Har varit sysselsatt med annat. Har inte kunnat upprätthålla ambitionen att göra någonting, vadsomhelst, för att få igång snickeriet, varje dag :rolleyes:.

I dag fick jag en liten sak gjord.
När armen för tryckluft gjordes i ordning blev det också ett test med balansblock.
Snickeriverkstad med en improviserad balansanordning med snöre och motvikt av tvingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till motvikter lånade jag ut ett par tvingar.
Två tvingar hängande som motvikter på en hemgjord balansanordning i ett snickeri.
Skapa konto

Spikade ihop plyfalådor. Tanken är att lägga i skrot till rätt vikt.
Två hemgjorda träblock vid en tving och arbetsbänk i snickeri.
Skapa konto

Snöret dras igenom hålet och knyts i något. På det sättet blir det något sånär centrerat.

Mvh Findus

• Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
Kanske inte viktlös skruvdragare. Spikpistol tror jag mer på. Då är luften på rätt ställe. Det är mest på skoj. Vill prova då det från tid till annan har lanserats som en bra idé.

I dag (kväll mot natt) har jag gjort en övergång från utvändig 160 till invändig 197.
Övergångsplugg i trä mellan utvändig storlek 160mm och invändig storlek 197mm, fräst för anslutning mellan cyklon och fläkt.
Skapa konto

Den kommer behövas från cyklonen till fläkten.
Borrade centrumhålet rakt igenom. Började fräsa med 14mm stål. Bytte till 8mm och fräste klart från andra sidan. Resultatet är en plugg/bussning med falser som ger distinkt stopp, både mot fläkten och mot röret från cyklonen.

En sak till hanns med. Kärl till spånet och mellandelen under den raka cyklonen.
Verkstadsinredning med träkomponenter och kartongrör, arbetsbänk och täckt redskap i bakgrunden.
Skapa konto

Sågat bitarna med sänksåg. Falsat för större limytor med handfräs (Dw 621) och skruvlimmat. Hoppas att det blir tätt nog. Är spår för slanglist under mellandelen. Funderar på lämpligt sätt att få lagom press.

Mvh Findus

• Gilla
-RB- och 3 till
  • Laddar…
Excenterlås kanske?

//Ronnie

Excenterlås skulle fungera om det inte var för tömningen.

Första tanken var att göra en burk och ha en påse i under drift. Jag övergav det av två skäl.

Ett. För att inte den tomma påsen skall lyfta och smacka igen cyklonen måste sugkraft dras ner till botten av kärlet. För mycket krångel med det.

Två. Om kärlet är rakt så kommer det inte att vara möjligt att få upp en påse med packat spån utan att strimla den på väg upp. Kan lösas med sluttande sidor. Det minskar volymen och krånglar till byggandet.

Nu är spånlådan gjord efter Feltemas byggsäckar. När den skall tömmas ska en säck kunna träs på. Sedan kan hela boxen vändas och lyftas ur säcken. Det borde fungera utan allt för mycket dammande.

En följd av ovanstående är att det inte kan vara några beslag eller andra utstickande grejer på lådkanten. Handtag halvvägs ner är det enda.

Ser framför mig att den ställs på plats och att den sedan med någon "enkel" mekanik pressas upp mot mellandelen. Helst så enkel att det inte tar 10 sekunder att öppna och kolla läget.

En MC-lyft kanske...

Mvh Findus

findus42 findus42 skrev:
Excenterlås skulle fungera om det inte var för tömningen.

Första tanken var att göra en burk och ha en påse i under drift. Jag övergav det av två skäl.

Ett. För att inte den tomma påsen skall lyfta och smacka igen cyklonen måste sugkraft dras ner till botten av kärlet. För mycket krångel med det.

Två. Om kärlet är rakt så kommer det inte att vara möjligt att få upp en påse med packat spån utan att strimla den på väg upp. Kan lösas med sluttande sidor. Det minskar volymen och krånglar till byggandet.

