HasseTeknik skrev:
läs gärna artikeln med tankar om reglerna ( och Fredrik ) på [länk] eller [länk]
Trevlig artikel, men jag tycker att jämförelsen med körkortet haltar eftersom det inte finns någon möjlighet för kreti och pleti att på ett enkelt sätt inhämta erforderliga kunskaper och "få ett körkort" för att få utföra elarbeten lagligt. Fanns det däremot möjlighet att gå en kurs likt den för körkort eller jägarexamen där man fick en begränsad behörighet tror jag en hel del, inklusive mig själv, skulle göra det!

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Sen är det uppenbart att behörighetskravet inte har någon jättestor inverkan på elsäkerheten. I många andra länder är hemmapul fullt lagligt och de har inte problem med en massa elolyckor. Och i Sverige så har enbart några procent av elbränderna med anläggningen att göra.

Vad jag vet finns det inga länder där man får köra bil utan körkort.

Givetvis tycker elinstallatörerna att man ska vara tvungen att anlita dem. De kommer inte att säga något annat förrän man hotar dem med ett glödgat järn mot gluteus maximus. Problemet bara är att de har så himla dåliga argument för sin sak att de måste komma med skrämselpropaganda och osakliga jämförelser.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Och Installatörerna köper upp den personkompetens, som delvis ligger bakom lagförslaget, om jag fattat rätt. Ganska tråkigt att skråväsendet inte är avskaffat ännu och en mer rimlig syn på arbete/ansvar ( likt i andra yrken ) kan införas.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker inte "hemmapul" ska uppmuntras, för det vore ju att uppmuntra ett lagbrott, och det tror jag inte detta forum vill vara med om.
Behövs inte. Det klarar SVT bra. (Börjar vid 30 min).

Nåväl, de nämner faktiskt elektriker tidigare i programmet, och att spika "kulo" (EKRK?) anser jag ju inte är det grövsta lagbrottet, men ett lagbrott är det likafullt. Förty så är lagen skriven.

(Och tänk att jag brukar mässa för Norrmännen att "i Sverige där har vi minsann bara de regler som folk faktiskt följer, för motsatsen är inget sätt att sköta ett land...")

Och vad gäller att "uppmuntra till lagbrott", eller snarare tro att man/vi kan svära oss fria från det, så tror jag ingen här kommer undan, särskilt om man betänker utslaget i "The Piratebay"-målet. Så naiva är inte domstolar. Men eftersom ingen fällts ens för grundbrottet, så lär ju "medverkansbrottet" vara ganska riskfritt.

Reformen kommer att innebära att elinstallationsarbete likställs med andra branscher avseende just detta.

Mikael_L
Fredrik Sjödin skrev:
Reformen kommer att innebära att elinstallationsarbete likställs med andra branscher avseende just detta.
Avseende just vad?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Nu hänger jag inte med riktigt. Om Fredriks svarade mig, så betyder det ju att allt personligt ansvar försvinner och så är det väl inte i alla branscher? Dessutom, så i de flesta branscher så är det öppet för var och en att utföra jobben. Undantag där det behövs specialkunskaper, men där är det väl vanligast med personlig licens/kunskapsbevis och därmed även personligt ansvar t.ex. för licenssvetsare, apotekare, kranförare m.fl.

O
Man måste hålla isär saker begreppen här.

Som alla här vet saknar majoriteten av landets elektriker egen behörighet. De får enbart utföra elinstallationer på arbetstid, det vill säga: som en del i en företagsverksamhet. Det som har förändrats är vem som ansvarar för dem. Tidigare skulle det finnas minst en behörig elmontör inom varje företag och denne var juridiskt sett personligt ansvarig för alla yrkesmän under hens ledning. I den nya lagen är det istället företaget som får det ansvaret istället. Det innebär att företag måste vara registrerade hos Elsäkerhetsverket, de måste ha ett egenkontrollprogram och de måste ha minst en anställd behörig elinstallatör som arbetar med att se till att regler och lagar följs. Brister företaget i något av dessa avseenden kan Elsäkerhetsverket förbjuda dem att utföra elinstallationer.

