Tror jag läst alla trådar om spisar här på forumet nu, men känner mig ändå osäker på om jag vågar koppla in nya spisen!
Nu har vi en spis med glaskeramikhäll som är inkopplad med perilex, det står 240V på baksidan och vi har tre säkringar a 16 ampere till den. Vi har köpt en ny spis med induktionshäll som är märkt 240V och när jag frågat där vi köpt den så säger de att det enda vi behöver vara säkra på är att nolla/neutralledare är kopplad till uttaget. (Det kvittar tydligen om det är 1,2 el 3 säkringar?)
Bilder på märkning av nuvarande spis, stickkontakten samt uttaget.
Mycket tacksam för hjälp!
Nu har vi en spis med glaskeramikhäll som är inkopplad med perilex, det står 240V på baksidan och vi har tre säkringar a 16 ampere till den. Vi har köpt en ny spis med induktionshäll som är märkt 240V och när jag frågat där vi köpt den så säger de att det enda vi behöver vara säkra på är att nolla/neutralledare är kopplad till uttaget. (Det kvittar tydligen om det är 1,2 el 3 säkringar?)
Mycket tacksam för hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack för snabbt svar!Düsseldorff skrev:
Ingen risk att nollan (blå?) kan vara kopplad till fel ställe eller helt enkelt inte fungera som det ska? Hade en elektriker här i annat ärende för ett tag sedan som jag bad mäta i uttaget och han fick då fram att det var 400V, men det borde väl vara 240V om han mätt mot nollan?
Jag såg dock inte hur han mätte, men tyckte den det var konstigt att det kan vara 400V när nuvarande spisen är märkt 240?
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 148 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 148 inlägg
Ja, det kan jag såklart inte veta. Har du haft bekymmer med den förra spisen? Om du har anledning att tro att det är nåt knas bör du självklart kontrollera det.H Helkan skrev:Tack för snabbt svar!
Ingen risk att nollan (blå?) kan vara kopplad till fel ställe eller helt enkelt inte fungera som det ska? Hade en elektriker här i annat ärende för ett tag sedan som jag bad mäta i uttaget och han fick då fram att det var 400V, men det borde väl vara 240V om han mätt mot nollan?
Jag såg dock inte hur han mätte, men tyckte den det var konstigt att det kan vara 400V när nuvarande spisen är märkt 240?
Nej, gamla spisen har fungerat sedan vi flyttade in här för 3 år sedan, ugnen har blivit dålig nu men det beror mest troligen på ålder.Düsseldorff skrev:
Vet dock inte hur pass erfaren elektrikern var då han såg helt frågande ut när jag undrade hur man vet om det finns ”nolla” framdragen.
Enligt honom var det 400v i uttaget och han mätte också på säkringarna till 400. Vet inte om han inte hade koll eller försökte få mig att beställa ett jobb som egentligen inte behövs.
När vi sedan själva skruvade loss uttaget och såg blå sladd blev vi ju lite förvånade hur det kunde vara 400v. Man bör kanske mäta om? Eller nuvarande spis borde inte fungerat utan nollan?
Du såg inte hur han gjorde mätningen och han gjorde det kanske enkelt i sin förklaring, konstaterade att det fanns trefas framdraget och inget konstigt med det.H Helkan skrev:
Tror mera att ni pratade "förbi" varandra, men är du osäker så får du mäta hur nollan är dragen.
Nej, såg tyvärr inte i vilka hål han mätte och visste inte då till vilket hål nollan är kopplad. Tänkte ju att en elektriker skulle ha full koll, men jag blev bara mer förvirrad efter att han kollat. Jag frågade honom hur det var möjligt att vi kunde ha en 240v spis inkopplad på 400V i uttaget och visade honom infon på baksidan av spisen, men han bara ryckte på axlarna och sa det var konstigt.A AndersS skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Trefas fungerar som så att dte är 400V mellan två faser, volka som helst av de tre. Och det ärt 230V mellan en fas och nollan, vilken fas som helst.
Det fel man är lite rädd för är att eftersom äldre spisar ofta var rena 400V spisar, de kopplade in plattorna mellan två faser, så behövdes inte nollan. Och det är tyvärr ett vanligt fusk att det heller inte drogs en nolla till spisuttaget från elcentralen.
Detta ger problem om man nu kopplar in en spis som använder 2 eller 3 faser mot nolla, alltså har 230V elementspänning. Antag att din spis har en "platta" som använder L1 mot nolla igång. En annan platta använder L2 mot nolla. Dessa två är alltså ihopkopplade på nollsidan inne i spisen. Men det finns ingen nolla inkopplad till spisen. Du har då 400V mellan L1 och L2, och de två plattorna blir då seriekopplade med 400V över sig. Med sk. "flytande nolla". Spänningen fördelar sig ojämnt, så det kan bli nära 400V över den ena plattan och nära noll över den andra. Den som får 400V brinner då upp av överspänningen.
Det fel man är lite rädd för är att eftersom äldre spisar ofta var rena 400V spisar, de kopplade in plattorna mellan två faser, så behövdes inte nollan. Och det är tyvärr ett vanligt fusk att det heller inte drogs en nolla till spisuttaget från elcentralen.
Detta ger problem om man nu kopplar in en spis som använder 2 eller 3 faser mot nolla, alltså har 230V elementspänning. Antag att din spis har en "platta" som använder L1 mot nolla igång. En annan platta använder L2 mot nolla. Dessa två är alltså ihopkopplade på nollsidan inne i spisen. Men det finns ingen nolla inkopplad till spisen. Du har då 400V mellan L1 och L2, och de två plattorna blir då seriekopplade med 400V över sig. Med sk. "flytande nolla". Spänningen fördelar sig ojämnt, så det kan bli nära 400V över den ena plattan och nära noll över den andra. Den som får 400V brinner då upp av överspänningen.
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
På din bild har du blå kopplad till uttaget i en position som ser ut att vara uppe till vänster, om man ser uttaget rakt framifrån. Det är den korrekta anslutningsplatsen för nollan i ett perilexuttag. Och Blå är den färg man normalt använder för nolla. Så det enda som rimligen skulle kunna vara fel i ditt uttag är om blå INTE är nolla, utan en fas. Och att man då har kompenserat för den felkopplade fasen genom att stuva om trådarna i spisens perilexuttag.
Det vore ett möjligt men extremt osannolikt fel.
Det vore ett möjligt men extremt osannolikt fel.
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Tack så mycket för bra förklaring.H hempularen skrev:Trefas fungerar som så att dte är 400V mellan två faser, volka som helst av de tre. Och det ärt 230V mellan en fas och nollan, vilken fas som helst.
Det finns ju en blå sladd inkopplad, detta måste vad jag förstår vara nollan? Den sitter kopplad vad jag kan se i övre vänstra hålet, sett framifrån. Det är rätt plats som jag förstått?
Tack så mycket för bra förklarat.H hempularen skrev:
Ja, jag tycker det ser rätt ut med blå sladd i övre vänstra hålet, men blev så osäker mtp elektrikern.
Vi har beställt nya spisen med leverans och installation, så de kanske kan mäta innan de pluggar i sladden? Vet inte hur de brukar göra, första gången vi köpt ny spis.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 894 inlägg
Du kan ju fråga dem, om de klarar av det.
Det ser dock bra ut på bilden. Nollan sitter på rätt ställe i uttaget, så jag ser ingen anledning till fler kontroller.
Den sista fällan du kan ramla i är om du har köpt en Bosch eller Siemens. Det florerar många fuskspisar nu för tiden.
Det ser dock bra ut på bilden. Nollan sitter på rätt ställe i uttaget, så jag ser ingen anledning till fler kontroller.
Den sista fällan du kan ramla i är om du har köpt en Bosch eller Siemens. Det florerar många fuskspisar nu för tiden.
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Det är en Electrolux serie 600 vi köpt. Är dock en Bosch vi har nu.Bo.Siltberg skrev:
rena plugg and playH Helkan skrev:Tror jag läst alla trådar om spisar här på forumet nu, men känner mig ändå osäker på om jag vågar koppla in nya spisen!
Mycket tacksam för hjälp![bild][bild][bild][bild]
har du 230v elementspäning som här så funkar en induktion
Klicka här för att svara