Hej
Inom en allt för snart framtid kommer min mail hos Telia försvinna då jag inte ska ha dem som internetleverantör längre.
Så nu behöver jag en bra och seriös mail till mitt företag. Vad är det bästa?
En gmail? Skaffa en domän hos One, har ingen hemsida, men borde ju ha en..
Den mailen man får hos One, kan den kopplas tex gmail?
Inom en allt för snart framtid kommer min mail hos Telia försvinna då jag inte ska ha dem som internetleverantör längre.
Så nu behöver jag en bra och seriös mail till mitt företag. Vad är det bästa?
En gmail? Skaffa en domän hos One, har ingen hemsida, men borde ju ha en..
Den mailen man får hos One, kan den kopplas tex gmail?
Jag kör med Microsofts office365 i mina företag, betalar knappt 50 kr/månaden per användare för det. Funkar klockrent och supporten är bland det bästa jag upplevt. Bra och tydliga svar och de ringer och följer upp dagen efter att allt funkar som det ska.
Jag gillar outlook och skulle inte kunna leva utan kalenderfunktionaliteten. Men smaken är ju som baken
Såg att Telia är ÅF, konstigt att de inte redan försökt sälja på dig det? http://www.telia.se/foretag/katalog...unikationsverktyg/office365/office365.product
Jag är involverad i en skola som kör google Apps men där är supporten klart sämre. Det är möjligt att det skiljer sig i supportåtagande mellan ett skolavtal och ett företagsavtal - det vet jag inte.
Jag gillar outlook och skulle inte kunna leva utan kalenderfunktionaliteten. Men smaken är ju som baken
Såg att Telia är ÅF, konstigt att de inte redan försökt sälja på dig det? http://www.telia.se/foretag/katalog...unikationsverktyg/office365/office365.product
Jag är involverad i en skola som kör google Apps men där är supporten klart sämre. Det är möjligt att det skiljer sig i supportåtagande mellan ett skolavtal och ett företagsavtal - det vet jag inte.
Redigerat:
Jag har köpt några domännamn (bland annat mitt efternamn) hos Loopia som jag tycker har en rimlig prissättning på domännamn. Har du redan ett domännamn så kan du knyta det till någon av nedanstående leverantörer. Jag använder jag mig av en gratistjänst hos Microsoft som får hantera min mail för domänen. Då kan du logga in och skapa i princip så många e-postadresser som du behöver.
Se https://domains.live.com/Signup/SignupDomain.aspx .
Google har även en liknande tjänst som jag använt tidigare som också har fungerat bra. https://support.google.com/a/?hl=sv&guide=22229&ctx=go#
Dom har om man numera registrerar sig gjort en del inskränkningar i tjänsten. Jag tycker att den har fungerat bra men använder mig numer av Microsoft, den tjänsten tilltalar mig mer.
MVH
Anders
Se https://domains.live.com/Signup/SignupDomain.aspx .
Google har även en liknande tjänst som jag använt tidigare som också har fungerat bra. https://support.google.com/a/?hl=sv&guide=22229&ctx=go#
Dom har om man numera registrerar sig gjort en del inskränkningar i tjänsten. Jag tycker att den har fungerat bra men använder mig numer av Microsoft, den tjänsten tilltalar mig mer.
MVH
Anders
Jag har ett par domännamn för företag hos Loopia och gör forward därifrån till gmail för spamtvätt. Sedan IMAP till Thunderbird på macken och gmailappen på telefonen.
Hela familjen använder dessutom <initial>.<efternamn>@gmail.com för privat mail, praktiskt och lätt att komma ihåg.
Hela familjen använder dessutom <initial>.<efternamn>@gmail.com för privat mail, praktiskt och lätt att komma ihåg.
Jag har köpt ett domännamn via Loopia. Detta använder jag med Google apps och har då mail, kalender etc under mitt egna domännamn. Funkar bra som tjänst. Sen ska man naturligtvis ägna en del tankar om informationssäkerhet när man nyttjar tredje part.
Ja, foretagsnamn@gmail.com tycker jag också inte är seriöst.
För att få förnamn@företsgsnamn.se så måste du skaffa dig en domän. Loopia har bra priser på detta. Du kopplar sedan din egna domän till valfri mailleverantör (Google, microsoft etc.)
EDIT: Nej, det följer inte någon mail om du bara köper ett domännamn hos loopia.
För att få förnamn@företsgsnamn.se så måste du skaffa dig en domän. Loopia har bra priser på detta. Du kopplar sedan din egna domän till valfri mailleverantör (Google, microsoft etc.)
