25 505 läst ·
73 svar
26k läst
73 svar
Ny multi-room setup - Integrering av Sonos Connect (ZP90) med 5.1
Tjena! Har postat det här på avsforum.com också men får inga svar där 
Fästmön gav mig en Sonos Connect:Amp i julklapp (ja! hon rockar!) som jag bytte in och köpte två st vanliga Connects (forna ZP90) istället (prisskillnaden är inte SÅ stor
) och nu håller jag på och planerar vår nya multirumsljudanläggning för lägenheten och har lite funderingar.
Här är nuvarande grundläggande plan:
Dra om allt så att det går till en central "mediagarderob"
5.1 in-wall-högtalare + 52"-skärm i vardagsrummet
2 in-walls i kontoret
2 in-walls i köket
2 utomhushögtalare på terrassen
Dayton Audio DTA-100a-förstärkare till alla vanliga högtalare (ja, kommer en bli en kanal över pga udda antal högtalare) och
Dayton Audio APA150 till in-wall-subben.
1 Airport Express inkopplad på line in på en av Sonos Connectarna.
Det kommer till att börja med vara ett 2-zonssystem, där vardagsrummet är ena zonen och allt annat den andra zonen. Jag har inget intresse av väggmonterade keypads eller dylikt utan allt ska styras trådlöst via Sonos-appar. Jag kommer dra all högtalarkabel till mediagarderoben, och vid TV'n kommer jag även dra en bunt signalkablar. Videokälla till 52-tummaren är en HTPC, endast. Ingen digitalbox eller faktiskt TV eller så.
HTPC'n kan mata ut analogt eller digitalt (optiskt/coax) 5.1-ljud. Så till mina frågor:
Borde jag ha HTPC'n i vardagsrummet (nätverk + 5.1-ljud, analogt eller digitalt, via kabel till garderoben) eller i mediagarderoben (IR+HDMI via kabel till vardagsrummet)?
Vore det vettigt eller dumt att helt enkelt summera utgångarna från HTPC'ns frontljud (och eventuellt bakre högtalare med för att få musiken i fyra högtalare) med utgångarna från ena Sonosen för att dela på samma förstärkare och högtalare för dessa ljudkällor? Alternativt så kan man ju ha linje-nivå-auto-switchar för det? Jag vill inte ha någon surround-reciever eller dylikt som Sonosen kopplas in i och som man då måste byta ingång på osv för att spela rätt ljud. Allt ska vara helt sjukt enkelt att använda (WAF är jätteviktigt).
Ett annat alternativ är att mata in HTPC'ns frontljud in i vardagsrums-sonosens line in och sätta sonosen till att autoswitcha och ställa om volymen automatiskt (den kan göra just detta), men risken finns att någon råkar ändra frontarnas (dvs Sonosens) volym i efterhand plus att det då inte går spela musik via Sonos även i de bakre högtalarna vilket jag tror jag vill...
Observera att jag ska göra allt detta fastän lägenheten verkligen inte är i något renoveringsbehov (förutom på ljudfronten då
), så jag vill göra allt det här med så små ingrepp som möjligt i de befintliga fina väggarna osv. Därför planerar jag t.ex. att slita loss golvlisterna (de är ganska rediga) och dra all kabel bakom eller i dessa.
Åsikter? Funderingar? Konstruktiv kritik?
Fästmön gav mig en Sonos Connect:Amp i julklapp (ja! hon rockar!) som jag bytte in och köpte två st vanliga Connects (forna ZP90) istället (prisskillnaden är inte SÅ stor
Här är nuvarande grundläggande plan:
Dra om allt så att det går till en central "mediagarderob"
5.1 in-wall-högtalare + 52"-skärm i vardagsrummet
2 in-walls i kontoret
2 in-walls i köket
2 utomhushögtalare på terrassen
Dayton Audio DTA-100a-förstärkare till alla vanliga högtalare (ja, kommer en bli en kanal över pga udda antal högtalare) och
Dayton Audio APA150 till in-wall-subben.
1 Airport Express inkopplad på line in på en av Sonos Connectarna.
Det kommer till att börja med vara ett 2-zonssystem, där vardagsrummet är ena zonen och allt annat den andra zonen. Jag har inget intresse av väggmonterade keypads eller dylikt utan allt ska styras trådlöst via Sonos-appar. Jag kommer dra all högtalarkabel till mediagarderoben, och vid TV'n kommer jag även dra en bunt signalkablar. Videokälla till 52-tummaren är en HTPC, endast. Ingen digitalbox eller faktiskt TV eller så.
