55 020 läst ·
204 svar
55k läst
204 svar
Ny lokal blir minisnickeri
Läste en tråd om ett fastighetsköp om hur ägaren drunknat i mängden av arbete och försökt lägga upp en prioriteringsordning.
Akut, absolut nödvändigt, viktigt, önskat och rena drömmar.
Har förmodligen citerat fel då jag inte letat upp det jag läste, men andemeningen går fram (kanske). Tänkte genast att listan givetvis betas av från bägge ändar
.
När de akuta grejerna är under kontroll är de drömmarna man lägger sin tid på.
För min del är det som vanligt. Inbillar mig att det skall gå att bygga en fungerande verkstad på lediga stunder. Mattematiken har jag nämnt på annan plats. Ingen kan i praktiken lägga så mycket tid som krävs och samtidigt göra ett fullgott arbete för pengar. När de akuta delarna av huvudprojektet uppenbart inte är genomförbara på lediga stunder, utan skulle kräva veckovis av heltidsarbete, är det drömmarna som håller en på spåret och ger kraft att pressa vidare med det nödfvändiga arbetet.
Nu borde jag borde lägga all kraft på spånsugen. När jag, i går eftermiddag, kunde lägga några timmar, ägnade jag mig istället åt en av mina tankefröer om verktygsorganisering i en hobbyverkstad soam delas av flera snickare.
Thunderdoome variant av French cleat.
Normalt brukar det vara lister med 45 graders kanter som hakas på varandra. Har gjort sådana länge, (på den tiden jag byggde barer brukade jag göra alla fronter avlyftbara t ex) men funnit att de dels tar onödig plats på höjden samt att det finns en teoretisk möjlighet att grejerna hakar av om lasten är framtung.
Istället gör jag falsade motställda lister.
I det har fallet av 15mm K-plyfa då det är det material som är i verkstaden just nu. Vilket annat trä som helst duger för den som vill göra en snygg version.
Killen somjag bjudit in att dela verkstaden med mig jobbade jag med för ett antal år sedan. En lustig bieffekt av det är att en gammal arbetsbänk som jag lämnat efter mig på det snickeriet studsade tillbaka. Den var utrustad med ”fattigmans fräslyft”. Det fungerar så bra att jag inte funnit det värt att skaffa mig en riktig sådan.
Tanken som skall göra att två snickare skall kunna ha sina verktyg på det sätt som var och en vill utan att vara i vägen för den andra är förstås ett rack (mindre) i verkstaden.
Och ett större rack på lagerloftet. Medvetet är lagehyllan gjord så att en hylla kan fungera som arbetsbänk vid behov. Därför är det vettigt med välorganiserade verktyg även i lagret. Verktygen kan när som helst enkelt organiseras om.
Halvtimmen efter att jag egenligen borde lagt ner och åkt hem gjorde jag ett par hållare för att kolla upp funktionen.
Anhåll handöverfräs.
Några tvingar.
Mvh Findus.
Akut, absolut nödvändigt, viktigt, önskat och rena drömmar.
Har förmodligen citerat fel då jag inte letat upp det jag läste, men andemeningen går fram (kanske). Tänkte genast att listan givetvis betas av från bägge ändar
När de akuta grejerna är under kontroll är de drömmarna man lägger sin tid på.
För min del är det som vanligt. Inbillar mig att det skall gå att bygga en fungerande verkstad på lediga stunder. Mattematiken har jag nämnt på annan plats. Ingen kan i praktiken lägga så mycket tid som krävs och samtidigt göra ett fullgott arbete för pengar. När de akuta delarna av huvudprojektet uppenbart inte är genomförbara på lediga stunder, utan skulle kräva veckovis av heltidsarbete, är det drömmarna som håller en på spåret och ger kraft att pressa vidare med det nödfvändiga arbetet.
Nu borde jag borde lägga all kraft på spånsugen. När jag, i går eftermiddag, kunde lägga några timmar, ägnade jag mig istället åt en av mina tankefröer om verktygsorganisering i en hobbyverkstad soam delas av flera snickare.
Thunderdoome variant av French cleat.
Normalt brukar det vara lister med 45 graders kanter som hakas på varandra. Har gjort sådana länge, (på den tiden jag byggde barer brukade jag göra alla fronter avlyftbara t ex) men funnit att de dels tar onödig plats på höjden samt att det finns en teoretisk möjlighet att grejerna hakar av om lasten är framtung.
Istället gör jag falsade motställda lister.
