Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är helt riktigt att man gör en uppdelning från TN-C till TN-S i centralen. Den sker via JFBerna och är oundviklig för att kunna använda en JFB. Utgående grupper är alltså alltid TN-S.

Det förhindrar inte att man går ut med en TN-C-ledning utanför centralens grupper. Dess PEN är inkopplad direkt på inkommande PEN-plint och faserna, avsäkrade i detta fall, tas ut före JFBerna. Tyvärr sitter en onödig huvudbrytare före men det spelar ingen roll för frågan om TN-S och TN-C.
Ah, tolkade bilden som gruppen satt bakom en jfb. Nu ser jag att så inte är fallet. Tack för rättningen (y) Lite har man ändå lärt sig via forumet ;)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Edit: En synpunkt jag missade är inkopplingen av fasledarna i garagets kabel. Jag ser inte att de varken behöver vara avsäkrade eller sitta bakom huvudbrytaren. De kan lika gärna kopplas in före HB. Detta förutsatt att ditt mätarskåp tar max 25 A mätarsäkring och att arean 6 mm² är tillräcklig.
Tack för alla synpunkter från dig och alla andra.

Min tanke med med att ha matningen till garaget via HB och sedan säkring är 3 anledningar.

• Förhoppningsvis så ska kabeln till garaget bytas mot en ny 5-ledare som går direkt från mätarskåpet någon gång i framtiden.
    Då vill jag slippa sätta in fasplintar för att dela faserna innan HB som sedan ska bort i centralen om kabeln byts ut.
    Jag ska väl inte blanda 6 & 10mm2 på inkommande sida av HB så därav fasplintar isåfall.
  • Det känns bra om allt i centralen förutom inkommande är spänningslöst när HB slås ifrån.
  • Jag vill kunna stänga strömmen till garaget utan att huset slocknar därav säkringen.
    Ev så skulle jag kunna ha en 13A istället för bättre sektionering men i nuläget är det inga stora förbrukare där.

Huvudsäkringar är 16A i dagsläget.

Men om du vill kunna stänga av garaget så bör du väl ha en huvudbrytare i garagets elcentral istället? Eller sätta en till brytare brevid husets central som går till garaget(dvs, ersätt 3-fas säkringen i din ritning med en huvudbrytare istället).
Vad jag har förstått så mår dvärgbrytare(säkringar) inte direkt bra av att användas som strömbrytare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.