14 902 läst ·
79 svar
15k läst
79 svar
Ny och seriös mail
Sorry, uttryckte mig lite luddigt... 115 kr/år kostar domännamnet (DNS) och sen är det 12kr per månad från One.com.perkaby skrev:
Jag betalde nyss min faktura och den var då på 323 kr inkl. moms för ett år totalt för både DNS och hosting alltså!
Jag har använt surftown och one tidigare i många år, men tar nog gladeligen kostnaden hos Loopia, vilket jag dessutom är ingenting ändå. Dock min helt privata egna erfarenhet.
I båda fallen får du mail och vill du använda google som "frontend" så är det inga problem.
Då är det nog one.com eller liknande som gäller. Loopia kostar nästan hundra kronor i månaden.
I båda fallen får du mail och vill du använda google som "frontend" så är det inga problem.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 176 inlägg
Jag kör privata domänen hos Loopia (37:-/år) och pekar den till Gmail. Google tillåter detta om man gör manöver med att skicka kontrollmail fram- och tillbaka. Jag använder alltså den domän som är registrerad hos Loopia som avsändaradress hos Google/Gmail.
Som företagare så bör du absolut ha en egen domän. Sedan tycker jag att du bör ha ett företagspaket som inkluderar mail, kalender, officeprogram och lagring. Jag ser två huvudalternativ. Du kan koppla din domän till båda dessa så att du kan få gadeberg@gadeberg-enterprises.se (eller vad ditt företag nu heter) som din mailadress. Anställer du folk kan de också få passande mailadresser, t.ex. minion1@gadeberg-enterprises.se.
Microsoft Office 365 premium är det bättre valet om du är van vid Microsofts Officeprodukter och vill använda dessa.
Google Apps for business är ett bättre val om du behöver fler funktioner, som t.ex. hemsida eller ett intranät.
Båda är gratis att testa, så jag föreslår att du skaffar två slaskdomäner för några kronor styck och sedan sätter upp en site på varje ställe för att testa. När du bestämt dig skaffar du en ny domän och gör ett nytt konto.
Microsoft Office 365 premium är det bättre valet om du är van vid Microsofts Officeprodukter och vill använda dessa.
Google Apps for business är ett bättre val om du behöver fler funktioner, som t.ex. hemsida eller ett intranät.
Båda är gratis att testa, så jag föreslår att du skaffar två slaskdomäner för några kronor styck och sedan sätter upp en site på varje ställe för att testa. När du bestämt dig skaffar du en ny domän och gör ett nytt konto.
Funkar det utan google apps? Och syns det på något sätt att du använder gmail när du skickar och tar emot? Har du ställt om SMTP-pekaren till google?Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 176 inlägg
Det funkar med gratis-Gmail, ja. I brevhuvudet ser man att google är avsändande SMTP och att mailen passerat Loopia på inkommande. Omdirigeringen är per mailkonto hos Loopia (mailrouting). För mig är det förnamn@efternamn.se > förnamn.efternamn@gmail.com som i sin tur sänder som förnamn@efternamn.se. Jag har alltså inga mailboxar hos Loopiapelpet skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 176 inlägg
Helt rätt. Det är alltså en webbmailinställning på klient/kontonivå man gör och utnyttjar sedan detta i den lokala mailklienten. Hur som helst är det väldigt smidigt och ser bra ut.pelpet skrev:
Jag har haft med dom att göra vid en överflytt till den registrar vi använder för våra kunder och jag fick ingen bra erfarenhet av dom. Skickade ut information om autoförnyelse även efter att domänen var flyttad.gadeberg skrev:
Finns mycket omdömmen på rejta:
http://www.rejta.se/omdome/545061/svenska+domäner+ab
Jag har tidigare helhjärtat rekommenderat gmail och Google apps. Kärleken har dock svalnat på grund av flera faktorer ( ständiga "förbättringar", googles data mining, activesync strul). Kör outlook.com sedan ett tag och det fungerar väldigt bra, även med egen domän. Kalendern via OWA är dock sämre än Google calendar på grund av avsaknad sökfunktion.
Har domänerna hos Loopia och visst är det lite dyrare men det fungerar och supporten är grym.
Har domänerna hos Loopia och visst är det lite dyrare men det fungerar och supporten är grym.