I det har fallet av 15mm K-plyfa då det är det material som är i verkstaden just nu. Vilket annat trä som helst duger för den som vill göra en snygg version.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Killen somjag bjudit in att dela verkstaden med mig jobbade jag med för ett antal år sedan. En lustig bieffekt av det är att en gammal arbetsbänk som jag lämnat efter mig på det snickeriet studsade tillbaka. Den var utrustad med ”fattigmans fräslyft”. Det fungerar så bra att jag inte funnit det värt att skaffa mig en riktig sådan.
Logga in
Skapa konto
Tanken som skall göra att två snickare skall kunna ha sina verktyg på det sätt som var och en vill utan att vara i vägen för den andra är förstås ett rack (mindre) i verkstaden.
Logga in
Skapa konto
Och ett större rack på lagerloftet. Medvetet är lagehyllan gjord så att en hylla kan fungera som arbetsbänk vid behov. Därför är det vettigt med välorganiserade verktyg även i lagret. Verktygen kan när som helst enkelt organiseras om.
Logga in
Skapa konto
Halvtimmen efter att jag egenligen borde lagt ner och åkt hem gjorde jag ett par hållare för att kolla upp funktionen.
Anhåll handöverfräs.
Logga in
Skapa konto
Några tvingar.
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus.
Redigerat:
Riktigt kul att följa din resa i att iordningställa din verkstad! Du är verkligen kreativ och har många smarta lösningar.... gillar att du verkligen bygger ALLT i trä, inga genvägar med färdiga lagerhyllor eller liknande här inte!
Undrar om du någonsin kommer bli klar, eller om det är ”vägen dit”, som är det roliga?
Undrar om du någonsin kommer bli klar, eller om det är ”vägen dit”, som är det roliga?
Fråga till forat.
Funderar på att kunna använda spånsugen till småmaskiner.
Såvitt jag förstår är arbetssättet för dammsugare skiljt från hur spånsugsanläggningar fungerar.
En liten slang behöver bra undertryck för att fungera. Det är inte så svårt att ordna med spånsug. Bara att stänga alla spjäll.
Problemet är att då blir luftflödet för litet för att transportera spånet när rördimensionen stiger.
Då är frågan om jag kan åstakomma ejektorverkan om dammsugarröret går in i ett större, öppet Ytterrör?
Rätt dimensionerat skulle det då vara möjligt att få tillräckligt flöde även med en enstaka klen slang.
Vad säger ni?
Mvh Findus
Såvitt jag förstår är arbetssättet för dammsugare skiljt från hur spånsugsanläggningar fungerar.
En liten slang behöver bra undertryck för att fungera. Det är inte så svårt att ordna med spånsug. Bara att stänga alla spjäll.
Problemet är att då blir luftflödet för litet för att transportera spånet när rördimensionen stiger.
Då är frågan om jag kan åstakomma ejektorverkan om dammsugarröret går in i ett större, öppet Ytterrör?
Logga in
Skapa konto
Rätt dimensionerat skulle det då vara möjligt att få tillräckligt flöde även med en enstaka klen slang.
Vad säger ni?
Mvh Findus
findus42 skrev:
Fråga till forat.
Vad säger ni?
Mvh Findus
Nja, jag tror inte du kommer att få någon luft alls i den lilla slangen då, luften kommer ju att tas från den "fri" luften utanför det stora röret.
Kan du inte ha en anslutning närmare själva uppsamlingskärlet och på så sätt inte behöva ha så lång transportsträcka i det stora röret?
//Niklas
Ejektorverkan fungerar. Så trycket blir inte 0.
De jag hittar på nätet har tryckluft som passerar förbi ett rör där det blir vakuum av draget. Jag vill arbeta med undertrycket från spånsugen.
Om utformning och om vilka faktorer som är kritiska vet jag inget. Det är vad frågan gäller.
Mvh Findus
De jag hittar på nätet har tryckluft som passerar förbi ett rör där det blir vakuum av draget. Jag vill arbeta med undertrycket från spånsugen.
Om utformning och om vilka faktorer som är kritiska vet jag inget. Det är vad frågan gäller.
Mvh Findus
Jag har en sådan vacuumpump och det funkar fint. Men jag tror det blir svårt att räkna på med någon närmare precision och vettigt resultat du kan använda. Är det inte lättare att bara prova? Har du vägarna hitåt kan du få 10 m 38 mm slang jag har liggande.findus42 skrev:
Jo att ejektorverkan fungerar vet jag, men om du har en 38mm slang som ansluts till ett handverktyg som du bara för ett flöde på 150m3/h på så har jag ju svårt att se att du har speciellt mycket undertryck kvar slangen vid verktyget om du har stoppat in slangen i ett typ 125mm rör och har öppet runt om.
