25 505 läst ·
73 svar
26k läst
73 svar
Ny multi-room setup - Integrering av Sonos Connect (ZP90) med 5.1
Håll koll på vad totalpris (inkl frakt) blir. För mig blev det inte billigare, fraktmässigt, hur jag än "allokerade" inköpen mellan de två ställena. Men kan man helt utesluta ena så kanske det blir det (skeptisk dock, fraktkostnaden börjar lågtjaso skrev:
Med det sagt så skulle jag bli förvånad om det är stor skillnad på
http://www.monoprice.com/products/p...=10837&cs_id=1083705&p_id=4928&seq=1&format=2
och
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=302-486 (den jag har).
Se bara till att du har en vägg som är djup nog att montera den i.
Blev faktiskt billigast att ta allt från Monoprice för just mitt fall. Men va jobbigt det visade sig vara med att ID-kort ska faxas. Har jag aldrig varit med om trots många beställningar från utländska butiker.stefancrs skrev:Håll koll på vad totalpris (inkl frakt) blir. För mig blev det inte billigare, fraktmässigt, hur jag än "allokerade" inköpen mellan de två ställena. Men kan man helt utesluta ena så kanske det blir det (skeptisk dock, fraktkostnaden börjar lågt).
Med det sagt så skulle jag bli förvånad om det är stor skillnad på
[länk]
och
[länk] (den jag har).
Se bara till att du har en vägg som är djup nog att montera den i.
Haha ja det var lite bökigt, man har ju inte en fax hemma liksom... Första gången så gick något fel för mig också (antingen så kom faxet inte fram eller så tappade de bort det) så det tog ett tag innan det var helt löst 
Då har äntligen jag fått min 12-kanalsförstärkare (Dayton Audio) och kan bara hålla med om att den är sjukt prisvärd. 3 625kr inkl frakt hem till dörren.
Beställde den från Tyskland och det var otroligt lång leveranstid, antar att dom plockar hem dom från USA med båt. Inget att rekommendera om man vill ha grejerna snabbt.
Har inget att klaga på ännu (hoppas att det förblir så
). Har kopplat den mot 3 st airport expresser och det funkar utmärkt.
Överraskande var också Pyle högtalarna jag köpte från Amazon(vattentåliga takhögtalare till badrummen). Betydligt bättre ljud än vad jag räknat med för små pengar.
Hade jag kunna prov lyssnat hade jag nog inte köpt takhögtalarna från Canton (InCeiling 865DT) utan sparat pengarna och köpt billigare högtalare till övriga rummen.
Beställde den från Tyskland och det var otroligt lång leveranstid, antar att dom plockar hem dom från USA med båt. Inget att rekommendera om man vill ha grejerna snabbt.
Har inget att klaga på ännu (hoppas att det förblir så
Överraskande var också Pyle högtalarna jag köpte från Amazon(vattentåliga takhögtalare till badrummen). Betydligt bättre ljud än vad jag räknat med för små pengar.
Hade jag kunna prov lyssnat hade jag nog inte köpt takhögtalarna från Canton (InCeiling 865DT) utan sparat pengarna och köpt billigare högtalare till övriga rummen.
Nu har jag bara 6.5" högtalare kopplade till den men tycker att den levererar tillräcklig effekt för dessa.Lars_Gisela skrev:
Den går att bryggkoppla och det finns två bus(line in) ingångar samt möjlighet att välja en enskild line in för varje högtalar par.
www.daytonaudio.com/media/resources/300-815-dayton-audio-ma1240-manual-43458.pdf
Lyfter denna tråd igen.
Är väldigt nyfiken på din (stefancrs) lösning med volymratt på uteplatsen. Tänker mig en liknande lösning. Har en central i källaren med data, NAS, el mm. Har dragit rör från kök, vind, uteplats ner till källaren. I källaren skall mina sonos connect och connect:amp stå. EN sak jag saknat med Sonos är just att man vill ha en rumsstyrning för just ljudet. Det finns vissa rum (bad & uteplats) där min inte alltid har med sig en iPhone och då vill man snabbt kunna sänka.
Den volumkontroll du köpte. Kopplas den direkt på högtalarkablen eller med styrkabel mot förstärkaren? Såg någonbstans en volymkontroll som kopplas på kablen. Finns det då kontroller osm klarar både höger och vänster kanal eller krävs en "pott" per högtalare då?
