55 020 läst ·
204 svar
55k läst
204 svar
Ny lokal blir minisnickeri
Alla sätt har fördelar och nackdelar. Har fortsatt i rktning mot påslöst system. Försöker konstruera hjälpsystem som gör det enkelt att hantera.
Tänker mig att spånlådan och mellandelen sitter ihop med länkarmar på var sida. En enkel spak trycker ihop dem underifrån så att tätningarna fungerar. Vid tömning eller kontroll fäller man spaken. Det ger lådan tillräckligt spelrum för att börja svinga ut. Axeln sitter i bakkant så lådan vill falla framåt. Den sjunker också lite. Då borde det gå att ha ett kort ben i framkant som gör att den ställer sig på golvet där det är enkelt att trä på en säck.
Nästa steg är att lyfta upp den. Utanpå länkarmarna gör jag hängslen med slits och hack. Fungerar det som jag tänker kommer hacken ramla i på rätt höjd och lådan stannar så att den har plats att svinga runt. När spånet ramlat ut lyfter jag vidare genom att ta tag i hängselpinnarna. Därmed lossnar hacken och lådan kan sänkas ner och skjutas på plats. Genom att resa upp spaken tätas det igen. Klart...
Det är planen. Plan behöver inte nödvändigtvis betyda att det blir som jag tänkt, men de går att sätta igång.
Började med att borra axelhål i ett länkarmsämne.
Genom att lägga ihop den med den andra och använda hålet som mall kopierade jag över hålet till den andra länkarmen, vände och kopierade hålen till andra änden.
Fortsatte med att falsa hålen. Satte ett 19mm lager på en 25mm notfräs. Då blir falsen 3mm.
Lagret sitter på skaftet så det mesta av stålet hamnar under biten vid fräsningen.
Dags att göra axlarna. Små runda grejer är inte bekvämt att fräsa på fri hand. Konstruerade en jigg till firmans nya fina fräsbord.
Ett gångjärn gör att jiggen går att föra in mot fräsen lugnt och säkert. För att ändra mått flyttas anhållet. Gör jag det bara på ena sidan halveras effekten. Det gör det enkelt att leta sig fram till rätt mått. Falsen görs genom att sänka stålet och flytta fram så många mm man vill ha. Tog 4 då länkarmarna har 3mm.
Kunde fräsa rundningarna på länkarmarna i samma jigg genom att sätta i axlarna.
Satte ihop delarna enligt plan.
Hålet i toppen är för cyklonen. Gjorde en jigg för det också som jag inte tagit bild på... ännu.
Detalj infästning.
Nästa steg är racket och hängslen. Vettiga tappar på länkarmarna som klarar lasten också...
Mvh Findus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker mig att spånlådan och mellandelen sitter ihop med länkarmar på var sida. En enkel spak trycker ihop dem underifrån så att tätningarna fungerar. Vid tömning eller kontroll fäller man spaken. Det ger lådan tillräckligt spelrum för att börja svinga ut. Axeln sitter i bakkant så lådan vill falla framåt. Den sjunker också lite. Då borde det gå att ha ett kort ben i framkant som gör att den ställer sig på golvet där det är enkelt att trä på en säck.
Nästa steg är att lyfta upp den. Utanpå länkarmarna gör jag hängslen med slits och hack. Fungerar det som jag tänker kommer hacken ramla i på rätt höjd och lådan stannar så att den har plats att svinga runt. När spånet ramlat ut lyfter jag vidare genom att ta tag i hängselpinnarna. Därmed lossnar hacken och lådan kan sänkas ner och skjutas på plats. Genom att resa upp spaken tätas det igen. Klart...
Det är planen. Plan behöver inte nödvändigtvis betyda att det blir som jag tänkt, men de går att sätta igång.
Började med att borra axelhål i ett länkarmsämne.
Logga in
Skapa konto
Genom att lägga ihop den med den andra och använda hålet som mall kopierade jag över hålet till den andra länkarmen, vände och kopierade hålen till andra änden.
Logga in
Skapa konto
Fortsatte med att falsa hålen. Satte ett 19mm lager på en 25mm notfräs. Då blir falsen 3mm.
Lagret sitter på skaftet så det mesta av stålet hamnar under biten vid fräsningen.
Logga in
Skapa konto
Dags att göra axlarna. Små runda grejer är inte bekvämt att fräsa på fri hand. Konstruerade en jigg till firmans nya fina fräsbord.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ett gångjärn gör att jiggen går att föra in mot fräsen lugnt och säkert. För att ändra mått flyttas anhållet. Gör jag det bara på ena sidan halveras effekten. Det gör det enkelt att leta sig fram till rätt mått. Falsen görs genom att sänka stålet och flytta fram så många mm man vill ha. Tog 4 då länkarmarna har 3mm.
Kunde fräsa rundningarna på länkarmarna i samma jigg genom att sätta i axlarna.
Logga in
Skapa konto
Satte ihop delarna enligt plan.
Logga in
Skapa konto
Hålet i toppen är för cyklonen. Gjorde en jigg för det också som jag inte tagit bild på... ännu.
