Hej
Har nyligen låtit installera en laddbox, tre fas, zaptec 2 go.

Idag satte vi vår bil på laddning för ungefär andra gången. (Första gången strejkade laddboxen och gav ett felmeddelande men det löste sig remote efter några dagar) Sen har vi laddat en gång från ca 65% upp till 80% utan problem.
Idag var bilen på 20% och jag tänkte ladda till 80%. Men efter ca sex timmars laddning gick en huvudsäkring på 20a. Vi kom upp till 52%.
Det kan ju vara en tillfällighet, men det kan ju också berott på att laddbox-lösningen inte funkar optimalt.
I vårat elskåp (sitter vid tomtgränsen) sitter en lastbalanserare. Om jag fattar det rätt så ska den känna av övrig förbrukning samtidigt man laddar bilen och säga åt laddboxen att "lugna sig" och gå ned i effekt.
Jag vet att vid lastbalanseraren mätte man upp att trots en extra wifi-antenn så är wifi uppkopplingen bara 30%. 30% ena dagen kan säkert variera lite beroende på bla väder och vind. Men jag har för mig att OM laddboxen inte har kommunikation med lastbalanseraren så ska den också gå ned i effekt.
Min förväntan är ju givetvis att lastbalanseraren ska sköta allt automatiskt.
Vid tillfället säkringen gick vet vi att sambon ungefär 30 min innan satte på ugnen, men det är ju sådant lastbalanseraren borde fånga upp.

Har någon någon erfarenhet av snarlika/dylika problem? Det kan ju givetvis varit en tillfällighet så vi får väl prova igen, ska bara åka förbi "classes" imorgon och köpa nya säkringar så jag har på lager och köra lite så vi laddar från 20% igen.

Mvh
Fredrik
 
Kunde läsaut följande från lastbalanseraren.
Låter det inte konstigt med 34 A på en fas som är säkrad med 20 A? Borde inte lastbalanseraren reagerat och styrt laddboxen att lugna ner sig?
 
  • Graf som visar faserna L1, L2, L3 med max effekt 34,1 A på L2, vilket överstiger säkringens 20 A. Diskuterar lastbalanserarens reaktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror på varaktigheten. Har svårt att tyda diagrammet, men visst ser det ut som om det finns strömmar där som effektvakten borde ha reagerat på. Och elbilen laddades alltså vid denna tidpunkt, mitt på dagen? Vilken ström laddas den med?

Vad har du köpt? Installation-så-billligt-som-möjligt? Normalt ingår inte att kontrollera att grejorna fungerar...

Kan du se i appen ifall effektvakten öht kickar in nångång?
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Hej,
Tack för svaret.
Lösningen ska bestå av laddbox med lastbalanserare. Ca 10 tkr efter avdrag. Om det är billigt eller dyrt vet jag inte. Ett önskemål var att inte ha någon fastkabel på laddboxen.
Nä, jag kan nog inte heller utläsa om effektvakten som väl sitter lastbalanseraren gissar jag slår till. Men systemet är så nytt för oss så det kan bero på min okunskap. Lastbalanseraren är en Perific.
Angående laddningsström så ska jag se om jag kan få reda på det men jag tror max är ca 11kw.
/Fredrik
 
F fredand44 skrev:
Hej,
Tack för svaret.
Lösningen ska bestå av laddbox med lastbalanserare. Ca 10 tkr efter avdrag. Om det är billigt eller dyrt vet jag inte. Ett önskemål var att inte ha någon fastkabel på laddboxen.
Nä, jag kan nog inte heller utläsa om effektvakten som väl sitter lastbalanseraren gissar jag slår till. Men systemet är så nytt för oss så det kan bero på min okunskap. Lastbalanseraren är en Perific.
Angående laddningsström så ska jag se om jag kan få reda på det men jag tror max är ca 11kw.
/Fredrik
Lastbalanserare har antigen inte fungerat, eller den har fel inställningar.

Du kan begränsar max laddström i Zaptec appen. Som temporär lösning i alla fall.
 
