14 902 läst ·
79 svar
15k läst
79 svar
Ny och seriös mail
Kan inte rekommendera loopia som mailleverantör. Använde dem tidigare och det var ständigt strul. Mail försvann. Tog minuter att logga in på webmailen. Supporten var under all kritik. Loopia lyfte inte många fingrar på att lösa problemen...
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Vi kör gratisvarianten av Google Apps här på Byggahus. Det har vi nu gjort i mer än fem år och det fungerar mycket bra. I praktiken innebär det att vi får tillång till mail, kalender och Google Drive (där vi kan förvara och dela gemensamma dokument). Enda nackdelen är om man tycker Google är evil eftersom de sannolikt scannar av allt du skriver och läser. Då är det ingen höjdare. Den största förbättringen jag upplevde när vi pekade om från vårt webbhotell är att sökfunktionen i mailen är i världsklass. Nackdelen är att de "trådade" mailen ibland gör det svårt att hitta det senaste mailet i en mailkonversation. Microsofts lösning är säkert också bra, frågan är bara om den är lika bra.
Jag har kört gmail sedan 2004 fram till september. Är beredd att säga att Outlook är bättre i vardagen. Betydligt bättre mejleditor.
För större företag blir det dock fort dyrare med Office 365 än med Google Apps for business. Outlook.com fungerar ju med domäner, men då får man inte central kontrollpanel som hos Google.
För större företag blir det dock fort dyrare med Office 365 än med Google Apps for business. Outlook.com fungerar ju med domäner, men då får man inte central kontrollpanel som hos Google.
I somras behövde jag göra ett akut byte av mail hosting då min tidigare leverantör gick i kk. Blev tipsad om Citynetwork http://www.citynetwork.se vilket har fungerat bra & kostar mig inget utöver domännamnskostnaden. Men domänen, den har jag hos .SE sedan tidigare.
Vad är erfarenheten av denna leverantör?
Vad är erfarenheten av denna leverantör?
En gång i tiden en utmärkt lösning, som jag själv f ö använder i famlijeföretaget.Per Eskilsson skrev:
Tyvärr infördes successivt begränsningar i tjänsten, exempelvis på antalet mailkonton och för dem som körde webapplikationer, och till sist stängdes möjligheten att teckna nya konton. Har man ett sånt konto skall man alltså vara rädd om det.
Bra val, men jag är inte så förtjust i deras nya webbmail. Jag har rapporterat flera buggar, och de har blivit fixade, men den är lite seg. Jag kör därför alltid Thunderbird när jag sitter vid min egen dator, och då funkar allt perfekt. Installera Thunderbird och jämför själv.gadeberg skrev:
PS
Det är möjligt att webbmailen är seg för att jag har 8000 mail i mailboxen, men Thunderbird har inget problem med det.
DS
Jag kör med one.com (har gjort det länge nu). Jag använder i princip endast mailen men har nu även börjat använda deras cloudtjänst (backup automatiskt varje kväll)
Jag har både en privat och en på firman. 12kr/månaden (inkl moms) är helt ok, och då ingår obegränsat antal mailadresser. Har haft problem en enda gång och då snackade jag med deras support (chattjänst) och problemet var löst på 10 minuter
Jag har både en privat och en på firman. 12kr/månaden (inkl moms) är helt ok, och då ingår obegränsat antal mailadresser. Har haft problem en enda gång och då snackade jag med deras support (chattjänst) och problemet var löst på 10 minuter
Kör också One.com för några hobbyprojekt och är riktigt nöjd man brukar säga att får vad man betalar för och det får man + lite till.
Oavsett vilken mailleverantör man väljer så ska det vara en som inte är knuten till sin leverantör av tex internet då man tappar mailtjänsten vid byte av internetleverantör något som tyvärr är allt för vanligt, hela inboxen försvinner när det stängs ned, har man mailen hos en oberoende leverantör så är det bara att logga in som vanligt.
Oavsett vilken mailleverantör man väljer så ska det vara en som inte är knuten till sin leverantör av tex internet då man tappar mailtjänsten vid byte av internetleverantör något som tyvärr är allt för vanligt, hela inboxen försvinner när det stängs ned, har man mailen hos en oberoende leverantör så är det bara att logga in som vanligt.
Jag bumpar upp tråden igen.
Om man nu är sugen på att starta en egen domän, med härligt unika email-adresser osv, är det one.com som typ gäller.
Finns det andra prisvärda alternativ.
Jag är inte säker på vad för slags hemsida jag är ute efter, kanske inte alls, kanske inte till en början.
Jag har just nu ingen egen dator up'n'running som kan hysa websidor, men kanske i en framtid.
Snälla ...
Göd mig med information och kunskap.
Om man nu är sugen på att starta en egen domän, med härligt unika email-adresser osv, är det one.com som typ gäller.
Finns det andra prisvärda alternativ.
Jag är inte säker på vad för slags hemsida jag är ute efter, kanske inte alls, kanske inte till en början.
Jag har just nu ingen egen dator up'n'running som kan hysa websidor, men kanske i en framtid.
Snälla ...
Göd mig med information och kunskap.
Jag tror precis som du skriver.Andy78 skrev:
Åtminstone så länge det gäller några MB hemsideutrymme med några sidor på och att ha en epostserver på.
Dålig ekonomi i att ha en burk igång 24/7 + allt pill.
Men visst, behöver man en FTP, ett eget privat moln, eller vill ha en gateway för hemautomation så kan väl saken hamna i annat läge.
Initialt tänker jag mig alltså plats på¨någon annans server, om det alls ens blir någon hemsida.
Men köper jag ett domännamn så går det väl att migrera till valfri plattform i framtiden?