Detalj infästning.
Logga in
Skapa konto
Nästa steg är racket och hängslen. Vettiga tappar på länkarmarna som klarar lasten också...
Mvh Findus
Redigerat:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Racket är högt. När de andra delarna tillkommer tar jag bilder på hela.
Iden är att det skall vara enkelt att tömma eller kolla. Mellen övre och undre del sitter det en sågspårslist. Jag hoppas att den kommer täta tillräckligt.
Inbillar mig att undertrycket kommer hjälpa till. Visar det sig att det behövs mera press uppåt är det enkelt at chimsa genom att limma på lite laminat under botten.
Mvh Findus
Redigerat:
Början till cyklonens spåntratt. Notera fasningen som trollar bort materialtjockleken.
Urtaget.
Lättare än det ser ut att handsåga och passa i
Lite vinkelsågningar efter ögonmått.
Yttre sidan av tratten spåntad för tät fog mot cyklonkanten.
Inga räta vinklar någonstans.
Illimmad före trimmning.
Så här blev det. Slät och mjuk på insidan. Thunderdoome style på utsidan...
Mvh Findus
Logga in
Skapa konto
Urtaget.
Logga in
Skapa konto
Lättare än det ser ut att handsåga och passa i
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite vinkelsågningar efter ögonmått.
Logga in
Skapa konto
Yttre sidan av tratten spåntad för tät fog mot cyklonkanten.
Logga in
Skapa konto
Inga räta vinklar någonstans.
Logga in
Skapa konto
Illimmad före trimmning.
Logga in
Skapa konto
Så här blev det. Slät och mjuk på insidan. Thunderdoome style på utsidan...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
Utdragen på sågbänken har fått stödben.
Enligt plan så gömmer sig benen i torsionsboxen när de inte behövs.
Bara att dra ut tills de faller ner.
I ändarna sitter ställbara fötter. Det går inte att räkna med att golv är raka.
Mvh Findus
Logga in
Skapa konto
Enligt plan så gömmer sig benen i torsionsboxen när de inte behövs.
Logga in
Skapa konto
Bara att dra ut tills de faller ner.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I ändarna sitter ställbara fötter. Det går inte att räkna med att golv är raka.
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
För att föregripa det som alltid händer, att tomma golvytor fylls upp av skräp på ett ostrukturerat sätt så att arbete blir omöjligt, har jag börjat inreda loftet.
Ett fikarum/toa/kontor behövs. Första uppslaget var att bygga på golvet. Takhöjden är 3700 så jag fann det vara slöseri med värdefullt lagerutrymme. Visst hade det gått att lagra ovanpå, men, tanken på att alltid behöva klättra för att pressa in ytterligare ”bra-att-ha” saker kändes inte lockande. En till nivå ger flera möjligheter.
Kan till exempel få till en liten plattform över trappan i hörnet utanför dörren där baren kan stå.
Långväggen dedikeras till lagerbänk. 6200 lång. 3500 hög.
Fortsättning följer...
MvhFindus
Ett fikarum/toa/kontor behövs. Första uppslaget var att bygga på golvet. Takhöjden är 3700 så jag fann det vara slöseri med värdefullt lagerutrymme. Visst hade det gått att lagra ovanpå, men, tanken på att alltid behöva klättra för att pressa in ytterligare ”bra-att-ha” saker kändes inte lockande. En till nivå ger flera möjligheter.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan till exempel få till en liten plattform över trappan i hörnet utanför dörren där baren kan stå.
Logga in
Skapa konto
Långväggen dedikeras till lagerbänk. 6200 lång. 3500 hög.
Logga in
Skapa konto
Fortsättning följer...
MvhFindus
Underredet är byggt för pallvagn. Längd ca 1100 då gafflarna brukar vara så långa. Bredd invändigt mellan benen större än 540. Höjd hellre för låg än för hög. Ingen konst att höja en bänk vid behov. Ribb-bänken är ca 850 hög. Lågt för hyvling men bra höjd för sänksåg.
Måtten på toppen är tänkt för att det skall vara enkel att hantera normalstora skivor utan att ta för mycket plats. Enligt mig så behöver den inte vara lika lång eller bred som skivorna. Är den ca 3/4 av längd och bredd på arbetsstycket går det att arbeta var som helst utan att skivan känns liten.
Så...
Bredd ca 900.
Längd ca 1800.
Passar utmärkt till 2440 x 1220 som är ett standardmått på MDF. Går utmärkt att hantera björkplyfa också fast en sådan skiva brukar vara 1250 x 2500. De extra millimetrarna verkar inte påverka resultatet. Det gör det troligt att även en mindre skiva skulle duga. 800 x 1600 t ex. Att göra bänken större ger förmodligen ingenting då den är oduglig som avlastningsbänk.
Mvh Findus
Måtten på toppen är tänkt för att det skall vara enkel att hantera normalstora skivor utan att ta för mycket plats. Enligt mig så behöver den inte vara lika lång eller bred som skivorna. Är den ca 3/4 av längd och bredd på arbetsstycket går det att arbeta var som helst utan att skivan känns liten.
