7 157 läst ·
52 svar
7k läst
52 svar
Ny på enrörs-system. Är det här rätt kopplat?
Allt är original sedan ca 1988 förutom själva värmepumpen inklusive cirkulationspumpDemmpa skrev:
Nu börjar jag tänka "utanför boxen".
Har den nedre slingan, slinga 2, fem radiatorer i verkligheten? Ja
Har det tillkommit en vattenburen handdukstork eller golvvärme inne på (lilla) toaletten? Nej
Finns det vattenburen golvvärme i köket och/eller entrén? Nej
Är någon radiator/radiatorkoppel utbytt? Nej
Möjligen är då instrypsventilerna av nyare datum, vilket kan tyda på att det här har varit ett problem även tidigare. Föregående ägare har tyvärr inte sådant i minnet längre, därför blir det lite detektivarbete.
Funderar lite på just de här AGA TP kopplen, hur bypassen fungerar. Skruven som sitter på bypassen verkar bara vara en plugg, var dragen helt i botten och läcker om man lossar lite på den.
Fungerar bypassen på dessa så att det är en fjäderbelastad ventil inuti som öppnar om trycket blir för högt, när termostaten har stängt? Finns ju ingen möjlighet att justera "bypasstrycket" vad det verkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Skruven i kopplet som du visar på bilden i inlägg 10 och 31 är för injustering av bypassen/instrypningen, se följande tråd, främst inlägg 3,
https://www.byggahus.se/forum/threads/staenga-av-aga-koppel-1-roer.555999/
https://www.byggahus.se/forum/threads/staenga-av-aga-koppel-1-roer.555999/
Den är dragen i botten på de tre radiatorerna jag känt på, vilket även är de första tre på slingan. Jag tror inte att just den här är modellen är justerbar som andra bypasser är, har hittat det i någon annan tråd att det bara är en plugg.Demmpa skrev:
Oavsett så börjar den läcka så fort den lossas lite, så att justera med dem går inte.
En installationsbok för dessa AGA koppel vore värdefullt, men har inte hittat något som beskriver bypass, och när man byter ut koppel så verkar det enbart vara den övre delen som ingår och är beskriven.
Har du provat att motionera ventilen i den kalla radiatorn. Tryck in piggen bakom termostaten och se att den fjädrar ut av sig självt. Tryck flera gånger så att du ser att det är stabil funktion. Gamla korroderade ventiler tenderar att fastna. Vi hade minst två ventiler i våra gamla AGA TP som regelbundet fastnade. Här fungerade det hyfsat ändå då detta hände i rum med två eller fler radiatorer så det blev bara lite svalare där.
Jämför ventilens beteende med den på en väl fungerande radiator.
Tjärvar en ventil så kan det hjälpa att knacka hårt på ventilhuset med t ex skaftet på en skruvmejsel.
Är radiatorn luftad? Vad har du för statiskt tryck i systemet?
Jämför ventilens beteende med den på en väl fungerande radiator.
Tjärvar en ventil så kan det hjälpa att knacka hårt på ventilhuset med t ex skaftet på en skruvmejsel.
Är radiatorn luftad? Vad har du för statiskt tryck i systemet?
Japp, har motionerat radiatorn, men när inkommande rör i den är helt kalla så hjälper det inte så mycket. Kallt vatten värmer dåligt.T TommyC skrev:Har du provat att motionera ventilen i den kalla radiatorn. Tryck in piggen bakom termostaten och se att den fjädrar ut av sig självt. Tryck flera gånger så att du ser att det är stabil funktion. Gamla korroderade ventiler tenderar att fastna. Vi hade minst två ventiler i våra gamla AGA TP som regelbundet fastnade. Här fungerade det hyfsat ändå då detta hände i rum med två eller fler radiatorer så det blev bara lite svalare där.
Jämför ventilens beteende med den på en väl fungerande radiator.
Tjärvar en ventil så kan det hjälpa att knacka hårt på ventilhuset med t ex skaftet på en skruvmejsel.
Är radiatorn luftad? Vad har du för statiskt tryck i systemet?
Jag har troligen en stor flödes begränsning på den kretsen/slingan eftersom merparten av flödet går över den andra kretsen även när den är strypt till KV 0,4 . Och det måste vara i själva radiatorerna det stryps, ett rakt rör har ju väldigt liten strypande förmåga.