Jag har lite 50mm slang som komplement till Nanowire´s 38mm om du vill testa. =)
Jag har lite 50mm slang som komplement till Nanowire´s 38mm om du vill testa. =)
Åja... klart i meningen "inget mer att göra" kommer aldrig hända. Troligen inte för någon som hänger på Byggahus.C crazytok skrev:
Klart i meningen användbart är högst troligt. Titta tillbaka lite, och se utvecklingen.
Det är redan såpass att all nuvarande verkstadsutrustning tillverkas i lokalen.
Att tillverka allt i trä är inget självändamål (utom då det löjligt omotiverade projektet med cyklonen). Saken är den att även en enkel lagerhylla i den storlek jag får in kostar typ 4 gånger mer än materialet. Jag byggde den på mindre än en arbetsdag. Hade jag åkt runt, eller beställt fr t ex AJ-prod, hade antagligen mer tid gått åt och resultatet skulle passa sämre. Win-win således.
Det tänkandet går att tillämpa på varje enskild funktion.
Låsningen att inbilla sig att det finns billiga grejer och att det är dyrt att göra själv ligger bakom illusionen att en komplett verkstad är omöjligt att få för mindre än en halv mille.
Jag är inte uppe i 30kkr ännu. Det kanske går lika mycket till, men resultatet kommer passa mitt arbetssätt som en handske. OCH jag har haft kul under tiden. Hoppas att det inspirerar någon.
Också med att finish är inte nödvändigtvis något att prioritera i verkstaden. Konsekvent frånvaro av ytlig perfektion och lika konsekvent funktionell elegans skapar sin egen stil och skönhet.
Mvh Findus
@nanowire @Campar
Haha... tillbaka vid "experimentera" själv.
Min skiss var idémässig. Inte i skala. Campar har säkert rätt i att 38 i 125 inte fungerar. Så långt är jag med. Tänkte börja med typ 50 i 100. Men till slut måste det ändå ner till en slang som funkar med handmaskiner.
Vissa, som ETS150 hjälper till själva. Handöverfräsen blir en svårare nöt. Bänken kan ju helt enkelt förses med en riktig spånhuv.
Mvh Findus
Haha... tillbaka vid "experimentera" själv.
Min skiss var idémässig. Inte i skala. Campar har säkert rätt i att 38 i 125 inte fungerar. Så långt är jag med. Tänkte börja med typ 50 i 100. Men till slut måste det ändå ner till en slang som funkar med handmaskiner.
Vissa, som ETS150 hjälper till själva. Handöverfräsen blir en svårare nöt. Bänken kan ju helt enkelt förses med en riktig spånhuv.
Mvh Findus
Du kanske kan snickra till en omvänd ejektor som drivs av undertrycket.
Tex en kon som går 125->75mm och parallellt med 75-hålet ligger en 38mm slang.
Det högre flödeshastigheten som skapas av undertrycket genom 75mm konen drar då i slangen också.
mina ritningskillz är inte så bra, så en länk till en liknande princip.
http://ekonomiskbelysning.blogspot.com/2016/12/rokgasflakt-ejektor.html
Tex en kon som går 125->75mm och parallellt med 75-hålet ligger en 38mm slang.
Det högre flödeshastigheten som skapas av undertrycket genom 75mm konen drar då i slangen också.
mina ritningskillz är inte så bra, så en länk till en liknande princip.
http://ekonomiskbelysning.blogspot.com/2016/12/rokgasflakt-ejektor.html
Jag har ett annat förslag.
Ta en typ kinacyklon på en tunna med hjul, anslut den till rörsystemet och handmaskinen till cyklonen.
Annars är ju frågan om inte det findammet som blir i rören vid användning av handmaskinen ändå åker vidare i de stora rören eftersom det är just fint damm? Annars öppnar du ju bara ett stort uttag en stund när du är färdig.
Ta en typ kinacyklon på en tunna med hjul, anslut den till rörsystemet och handmaskinen till cyklonen.
Annars är ju frågan om inte det findammet som blir i rören vid användning av handmaskinen ändå åker vidare i de stora rören eftersom det är just fint damm? Annars öppnar du ju bara ett stort uttag en stund när du är färdig.
