Hej.
En gammal elcentral med diazedsäkringar ska bytas mot en Hager gamma normcentral.
In till mätarskåpet kommer 4 kablar, PE och N är sammankopplade där det går ut ur mätarskåpet.
Till huvudcentralen som ska bytas ut så går det en 5-ledare på 10mm2 från mätarskåpet.
Sedan matas en undercentral i garaget via huvudcentralen. Dit är det ca 20m 4-ledare på 6mm2.
Fråga 1
Är det ok att mata en undercentral som på bilden trots att det endast är 6mm2 på PEN?
Vad jag förstår så bör det vara 10mm2 på PEN men att 6mm2 är ok om det är kvar från en gammal installation.
Eftersom det kopplas TN-C, är det bara att lägga nollan från mätarskåpet åt sidan, kanske med en u-båt på och tydlig märkning att den är urkopplad i båda ändar?
Fråga 2
Är det ok att samla alla noll-ledare på en sida och alla jordledare på andra sidan när de passerar genom centralen till sin plint utan risk för värme eller andra problem?
Se bilden nedan för att se hur jag menar.
Det är bara för att få det snyggare i skåpet och att lättare komma åt alla fasledare.
Fråga 3
Både inkommande matning till centralen och utgående till undercentralen kommer in underifrån.
Vad blir bäst:
att behålla manteln en bit in i centralen och bara skala den sista biten till brytare och plintar
eller
skala upp direkt där den kommer i i centralen som man gör med alla andra kablar.
Tanken med att behålla manteln är att det blir mindre rörigt i centralen men å andra sidan kanske det blir för trångt?
Fråga 4
Hur gör man för att få det att se snyggt ut med fasledarna om jag vill ha extra längd på dom för att ha möjligheten att flytta grupper till andra JFB-rader?
Gruppledningarna kommer in både från över och undersidan.
Övriga tips och synpunkter är välkomna.
Tack på förhand
En gammal elcentral med diazedsäkringar ska bytas mot en Hager gamma normcentral.
In till mätarskåpet kommer 4 kablar, PE och N är sammankopplade där det går ut ur mätarskåpet.
Till huvudcentralen som ska bytas ut så går det en 5-ledare på 10mm2 från mätarskåpet.
Sedan matas en undercentral i garaget via huvudcentralen. Dit är det ca 20m 4-ledare på 6mm2.
Fråga 1
Är det ok att mata en undercentral som på bilden trots att det endast är 6mm2 på PEN?
Vad jag förstår så bör det vara 10mm2 på PEN men att 6mm2 är ok om det är kvar från en gammal installation.
Eftersom det kopplas TN-C, är det bara att lägga nollan från mätarskåpet åt sidan, kanske med en u-båt på och tydlig märkning att den är urkopplad i båda ändar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga 2
Är det ok att samla alla noll-ledare på en sida och alla jordledare på andra sidan när de passerar genom centralen till sin plint utan risk för värme eller andra problem?
Se bilden nedan för att se hur jag menar.
Det är bara för att få det snyggare i skåpet och att lättare komma åt alla fasledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga 3
Både inkommande matning till centralen och utgående till undercentralen kommer in underifrån.
Vad blir bäst:
att behålla manteln en bit in i centralen och bara skala den sista biten till brytare och plintar
eller
skala upp direkt där den kommer i i centralen som man gör med alla andra kablar.
Tanken med att behålla manteln är att det blir mindre rörigt i centralen men å andra sidan kanske det blir för trångt?
Fråga 4
Hur gör man för att få det att se snyggt ut med fasledarna om jag vill ha extra längd på dom för att ha möjligheten att flytta grupper till andra JFB-rader?
Gruppledningarna kommer in både från över och undersidan.
Övriga tips och synpunkter är välkomna.
Tack på förhand
Eftersom att det är ett behörighetskrävande arbete får du ställa dina frågor till en elektriker
Putte: Det är inte förbjudet att skaffa sig information.
Man får inte gå vidare med PEN om det är separat jord och nolla tidigare. Så i det här fallet behöver ledningen bytas.
Man får inte gå vidare med PEN om det är separat jord och nolla tidigare. Så i det här fallet behöver ledningen bytas.
Det är det inte när jag läser.
”Till huvudcentralen som ska bytas ut så går det en 5-ledare på 10mm2 från mätarskåpet.”
”Till huvudcentralen som ska bytas ut så går det en 5-ledare på 10mm2 från mätarskåpet.”
Jag tycker inte det där är fel, det är ju sektionerat bara.JLyck skrev:
Men å andra sidan är jag inte elektriker. Men varför skulle man inte få blanda TN-C och TN-S i samma central så länge man skiljer på dom?
Tolkar det likadant och tänkte med att det får man väll ändå inte göra. Blir verkligen inte snyggt så jag googlade fram detta:JLyck skrev:
Det är inte tillåtet att efter en installation med separata skydds- och neutralledare förbinda neutralledaren med annan jordad del av installationen (SS 4364000, 543.4.3). Konsekvensen av detta är att man inte får gå från ett TN-S-system till ett TN-C-system.