I projekteringen/uträkningen så var KV 1.91 på min varma krets och 2.0 på den kalla, så en liten obalans ska finnas från början, men inte så här mycket.
Den första radiatorn (som används )blir helt varm, den andra ljummen, sedan den sista kall, knappt märkbart varm. Så varmt vatten flödar igenom men långt ifrån tillräckligt.
Har luftat, kom bara vatten med högt tryck ifrån början. Ca 1,2 bar nu med 40 grader in på kretsen.
Kanske är det någon för stor metallpartikel som har släppt från insidan på en radiator och fastnat i någon bypass. Magnetit bildas i radiatorsystemet innan all syre har gasats bort. Jag har aldrig läst att någon har haft stopp orsakat av mycket Magnetit men det går nog inte att utesluta att det kan hända. Jag sköljde ur alla våra rör i samband med att jag bytte alla gamla AGA Termopanel mot moderna Purmo TP för ca 2 år sedan.
Det fanns ganska lite magnetit samlad i slutet av främst två av våra slingor. Kanske kan det bildas någon större klump av magnetit som fastnar i någon ventil? Jag bara spekulerar.
Hittar du inget enkel lösning snart så är det nog dags att tömma systemet och spola ur allt. Då borde det framgå var stoppet sitter. Tyvärr får man in en massa luft i vattnet när man fyller på nytt och det kan ta många veckor eller flera månader innan man får ur all luft men det finns nog inga genvägar. Det finns avgasningsutrustningar men de är lite för dyra för oss hempulare.
Det fanns ganska lite magnetit samlad i slutet av främst två av våra slingor. Kanske kan det bildas någon större klump av magnetit som fastnar i någon ventil? Jag bara spekulerar.
Hittar du inget enkel lösning snart så är det nog dags att tömma systemet och spola ur allt. Då borde det framgå var stoppet sitter. Tyvärr får man in en massa luft i vattnet när man fyller på nytt och det kan ta många veckor eller flera månader innan man får ur all luft men det finns nog inga genvägar. Det finns avgasningsutrustningar men de är lite för dyra för oss hempulare.
Ja, det är sista alternativet, inget att göra innan vintern nu dock. Har aldrig luftat ett system i enplanshus utan källare, tidigare hus var två plan 40-tals med just källare och väldigt enkelt att få ut all luft, förutom i en golvvärme-shunt.T TommyC skrev:Kanske är det någon för stor metallpartikel som har släppt från insidan på en radiator och fastnat i någon bypass. Magnetit bildas i radiatorsystemet innan all syre har gasats bort. Jag har aldrig läst att någon har haft stopp orsakat av mycket Magnetit men det går nog inte att utesluta att det kan hända. Jag sköljde ur alla våra rör i samband med att jag bytte alla gamla AGA Termopanel mot moderna Purmo TP för ca 2 år sedan.
Det fanns ganska lite magnetit samlad i slutet av främst två av våra slingor. Kanske kan det bildas någon större klump av magnetit som fastnar i någon ventil? Jag bara spekulerar.
Hittar du inget enkel lösning snart så är det nog dags att tömma systemet och spola ur allt. Då borde det framgå var stoppet sitter. Tyvärr får man in en massa luft i vattnet när man fyller på nytt och det kan ta många veckor eller flera månader innan man får ur all luft men det finns nog inga genvägar. Det finns avgasningsutrustningar men de är lite för dyra för oss hempulare.
men det här är helt nytt för mig, högsta punkten är luftskruven i var radiator. och eftersom trycket kan gå bägge vägar så vet jag inte vilken radiator man ska börja med.
I vårt 1-rörsystem med 5 radiatorer per slinga i boendevåningen samlas mest luft i den sista radiatorn i varje slinga och något mindre i den näst sista radiatorn i varje slinga. Detta gäller när det bara är lite luft kvar i vattnet. Vid nyfyllt system så är det luft överallt. Jag börjar lufta i början av respektive slinga och fortsätter framåt i flödets riktning.