  • Gilla
BaltzarH
  • Laddar…
Det ser ut som att du har en väldigt sned fördelning av lasterna mellan faserna. Är det en bil som laddas med tre faser? Den högsta ström som laddboxen kan dra är 16A. Kan bilen laddas med trefas så belastar den alla faser lika. En fas ser obelastad ut mesta tiden enligt diagrammet. 20% till 52% på sex timmar är ju inte så snabbt. Jag tror att du behöver fördela om lasterna i huset så att de ligger jämnare spridda mellan faserna.

Det är här man ser skillnaden mellan lastbalansering och effektvakt som du har och som felaktigt ofta kallas lastbalanserare. Den kan inte balansera någonting. Den kan bara dra ner på effekten. Drar det 34 A på en fas är den ju hårt belastad eller överbelastad även utan laddbox.
 
  • Gilla
marieed2 och 3 till
  • Laddar…
Grafen är svårtydd, men L1 verkar inte belastas alls under laddningen, L2 överbelastas och L3 ser jag inte alls.

Låter dels som att "lastbalanseringen" inte gör sitt jobb, dels att du laddar ojämnt, 20%->52% på 6h låter inte som att det laddas på alla faser. Vad är det för bil?
 
Har du rätt laddkabel till bilen?
Ser ut som du har en enfaskabel då den bara verkar ladda på en fas.
Och vad har du för elbil? Finns väl knappt någon som bara har enfasladdning, förvisso hade de tidiga Toyota BZ4X och Subaru Solterra bara enfasladdning.
Men finns inga tecken på att bilen skulle ladda på alla tre faser
 
Det där är väl lastbalanserarens app? Finns lastbalanseringen med i zaptec-appen?
Blev själv med Zaptec nyligen och inställningarna är dåliga, scemalägger jag laddning till nattetid används inte lastbalansering. Laddläget ska vara automatiskt för att lastbalansering ska fungera.
 
Den första bilden jag lade upp är från "lastbalanseraren", men man ska nog kalla det effektvakten egentligen.
Jag hittar inget i zaptec appen som tyder lastbalansering.
Men jag verkar kunna ställa in begränsad laddström.
Appens gränssnitt visar inställningar för tillgänglig laddström, justerbar till 16 A, med alternativ för att begränsa offlineladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helst vill man väl ha på max och att detta regleras av "larm" den effektvakten så laddning tar så kort tid som möjligt.
 
I appen för effektvakten (som jag förmodligen felaktigt kallat "lastbalanseraren") ser jag ju att den är ihopkopplad med laddboxen i alla fall.
Appskärm visar laddboxinformation med status "Ingen bil ansluten", 0 kW effekt och senaste laddning 24,96 kWh, varaktighet 5 timmar 57 minuter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kan läsa av lite historik från effektvakten.
Även signalstyrka som ser lite overkligt bra ut. Någon gång har den varit på 27% har jag sett. I historiken ser det lite konstigt ut med de två första laddningar a. Då var det något mjukvarufel som löstes remote.
 
  • Skärmbild av en laddhistorik för en Zaptec-laddare med data om tid, varaktighet och energi för flera laddningstillfällen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sirkka
  • Laddar…
Har lastbalanserare och laddbox samma fasföljd?
Zaptec 2 go verkar ha stöd för enfasladdning, så det kan vara att den tror att fel fas är ledig och krämar på där.
 
  • Gilla
Allman och 1 till
  • Laddar…
Laddningen 13/10 ger 4,17 kWh per timme i snitt, vid enfas blir det 18A i snitt.
Laddningen 5/10 ger 5,8 kWh per timme i snitt, vid enfas blir det 25,2A i snitt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi har Zaptec Go och lastbalansering via Tibber. För vår del började lastbalanseringen (effektvakten) att funka när jag började styra laddningen via Tibber istället för via laddboxen. Kan det vara något liknande för dig? Startade jag laddningen från boxen så körde den på max tills laddningen var färdig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.