HTPC'n kan mata ut analogt eller digitalt (optiskt/coax) 5.1-ljud. Så till mina frågor:
Borde jag ha HTPC'n i vardagsrummet (nätverk + 5.1-ljud, analogt eller digitalt, via kabel till garderoben) eller i mediagarderoben (IR+HDMI via kabel till vardagsrummet)?
Vore det vettigt eller dumt att helt enkelt summera utgångarna från HTPC'ns frontljud (och eventuellt bakre högtalare med för att få musiken i fyra högtalare) med utgångarna från ena Sonosen för att dela på samma förstärkare och högtalare för dessa ljudkällor? Alternativt så kan man ju ha linje-nivå-auto-switchar för det? Jag vill inte ha någon surround-reciever eller dylikt som Sonosen kopplas in i och som man då måste byta ingång på osv för att spela rätt ljud. Allt ska vara helt sjukt enkelt att använda (WAF är jätteviktigt).
Ett annat alternativ är att mata in HTPC'ns frontljud in i vardagsrums-sonosens line in och sätta sonosen till att autoswitcha och ställa om volymen automatiskt (den kan göra just detta), men risken finns att någon råkar ändra frontarnas (dvs Sonosens) volym i efterhand plus att det då inte går spela musik via Sonos även i de bakre högtalarna vilket jag tror jag vill...
Observera att jag ska göra allt detta fastän lägenheten verkligen inte är i något renoveringsbehov (förutom på ljudfronten då
Åsikter? Funderingar? Konstruktiv kritik?
Det känns som att svårigheten är att få 5.1 i kombination med Sonosen. Du behöver DA-omvandling, förstärkning och växling av källa (htpc/sonos) automatiskt. Går det inte att hitta en receiver som kan växla källa mellan htpc och sonos beroende på aktiv ingång? Då slipper du dessutom köpa 3 förstärkare bara för 5.1-delen.
Jag kan ju köra analogt 5.1 ut från HTPC'n, om jag kör in frontkanalerna i en av Sonosarna så kan jag dessutom distribuera frontljudet till resten av bostaden och Sonosen kan autoswitcha... alternativt ha separat linjenivå-switch för HTPC+sonos-ljudet.KingHippo skrev:Det känns som att svårigheten är att få 5.1 i kombination med Sonosen. Du behöver DA-omvandling, förstärkning och växling av källa (htpc/sonos) automatiskt. Går det inte att hitta en receiver som kan växla källa mellan htpc och sonos beroende på aktiv ingång? Då slipper du dessutom köpa 3 förstärkare bara för 5.1-delen.
Tror nu dock att jag ska köra en Dayton Audio MA1240a Multi-Zone 12 Channel Amplifier istället för de små stärkarna, för den har auto-on för varje zon. Skulle jag köra de små stärkarna skulle jag idlea 90W vilket inte vore så najs
den 12 kanaliga verkade mycket intressant! kan du pm:a mig om du köper den så man får ett utlåtande hur den funkar! 
Jag gör det om jag kommer ihåg, annars kommer jag nog skriva löpande uppdateringar här i tråden 
Inte hittat något liknande här i sverige faktiskt, men det finns ställen i tyskland som säljer den.
Ingen input på min plan?
Inte hittat något liknande här i sverige faktiskt, men det finns ställen i tyskland som säljer den.
Ingen input på min plan?
Jag är så fruktansvärt dålig på det här, men är i husplaner själv och ska försöka att bygga in så mycket som möjligt... därav är det här ganska intressant för mig!
Skulle den där förstärkarn funka ihop med (en)sonos connect och på så vis få ut olika "ljudkällor" till olika zoner eller måste man ha en sonos för varje zon iaf? jag hade tänkt typ 5-6 zoner som den där verkar klara av...
Du får inte olika ljudkällor med en sonos connect (då hade jag inte skaffat två
). Du kan driva alla dina högtalare med den förstärkaren, men för varje zon du vill ha så behöver du en sonos. Du kan ju dock börja i mindre skala och göra som jag, och köra flera högtalaruppsättningar per zon (jag kommer ha vardagsrum som zon1 och kök, kontor och uteplats som zon2).
Bara du drar alla kablar och så i dina väggar i förväg så kan du ju ändra på grejer i efterhand utan att behöva dra nya kablar. Dra massvis med kabel (högtalarkabel + flera cat6 till varje rum) så kan du känna dig ganska trygg. Eventuellt coax med.