Jag skulle satsa på att lufta nu innan det blir riktigt kallt så att det blir ordning på värmesystemet inför vintern. Det är inte speciellt svårt men såklart pirrigt första gången, minns det väl. Jag har ofta en tendens att alltid tänka lite för mycket innan jag kör igång. Vissa jobb ska man dock göra dagtid när lämpliga affärer fortfarande är öppna.
Jag skulle satsa på att lufta nu innan det blir riktigt kallt så att det blir ordning på värmesystemet inför vintern. Det är inte speciellt svårt men såklart pirrigt första gången, minns det väl. Jag har ofta en tendens att alltid tänka lite för mycket innan jag kör igång. Vissa jobb ska man dock göra dagtid när lämpliga affärer fortfarande är öppna.
Jag skrev fel i förra inlägget, lufta skulle vara skölja.
Jag skulle satsa på att skölja nu innan det blir riktigt kallt så att det blir ordning på värmesystemet inför vintern. Det är inte speciellt svårt men såklart pirrigt första gången, minns det väl. Jag har ofta en tendens att alltid tänka lite för mycket innan jag kör igång. Vissa jobb ska man dock göra dagtid när lämpliga affärer fortfarande är öppna.
Kanske kan det vara en lösning att bara byta ventilen i den kalla radiatorn om det nu är den som är problemet. Då behöver man bara sänka vattennivån till strax under ventilen som ska bytas och en mindre mängd vatten behöver därefter fyllas på.
Här kan det vara bra att påminna om att inte använda WD40 eller 5-56 eller något smöjmedel som innehåller mineralolja någonstans i värmesystemet. Skälet till det är att det kan finnas O-ringar m m som är tillverkade av EPDM-gummi. EPDM tål inte mineralolja.
Jag skulle satsa på att skölja nu innan det blir riktigt kallt så att det blir ordning på värmesystemet inför vintern. Det är inte speciellt svårt men såklart pirrigt första gången, minns det väl. Jag har ofta en tendens att alltid tänka lite för mycket innan jag kör igång. Vissa jobb ska man dock göra dagtid när lämpliga affärer fortfarande är öppna.
Kanske kan det vara en lösning att bara byta ventilen i den kalla radiatorn om det nu är den som är problemet. Då behöver man bara sänka vattennivån till strax under ventilen som ska bytas och en mindre mängd vatten behöver därefter fyllas på.
Här kan det vara bra att påminna om att inte använda WD40 eller 5-56 eller något smöjmedel som innehåller mineralolja någonstans i värmesystemet. Skälet till det är att det kan finnas O-ringar m m som är tillverkade av EPDM-gummi. EPDM tål inte mineralolja.
Tack för svarenT TommyC skrev:Jag skrev fel i förra inlägget, lufta skulle vara skölja.
Jag skulle satsa på att skölja nu innan det blir riktigt kallt så att det blir ordning på värmesystemet inför vintern. Det är inte speciellt svårt men såklart pirrigt första gången, minns det väl. Jag har ofta en tendens att alltid tänka lite för mycket innan jag kör igång. Vissa jobb ska man dock göra dagtid när lämpliga affärer fortfarande är öppna.
Kanske kan det vara en lösning att bara byta ventilen i den kalla radiatorn om det nu är den som är problemet. Då behöver man bara sänka vattennivån till strax under ventilen som ska bytas och en mindre mängd vatten behöver därefter fyllas på.
Här kan det vara bra att påminna om att inte använda WD40 eller 5-56 eller något smöjmedel som innehåller mineralolja någonstans i värmesystemet. Skälet till det är att det kan finnas O-ringar m m som är tillverkade av EPDM-gummi. EPDM tål inte mineralolja.
Men felet sitter inte i ventilen på den kalla radiatorn, allt rör sig fint där, vattnet är kallt redan när det kommer fram till den.
Det är troligen någonting på kretsen, som minskar flödet till väldigt lite.
Det jag försöker få reda på är hur bypassen funkar på dessa koppel/radiatorer. Om det är någon som låst sig eller fastnat så minskar det ju flödet. Den är vad jag förstått inte justerbar som det är på nyare fördelare/bypass och dokumentation har jag inte hittat någon.
