14 902 läst ·
79 svar
15k läst
79 svar
Ny och seriös mail
Nån hundralapp om året om de bara är mail. Använder inte outlook så mycket. Har bara enkel mailanvändning just nu. Så registrerar jag mig hos loopia så får jag mail? Sen skriver man i de uppgifterna i en gmail?TLovskog skrev:Vad får det kosta?
Använder du Outlook på flera andra ställen (jobb, fritid, universitet, ...)
Använder du Microsofts Office paket i övrigt också?
Själv körde jag Loopia för domän, DNS och mail. Sedan hade jag gmail där jag plockade in den mailen plus en hel drös till. googles spamfilter är riktigt bra.
Vill du bara skaffa mail rakt upp och ner kan du busenkelt bara skaffa en domän med webbhotell hos Loopia. Då får du förutom möjlighet till blogg, web, även mail som namn@din-domän.se (eller annan toppdomän).
Vill du använda Office paket hemma kan Loopias tillägg för Office365 vara intressant.
Eftersom vi kör outlook på jobbet och kommunen (jag är även fritidspolitiker) har bytt till outlook gjorde jag detsamma för ett tag sedan. Familjen har nu en hostad exchange server för mail, kalender, att göra, kontakter. Det har fungerat utmärkt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 178 inlägg
Domän hos Loopia har också fördelen med dynamisk DNS genom bash-script eller liknande.
Med risk för att uppfattas som petig... 😊mycke_nu skrev:
Att du har en DNS-tjänst hos Loopia innebär inte att mailen går till Loopia.
DNS-tjänsten används för namnuppslag och pekar ut vart dina mail hanteras. Mailen behöver aldrig passera Loopias servrar. Avsändaren frågar helt enkelt bara Loopia om vägen till rätt server.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 178 inlägg
Det beror lite på hur man ställer in alternativen. Standardinställning är mailrouting hos Loopia, t.ex. vidare till Google. Det går naturligtvis att ställa om MX för hela domänen och då blir det bara en DNS-pekare.blakkdukk skrev:Med risk för att uppfattas som petig... 😊
Att du har en DNS-tjänst hos Loopia innebär inte att mailen går till Loopia.
DNS-tjänsten används för namnuppslag och pekar ut vart dina mail hanteras. Mailen behöver aldrig passera Loopias servrar. Avsändaren frågar helt enkelt bara Loopia om vägen till rätt server.
Har inte sett att ngn svarat på din sista fråga ovan.gadeberg skrev:Hej
Inom en allt för snart framtid kommer min mail hos Telia försvinna då jag inte ska ha dem som internetleverantör längre.
Så nu behöver jag en bra och seriös mail till mitt företag. Vad är det bästa?
En gmail? Skaffa en domän hos One, har ingen hemsida, men borde ju ha en..
Den mailen man får hos One, kan den kopplas tex gmail?
Ja, mailen hos one.com kan skickas vidare. Du kan skapa hur många olika adresser du vill och skicka kors och tvärs.
Vi har samfällighetens web och mail hos one.com, funkar bra, enkelt att sköta, 5Gb utrymme och kostar 12:- per månad enligt hemsidan.
Har egen domän och mail genom one.com sedan 7-8 år. Det har fungerat utan problem. Jag köpte domänen genom dem och betalar sedan 12 kr/mån för full service, dvs DNS-tjänst, mail, websida etc (betalas årsvis). 5 GB räcker i "evighet" om det bara är 5-10 mailanvändare och man bara har en liten websida. Mailen kan du sedan accessa hur du vill, antingen som IMAP med vilken mailklient som helst i dator eller telefon, eller webmail, eller också skickar du den vidare till t ex gmail.
Jag har jobbat i branschen många år och sysslat med Webutveckling som hobby många år och hjälpt otaliga kunder...
Jag skulle inte använda Loopia och ärligt talat förstår jag inte hur de kan vara så populära.
One.com är betydligt bättre ur drift och support i mitt tycke.
Naturligtvis ska du satsa på en egen domän. Kostar dryga 300-350kr/år att hålla vid liv och sen 12kr/månad från One.com. E-post och allt du behöver ingår. One.com har även en "cloud-drive" som ingår där du kan säkerhetskopiera alla dina filer/bilder, m.m.
GMail är förvisso bra men känns inte helt seriöst för företag. Har ett företag jag kontaktar bara en GMail adress börjar jag direkt fundera om det är oseriöst.
Mina 2 ören...
Mvh,
Anders
Jag skulle inte använda Loopia och ärligt talat förstår jag inte hur de kan vara så populära.
One.com är betydligt bättre ur drift och support i mitt tycke.
Naturligtvis ska du satsa på en egen domän. Kostar dryga 300-350kr/år att hålla vid liv och sen 12kr/månad från One.com. E-post och allt du behöver ingår. One.com har även en "cloud-drive" som ingår där du kan säkerhetskopiera alla dina filer/bilder, m.m.
GMail är förvisso bra men känns inte helt seriöst för företag. Har ett företag jag kontaktar bara en GMail adress börjar jag direkt fundera om det är oseriöst.
Mina 2 ören...
Mvh,
Anders
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
De flesta rekommendationer om Gmail är väl att man kan använda sin egen domän fast med gmail som "backend", dvs för användaren är det ungefär som Gmail, men domänen man skickar från är sin egen.
Det är inte så svårt att idag ha en egen domän med mailadress samt en enkel sida (innehåller kontaktinfo, företagsinfo och en bild på de glada grabbarna som gör jobben =))
Det är inte så svårt att idag ha en egen domän med mailadress samt en enkel sida (innehåller kontaktinfo, företagsinfo och en bild på de glada grabbarna som gör jobben =))
Att parkera en domän hos någon och låta dem göra forward på mail till exempelvis Gmail är billigt och busenkelt, men inget jag rekommenderar. Det kan strula till det med s k SPF-records (antispamlösning), jag upptäckte att vissa mail skickade till mig aldrig kom fram eller studsade tillbaks till avsändaren. Den typen av tjänst brukar inte heller ha speciellt hög prioritet när det gäller support. Till sist blev det akut, skaffade Google Apps och gjorde MX-pekning mot den, funkar stabilt.
Om man skaffar en domän, varför skulle man då skicka vidare mailen till GMail?
Alla som säljer domäner har ju lagring och egna spam-filter (om nu det är orsaken) samt webb-mail access och allt du behöver...
Alla som säljer domäner har ju lagring och egna spam-filter (om nu det är orsaken) samt webb-mail access och allt du behöver...
För att man kanske tycker att Gmail är bättre. Smaken är som bakenanders07 skrev:
För egen del så var kalenderkopplingen avgörande, jag vill ha en synkad kalender i telefonen, webbmailen och i datorn.
Vart köper du dina domäner? en .SE kostar 150 kr/år och en .com 175 kr/år om man köper via en renodlad domänåterförsäljare som t.ex nameisp. Och då ingår även en DNS-tjänst.anders07 skrev:
Köper man domänen via one.com eller loppia blir det ju ännu billigare.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 178 inlägg
Jag är från driftsledet och har motsatt uppfattning. Loopia alla dagar i veckan. Supporten man ev. saknar i webbtjänsterna tar deras personal hand om direkt via mail t.ex. ickestandard TTL. Loopia är dessutom i särklass lättast att flytta från om det skulle bli aktuellt.anders07 skrev:
För en privatperson är det knappast värt den 700% högre kostnaden hos Loopia. One.com har en mycket bra chat-support och om de inte löser problemet direkt kan man fortsätta via mejl.Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 178 inlägg