Så...
Bredd ca 900.
Längd ca 1800.
Passar utmärkt till 2440 x 1220 som är ett standardmått på MDF. Går utmärkt att hantera björkplyfa också fast en sådan skiva brukar vara 1250 x 2500. De extra millimetrarna verkar inte påverka resultatet. Det gör det troligt att även en mindre skiva skulle duga. 800 x 1600 t ex. Att göra bänken större ger förmodligen ingenting då den är oduglig som avlastningsbänk.
Mvh Findus
Vet inte vad det finns mer att se om ribb-bänken. Enklast tänkbara benställning med ett ramverk att såga på. Var och en får använda idéerna som det passar deras förutsättningar.
Nu om...
Också ett sätt att bygga en trappa.
Hittade oanvänd volym över trappan. Lade upp ett ramverk.
Använde K-plyfa som golv. Den är sågad jäms med reglarna utom där trappan skall byggas. Där är plyfan framdragen till trappnos.
Började med att sortera ut alla spillbitar som fungerar som steg eller sättsteg.
Kombinerat vang och räcke i samma bitar. Märkt upp var alla steg skall vara.
Lite spillvirke har blivit skruvlister.
Steg och sättsteg är sågade. Kan börja sätta ihop.
Skruvlimmar regelstumpar för sättstegen. Det är viktigt att dessa sitter ordentligt. Sättstegen kommer hålla ihop allt.
Steg för steg fästs först sättsteget. Sedan läggs plansteget ovanpå och skruvas fast. Genom att ta det bit för bit rättar allt in sig efter loftgolvet. Det finns inget som säger att det är rakt. Nu spelar det ingen roll.
Hade trappan förmonterats så hade det varit nödvändigt att mäta upp allt exakt.
Färdiga trappan passar bra in i Thunderdoome konceptet. Synliga skruv och omsorgsfullt utvalda fulsidor fulländar verket.
Tankarna med att ha helt täckta sidor är flera. Först att inte få idéer om att stoppa in bra-att-ha-saker under trappan. Har många gånger krupit i sådana utrymmen för att få ut skräp.
Täckt räcke för att damm och skräp inte skall strösslas ner på det som finns under vid städning.
Mvh Findus
Nu om...
Också ett sätt att bygga en trappa.
Hittade oanvänd volym över trappan. Lade upp ett ramverk.
Logga in
Skapa konto
Använde K-plyfa som golv. Den är sågad jäms med reglarna utom där trappan skall byggas. Där är plyfan framdragen till trappnos.
Logga in
Skapa konto
Började med att sortera ut alla spillbitar som fungerar som steg eller sättsteg.
Logga in
Skapa konto
Kombinerat vang och räcke i samma bitar. Märkt upp var alla steg skall vara.
Lite spillvirke har blivit skruvlister.
Steg och sättsteg är sågade. Kan börja sätta ihop.
Logga in
Skapa konto
Skruvlimmar regelstumpar för sättstegen. Det är viktigt att dessa sitter ordentligt. Sättstegen kommer hålla ihop allt.
Logga in
Skapa konto
Steg för steg fästs först sättsteget. Sedan läggs plansteget ovanpå och skruvas fast. Genom att ta det bit för bit rättar allt in sig efter loftgolvet. Det finns inget som säger att det är rakt. Nu spelar det ingen roll.
Hade trappan förmonterats så hade det varit nödvändigt att mäta upp allt exakt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Färdiga trappan passar bra in i Thunderdoome konceptet. Synliga skruv och omsorgsfullt utvalda fulsidor fulländar verket.
Logga in
Skapa konto
Tankarna med att ha helt täckta sidor är flera. Först att inte få idéer om att stoppa in bra-att-ha-saker under trappan. Har många gånger krupit i sådana utrymmen för att få ut skräp.
Täckt räcke för att damm och skräp inte skall strösslas ner på det som finns under vid städning.
Mvh Findus
Dagens pyssel var att bygga lagerhylla.
En hylla i arbetshöjd och en under med plats för flyttlådor.
6200 lång bort till räcket.
Räcke kom upp också.
Ett steg i taget...
Mvh Findus
En hylla i arbetshöjd och en under med plats för flyttlådor.
Logga in
Skapa konto
6200 lång bort till räcket.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Räcke kom upp också.
Logga in
Skapa konto
Ett steg i taget...
Mvh Findus
Verktygstokig
· Halland
· 8 135 inlägg
Är lagerhyllan fäst mitt väggen någonstans eller är den tillräckligt stabil ändå?
Funderat på något liknande till garaget för förvaring av prylar.
Funderat på något liknande till garaget för förvaring av prylar.
Logga in
Skapa konto
Hyllorna är skruvade mot fikaburen. Sedan är de fästa mot varandra. Hylldjupet är 645mm så det blir tillräckligt stadigt.
Lokalen är hyrd så jag vill hålla åverkan på väggar till ett minimum. Hoppas kunna lämna den i samma skick som när jag hyrde den.
Mvh Findus