Behörighet för elinstallationer är fortfarande personlig och utfärdas av elsäkerhetsverket. Den har ingen som helst koppling till ett företag eller har några krav på kommersiell verksamhet. Har du egen behörighet kan du precis som tidigare utföra elinstallationer. Ingen som helst förändring.

tommib
Är du helt säker på det Steamboy? När man läser på ESVs hemsida så skriver de väldigt tydligt att alla som arbetar med elinstallationsarbete på annan anläggning än sin egen ska vara anmälda hos ESV

http://www.elsakerhetsverket.se/nya-regler/nyaregler/det-har-innebar-de-nya-reglerna/

Så även en behörig, förlåt auktoriserad, installatör kommer behöva vidta åtgärder för att kunna arbeta på andras anläggningar.

O
En intressant frågeställning är följande:

Antag att ett företag är auktoriserat. Det vill säga; registrerat, egenkontrolprogram och en behörig montör. Ta t.ex. ett stort byggbolag som Skanska eller en bostadsrättsorganisation som Riksbyggen. De borde då rimligtvis kunna utbilda sina snickare, plattsättare, betongarbetare, vaktmästare, etc. till att utföra de elinstallationer som är aktuella inom deras verksamhetsområde. Detta skulle helt eliminera behovet av elektriker som fristående yrkeskategori inom många områden.

Frågan är om det finns någon korkad paragraf eller skrivelse som syftar till att motverka just detta. Något som säger att enbart företag med elinstallation som huvudsyfte, huvudsaklig verksamhet, etc. kan auktoriseras. Om det är så är det ju krasst sett en skandal. Varför aktiv bevara ett otidsenligt monopol och upprätthålla ett omodernt skråväsende?

Det intressanta är även hur facket skulle reagera i en sådan situation. De vill ju till varje pris se till att ingen annan än de obehöriga elyrkesarbetarna är de som utför installationer. Vid första antydan till att t.ex. snickare skulle börja montera elrör i sina väggar skulle SEF omedelbart plocka fram sina tyngsta stridsåtgärder och sätta verksamheten i blockad! Varför? Tja, inte är det för att det äventyrar elsäkerheten eller bryter mot lagen utan enbart för att det hotar deras ställning på arbetsmarknaden.

Min bestämda åsikt är detta en av de två stora frågorna som Elsäkerhetsverket och politikerna inte vågar diskutera öppet. Den andra frågan är givetvis det faktum att det säljs, monteras och kopplas enorma mängder elmaterial av helt vanliga lekmän utan att det skapar några som helst i statistiken mätbara problem med elsäkerheten. Det finns alltså inga som helst anledning till att vi skall låta facket hålla på så här och det finns inga som helst anledningar till att inte göra det lättare för vanligt folk att utföra elinstallationer.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
O
tommib skrev:
Så även en behörig, förlåt auktoriserad, installatör kommer behöva vidta åtgärder för att kunna arbeta på andras anläggningar.
Blanda inte ihop begreppen. Människor är behöriga. Företag är auktoriserade.

En människa med behörighet är registrerad hos Elsäkerhetsverket.
Ett auktoriserat företag är registrerat hos Elsäkerhetsverket.

Sen hoppas jag verkligen att ESV inte är fullständiga idioter styrda av korkade politker så att de sätter ekonomiska intressen framför ett fokus på elsäkerheten. En person med personlig behörighet klarar rimligtvis av att göra säkra installationer utan att driva ett företag. Har de börjat blanda ihop de begreppen så förlorar de den lilla respekt jag har kvar för verket och lagstiftningen.

Edit: Baserat på de citerade lagparagraferna nedan får jag nog krypa till korset och erkänna att det där inte riktigt stämmer begreppsmässigt. Praktiskt är det dock precis så ändå. Att ha egen behörighet kallas tydligen numera att vara "auktoriserad". Det innebär rimligtvis att man även är registrerad som sådan hos ESV och §27 säger att då det är fritt fram att koppla. Jag antar att det tommib tänker på är §25 som säger att elinstallationsföretag måste registrera sig hos ESV innan de får utföra arbeten på andras anläggningar. Den gäller ju just företag och inget annat. Så jag tolkar det fortfarande som att auktoriserade elektriker får koppla utan företag, men att företag först måste registrera sig.

Redigerat:
Claes Sörmland
Läser man lagförslaget som det länkades till i början av tråden (tog det i sin helhet av Riksdagen?) så verkar det inte alltför svårt för ett lite större byggföretag att ge sin personal möjlighet att göra installationsarbete.

Dessa paragrafer summerar det:

5 § I denna lag avses med
elinstallationsföretag: en näringsidkare som yrkesmässigt utför elinstallationsarbete,
elinstallatör: en fysisk person som är auktoriserad att utföra elinstallationsarbete,
och
yrkesperson: en fysisk person vars kunskaper och färdigheter säkerställs
genom ett egenkontrollprogram enligt denna lag.

20 § Den som har tillfredsställande utbildning och praktisk erfarenhet
ska efter ansökan ges auktorisation som elinstallatör. Auktorisation får
inte ges den som har visat oskicklighet eller försummelse vid elinstallationsarbete
eller på annat sätt visat sig uppenbart olämplig att vara auktoriserad.
Auktorisation ges för alla slag av elinstallationsarbeten eller för visst
slag av sådant arbete.

23 § Ett elinstallationsföretag måste ha minst en auktoriserad elinstallatör
som ska verka för att verksamheten bedrivs i enlighet med denna lag
och föreskrifter som meddelats med stöd av lagen.

24 § Ett elinstallationsföretag ska
1. se till att elinstallationsarbete endast utförs av en elinstallatör eller
en yrkesperson, och
2. utöva egenkontroll över arbetet enligt ett egenkontrollprogram som
säkerställer att elinstallationsarbete utförs enligt de krav som ställs i denna
lag och föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen.

25 § Ett elinstallationsföretag som ska utföra arbete på andras anläggningar
ska anmäla detta till tillsynsmyndigheten. Anmälan kan göras för
alla slag av elinstallationsarbeten eller för visst slag av sådant arbete.
Arbetet får inte påbörjas förrän anmälan har gjorts.

27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. en yrkesperson i ett elinstallationsföretag som omfattas av företagets
egenkontrollprogram enligt 24 §.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Det är väl med det nya förutsättningarna ungefär lika lätt/svårt som tidigare. Det har aldrig varit speciellt svårt att ge anställda möjlighet till att utföra elinstallationer.

O
Du menar bortsett från att SEF går i taket. Visst var det en incident med Skanska och Lärnia för ett tiotal år sen när de försökte utbilda snickare att dra el på byggen men där facket försökte stoppa det. Någon som minns?

elmont skrev:
Det är väl med det nya förutsättningarna ungefär lika lätt/svårt som tidigare. Det har aldrig varit speciellt svårt att ge anställda möjlighet till att utföra elinstallationer.
Instämmer, det blir ingen skillnad...
Allt går bra så länge den behöriga personen anser att de som utför arbetet har nödvändig kompetens.

Jag har stått för högspänningsbehörigheten på en tidigare arbetsplats, där hade jag ansvar för två mekaniker som utan några problem skötte byte av frånskiljare, brytare, isolanter och isolationsprovning på en 15kV anläggning. De hade ingen elektrisk utbildning i från vanliga skolan.
Däremot hade de utbildning i ESA, och givetvis full koll på hur anläggningen görs spänningslös och jordad samt blockerad. De uppgifterna som de utförde hade jag instruerat och visat samt övervakat vid flera tillfällen. och jag upprättade "steg för steg" cheklistor.
innan de gjorde jobben själva.
De skötte även i och urkoppling av manöverkablar. Proving före idrifttagning och ifyllning av provningsprotokoll.

Jag jobbade med de arbetskamraterna i många år, var aldrig orolig för att något skulle gå fel..
Vet även att om de var minsta osäkra så frågad de alltid.

Så det är upp till den behörige att veta vilka som jobbar under ens behöriget.
Jag skulle inte ha några problem att ha en elektriker eller en icke elektriker att jobba under min behöriget, oavsett om de har elutbildning eller inte.
Men enbart om jag vet att de har 100% koll på vad de gör. Samt att de inte gör något som är utanför det jag anser att de klarar av.

Hade aldrig något problem med SEF.

Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.