Vi vill ha uppdateringar!! :D

Snickeriet har nått produktionsfas. Det som händer i snickeriet sedan sist har rapporterats i andra trådar. Det skall på inget sätt antyda att snickeriet är perfekt efter förutsättningarna och att inget mer finns att göra. Långt ifrån.
Jag har till exempel brutit mot mina egna regler från början av tråden. Personalrummet har halkat efter. Annat (produktion) har fått komma emellan. Det leder förstås till att provisorierna etablerar sig och tiden går.

Å andra sidan vet jag många som aldrig verkar nå produktionsfas. Verkstaden stannar i förgrunden och skymmer ändamålet med att bygga upp resurserna. Hur som helst har jag inte fastnat i den fällan. Har inte heller glömt vad en bra verkstad behöver för att frigöra kraften från de som skall jobba i den.

Produktion gör att det blir tydligare vilka problemområden som bör prioriteras.
Kan citera mig själv från inlägg 10

”Tankeordningen vid planering måste bli.
Material.
Produkter.
Bra arbetsyta.
Först nu... vilka maskiner måste finnas.”

Jag hade rätt då och har rätt fortfarande så länge det gäller hur jag själv fungerar. Problemen i verkstaden skapas i samma ordning. Det finns för lite plats för nytt material därför att produkter på olika stadier i produktionen tar upp plats som behövs för att det skall gå att jobba effektivt.
Spill, utöver det som jag vet exakt vad det skall användas till och som står på annan plats än som från början reserverats för sådant, är fortfarande rent skräp och skapar friktion. Förhindrar arbetet bara.
Samlarreflexen är den enskilt mest störande egenskapen som steg för steg förvandlar arbetsytor till lager för meningslöshet.

Mvh Findus

• Gilla
Anders 1920-tal och 4 till
  • Laddar…
Det där känner jag igen. Begränsat med ytor för mellanlagring när det ska göras mindre serier av mer skrymmande grejjer. Jag har slutat spara på spill, det funkar helt enkelt inte. För att få ett någorlunda bra flöde blir det noggrann planering och synkning mellan produktion och montage. Mellanlagring får ibland ske i bilen.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Hur fungerar din cyklon? Du valde ju en lite annorlunda konstruktion, separerar den lika bra som väntat/önskat?

Alla regler måste ha en viss flexibilitet för att fungera bra. Bara hela skivor i stora facket bryter man när en 400 remsa sågats bort från en skiva. Det som är kvar är för stort för att ställa någon annan stans så det åker tillbaka till facket.

Vid ett senare tillfälle leder förekomsten av ett frånsåg att andra spillbitar också hamnar där. Sedan är det en jämn utförslöpa tills det inte går att hitta en hel bit i facket. Värsta utfallet är när mindre bitar står utanpå varandra på djupet. Det leder till att skiten varken går att få in eller ut och materialhanteringen har brutit samman helt och hållet.

Är man då flera som skall dela på verkstaden så finns en uppenbar risk att man blir osams därför att det alltid kommer verka självklart att andras spill är skräp medan mitt eget är för fint för att slängas. Dags att komma ihåg att allt har två sidor och ta upp frågan om en städdag utan att vara allt för dömande :lying:.

Ett test på organisationen i vår verkstad är att jag, i går. Trots att jag själv är irriterad på att väggarna börjar krypa ut på grund av grejer som hamnar på fel ställe. Kunde bära in 20 nya skivor och ställa in dem i rätt fack. Enda jag behövde göra var plocka ur ett 15tal remsor som stod och tog plats där i onödan.

Det faktum att det fanns anledning att skaffa 20 skivor till en hobbyverkstad visar att vi kan jobba fortfarande. Det antyder också att det finns planer som kanske leder till nya projekttrådar :rolleyes:.

@Dheri
Cyklonen fungerar väldigt bra. Enda gången då spån kommer förbi är när kärlet tillåts bli överfullt. De problem som vi haft har inte med cyklonen att göra. Under en tid testade vi en möblering med den mest spånskapande maskinen längst bort i raden. Det visade sig då att spån rasade ner i stigarrören från de andra maskinerna på vägen. Var man inte uppmärksam och öppnade spjällen på vägen lite då och då fylldes rören ända upp med sega proppar som resultat.

Det visar att spjäll kan bli för täta. Hade lite luft smugit förbi så hade inte spån ramlat ner. Å andra sidan så minskar effektiviteten om anläggningen läcker överallt.
Ett annat sätt att kringgå problemet kunde varit att stigarrören inte går rakt på underifrån utan från sidan på huvudstammen. Det hade också ökat friktionen i systemet.

Möblerade om istället och har nu Stenbergaren närmast spånsugen.
Organiserad verkstad med olika träbearbetningsmaskiner, arbetsbänkar och rörsystem för spånhantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modifierade fräsborden i processen för att frigöra golvyta. Vertikalfräsen fick fötter för att kunna flyttas med pallbjörn. Handöverfräsbordet kortades ner så att alla grejer kunde stå i rad utan att vara i vägen för varandra.

Mvh Findus

• Gilla
RmK_71 och 5 till
  • Laddar…
Jag har en mycket god vän, och dig Findus som jag tänker mycket på de få gånger jag är i mitt snickeri, och varje gång jag är där så försöker jag göra 1 sak för att förbättra snickeriet.
Idag på lunchen sprang jag på denna filmsnutt, hoppas du tycker det är ok att jag lägger denna här, annars tar jag bort den.
Min tanke var att sprida goda ideer i din fanastiska och ideerika tråd :-)

• Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Trevlig verkstad... men Ingen plats för pågående projekt och material.
Antingen så jobbar han på en sak i taget och skaffar exakt det material han behöver. Spill kastas direkt.
Eller så finns det ytterligare lager som vi inte får se som rätteligen borde ingå för att ge rimlig jämförelse.
Mvh Findus

Hur tycker du din spånsugslösning fungerar nu när den vart med om en del produktion?

Roligt att läsa @findus42 .
Många bra lösningar och inspirerande attityd! Dessutom glimtar från en duktig yrkesmans vardag.

• Gilla
Bannad-användare och 1 till
  • Laddar…
H
Har det hänt något nytt spännande i verkstan? 😁

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.