Är väldigt nyfiken på din (stefancrs) lösning med volymratt på uteplatsen. Tänker mig en liknande lösning. Har en central i källaren med data, NAS, el mm. Har dragit rör från kök, vind, uteplats ner till källaren. I källaren skall mina sonos connect och connect:amp stå. EN sak jag saknat med Sonos är just att man vill ha en rumsstyrning för just ljudet. Det finns vissa rum (bad & uteplats) där min inte alltid har med sig en iPhone och då vill man snabbt kunna sänka.
Den volumkontroll du köpte. Kopplas den direkt på högtalarkablen eller med styrkabel mot förstärkaren? Såg någonbstans en volymkontroll som kopplas på kablen. Finns det då kontroller osm klarar både höger och vänster kanal eller krävs en "pott" per högtalare då?
Direkt på högtalarkabeln. Det är det "vanliga". Och den är givetvis i stereo 
http://www.monoprice.com/products/subdepartment.asp?c_id=109&cp_id=10903&cs_id=1090304
http://www.monoprice.com/products/subdepartment.asp?c_id=109&cp_id=10903&cs_id=1090304
ok, låter bra 
Så då har du ställe in din förstärkare på önskad volum. Använder sonos för att styra volumen och så kan du på uteplatsen reglera denna volum? Ratten på fullt motsvarar 100 % av dina inställningar av din stärkare och sonos. Sen stryper du denna volym?
Så då har du ställe in din förstärkare på önskad volum. Använder sonos för att styra volumen och så kan du på uteplatsen reglera denna volum? Ratten på fullt motsvarar 100 % av dina inställningar av din stärkare och sonos. Sen stryper du denna volym?
Stefancrs, jag tycker din lösning är väldigt intressant och sitter och funderar på om man kan sy ihop något liknande.
Hur fungerar inbyggnadshögtalarna? Blir ljudet bra? Blir det mycket ljudspridning bakåt till andra rum?
Jag har rätt tunna väggar och ingen isolering i många av dem. Eventuellt skulle någon högtalare med 5-7 cm inbyggnadsdjup fungera. Jag har läst att man "bör" bygga en låda till dem för att undvika störningar.
Hur fungerar inbyggnadshögtalarna? Blir ljudet bra? Blir det mycket ljudspridning bakåt till andra rum?
Jag har rätt tunna väggar och ingen isolering i många av dem. Eventuellt skulle någon högtalare med 5-7 cm inbyggnadsdjup fungera. Jag har läst att man "bör" bygga en låda till dem för att undvika störningar.
Hej!pelpet skrev:Stefancrs, jag tycker din lösning är väldigt intressant och sitter och funderar på om man kan sy ihop något liknande.
Jag tycker de fungerar alldeles utmärkt. Basåtergivningen varierar rätt mycket på de takmonterade, beroende på var de sitter. Inte ett problem, mest att i kontoret är det bättre bas än i köket helt enkelt.
Ljudspridning bakåt till andra rum får jag i princip bara från frontarna i 5.1-setupen, då de t.o.m nuddar gipsskivan som utgör sovrumsväggen... De bakre högtalarna sitter i vägg mot granne, de satte jag plastlådor runt (köpta på clas ohlsons) och fyllde med isoleringsmaterial i låda och väggen är isolerad den med. Han tycker inte det hörs något in till honom.
Har ingen låda kring min, även om man borde
Men den sitter på en lite speciell plats där den får en helt ok låda "på köpet". Den sitter inte i en egentlig vägg, utan i en elementsinbyggnad. Som nu är både för värme- och högtalarelement alltså! Finns gott om plats att faktiskt sätta en låda runt den men jag tycker inte det är värt besväret.
Men saker börjar inte skaka och ha sig nej, inte ens när man känner att hela soffan vibrerar. Kan säkert bli som du beskriver om man satt den på "fel" plats och har saker i närhet hängandes på väggen.
Men saker börjar inte skaka och ha sig nej, inte ens när man känner att hela soffan vibrerar. Kan säkert bli som du beskriver om man satt den på "fel" plats och har saker i närhet hängandes på väggen.