25 505 läst ·
73 svar
26k läst
73 svar
Ny multi-room setup - Integrering av Sonos Connect (ZP90) med 5.1
En till fråga till TS. Högtalarna du köpta har en effekttålighet på 80W nominellt (vägghögtalarna) resp 60W. Men 12-kanalsförstärkaren har 40W RMS per kanal. Hur upplever du att det fungerar?
Jag funderar på någon setup av den här typen, med alla högtalare kopplade parallellt och med inpedanskompenserande volymkontroller.
Jag funderar på att driva med en hemmabioreciever med hyfast mycket kraft, och köra alla inbyggnadshögtalare på zone 2-högtalarna. Eller är det smartare att köpa ett rejält tvåkanals slutsteg (t.ex. från billebro) och paralllellkoppla på det.
Jag är inte kung ljud (ännu) men varför skulle småförstärkarna idla 90W? Och riskerar jag att få mycket idle-effekt om jag kör med ett kraftigt slutsteg?
Jag funderar på någon setup av den här typen, med alla högtalare kopplade parallellt och med inpedanskompenserande volymkontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag funderar på att driva med en hemmabioreciever med hyfast mycket kraft, och köra alla inbyggnadshögtalare på zone 2-högtalarna. Eller är det smartare att köpa ett rejält tvåkanals slutsteg (t.ex. från billebro) och paralllellkoppla på det.
Jag är inte kung ljud (ännu) men varför skulle småförstärkarna idla 90W? Och riskerar jag att få mycket idle-effekt om jag kör med ett kraftigt slutsteg?
Högtalare med samma effekttålighet kan vara helt olika beroende av hur "lätt eller tungdrivna de är", dvs hur mycket effekt kräver de för att låta bra. Så personligen tycker jag inte effekten säger något.
Mina gamla B&W med låga "maxeffektvärden" är betydligt mera svårdrivna, kräver mera effekt, än de nyare som är lite mera lättdrivna och med större effekttålighet.
Personligen skulle jag inte välja en lösning med parallella högtalare på effektsteget, för att sedan strypa effekten med ett antal volymkontroller. Nu har jag ingen praktisk erfarenhet av detta men det låter som en verklig budgetlösning som mera blir att det "låter" i flera rum.
Mina gamla B&W med låga "maxeffektvärden" är betydligt mera svårdrivna, kräver mera effekt, än de nyare som är lite mera lättdrivna och med större effekttålighet.
Personligen skulle jag inte välja en lösning med parallella högtalare på effektsteget, för att sedan strypa effekten med ett antal volymkontroller. Nu har jag ingen praktisk erfarenhet av detta men det låter som en verklig budgetlösning som mera blir att det "låter" i flera rum.
Småförstärkarna har en idle-förbrurkning på 15W (om jag minns rätt), rätt mycket om man ska köra sex stycken. Därför var det bättre med multikanalsstärkaren. Som dessutom tar mindre plats totalt sett 
Jag var inne på BRL, som jobbar med inbyggnadsljus, och de föreslog den lösningen. Vad ser du för brister med den?AndersS skrev:
Du vill koppla fem högtalarpar parallellt och sedan kunna volymstyra dem separat via något som begränsar efter utgående effektsteg. Det innebär då att du måste skruva upp effekten på din effektförstärkare till maxvolym du vill nyttja och sedan ta bort tillförd effekt i den separata volymkontroller om du vill ha olika volym i rummen.pelpet skrev:
Med el och lampor fungerar det annorlunda.
Ja, jag misstänker att det inte behövs så mycket effekt egentligen. Jag frågade Pure Acoustics vad de tyckte man skulle ha för stärkareffekt för deras BQ-350-högtalare och de rekommenderade minst 200 W. Förhoppningsvis har Monoprice mer lättdrivna högtalare.
Skulle jag välja en förstärkare med 110W vid 8 Ohm så får jag ju 22W att tillgå per högtalarpar och de borde ju definitivt räcka en bra bit. Behövs mer bas så får jag väl sätta upp några inbyggnads-subwoofers också och driva dem separat på något sätt.
Skulle jag välja en förstärkare med 110W vid 8 Ohm så får jag ju 22W att tillgå per högtalarpar och de borde ju definitivt räcka en bra bit. Behövs mer bas så får jag väl sätta upp några inbyggnads-subwoofers också och driva dem separat på något sätt.
200W för att driva inbyggnads-5.25-tummare? Befängt utlåtande anser jag. De har en känslighet på 90dB, inte jättebra men inte tungdrivna heller.
Jag kör med inbyggnads-subwoofer i vardagsrummet och är nöjd. Driver dock den med separat förstärkare.
Jag kör med inbyggnads-subwoofer i vardagsrummet och är nöjd. Driver dock den med separat förstärkare.
Jag har fått svar från monoprice och de sa att om jag valde fem par av deras 8-tums högtalare och en förstärkare på 110W som jag tänkt mig så skulle jag inte ha några problem med ljudnivån.
Monoprice har också kommit med en ny volymkontroll med IR-överföring och impedanskorrigering. Den ser väldigt bra ut. Använder man sådana så borde jag kunna styra recievern med fjärrkontroll från flera platser i huset.
Monoprice har också kommit med en ny volymkontroll med IR-överföring och impedanskorrigering. Den ser väldigt bra ut. Använder man sådana så borde jag kunna styra recievern med fjärrkontroll från flera platser i huset.
Hur har det gått med dina multi-room planer @pelpet ? Blev det något inköpt och iså fall hur ser systemt ut idag.pelpet skrev:Jag har fått svar från monoprice och de sa att om jag valde fem par av deras 8-tums högtalare och en förstärkare på 110W som jag tänkt mig så skulle jag inte ha några problem med ljudnivån.
Jag har precis börjat grotta i detta är helt klart nyfiken hur din lösning blev tillslut.
Det har blivit ett rum hittils, för mycket annan renovering. Jag har ett par högtalare installerade där kopplade till en sådan volymkontroll. I teknikrummet stod recievern fram till renoveringen där började, men den ska tillbaks dit sen.
Dock har det hänt en del på de senaste åren. Numera så finns det t.ex. chromecast audio med multiroom-stöd. Om man kan hitta aktiva högtalare som inte har någon fördröjning (eller samma fördröjning) på aux-in så kan man nog bygga ett enklare multiroomsystem med stöd för olika ljud i varje rum.
Dock har det hänt en del på de senaste åren. Numera så finns det t.ex. chromecast audio med multiroom-stöd. Om man kan hitta aktiva högtalare som inte har någon fördröjning (eller samma fördröjning) på aux-in så kan man nog bygga ett enklare multiroomsystem med stöd för olika ljud i varje rum.
Klicka här för att svara