Blir han nöjd om du skriver att alla underhållskostnader skall täckas av dig. Så ta det. Om han säljer och någon vill tolka det skriva som att du har underhållsanvar för hela vägen så har jag mycket svårt att tänka mig att pappret har något värde.

Underhållet är formellt en verksamhet som samfälligheten skall stå för, har mycket svårt att tro att ditt löfte om att stå för det har ngt. juridiskt värde.

Är det verkligen en vägsamfällighet det handlar om? För i så fall finns det en styrelse som bestämmer om utdebiteringar, underhåll etc. En ensam medlem kan inte kräva att att han ska få sin väg plogad eller grusad. Så fungerar det inte.

hempularen skrev:
Blir han nöjd om du skriver att alla underhållskostnader skall täckas av dig. Så ta det. Om han säljer och någon vill tolka det skriva som att du har underhållsanvar för hela vägen så har jag mycket svårt att tänka mig att pappret har något värde.

Underhållet är formellt en verksamhet som samfälligheten skall stå för, har mycket svårt att tro att ditt löfte om att stå för det har ngt. juridiskt värde.
Jag hoppas att han och jag kan skriva något papper bara. Så det inte blir någon större grej av det hela för då börjar det kosta pengar och framför allt ta en djävla tid ytterligare :(

Så här ser pappret ut som jag måste få påskrivet.

papper.jpg

andersmc skrev:
Är det verkligen en vägsamfällighet det handlar om? För i så fall finns det en styrelse som bestämmer om utdebiteringar, underhåll etc. En ensam medlem kan inte kräva att att han ska få sin väg plogad eller grusad. Så fungerar det inte.
Lantmätaren säger det. Men jag tror den är så otroligt gammal samt att den ju inte direkt används så därför är det ingen som bryr sig riktigt.
Underhåll har bestått i att han som arrenderar all mark skrapar vägen var 10e år eller så. Slänger på lite eget grus.

Det handlar ju om låt säga 15 dagar om året som denna bonde åker på vägen. Från sept-mars så använder han aldrig den.

Men papperet du visar verkar bara vara en del i din egen avstyckning - med servitut (belastande de andra och vägen) att använda vägen.
En samfällighet har ett anläggningsBESLUT som säger vad gemensamhetsanläggningen omfattar, vilka andelar och ingående fastigheter det gäller. Det här ser inte ut som ett underlag för den befintliga samfälligheten. Här ska bara de andra godkänna ditt servitut = att du har rätt att använda vägen.
Servitut belastar eller betjänar fastigheter - samfälligheter fastslår ett ändamål med en gemensam anläggning/väg. Så som det är formulerat tror jag inte du automatiskt blir medlem i vägsamfälligheten. För det krävs en ny förrättning med nya andelstal inskrivna. Och eftersom det verkar vara en delägarförvaltad samfällighet måste alla delägare godkänna alla åtgärder - både löpande underhåll/kostnader och ändringar av andelstal. Tror den trötte lantmätaren får vara lite tydligare?

AdamGr skrev:
Men papperet du visar verkar bara vara en del i din egen avstyckning - med servitut (belastande de andra och vägen) att använda vägen.
En samfällighet har ett anläggningsBESLUT som säger vad gemensamhetsanläggningen omfattar, vilka andelar och ingående fastigheter det gäller. Det här ser inte ut som ett underlag för den befintliga samfälligheten. Här ska bara de andra godkänna ditt servitut = att du har rätt att använda vägen.
Servitut belastar eller betjänar fastigheter - samfälligheter fastslår ett ändamål med en gemensam anläggning/väg. Så som det är formulerat tror jag inte du automatiskt blir medlem i vägsamfälligheten. För det krävs en ny förrättning med nya andelstal inskrivna. Och eftersom det verkar vara en delägarförvaltad samfällighet måste alla delägare godkänna alla åtgärder - både löpande underhåll/kostnader och ändringar av andelstal. Tror den trötte lantmätaren får vara lite tydligare?
Tack.
Tror precis att det är så det är.
Lantmätaren verkar inte ha koll alls.q(;^;)p
Ringde en annan Lantmätare och tjatade till mig hjälp. Han tyckte också det verkade lite förvirrande med jobbet min Lantmätare gjort.

Och denna förrättning med andelstal och annat kommer göra det väldigt mycket dyrare samt ta MYCKET mer tid :(

Kan man inte bara låta det flyta på som det är var och en tar hand om sitt.
Den dagen det blir strul då kan man ta tag i detta med förrättning med nya andelstal inskrivna.

Jo jag tror jag föreslog det tidigare!? Du verkar ju ha vettiga grannar, varför skriva papper som bara syftar till att göra Lantmäteriet 'rikare'. Bor själv i en förening (med icke trevliga grannar i styrelsen) och här har lantmätarna och kommunen gjort alla tänkbara fel och några till... q(;^;)p
Och ska man sen räta upp det kostar det skjortan igen - till vad nytta?
Nej - prata med dina pratbara bönder o grannar och kör sen - det är ju ändå du som erbjuder dig göra allt UH-jobb. Rör inte i en gammal förening som sover (du vet det där med björnen ;))
Uppstår det problem - lös dem då. Onödigt skapa nya!??:wow:

Lycka till!

AdamGr skrev:
Jo jag tror jag föreslog det tidigare!? Du verkar ju ha vettiga grannar, varför skriva papper som bara syftar till att göra Lantmäteriet 'rikare'. Bor själv i en förening (med icke trevliga grannar i styrelsen) och här har lantmätarna och kommunen gjort alla tänkbara fel och några till... q(;^;)p
Och ska man sen räta upp det kostar det skjortan igen - till vad nytta?
Nej - prata med dina pratbara bönder o grannar och kör sen - det är ju ändå du som erbjuder dig göra allt UH-jobb. Rör inte i en gammal förening som sover (du vet det där med björnen ;))
Uppstår det problem - lös dem då. Onödigt skapa nya!??:wow:

Lycka till!
Det jag vill också. Den enda som knorrar lite just nu är en som råkat ut för problem förut men en annan väg. Jag vill absolut inte krångla till något som borde vara otroligt enkelt.

Han och jag är överens och han vet att jag har maskiner och material att underhålla vägen men han är rädd att skulle jag sälja en dag så kanske den personen kräver en anläggningsförrättning a 30.000kr som kommer fram till att alla måste betala någon tusenlapp per år till underhåll av vägen. Det har inte behövts tidigare.

Jag pratade men en ny person på Lantmäteriet idag. Frågade om han som knorrar och jag kunde skriva någon papper mellan oss bara men det var inget som håller juridiskt enligt Lantmäteriet. Kanske ska föreslå det till honom ändå så kanske han blir nöjd :cool: Inget som vi ska behöva använda ändå.

Om jag får spekulera lite, så tror jag det är så här.

För att kunna stycka av din tomt måste lantmätaren ordna utfart till allmän väg på något sätt och vis. Det pappret du har framför dig verkar vara ett servitut, dvs din fastighet får rätt att köra över de andras (gemensama) väg. Rätt till utfart alltså. Och det verkar vara frivilligt, dvs alla ägarna till den gemensamma vägen måste skriva på servitutet för att det skall gälla.

Du kommer inte bli med i någon vägsamfällighet, du kommer inte få något inflytande på hur deras (gemensamma) väg underhålls. Du kommer inte per automatik debiteras något. Du kommer bara få rätt att köra på den.

Om alla är överens så är väl detta den billigaste lösnigen, alternativet är nog att det bildas en samgfällighet med allt vad det innebär i förrättningskostnader. Eller att lantmätaren tvingar igenom ett officialservitut, vilket han verkar vilja slippa. :)

Nackdelen för dig med servitut är att de andra kan köra sömnder vägen till traktorstandard utan att du kan göra så mycket åt dig. Nackdelen för dem är att du kan göra detsamma. :) Jag tror att du kommer få betala ganska mycket underhåll om du vill ha en väg där din sänkta Porsche Carrera kan ta sig fram.

Suhagg skrev:
Han och jag är överens och han vet att jag har maskiner och material att underhålla vägen men han är rädd att skulle jag sälja en dag så kanske den personen kräver en anläggningsförrättning a 30.000kr som kommer fram till att alla måste betala någon tusenlapp per år till underhåll av vägen. Det har inte behövts tidigare.
Den risken finns, men det är inget någon av er kan göra något åt nu.

-MH- skrev:
Om jag får spekulera lite, så tror jag det är så här.

För att kunna stycka av din tomt måste lantmätaren ordna utfart till allmän väg på något sätt och vis. Det pappret du har framför dig verkar vara ett servitut, dvs din fastighet får rätt att köra över de andras (gemensama) väg. Rätt till utfart alltså. Och det verkar vara frivilligt, dvs alla ägarna till den gemensamma vägen måste skriva på servitutet för att det skall gälla.

Du kommer inte bli med i någon vägsamfällighet, du kommer inte få något inflytande på hur deras (gemensamma) väg underhålls. Du kommer inte per automatik debiteras något. Du kommer bara få rätt att köra på den.

Om alla är överens så är väl detta den billigaste lösnigen, alternativet är nog att det bildas en samgfällighet med allt vad det innebär i förrättningskostnader. Eller att lantmätaren tvingar igenom ett officialservitut, vilket han verkar vilja slippa. :)

Nackdelen för dig med servitut är att de andra kan köra sömnder vägen till traktorstandard utan att du kan göra så mycket åt dig. Nackdelen för dem är att du kan göra detsamma. :) Jag tror att du kommer få betala ganska mycket underhåll om du vill ha en väg där din sänkta Porsche Carrera kan ta sig fram.
Du har förstått precis rätt. Att skriva på detta är tyvärr frivilligt. Ska undersöka igen med lantmätaren om det går att tvinga igenom något. Det finns tyvärr 2 andra alternativ på väg men inget av dessa är jag intresserade av då det blir mycket omväg samt genom annan bebyggelse med allt vad det innebär.

Alla är överrens utom med en som inte vill skriva på förrän detta med underhåll är klart. Han har råkat ut för problem förut och fick från att ha betalat 300kr om året för någon väg vid en av hans åkrar gått till att få betala 1300kr om året.

Jag själv är trött på att lägga så mycket tid på detta skit så jag betalar gärna en större summa bara jag blir av med detta så jag får min tomt avstyckad. Detta tar för mycket tid och stoppar upp. Eftersom jag är lite trött på honom då han var den som var med positiv och sa att det inte skulle vara några problem från början funderar jag på att skriva något kontrakt i mellan oss istället. (trots att det inte håller)

Officialservitut vad tror du krävs för att jag ska få igenom ett?
Det finns ju tyvärr andra alternativ på väg.

En sak jag funderat på är att ta den officiella vägen en annan väg och sedan försöka komma fram till att jag får använda denna väg ändå. Köra på lite grus på den och ta hand om vägen.

-MH- skrev:
Den risken finns, men det är inget någon av er kan göra något åt nu.
Så länge den risken finns vill han inte skriva på det frivilliga pappret om att min tomt ska få rätt att nyttja denna väg. Alltså är det tvärstopp för hela processen.

Anläggningsförrättning a 30.000kr verkar vara enda sättet att få honom nöjd. Men det kommer ju också sluta med att det kommer bli en kostnad varje år för alla inblandade. En större del till mig och en mycket mindre till de andra som sällan använder vägen.

Redigerat:
Om lantmätaren skall göra en förrättning för vägen, får grannen betala del av den. Fråga honom om det blir bättre? :)

-MH- skrev:
Om lantmätaren skall göra en förrättning för vägen, får grannen betala del av den. Fråga honom om det blir bättre? :)
Jag vill lösa detta smidigt och helst utan en massa papper som tvingar dittan och datten. Lägger hellre pengarna på att göra vägen fin än ett papper som tvingar folk till saker som kostar pengar.

Men det är bra om jag vet att jag har rätten på min sida samt att jag kan tvinga till det jag vill. Blir lite lättare att diskutera med han som sätter sig lite på tvären. :cool:

Om han är den enda av 6 som säger nej blir det tvärstopp då?
Skulle det vara så kan jag få rätt till officialservitut och på så vis bara gå förbi honom ändå?

Pratat med Lantmätaren nu. Tydligen kan jag inte tvinga fram något då en väg dock en stor omväg och en väg i dåligt skick finns som ett alternativ på fastighten som tomten styckas av ifrån.

Det är bara att krypa på knä till han som sätter sig på tvären och be snällt :(
Säger han nej är det kört.

Suhagg skrev:
Pratat med Lantmätaren nu. Tydligen kan jag inte tvinga fram något då en väg dock en stor omväg och en väg i dåligt skick finns som ett alternativ på fastighten som tomten styckas av ifrån.
Ja, misstänkte det pga vad du tidigare sagt.

Fram med knäskydden bara! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.