Jiji Jiji skrev:
Var snigeln nere i jorden och gnagde?
Det var det fräckaste! (visste jag inte att de gjorde, hoppas att mina sniglar inte heller vet att det går.) Jag har tack och lov bara glupska sniglar ovan jord.
Ja Jiji, Det var en otrevlig överraskning att de kröp ner under jorden och gnagde av skalet =o(

• Wow
Jiji
  • Laddar…
Magnus E K
Har inte sett till några på ett tag nu (bruna slemmiga), hade ganska många tidigare i år. Någon som vet var de har sin hemliga vinterbas? Så kanske man kan sätta in en stöt där och få ett försprång till nästa säsong.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Har inte sett till några på ett tag nu (bruna slemmiga), hade ganska många tidigare i år. Någon som vet var de har sin hemliga vinterbas? Så kanske man kan sätta in en stöt där och få ett försprång till nästa säsong.
Under stenar, mellan stenkant och jord, väldigt gärna mot impregnerat trä som sticker ned under marken. På dessa ställen har jag hittat dem under deras dvala i alla fall. Även deras ägg hittas där.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
U i CAR U i CAR skrev:
Ja Jiji, Det var en otrevlig överraskning att de kröp ner under jorden och gnagde av skalet =o(
Elaka sniglar. Det är ju fusk!

• Gilla
U i CAR
  • Laddar…
Har jag fattat fel?
Visst är det väl önskvärt att bekämpa både invasiva växter och djur?
Kan det bli bekämpning av vildsvin som sägs vara en invasiv art i Sverige?

Claes Sörmland
H Hybro skrev:
Kan det bli bekämpning av vildsvin som sägs vara en invasiv art i Sverige?
Det där med vad som är en "naturligt förekommande" och "främmande" art är lite subjektivt. Vår natur är ju så ung, till stora delar under 10 000 år gammal p g a senaste istiden. Men arter som har funnits här efter istiden har ofta betraktats som naturliga, t ex vildsvin. Även om vi har utrotat den en gång redan. Samma sak kan väl sägas om t ex varg, rådjur och älg i delar av Sverige. En gång utrotade och sen har de fått expandera igen. Just älgen expanderade ju så sent som från 60-talet. Saknar annars visenten som ska ha dött ut hos oss i skiftet vikingatid-medeltid, jag menar en frustade bison i skogarna vore ju spännande.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.