• Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Man kan se det som ett hot eller som en möjlighet. Om vi talar om för de här sniglarna att mördarsniglarna sagt "Deras mammor är slemmiga hermafroditer" om dem, och sedan gör detsamma åt andra hållet, så kan vi starta ett krig där de utrotar varandra.

• Gilla
  • Haha
nerdybynature och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Inget att hetsa över. Vi med trädgårdsintresse kommer säkert att få kämpa mot ännu en pest med det är en del av att naturen anpassar sig till att det finns tomma nischer. Det går ändå inte att vinna mot att nya arter etablerar sig i Skandinaviens unga natur, särskilt inte om de kommer nästgårds ifrån som denna snigel från Kaukasus. Vi får glädjas åt ökad snigelmångfald.

• Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Jag kan dela med mig av mina snigelanpassningar. Jag odlar två trädgårdar, en i skogen. I "skogsträdgården" finns massor med sniglar av alla möjliga sorter. Det finns inte en möjlighet att bekämpa dem, ens om jag ville. Jag har helt enkelt gjort enkla ramar av spillvirke som jag placerar runt mina grönsaker. Det är alltså inte upphöjd odling utan helt vanlig, direkt i trädgårdslandet. På ramarna sätter jag koppartejp. Sådan man använder när man pysslar med elektronik.
Till salladen har jag dessutom gjort en liten utkragning (tänk sandlådesarj) som förstärkts med ytterligare en remsa koppartejp.
Kragarna går att lyfta upp och flytta.

Trädgårdsland med spillvirkesramar och koppartejp för att skydda grönsaker från sniglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag håller på att återerövra det här trädgårdslandet. Sakta men säkert... ;)

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Jag provade koppartejp men den ärjade sönder på en säsong. Kanske är bättre kvalité idag?

Dalbotant Dalbotös skrev:
Jag provade koppartejp men den ärjade sönder på en säsong. Kanske är bättre kvalité idag?
Det kan säkert bero på olika saker om den ärgar fort eller inte, precis som med koppartak, men jag upplever att det går att gnugga lite försiktigt på den på våren. Jag köper i stor rulle så det känns inte som hela världen om jag får byta.

Däremot får inget ligga mot tejpen för då funkar det inte.

Redigerat:
Magnus E K
Är det tillåtet att använda koppartejp på det sättet då? Jag har också sån tejp för elektronikändamål (sällan använd). Skulle inte förvåna om det är gift i limmet också.

engs
Jiji Jiji skrev:
Däremot får inget ligga mot tejpen för då funkar det inte.
Har också "hört" att det inte fungerar på t.ex. pallkragar då hörnen i metall jordar ner kopparen så effekten uteblir?

engs engs skrev:
Har också "hört" att det inte fungerar på t.ex. pallkragar då hörnen i metall jordar ner kopparen så effekten uteblir?
Dra en silvertejp över hörnbeslaget så är det löst;)

• Gilla
U i CAR
  • Laddar…
engs engs skrev:
Exakt.
Som du ser på bilden är inte mitt trädgårdsland ett under av ogräsfrihet. Men jag brukar se till att hålla borta vegetationen från själva kragarna. Eftersom jag har tillgång till hästgödsel och kompost samt kör med bevattningssystem växer allt jag odlar ändå så att det knakar. Om det sedan en bit in på säsongen ändå kommer in någon snigel i odlingen gör de i regel ingen skada.
I år åt sniglarna upp potatisblasten. Det har jag inte varit med om förut. Men potatisen verkade inte ta någon skada. Gäller bara att komma ihåg var det är. :rofl:

Magnus E K Magnus E K skrev:
Är det tillåtet att använda koppartejp på det sättet då? Jag har också sån tejp för elektronikändamål (sällan använd). Skulle inte förvåna om det är gift i limmet också.
Jag häftar upp den.

Jag vet inte vad du menar med tillåtet. Det är garanterat inte något i den tejpen som inte finns i vanlig tejp.

Notera att förutom de små ca 2-3cm långa grå sniglarna så är alla sniglar i Sverige importerade. Likaså Vinbergssnäckan.

• Älska
Maria T
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Exakt.
Som du ser på bilden är inte mitt trädgårdsland ett under av ogräsfrihet. Men jag brukar se till att hålla borta vegetationen från själva kragarna. Eftersom jag har tillgång till hästgödsel och kompost samt kör med bevattningssystem växer allt jag odlar ändå så att det knakar. Om det sedan en bit in på säsongen ändå kommer in någon snigel i odlingen gör de i regel ingen skada.
I år åt sniglarna upp potatisblasten. Det har jag inte varit med om förut. Men potatisen verkade inte ta någon skada. Gäller bara att komma ihåg var det är. :rofl:
Den Spanska skogssnigeln som jag plockar morgon och kväll. Tog inte potatisblasten utan gnagde av potatisen så de blev prickiga. Vilket gjorde att skörden blev 1/3 del, det blev småväxta och jag försöker tänka bort att jag delar mina dyra ekologiska delikatesser med dessa slämmiga sinkade kryp =o(

U i CAR U i CAR skrev:
Den Spanska skogssnigeln som jag plockar morgon och kväll. Tog inte potatisblasten utan gnagde av potatisen så de blev prickiga. Vilket gjorde att skörden blev 1/3 del, det blev småväxta och jag försöker tänka bort att jag delar mina dyra ekologiska delikatesser med dessa slämmiga sinkade kryp =o(
Var snigeln nere i jorden och gnagde?
Det var det fräckaste! (visste jag inte att de gjorde, hoppas att mina sniglar inte heller vet att det går.) Jag har tack och lov bara glupska sniglar ovan jord.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Lyckligtvis vet inte mina sniglar heller att de kan gnaga på potatis. Knäpparlarver känner däremot till det och har gjort sitt bästa.

• Wow
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.