Sub och utomhushögtalare från parts-express, övriga från monoprice.

stefancrs skrev:
Sub och utomhushögtalare från parts-express, övriga från monoprice.
Sorry, var otydlig. Tänkte mer vilka modeller du valt. Och vill du skriva något ord om varför du valt de modeller du valt skulle det såklart hjälpa än mer och säkert vara till nytta för många som är i samma sits :).

Tack!

Priserna är ju helt fantastiska :wow:.

Ja :) Räkna med tull+moms också, men det blir ändå typ 1/3 av vad det kostar att köpa motsvarande från Sverige.

Tyckte också att multiförstärkaren verkade väldigt bra. Själv gjorde man ett felköp av 10 st Muse miniförstärkare som bara var för 4 ohm när alla högtalare är 8 ohm... Jag hittade förstärkaren på sumo.se för 6995 kr vilket är lite väl mycket. I Tyskland på intertechnik.de såg jag den för € 391 plus € 15 i frakt vilket lär bli mindre än att köpa den för $ 400 från USA med frakt, tull och moms.

Jag har nu monterat alla högtalare i vardagsrummet och justerat gain osv på stärkaren, har den på ungefär 25%, annars blir det för högt när man drar på fullt på HTPC eller Sonos. Riktigt nöjd med förstärkaren men det hade varit bra om det gick justera auto-on-nivån (vill ha den mycket lägre egentligen).

Jag summerar ingångarna till front L+R och sub från HTPC + Sonos med hjälp av såna här kablar som jag tog och byggde http://www.rane.com/note109.html (man ska aldrig köra Y-kabel för att kombinera signaler, bara för att splitta).

A
Ponsiloma skrev:
I Tyskland på intertechnik.de såg jag den för € 391 plus € 15 i frakt vilket lär bli mindre än att köpa den för $ 400 från USA med frakt, tull och moms.
Beställde den ifrån intertechnik i fredags, tyvärr är lev först vecka 17. Räknade också på det och tror det blir billigare än från USA.

A
När du installerat högtalarna har du någon låda bakom?
Jag har möjligheten att lägga en låda bakom mina takhögtalare, men vet inte om det är rätt?

Alternativet till låda är att bara låta dom sitta helt öppet mot vinden.

kodrod skrev:
När du installerat högtalarna har du någon låda bakom?
Jag har möjligheten att lägga en låda bakom mina takhögtalare, men vet inte om det är rätt?

Alternativet till låda är att bara låta dom sitta helt öppet mot vinden.
Jag har satt låda bakom de som sitter i väggen som delas med min granne, av ljuddämpningsskäl :)

De flesta takhögtalare är gjorda för att inte ha någon låda runt sig, men om jag får gissa så skulle du få lite bättre basåtergivning om du satte en (rätt så stor) tät låda bakom den. Om jag var du så skulle jag pröva utan först. Tycker du att det låter röv kan du ju testa att sätta en låda bakom EN högtalare och se om det blir bättre.

Har du ingen fuktspärr mot vinden?

A
stefancrs skrev:
Har du ingen fuktspärr mot vinden?
Jo tyvärr så ställer den ju till lite problem, men jag är inne på att bygga en låda och dra med plasten runt lådan.

Man funderar ju på vad högtalaren har för ånggenomgångsmotstånd :)...

kodrod skrev:
Jo tyvärr så ställer den ju till lite problem, men jag är inne på att bygga en låda och dra med plasten runt lådan.

Man funderar ju på vad högtalaren har för ånggenomgångsmotstånd :)...
Du måste ha en intakt fuktspärr bakom din högtalare :) Iofs aslätt om du har tillgång till vinden (det hade inte jag... )

Stefancrs,

Har du haft möjlighet att lyssna i lugn och ro på dina inköp? Är du nöjd med högtalarna och förstärkare rent ljudmässigt?

jaso skrev:
Stefancrs,

Har du haft möjlighet att lyssna i lugn och ro på dina inköp? Är du nöjd med högtalarna och förstärkare rent ljudmässigt?
Ja och ja. Basåtergivningen är såklart futtig på framförallt takhögtalarna, och varierar lite beroende på var de är placerade (betydligt bättre bas i kontoret än i köket).

Vill man absolut ha bättre basåtergivning fungerar det utmärkt med in-wall subwoofer (den i vardagsrummet gör vad den ska :))

Tack för återkopplingen. Blir en beställning från monoprice. Hoppas att deras 10" in-wall-sub är ok. Såg att du valde bort den till förmån för subben på Parts-express. Men eftersom jag inte ska ha något annat där är det tufft att motivera en frakt även från den butiken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.