Redigerat:
Jo, fast han går vidare med PEN efter uppdelning av PE och N. Jag är inte heller elektriker, men väldigt intresserad av el. Men, jag kan ha tolkat bilden fel. Håller själv på att planera byta av min UC som dock ska ligga parallellt med HC.X xLnT skrev:
Fråga 2. Det är okej att dela upp trådarna. Vill du göra det ännu snyggare och enklare för dig finns det även plastmarkeringar med siffror som du kan sätta dit samma siffror på varje kabel. Blir då ännu lättare att felsöka i framtiden. En på med 100st av tex siffran 1 kostar runt 15-17kr.
Fråga 3.
Har sätt båda sätten men jag själv tycker det ser snyggare ut och mer praktiskt och förmodligen mer rätt att skala upp den precis efter att den kommer in efter att man kan stripsa/buntband upp kabeln/kablarna. Dock hade jag vetat att centralen kan behöva flyttas några dm längre upp så hade jag så klart låtit den biten extra finnas i skåpet.
Fråga 4.
Man brukar göra en knorr innan man sätter i dem i säkringen. Sen ett annat sätt är att man gå en omväg i centralen. Den ska i på höger sida men fasen kommer då från vänster sida osv.
Finns nog väldigt många fler sätt som jag inte kommer på just nu
Fråga 3.
Har sätt båda sätten men jag själv tycker det ser snyggare ut och mer praktiskt och förmodligen mer rätt att skala upp den precis efter att den kommer in efter att man kan stripsa/buntband upp kabeln/kablarna. Dock hade jag vetat att centralen kan behöva flyttas några dm längre upp så hade jag så klart låtit den biten extra finnas i skåpet.
Fråga 4.
Man brukar göra en knorr innan man sätter i dem i säkringen. Sen ett annat sätt är att man gå en omväg i centralen. Den ska i på höger sida men fasen kommer då från vänster sida osv.
Finns nog väldigt många fler sätt som jag inte kommer på just nu
Redigerat:
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja det är så man bäst gör när en femledare inte kan användas som TN-S utan måste användas som TN-C. Den dag du byter kabel till garaget kan denna neutralledare enkelt kopplas in så att du får ett TN-S-system från mätarskåpet.D Disdatit skrev:
Ang märkning så ska den blå tejpsnutten på skyddsledaren i båda ändar tala om att det är en PEN, och omvänt tala om att det inte är en PEN om tejpsnutten saknas. Men det skadar inte att vara extra tydlig. Jag glömde själv tejpsnutten i en annan tråd nyligen
Nja, jag skulle inte säga ok. Men nya regler är inte retroaktiva så gamla befintliga kablar får ju fortsätta leva sitt liv. De behöver inte grävas upp när nya regler kommer. Man får även göra underhåll till viss grad och fortfarande behålla den gamla kabeln. Men om man ändrar på kabelns användning t.ex genom att kraftigt öka belastningen i garaget, då tycker jag att nya regler ska falla in. Sedan ska man ju alltid bedöma kabelns skick, ifall man litar på dess PEN. Har den legat i backen länge kan den ha tagit skada. Mätning av isolation och felström kan ge en indikation.D Disdatit skrev:
Det är inga problem. Det är bra om du samlar fas- och neutralledare så långt som möjligt för att undvika magnetiska fält. Skyddsledaren bär ju ingen belastningsström så dessa spelar ingen roll.D Disdatit skrev:
Värmeutveckling kan komma ifråga när man buntar ihop många ledare. Men troligen sätter elräkningen stopp långt innan något brinner i elcentralen. Jag har aldrig hört talas om värmeskador pga buntade kabelstråk i en elcentral i bostäder.
Se också ymmij12's svar i #12.
Med så många grupper är det viktigt med ordning så att det går att identifiera och flytta ledare. Neutralledaren plats på N-plinten bör motsvara fasledarens plats på säkringen. Försök hålla ihop L och N lodrätt så att de är enkla att lyfta och flytta.
Edit: En synpunkt jag missade är inkopplingen av fasledarna i garagets kabel. Jag ser inte att de varken behöver vara avsäkrade eller sitta bakom huvudbrytaren. De kan lika gärna kopplas in före HB. Detta förutsatt att ditt mätarskåp tar max 25 A mätarsäkring och att arean 6 mm² är tillräcklig.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det är helt riktigt att man gör en uppdelning från TN-C till TN-S i centralen. Den sker via JFBerna och är oundviklig för att kunna använda en JFB. Utgående grupper är alltså alltid TN-S.JLyck skrev:
Det förhindrar inte att man går ut med en TN-C-ledning utanför centralens grupper. Dess PEN är inkopplad direkt på inkommande PEN-plint och faserna, avsäkrade i detta fall, tas ut före JFBerna. Tyvärr sitter en onödig huvudbrytare före men det spelar ingen roll för frågan om TN-S och TN-C.