Nu är spånlådan gjord efter Feltemas byggsäckar. När den skall tömmas ska en säck kunna träs på. Sedan kan hela boxen vändas och lyftas ur säcken. Det borde fungera utan allt för mycket dammande.

En följd av ovanstående är att det inte kan vara några beslag eller andra utstickande grejer på lådkanten. Handtag halvvägs ner är det enda.

Ser framför mig att den ställs på plats och att den sedan med någon "enkel" mekanik pressas upp mot mellandelen. Helst så enkel att det inte tar 10 sekunder att öppna och kolla läget.

En MC-lyft kanske...

Mvh Findus
Du producerar ju spån i tämlgen rask takt. Det här med att vända och hålla på tror jag du kommer ångra för evigt.

En hävarmskonstruktion kanske. (Har medvetet lämnat kvar moralkakan vid redigeringen)
Teckning som illustrerar en hävarmskonstruktion för hantering av spån i en verkstad, med märkning av säck.
Skapa konto

Alla sätt att hantera spån i en liten snickeriverkstad innebär säckning på ett eller annat sätt. Om inte annat så för att kunna frakta spånet till en återvinningsstation. Som jag skrev innan så går det inte att få upp en full säck ur en låda av plyfa med raka sidor. Risken för att den går sönder är för stor och så får jag stå och skopa upp det med en skyffel. Om det händer varannan gång synes det mig bättre att ha ett sätt att tömma kärlet i en säck utan att spånet sprider sig i luften.

Andra argumentet mot säck i kärlet var hur en sopsäck beter sig i vacum. Det går att lösa tekniskt (titta på större renluftsagg). Nackdelen är att de systemen förutsätter saker som är svåra att upprätthålla. Som att ytan där vacumslangen som skall hålla säcken kvar i kärlet ansluter måste vara ren för att det skall fungera. Annars läcker det istället in luft den vägen och säcken sugs upp.

Därför är hålen ofta igentejpade och systemet körs utan säckar.

Tredje argumentet mot vacumsystem är att det nästan kommer göra anläggningen onödigt komplicerad att tömma och kontrollera. Möjligheterna till att göra fel blir fler än med ett enkelt tätt kärl.

Mvh Findus

Att kunna ha en påse känns som en otroligt bra feature eftersom det blir lite smått jobbigt att tömma annars. Såg nyligen någon glättig film om Lagunas system med cyklon och de hade ju påse, har väl inte helt rett ut hur det funkar men om det skulle vara så enkelt som att ta en del av flödet från fläkten och dra ner under säcken så kanske det inte behöver bli så besvärligt? Här är en film som visar när man sätter ihop LAgunan, från ~37 minuter visas funktionen för att hålla påsen på plats...

Tillägg till ovanstående inlägg.

Det är på plats att förklara hur ett spånkärl kan tömmas i en sopsäck utan att spånet virvlar ut i luften.
När du tar ut spånlådan ligger spånet någorlunda still. Om man har en sopsäck som passar bra utanpå lådan kan den slås ut för att fyllas med luft. Sedan trär man på den utanpå kärlet en bit ner.
Illustration av metod för att tömma spån i en sopsäck utan spill.
Skapa konto

När man sedan vänder kärlet ramlar spånet ner i säcken. Förutsatt att lådan är tät bildas ett undertryck när man drar lådan ur påsen. Därmed stannar så mycket som möjligt kvar i säcken vid tömningen.

Tänkbara problem är att det blir för tungt eller att säcken inte innehåller tillräckligt med luft när man vänder så att spånet inte får plats. Det troligaste felet blir nog att man inbillar sig att det inte är dags och väntar till kärlet är bräddfullt.

mvh Findus

@badtastex
Om jag lägger tid på att titta igenom ett 46 minutersklipp för en poäng är det mindre troligt att jag hittar tid att snickra. I den mån jag spenderar timmar med Youtube är det för något viktigt :thinking: som Great War. World war one week by week som jag sträcktittade på för någon månad sedan. (Grov ironi här för den som tvekar). (Jag är ett fint exempel på homo ludens, den lekande människan, som kommer ta över världen förr eller senare. Sapiens beware. Vad jag tycker är viktigt att lägga tid på sammanfaller med det som tillfälligtvis roar mig).

