På konsumentens sida
· 3 667 inlägg
En ny sorts snigel förökar sig snabbt och riskerar bli ett hot mot inhemska sniglar i svenska trädgårdar.
Du kan läsa artikeln här: Ny invasiv snigel upptäckt i Sverige
Du kan läsa artikeln här: Ny invasiv snigel upptäckt i Sverige
Man kan se det som ett hot eller som en möjlighet. Om vi talar om för de här sniglarna att mördarsniglarna sagt "Deras mammor är slemmiga hermafroditer" om dem, och sedan gör detsamma åt andra hållet, så kan vi starta ett krig där de utrotar varandra.
Produkter som diskuteras: "mördarsniglarna"
Snigelbekämpning Snigel Effekt Neudorff
Mot alla sorters sniglar
215 kr inkl moms
Läs mer
Inget att hetsa över. Vi med trädgårdsintresse kommer säkert att få kämpa mot ännu en pest med det är en del av att naturen anpassar sig till att det finns tomma nischer. Det går ändå inte att vinna mot att nya arter etablerar sig i Skandinaviens unga natur, särskilt inte om de kommer nästgårds ifrån som denna snigel från Kaukasus. Vi får glädjas åt ökad snigelmångfald.
Jag kan dela med mig av mina snigelanpassningar. Jag odlar två trädgårdar, en i skogen. I "skogsträdgården" finns massor med sniglar av alla möjliga sorter. Det finns inte en möjlighet att bekämpa dem, ens om jag ville. Jag har helt enkelt gjort enkla ramar av spillvirke som jag placerar runt mina grönsaker. Det är alltså inte upphöjd odling utan helt vanlig, direkt i trädgårdslandet. På ramarna sätter jag koppartejp. Sådan man använder när man pysslar med elektronik.
Till salladen har jag dessutom gjort en liten utkragning (tänk sandlådesarj) som förstärkts med ytterligare en remsa koppartejp.
Kragarna går att lyfta upp och flytta.
Jag håller på att återerövra det här trädgårdslandet. Sakta men säkert...
Till salladen har jag dessutom gjort en liten utkragning (tänk sandlådesarj) som förstärkts med ytterligare en remsa koppartejp.
Kragarna går att lyfta upp och flytta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller på att återerövra det här trädgårdslandet. Sakta men säkert...
Det kan säkert bero på olika saker om den ärgar fort eller inte, precis som med koppartak, men jag upplever att det går att gnugga lite försiktigt på den på våren. Jag köper i stor rulle så det känns inte som hela världen om jag får byta.Dalbotös skrev:
Däremot får inget ligga mot tejpen för då funkar det inte.
Redigerat:
Exakt.engs skrev:
Som du ser på bilden är inte mitt trädgårdsland ett under av ogräsfrihet. Men jag brukar se till att hålla borta vegetationen från själva kragarna. Eftersom jag har tillgång till hästgödsel och kompost samt kör med bevattningssystem växer allt jag odlar ändå så att det knakar. Om det sedan en bit in på säsongen ändå kommer in någon snigel i odlingen gör de i regel ingen skada.
I år åt sniglarna upp potatisblasten. Det har jag inte varit med om förut. Men potatisen verkade inte ta någon skada. Gäller bara att komma ihåg var det är.
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 050 kr inkl moms
Läs mer
Jag häftar upp den.Magnus E K skrev:
Jag vet inte vad du menar med tillåtet. Det är garanterat inte något i den tejpen som inte finns i vanlig tejp.
Den Spanska skogssnigeln som jag plockar morgon och kväll. Tog inte potatisblasten utan gnagde av potatisen så de blev prickiga. Vilket gjorde att skörden blev 1/3 del, det blev småväxta och jag försöker tänka bort att jag delar mina dyra ekologiska delikatesser med dessa slämmiga sinkade kryp =o(Jiji skrev:
Exakt.
Som du ser på bilden är inte mitt trädgårdsland ett under av ogräsfrihet. Men jag brukar se till att hålla borta vegetationen från själva kragarna. Eftersom jag har tillgång till hästgödsel och kompost samt kör med bevattningssystem växer allt jag odlar ändå så att det knakar. Om det sedan en bit in på säsongen ändå kommer in någon snigel i odlingen gör de i regel ingen skada.
I år åt sniglarna upp potatisblasten. Det har jag inte varit med om förut. Men potatisen verkade inte ta någon skada. Gäller bara att komma ihåg var det är.![]()
Var snigeln nere i jorden och gnagde?U i CAR skrev:
Det var det fräckaste! (visste jag inte att de gjorde, hoppas att mina sniglar inte heller vet att det går.) Jag har tack och lov bara glupska sniglar ovan jord.