Men starta en ny tråd om du har specifika frågor, jag tänker vara så fräck att jag vill hålla den här tråden till min frågeställning
Bara du drar alla kablar och så i dina väggar i förväg så kan du ju ändra på grejer i efterhand utan att behöva dra nya kablar. Dra massvis med kabel (högtalarkabel + flera cat6 till varje rum) så kan du känna dig ganska trygg. Eventuellt coax med.
Men starta en ny tråd om du har specifika frågor, jag tänker vara så fräck att jag vill hålla den här tråden till min frågeställning
Jag har tänkt något annorlunda än vad du har gjort.
Jag har en receiver som hjärta i vardagsrummet som jag matar med: SAT, mediastreamer, Playstation, Sonos (ZP90).
Dessa (förutom Sonos) styr jag enbart med en av Logitechs programmerbara fjärrkontroller vilket ger systemet en mycket hög WAF.
Även ljudet från TVns inbyggda mottagare kan spelas upp via receivern vid behov. (Redundans är bra...).
Jag valde en receiver med dubbla HDMI-out vilket gör att jag enkelt väljer att mata bild till TV alt. projektor. (Duken rullar ner framför TVn vilket gör att systemet är identiskt, oberoende av hur bilden projiceras.)
Övriga Sonos-zoner består av Connect:Amp och Play:5
All media är lagrad på ett NAS.
Allt är samlat i ett mediautrymme som ligger i direkt anslutning till "rätt vägg" i vardagsrummet. Detta gör att receivern är både i vardagsrum och i mediaurymme så att säga.
Jag tycker personligen att det finns stora fördelar med en receiver som video-växel och ljuduppspelare i just vardagsrummet. Systemet blir flexibelt och mycket lätt att använda. Det förutsätter dock nästan en bra, programmerbar fjärrkontroll.
Enda nackdelen jag kan se är att man ibland glömmer receivern igång då man snabbt vänjer sig vid att de andra zonerna i Sonos är helt osynliga och inte behöver någon handpåläggning.
Alla högtalare är in-wall/in-ceiling och förstärkare till sub är slavad till receivern.
Jag har en receiver som hjärta i vardagsrummet som jag matar med: SAT, mediastreamer, Playstation, Sonos (ZP90).
Dessa (förutom Sonos) styr jag enbart med en av Logitechs programmerbara fjärrkontroller vilket ger systemet en mycket hög WAF.
Även ljudet från TVns inbyggda mottagare kan spelas upp via receivern vid behov. (Redundans är bra...).
Jag valde en receiver med dubbla HDMI-out vilket gör att jag enkelt väljer att mata bild till TV alt. projektor. (Duken rullar ner framför TVn vilket gör att systemet är identiskt, oberoende av hur bilden projiceras.)
Övriga Sonos-zoner består av Connect:Amp och Play:5
All media är lagrad på ett NAS.
Allt är samlat i ett mediautrymme som ligger i direkt anslutning till "rätt vägg" i vardagsrummet. Detta gör att receivern är både i vardagsrum och i mediaurymme så att säga.
Jag tycker personligen att det finns stora fördelar med en receiver som video-växel och ljuduppspelare i just vardagsrummet. Systemet blir flexibelt och mycket lätt att använda. Det förutsätter dock nästan en bra, programmerbar fjärrkontroll.
Enda nackdelen jag kan se är att man ibland glömmer receivern igång då man snabbt vänjer sig vid att de andra zonerna i Sonos är helt osynliga och inte behöver någon handpåläggning.
Alla högtalare är in-wall/in-ceiling och förstärkare till sub är slavad till receivern.
Redigerat:
Ja vi kör med Logitech Harmony-fjärr här hemma också, den styr HTPC, TV och Logitech Z-5500 i dagsläget, men det känns onödigt att man behöver byta aktivitet på den för att lyssna på musik så det vill jag jobba bort och det skulle ju försvinna med bägge de två alternativ jag presenterar. Jag vill bara veta om det är något dumt med de alternativen 
Videoväxel behöver vi inte i dagsläget, men om det skulle behövas i framtiden så är det ju bara att slänga in en reciever i mediagarderoben så som jag har planerat det.
Tänker jag dumt?
Videoväxel behöver vi inte i dagsläget, men om det skulle behövas i framtiden så är det ju bara att slänga in en reciever i mediagarderoben så som jag har planerat det.
Tänker jag dumt?
yes, jag ska inte förstöra din tråd... men tack för ditt svar iaf! Nu väntar jag bara på uppföljningen av det här
lycka till nu, det blir nog bra hur du än gör!