Mvh Findus

Jag hittade informationen på annat ställe - det verkar som att det fungerar som så att man har ett rör som går direkt upp till fläkten och "stjäl" lite vakuum för att hålla påsen på plats.Det handlar alltså inte om något separat vakuumsystem. Laguna hade lagt en konisk plåt med några hål närmast påsen. Personligen hade jag nog försökt få till en lösning med påse inbyggt hellre än att lägga tid på att bygga en "hällanordning" men det är klart att du skall köra på den lösning som du tycker känns roligast.

PS. Det går bra att spola i youtube-filmer DS.

@Daniel_N har väl fått några extra gråa hår i försöken att ha påse i cyklonkärlet, har för mig han drog sugledning till botten på påsen. Vet inte nuvarande status.

Precis så brukar det se ut (slang eller rör från sugsidan) och precis av de skäl som jag redan relaterat till tidigare fungerar det inte praktiskt på snickerier med anställda som inte är entusiaster. Varken som anställd eller som ägare kan man gå runt och kontrollera att andra har gjort rätt och riva ut när det är fel och göra om. Därför tejpas vakumhålen i kärlen igen. Därför hälls spånet manuellt över i den stora skräplådan och körs öppet med truck ut till en större container för att, fortfarande öppet, tippas. (Egna erfarenheter upprepade på olika ställen)

Går snickeriet bra tröttnar ägaren förr eller senare och investerar i rotorslussar med transportfläktar eller storspånsug utomhus med återföring.

Mvh Findus

Redigerat av moderator:
Ola C Ola C skrev:
@Daniel_N har väl fått några extra gråa hår i försöken att ha påse i cyklonkärlet, har för mig han drog sugledning till botten på påsen. Vet inte nuvarande status.
Krånglar en del fram och tillbaka. Fungerar genrellt ok, inte perfekt. Visar sig att en stor bov är att vi ibland kör cellplast i bandsågen, vilket resulterar i cyklon- och filterkatastrof. Plasten blir statisk och troligtvis också för lätt (gissning) vilket gör att cyklonen ej funkar.

Har en tanke om att grövre slang till botten kan vara bra, ska testas.

Tänkte samma som dig findus ang behovet av en konisk låda för att få ut säcken. Jag gjorde en plywoodlåda med 2 koniska sidor och 2 parallella. Lätt att göra och funkar riktigt bra. Insidan fernissad för max glid när man ska ha upp säcken.

findus42 findus42 skrev:
Precis så brukar det se ut (slang eller rör från sugsidan) och precis av de skäl som jag redan relaterat till tidigare fungerar det inte praktiskt på snickerier med anställda som inte är entusiaster eller aspbergersmonster. Varken som anställd eller som ägare kan man gå runt och kontrollera att andra har gjort rätt och riva ut när det är fel och göra om. Därför tejpas vakumhålen i kärlen igen. Därför hälls spånet manuellt över i den stora skräplådan och körs öppet med truck ut till en större container för att, fortfarande öppet, tippas. (Egna erfarenheter upprepade på olika ställen)

Går snickeriet bra tröttnar ägaren förr eller senare och investerar i rotorslussar med transportfläktar eller storspånsug utomhus med återföring.

Mvh Findus
Jag har säck i tunna (ca 70 liter kanske) under min Dustcontroll, trodde inte de skulle funka uta att dra slang oc skapa undertryck i tunnan utanför påsen. Men det är inga problem alls, påsen stannar i tunnan och fylls upp fint. Så du kan ju prova med påse innan du utesluter att det fungerar? Är bara innsidan av tunnan slät blir det nog inga problem med revor i plasten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.