Och 5-56 används bara på batteripoler, kör oftast med vanlig matolja till sånt här, men pinnen var väl smord och alla oringar jag sett ser ut som nya
Med 1-rörs, kan ha något som en strypning mellan in/ut rören. I bland är det en lite vinge som sitter och i bland en bricka mellan rören. Dessa har en förmåga att rosta sönder och då går flödet bara rakt förbi, inget flöde och värme till det ellementet. Ser ut så här kanske under golvet och då är det kört, utan att bryta upp golvet och göra om.J johan_paz skrev:Tack för svaren
Men felet sitter inte i ventilen på den kalla radiatorn, allt rör sig fint där, vattnet är kallt redan när det kommer fram till den.
Det är troligen någonting på kretsen, som minskar flödet till väldigt lite.
Det jag försöker få reda på är hur bypassen funkar på dessa koppel/radiatorer. Om det är någon som låst sig eller fastnat så minskar det ju flödet. Den är vad jag förstått inte justerbar som det är på nyare fördelare/bypass och dokumentation har jag inte hittat någon.
Och 5-56 används bara på batteripoler, kör oftast med vanlig matolja till sånt här, men pinnen var väl smord och alla oringar jag sett ser ut som nya
Nu har TS "V1 15/13 radisolrör" mellan varje radiator, enligt ritningen i inlägg 6.J jonaserik skrev:Med 1-rörs, kan ha något som en strypning mellan in/ut rören. I bland är det en lite vinge som sitter och i bland en bricka mellan rören. Dessa har en förmåga att rosta sönder och då går flödet bara rakt förbi, inget flöde och värme till det ellementet. Ser ut så här kanske under golvet och då är det kört, utan att bryta upp golvet och göra om.
Sen är vattnet kallt dels fram till sista radiatorn, dels till sammankopplingen av bägge slingorna.
Jag har länge tänkt demontera ett 1-rörskoppel från en gammal AGA Termopanel för att studera innanmätet. Nu har det gått ca 2 år sedan de gamla radiatorerna byttes ut och de står fortfarande och väntar på att bli transporterade till återvinningen. Idag fick jag tummen ur.
Strypningen som reglerar flödet mellan bypass och radiatorn är ej justerbar och består bl a av vad som ser ut som en kort rörstump. Mellan rörstumpen och omgivande gods är det 2 mm mätt med en borr, minimalt glapp så kanske 2,1 mm. Hålet i bypasskanalen är ca 7 mm i diameter i den synliga delen men oklart om den kanalen är 7 mm hela vägen då det inte går att inspektera utan att såga. Röret upp till ventilen är 12 mm utvändigt och 10 mm invändigt.
När jag skruvade bort ventilmanövreringen så låg det en liten låsring löst därinne. Den här ventilen känns som att den fungerar men alla gjorde inte det. Vissa ventiler, samtliga termostater och alla slingstrypventiler var kass redan 2005 när vi flyttade in. Hela värmesystemet var från 1981 då huset byggdes. 2023 byttes allt utom 12 mm prisolrören till, från och mellan radiatorerna.
Edit: Det låg lite partiklar inne i radiatorn som nu är helt torr inuti. När jag vände på radiatorn lät det som lite sand som trillade runt därinne.
Strypningen som reglerar flödet mellan bypass och radiatorn är ej justerbar och består bl a av vad som ser ut som en kort rörstump. Mellan rörstumpen och omgivande gods är det 2 mm mätt med en borr, minimalt glapp så kanske 2,1 mm. Hålet i bypasskanalen är ca 7 mm i diameter i den synliga delen men oklart om den kanalen är 7 mm hela vägen då det inte går att inspektera utan att såga. Röret upp till ventilen är 12 mm utvändigt och 10 mm invändigt.
När jag skruvade bort ventilmanövreringen så låg det en liten låsring löst därinne. Den här ventilen känns som att den fungerar men alla gjorde inte det. Vissa ventiler, samtliga termostater och alla slingstrypventiler var kass redan 2005 när vi flyttade in. Hela värmesystemet var från 1981 då huset byggdes. 2023 byttes allt utom 12 mm prisolrören till, från och mellan radiatorerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: Det låg lite partiklar inne i radiatorn som nu är helt torr inuti. När jag vände på radiatorn lät det som lite sand som trillade runt därinne.