EDIT: Nej, det följer inte någon mail om du bara köper ett domännamn hos loopia.
Vi tar det från början;
Man behöver praktiskt sett tre komponenter i sin infrastruktur;
* Ett domännamn
* En DNS-tjänst
* En eller flera applikationstjänster (E-post, hemsida etc.)
Domännamnet kan man köpa var som helst, det spelar ingen teknisk betydelse. Men det ger dig bara rätten till domänen, du kan inte skicka mail med bara ett domännamn.
DNS-tjänsten talar om vem som hanterar dina olika applikationstjänster, tex. din e-post.
Den här uppbyggnaden är väldigt smart eftersom man kan köpa domännamnet av vem som helst, köpa DNS-tjänsten av ett annat företag och ha mailen på ett tredje och sin hemsida på ett fjärde och allt funkar.
I många erbjudanden är dessa komponenter paketerade så om du köper domänen av dem så ingår DNS och e-post och hemsida.
I Active24 som Nimjaneb tipsade om verkar DNS-tjänsten ingå.
Man behöver praktiskt sett tre komponenter i sin infrastruktur;
* Ett domännamn
* En DNS-tjänst
* En eller flera applikationstjänster (E-post, hemsida etc.)
Domännamnet kan man köpa var som helst, det spelar ingen teknisk betydelse. Men det ger dig bara rätten till domänen, du kan inte skicka mail med bara ett domännamn.
DNS-tjänsten talar om vem som hanterar dina olika applikationstjänster, tex. din e-post.
Den här uppbyggnaden är väldigt smart eftersom man kan köpa domännamnet av vem som helst, köpa DNS-tjänsten av ett annat företag och ha mailen på ett tredje och sin hemsida på ett fjärde och allt funkar.
I många erbjudanden är dessa komponenter paketerade så om du köper domänen av dem så ingår DNS och e-post och hemsida.
I Active24 som Nimjaneb tipsade om verkar DNS-tjänsten ingå.
Det mest seriösa är trots allt att skaffa sig en egen domän. Tycker inte att gmail är mer seriöst en hotmail. Det ligger för min del på samma nivå.
I dag kostar inte domännamn speciellt mycket och inte heller webhotell...
Så för min del är valet enkelt.
I dag kostar inte domännamn speciellt mycket och inte heller webhotell...
Så för min del är valet enkelt.
DNS ingår även hos Loopia om man köper ett domännämn genom dem.
I praktiken går alltså all email till Loopia och därifrån görs det forward till gmail för skrubbning av spam. Web trafiken skickas vidare till en server som jag har här hemma.
I praktiken går alltså all email till Loopia och därifrån görs det forward till gmail för skrubbning av spam. Web trafiken skickas vidare till en server som jag har här hemma.
Vad får det kosta?
Använder du Outlook på flera andra ställen (jobb, fritid, universitet, ...)
Använder du Microsofts Office paket i övrigt också?
Själv körde jag Loopia för domän, DNS och mail. Sedan hade jag gmail där jag plockade in den mailen plus en hel drös till. googles spamfilter är riktigt bra.
Vill du bara skaffa mail rakt upp och ner kan du busenkelt bara skaffa en domän med webbhotell hos Loopia. Då får du förutom möjlighet till blogg, web, även mail som namn@din-domän.se (eller annan toppdomän).
Vill du använda Office paket hemma kan Loopias tillägg för Office365 vara intressant.
Eftersom vi kör outlook på jobbet och kommunen (jag är även fritidspolitiker) har bytt till outlook gjorde jag detsamma för ett tag sedan. Familjen har nu en hostad exchange server för mail, kalender, att göra, kontakter. Det har fungerat utmärkt.
Använder du Outlook på flera andra ställen (jobb, fritid, universitet, ...)
Använder du Microsofts Office paket i övrigt också?
Själv körde jag Loopia för domän, DNS och mail. Sedan hade jag gmail där jag plockade in den mailen plus en hel drös till. googles spamfilter är riktigt bra.
Vill du bara skaffa mail rakt upp och ner kan du busenkelt bara skaffa en domän med webbhotell hos Loopia. Då får du förutom möjlighet till blogg, web, även mail som namn@din-domän.se (eller annan toppdomän).
Vill du använda Office paket hemma kan Loopias tillägg för Office365 vara intressant.
Eftersom vi kör outlook på jobbet och kommunen (jag är även fritidspolitiker) har bytt till outlook gjorde jag detsamma för ett tag sedan. Familjen har nu en hostad exchange server för mail, kalender, att göra, kontakter. Det har fungerat utmärkt.