Innovation i realtid
Är utan uppdrag i dag och spenderar tiden med hobby.
Irriterade mig på att armen med luften återvänder till viloläget.
Konstruerade en gadget som löser problemet.
Använde en ställbar cirkelpassare som blivit gjord till ett tidigare projekt.
Blev en släplist med knölar .
Får se om det funkar på en gång eller behöver moddas.
Mvh Findus
Är utan uppdrag i dag och spenderar tiden med hobby.
Irriterade mig på att armen med luften återvänder till viloläget.
Konstruerade en gadget som löser problemet.
Använde en ställbar cirkelpassare som blivit gjord till ett tidigare projekt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Blev en släplist med knölar .
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Får se om det funkar på en gång eller behöver moddas.
Mvh Findus
Utan att gå in på din huvudfråga så anser jag att du gör en tankevurpa med ovanstående resonemang. En spånsugsimpeller är inte designad för att skapa ett högt undertryck. Sätter du på en tunn slang på en spånsug så kommer du få något som påminner om en oerhört svag dammsugare.findus42 skrev:
Det finns några kryphål som lokalt kan ge förhandlingsytrymme med spånfläktslagarna. Beskriver ett i inlägget som citeras. En sorglig tankevurpa är att ha för mycket respekt för de som säger att inget går att göra på mer än rätt sätt. Jag tänker att vi får se hur det går...
Tillbringade hela dagen i lokalen så det har hänt lite med spånsugen också.
Gjorde en liten kort kon för att få lite trä på insidan av cyklonen. Fräste trappstege med minskande radie först.
Sedan ett rätt jobbigt slipmoment för att få fram den koniska formen.
Den sitter väldigt tajt. Ytterringen ännu tajtare. Knappt att den gick att knacka dit. Bara skruvat i den här änden då jag misstänker att det kan behövas justeringar.
Hela cyklonen kunde sedan ställas på uppsamlingskärlet. Tyngden och smackpassningen gör att den stannar där den står.
För att kunna få upp fäkten behövdes en ställning.
Efter lite mätande och ett besvärligt lyft kom den upp. Fläktenheten belastar inte cyklonen. Övergångsdelen som jag tillverkade tidigare är gjord så att den tätar i ett ca 20mm intervall. Den kan sväva runt i glappet. Därmed kan fläkten hängas helt och hållet i racket.
Det gör att den kan tillåtas röra sig lite. Apropå tråden om samlande stod jag på ställningen och funderade på hur fäkten skulle fixeras utan att fästas stumt. Tänkte att jag borde haft bussningar eller nått... kom på att jag hade några ställbara fötter liggande
. Kanske precis lagom dämpning. Fäste med skruv och mutter i filterändan. Löst pallad på regel och med begränsande tassar.
Grenrör, golvtratt och 200mm T-rör med spjäll blev över.
Bortskänkes mot avhämtning.
Mvh Findus
Tillbringade hela dagen i lokalen så det har hänt lite med spånsugen också.
Gjorde en liten kort kon för att få lite trä på insidan av cyklonen. Fräste trappstege med minskande radie först.
Logga in
Skapa konto
Sedan ett rätt jobbigt slipmoment för att få fram den koniska formen.
Logga in
Skapa konto
Den sitter väldigt tajt. Ytterringen ännu tajtare. Knappt att den gick att knacka dit. Bara skruvat i den här änden då jag misstänker att det kan behövas justeringar.
Logga in
Skapa konto
Hela cyklonen kunde sedan ställas på uppsamlingskärlet. Tyngden och smackpassningen gör att den stannar där den står.
Logga in
Skapa konto
För att kunna få upp fäkten behövdes en ställning.
Logga in
Skapa konto
Efter lite mätande och ett besvärligt lyft kom den upp. Fläktenheten belastar inte cyklonen. Övergångsdelen som jag tillverkade tidigare är gjord så att den tätar i ett ca 20mm intervall. Den kan sväva runt i glappet. Därmed kan fläkten hängas helt och hållet i racket.
Logga in
Skapa konto
Det gör att den kan tillåtas röra sig lite. Apropå tråden om samlande stod jag på ställningen och funderade på hur fäkten skulle fixeras utan att fästas stumt. Tänkte att jag borde haft bussningar eller nått... kom på att jag hade några ställbara fötter liggande
Logga in
Skapa konto
Grenrör, golvtratt och 200mm T-rör med spjäll blev över.
Bortskänkes mot avhämtning.
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus