966 inlägg
Har du tagit över det där från någon annan?
Det är ut som att någon limmat på gängor på rörsystemet och sen hittat på någon egen lösning.
Bort med det pålimmade och byt slangen om de limmat på något på den, för den där turkosa prylen har jag aldrig sett på en sådan slang.
Det är ut som att någon limmat på gängor på rörsystemet och sen hittat på någon egen lösning.
Bort med det pålimmade och byt slangen om de limmat på något på den, för den där turkosa prylen har jag aldrig sett på en sådan slang.
Menar du att jag borde ta bort all gammal gängtejp och sätta dit en oring istället?Cheesen skrev:
Vattnet ser iallafall ut att rinna från under gängorna och den gröna delen.
Jepp, supergammal diskmaskin i hyreslägenhet. Har pillat lite mer på rörsystemet och det ser inte ut att vara pålimnat. Tror att byta slang och härva bakom diskmaskinen är över min förmåga, lyckas inte ens få ut diskmaskinen och den är som sagt supergammal. Är rädd att sabba nåt och den är inte värd att reparera längre.Fairlane skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 888 inlägg
Man skulle behöva undersöka den där pågängade kopplingen. Gängtejp är helt fel väg att gå om den har "lekande mutter". Det brukar då finnas en planpackning innanför gängorna som skall trycka mot röränden som vi ser gängor på. Den packningen kan ha försvunnit eller är skadad. Gängkopplingen skall då bara dra ihop delarna. Tätningen skall vara mellan den turkosa kopplingen och röränden.
Lossa klamret så kan du undersöka hur pipen är konstruerad.... Ska inte vara teflontejp på plastgänga har jag fått lära mig.M Martino Peking skrev:
Precis, lossa slangklämman så att du får lös den gröna delen. Kolla sen om den går att skruva på röret, dvs passar verkligen gängorna? Jag misstänker att det kan vara problem här som någon försökt lösa med gängtejp.Cheesen skrev:
Planpackningen eller oringen ska ligga inne i botten på muttern och täta mot slang kopplingen och röret.
Packningen komprimeras när man drar åt muttern och det blir tätt.
Som på den här vattenkranen.
Packningen komprimeras när man drar åt muttern och det blir tätt.
Som på den här vattenkranen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder