55 507 läst ·
204 svar
56k läst
204 svar
Ny lokal blir minisnickeri
Ja jo, jag insåg ju efter jag skrivit första inlägget, att din bild nog visade på en mekanisk lösning, inte att du funderade på att flytta upp hjulet högt. 
Sen har jag funderat lite till på hur den absolut enklaste mekaniska lösningen skulle kunna tänkas vara. Jag är inte klar där ...
Sen har jag funderat lite till på hur den absolut enklaste mekaniska lösningen skulle kunna tänkas vara. Jag är inte klar där ...
Gjort tvärpinnarna till massivförvaringen på lediga stunder under veckan som gått.
Samlade ihop gammalt emballage och hyvlade fram pinnar.
Sedan gradade jag ändarna.
Satte ihop stället.
Okej...
Nu har jag rum för virke och skivor. Jag har en bänk. Bara att skaffa hem material och jobba vidare i den egna lokalen med resten. Det är mycket detaljer kvar.
Mvh Findus
Samlade ihop gammalt emballage och hyvlade fram pinnar.
Sedan gradade jag ändarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Satte ihop stället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej...
Nu har jag rum för virke och skivor. Jag har en bänk. Bara att skaffa hem material och jobba vidare i den egna lokalen med resten. Det är mycket detaljer kvar.
Mvh Findus
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Snyggt!
Precis ett sånt jag ville ha men som blev nedröstat..fast mitt skulle ju vara mycket mindre, på hjul, och vara fulsnickrat istället för sådär snyggt
Precis ett sånt jag ville ha men som blev nedröstat..fast mitt skulle ju vara mycket mindre, på hjul, och vara fulsnickrat istället för sådär snyggt
Hallå alla.
Flitens lampa har lyst några kvällar. En början på en skruv och grejer hylla har det blivit.
På trettio år har jag inte sett en skruvförvaring som fungerar.
Lagerhyllor... nä. Efter en tid är det plastpåsar med grejer, tomma paket, backar med osorterat skrot och annat mög som upptar utrymmet.
Skåp typ ”Benders” med uppmärkta slide-hyllor för skruvpaket i flera lager... nä.
Dimensionerna som gällde vid uppmärkandet gäller inte längre. Vissa dim skall man ha i förzinkat, rostfritt, förnicklat, mässing, torx, spår, philips, försänkt, halvförsänkt och ostskalle. Konsekvensen är att inget är där det skall vara och de som kan har egna små lager.
Min tanke om det hela är att göra en förvaring med många grunda hyllmeter utan märkning. Då kan jag hoppas att inget står bakom något annat. Alla förpackningar står med etiketten fram. Städa går i princip ut på att gruppera paket som hör ihop.
Med lite fiffighet går det att få ut förvånande många hyllor ur en plyfaskiva.
En fördel med att arbeta med sänksåg är att det är enkelt att välja var sågen biter och var den inte gör det.
Med hjälp av tolkar placerade jag ut hyllorna på ena ryggen.
De är helt enkelt skruvade genom ryggen. Kan inte tänka mig vilka påfrestningar som skulle kunna ha sönder dem. Guldtackor kanske.
Med hjälp av en skiva lite diagonalt fick jag press så att hyllorna blev raka. Kan liksom spänna fast genom att vrida spännbiten lite. Tillräckligt för att kunna ligga under och skruva.
Det var förstås lite meck med den andra ryggen också, men i hastigheten fick jag inte upp kameran. Därför hoppar vi direkt till den färdiga hyllan.
Mer än 25 löpmeter skruvhylla på en yta som ändå bara går att använda till vägghängd förvaring
.
För att kunna göra ovanstående har jag fixat till skivstället så att det går att använda.
Någon föreslog plastgaller som botten. Plast är inte aktuellt för mig, men jag förstod fördelarna. Lade en ribbotten av 22x70 panelbrädor. Skräp kommer ramla igenom bra
. Dessutom är det mindre risk för att jag börjar peta in smala remsor och lister då dessa också kommer rasa ner.
Har fått en lågbudget bänkborr. Funderar på hur den skall bli vettig. Skissat upp några ideer.
Slaglängden är bara 64mm så jag vill kunna ändra höjd på bordet utan att det flyttar sig i förhållande till borrhuvudet.
En annan sak jag funderar på är en arm med balansblock för tryckluft.
Om en liten kompressor står uppe på skivförvaringen kan en rak arm på ca 2m nå det mesta i verkstaden. Har jag slangen i ett tvåskuret block med en motvikt borde jag kunna få bättre funktion än med en sån där jäkla slangupprullare som aldrig funkar. Blåsmojen kan från start hänga i huvudhöjd. I det tvåskurna blocket har jag då nästan fyra meter slang. Genom att ha lämplig motvikt kan jag få en bekväm funktion.
En till, lite tyngre, motvikt kan få agera balansblock för spikpistolen.
Det här tar jag med bara för att illustrera hur min hjärna fungerar. Kan inte se ett praktiskt ändamål utan att hjulen börjar snurra och producera ideer.
Nu är det dags att äta och sova så att jag kommer upp i morgon också.
Mvh Findus
Flitens lampa har lyst några kvällar. En början på en skruv och grejer hylla har det blivit.
På trettio år har jag inte sett en skruvförvaring som fungerar.
Lagerhyllor... nä. Efter en tid är det plastpåsar med grejer, tomma paket, backar med osorterat skrot och annat mög som upptar utrymmet.
Skåp typ ”Benders” med uppmärkta slide-hyllor för skruvpaket i flera lager... nä.
Dimensionerna som gällde vid uppmärkandet gäller inte längre. Vissa dim skall man ha i förzinkat, rostfritt, förnicklat, mässing, torx, spår, philips, försänkt, halvförsänkt och ostskalle. Konsekvensen är att inget är där det skall vara och de som kan har egna små lager.
Min tanke om det hela är att göra en förvaring med många grunda hyllmeter utan märkning. Då kan jag hoppas att inget står bakom något annat. Alla förpackningar står med etiketten fram. Städa går i princip ut på att gruppera paket som hör ihop.
Med lite fiffighet går det att få ut förvånande många hyllor ur en plyfaskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En fördel med att arbeta med sänksåg är att det är enkelt att välja var sågen biter och var den inte gör det.
Med hjälp av tolkar placerade jag ut hyllorna på ena ryggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De är helt enkelt skruvade genom ryggen. Kan inte tänka mig vilka påfrestningar som skulle kunna ha sönder dem. Guldtackor kanske.
Med hjälp av en skiva lite diagonalt fick jag press så att hyllorna blev raka. Kan liksom spänna fast genom att vrida spännbiten lite. Tillräckligt för att kunna ligga under och skruva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var förstås lite meck med den andra ryggen också, men i hastigheten fick jag inte upp kameran. Därför hoppar vi direkt till den färdiga hyllan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mer än 25 löpmeter skruvhylla på en yta som ändå bara går att använda till vägghängd förvaring
För att kunna göra ovanstående har jag fixat till skivstället så att det går att använda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon föreslog plastgaller som botten. Plast är inte aktuellt för mig, men jag förstod fördelarna. Lade en ribbotten av 22x70 panelbrädor. Skräp kommer ramla igenom bra
Har fått en lågbudget bänkborr. Funderar på hur den skall bli vettig. Skissat upp några ideer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slaglängden är bara 64mm så jag vill kunna ändra höjd på bordet utan att det flyttar sig i förhållande till borrhuvudet.
En annan sak jag funderar på är en arm med balansblock för tryckluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om en liten kompressor står uppe på skivförvaringen kan en rak arm på ca 2m nå det mesta i verkstaden. Har jag slangen i ett tvåskuret block med en motvikt borde jag kunna få bättre funktion än med en sån där jäkla slangupprullare som aldrig funkar. Blåsmojen kan från start hänga i huvudhöjd. I det tvåskurna blocket har jag då nästan fyra meter slang. Genom att ha lämplig motvikt kan jag få en bekväm funktion.
En till, lite tyngre, motvikt kan få agera balansblock för spikpistolen.
Det här tar jag med bara för att illustrera hur min hjärna fungerar. Kan inte se ett praktiskt ändamål utan att hjulen börjar snurra och producera ideer.
Nu är det dags att äta och sova så att jag kommer upp i morgon också.
Mvh Findus
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Plastgaller eller träribbor ;-) Det där blev ju assnyggt!
Och skruvförrådet är helrätt, jag tänker likadant, med skillnaden att jag tänker fortfarande......
Och skruvförrådet är helrätt, jag tänker likadant, med skillnaden att jag tänker fortfarande......
@FreQa
Både ja och nej. Har testat iden i ett annat sammanhang. Ibland fungerar det inte som man tänkt...
Gjorde en förvaringspall för dörrblad med rullar enligt din bild. Tanken var att vilka upp ett hörn för att sedan kunna skjuta in dörrbladen lätt och kontrollerat.
Praktisk verklighet var att det inte var så enkelt att vinkla. När hörnet väl är uppe så styr en rulle mer än man tror. Så istället för att överbrygga motståndet som blir när man skjuter dörren/skivan över en slät yta använder man kraft för att balansera och motverka styrkrafter.
Ergonomin i att parera sidokrafter är mycket sämre för kroppen än att använda sin tyngd för att rikta kraft i en bestämd riktning. Rullarna hatades av alla och åkte bort illa kvickt. Eftersom jag ibland argumenterar rätt kraftfullt för att få testa grejer gjordes det när jag var ute på montering.
Trist då jag inte har några svårigheter alls med att medge när jag har fel. Misslyckande är en ständig följeslagare av att prova ideer. Varje nytt påhitt har kanske 50% möjlighet att fungera. En konstruktion som rymmer tre innovationer har alltså en chans på åtta att vara praktiskt användbar. Att då oroa sig för att framstå som dum skulle göra uppfinnande omöjligt
.
Mvh Findus
PS.Ja för att det är mycket lättare att rulla saker. Hjulet är en bra ide. DS
Både ja och nej. Har testat iden i ett annat sammanhang. Ibland fungerar det inte som man tänkt...
Gjorde en förvaringspall för dörrblad med rullar enligt din bild. Tanken var att vilka upp ett hörn för att sedan kunna skjuta in dörrbladen lätt och kontrollerat.
Praktisk verklighet var att det inte var så enkelt att vinkla. När hörnet väl är uppe så styr en rulle mer än man tror. Så istället för att överbrygga motståndet som blir när man skjuter dörren/skivan över en slät yta använder man kraft för att balansera och motverka styrkrafter.
Ergonomin i att parera sidokrafter är mycket sämre för kroppen än att använda sin tyngd för att rikta kraft i en bestämd riktning. Rullarna hatades av alla och åkte bort illa kvickt. Eftersom jag ibland argumenterar rätt kraftfullt för att få testa grejer gjordes det när jag var ute på montering.
Trist då jag inte har några svårigheter alls med att medge när jag har fel. Misslyckande är en ständig följeslagare av att prova ideer. Varje nytt påhitt har kanske 50% möjlighet att fungera. En konstruktion som rymmer tre innovationer har alltså en chans på åtta att vara praktiskt användbar. Att då oroa sig för att framstå som dum skulle göra uppfinnande omöjligt
Mvh Findus
PS.Ja för att det är mycket lättare att rulla saker. Hjulet är en bra ide. DS
Lite enkel mekanik när det gäller hantering av skivor.
För att ha vettig sortering av skivor brukar de flest ha skivorna stående på ena eller andra ledden. Jag föredrar på högkant då jag ändå alltid reser upp skivan innan jag lägger den på en såg eller bänk. Dessutom behövs mindre golvyta med stående skivor.
Har varit på ett (1) snickeri där skivorna förvarades liggande i grenställ. Idiotiskt system då det inte gick att få ut en skiva utan att använda truck. Dessutom begränsades antalet olika skivtyper av hur många hyllor det fanns.
Nåväl...
Om man nu skall ställa in en skiva i ett skivställ vill man att skivorna skall stå tätt mot varandra. Är det luft mellan skivorna ryms mindre och det kan väl inte vara bra
. Balanserar man skivan och skjuter in den kommer hörnet längst in hamna någon annan stans än direkt mot skivan bredvid. Upprepar man det några gånger när nytt material lastas in kommer halva utrymmet vara luft. Visst kan det gå att krypa in och skjuta saker tillrätta eller ha en spak att trycka med.
Bättre är att använda en konsekvent metod vid lastningen som gör att skivorna står rätt direkt.
Skivorna som redan är i stället lutar man åt ena sidan. Den nya skivan som skall in lutas mot andra sidan när man skjuter in den.
Då tvingas den nedre kanten att lägga sig dikt mot skivorna som redan står där. Väl inskjuten lutas den nya skivan över och så fortsätter man på samma sätt. Rätt utfört går det att fylla ett skivställ helt och hållet utan att någon skiva är fastklämd. Genom att luta skivorna går det att få ut vilken som helst. Därmed är det heller ingen mening med att fackindela skivstället mer än att skivorna står så rakt att de inte knäcker konstruktionen.
Mvh Findus
För att ha vettig sortering av skivor brukar de flest ha skivorna stående på ena eller andra ledden. Jag föredrar på högkant då jag ändå alltid reser upp skivan innan jag lägger den på en såg eller bänk. Dessutom behövs mindre golvyta med stående skivor.
Har varit på ett (1) snickeri där skivorna förvarades liggande i grenställ. Idiotiskt system då det inte gick att få ut en skiva utan att använda truck. Dessutom begränsades antalet olika skivtyper av hur många hyllor det fanns.
Nåväl...
Om man nu skall ställa in en skiva i ett skivställ vill man att skivorna skall stå tätt mot varandra. Är det luft mellan skivorna ryms mindre och det kan väl inte vara bra
Bättre är att använda en konsekvent metod vid lastningen som gör att skivorna står rätt direkt.
Skivorna som redan är i stället lutar man åt ena sidan. Den nya skivan som skall in lutas mot andra sidan när man skjuter in den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då tvingas den nedre kanten att lägga sig dikt mot skivorna som redan står där. Väl inskjuten lutas den nya skivan över och så fortsätter man på samma sätt. Rätt utfört går det att fylla ett skivställ helt och hållet utan att någon skiva är fastklämd. Genom att luta skivorna går det att få ut vilken som helst. Därmed är det heller ingen mening med att fackindela skivstället mer än att skivorna står så rakt att de inte knäcker konstruktionen.
Mvh Findus
Amen ...findus42 skrev:
Trist då jag inte har några svårigheter alls med att medge när jag har fel. Misslyckande är en ständig följeslagare av att prova ideer. Varje nytt påhitt har kanske 50% möjlighet att fungera. En konstruktion som rymmer tre innovationer har alltså en chans på åtta att vara praktiskt användbar. Att då oroa sig för att framstå som dum skulle göra uppfinnande omöjligt.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
På jobbet gjorde jag ett plåtställage som hanterar 25 olika sorters plåtar, samma dimension men olika kvaliteer.findus42 skrev:
Lite enkel mekanik när det gäller hantering av skivor.
För att ha vettig sortering av skivor brukar de flest ha skivorna stående på ena eller andra ledden. Jag föredrar på högkant då jag ändå alltid reser upp skivan innan jag lägger den på en såg eller bänk. Dessutom behövs mindre golvyta med stående skivor.
Har varit på ett (1) snickeri där skivorna förvarades liggande i grenställ. Idiotiskt system då det inte gick att få ut en skiva utan att använda truck. Dessutom begränsades antalet olika skivtyper av hur många hyllor det fanns.
Nåväl...
Om man nu skall ställa in en skiva i ett skivställ vill man att skivorna skall stå tätt mot varandra. Är det luft mellan skivorna ryms mindre och det kan väl inte vara bra. Balanserar man skivan och skjuter in den kommer hörnet längst in hamna någon annan stans än direkt mot skivan bredvid. Upprepar man det några gånger när nytt material lastas in kommer halva utrymmet vara luft. Visst kan det gå att krypa in och skjuta saker tillrätta eller ha en spak att trycka med.
Bättre är att använda en konsekvent metod vid lastningen som gör att skivorna står rätt direkt.
Skivorna som redan är i stället lutar man åt ena sidan. Den nya skivan som skall in lutas mot andra sidan när man skjuter in den.
[bild]
Då tvingas den nedre kanten att lägga sig dikt mot skivorna som redan står där. Väl inskjuten lutas den nya skivan över och så fortsätter man på samma sätt. Rätt utfört går det att fylla ett skivställ helt och hållet utan att någon skiva är fastklämd. Genom att luta skivorna går det att få ut vilken som helst. Därmed är det heller ingen mening med att fackindela skivstället mer än att skivorna står så rakt att de inte knäcker konstruktionen.
Mvh Findus
Jag lade vinklar i botten på facken på var sida, så man reducerade bredden nedtill.
Då kan man vicka hela eller delar av just det plåtsjok där den önskade plåten ligger.
I princip blir ställaget koniskt i facken.
Då kan man alltid frilägga önskad plåt.
Hoppas du/ni förstår vad jag menar, då metoden är riktigt bra.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Uppdatering.
En av spånsugarna som jag försökt köpa har blivit affär
.
Motor/filterpaketet verkar välkonstruerat. Utmärkt råmaterial för ett spånhanteringssystem.
Mvh Findus
En av spånsugarna som jag försökt köpa har blivit affär
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motor/filterpaketet verkar välkonstruerat. Utmärkt råmaterial för ett spånhanteringssystem.
Mvh Findus

