• Gilla
Kalle_A och 4 till
  • Laddar…
Efter att ha skummat igenom verkar det inte bli så stor praktisk skillnad mot vad som gäller i dag eller har jag missat nått?
 
elmont skrev:
Efter att ha skummat igenom verkar det inte bli så stor praktisk skillnad mot vad som gäller i dag eller har jag missat nått?
Ansvaret kommer att övergå från elinstallatören till elinstallationsföretaget. Det är väl den stora skillnaden. Överinseendet försvinner och ersätt med ett krav på egenkontrollprogram.

I övrigt stramas lagstiftningen upp så att elinstallationsarbete enbart får utföras av elinstallatör personligen på egen anläggning, eller av elinstallationsföretag.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Och i elinstallationsföretag ingår väl elyrkesmän, men att icke elyrkesmän är exkluderade eller?
 
  • Gilla
nisse123
  • Laddar…
Elinstallationsföretag kan naturligtvis innehålla yrkesmän. Vilka de är och vad de ska utföra för sorts arbeten ska dokumenteras i egenkontrollprogrammet. Yrkesmannen får inte göra elinstallationer i privat regi på fritiden.
 
Fredrik Sjödin skrev:
... Yrkesmannen får inte göra elinstallationer i privat regi på fritiden.
Det där är en väldigt konstig regel för övrigt !?
Antingen har man väl certifierad kompetens eller inte ?

Sen kan det finnas krav, likt våtrum, på försäkringsansvar - men då är det väl det som borde lagstadgas ?

/K
 
Det är bara den auktoriserade elinstallatören som har en certificerad kompetens. Yrkespersonerna har inget sådant.
 
Fredrik Sjödin skrev:
Elinstallationsföretag kan naturligtvis innehålla yrkesmän. Vilka de är och vad de ska utföra för sorts arbeten ska dokumenteras i egenkontrollprogrammet. Yrkesmannen får inte göra elinstallationer i privat regi på fritiden.
Det betyder att det kan finnas elinstallationsföretag som INTE innehåller yrkesmän? Alltså ingen kompetens? Vad är det för logik?
 
Det vilar nu liksom tidigare på att den som "är behörig" ser till att den som jobbar har tillräcklig utbildning för det h*n gör.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Det betyder att det kan finnas elinstallationsföretag som INTE innehåller yrkesmän? Alltså ingen kompetens? Vad är det för logik?
varför skulle företagen anställa folk som inte kan nåt om el ? Det blir ju en väldigt konstig ekvation och borde gå omkull efter första jobbet typ. Det är ju ändå företagens ansvar att ha korrekt utbildad personal.
 
"fördelen" med förändringen är väl att man får bort den gråzon som sköter sina installationer med någon kompis brorsas brylling som minsann känner nån som jobbar på en elfirma.
 
Nja, skillnaden är att det blir företaget som har det ansvaret.
 
Fredrik Sjödin skrev:
Nja, skillnaden är att det blir företaget som har det ansvaret.
citerar du mig nu eller?
 
  • Gilla
Perik
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
"fördelen" med förändringen är väl att man får bort den gråzon som sköter sina installationer med någon kompis brorsas brylling som minsann känner nån som jobbar på en elfirma.
Njae, så är det som sagt redan idag.

Enda skillnaden som Fredrik Sjödin säger är att istället för att den behörige under vars behörighet man arbetar inte längre blir personligt ansvarig för det man gör, utan istället läggs det på företaget rent formellt. Ja, dvs företaget skall ha haft en plan för hur man skall ha tillsett att vederbörande haft rätt kompetens för det arbete som är utfört.

Personligen så är jag skeptisk till dylika planer av vilket slag de vara må. (Jämstäldhetsplaner osv.) Men rent juridiskt så är elinstallation lite ett särfall eftersom det personliga ansvaret i stort sett ändå aldrig utkrävts. Ansvaret har i (stort sett) i alla fall vi har domar landat på den som faktiskt utfört arbetet, (och då enligt annan lag, som det står även i den här lagen). Så lagen är och förblir en papperstiger i det här avseendet.

Så när man har en sådan ordning så kan faktiskt plan, eller då snarare, bristen på plan, faktiskt vara ett juridiskt fall framåt. Det blir betydligt enklare att visa att planen faktiskt varit bristfällig. Tyvärr så vet vi från andra områden att detta är typiskt är ett litet fall framåt. Det leder i slutändan bara till att planmallar tas fram (av dyra konsulter, branschorganisationer osv.) som man vet är juridiskt korrekta, men som inte behöver betyda att man faktiskt gör något som är värt att göra ändå. Det blir lätt i praktiken bara ytterligare en administrativ börda man kan lägga till de andra; och planen är bara till för att sätta kryss i ytterligare en ruta. Som man säger i filmen Brassed off: "Så det var viktigt att man såg att den här rapporten blev skriven, men den skrevs inte för att bli sedd?!"

Nu finns det ju som sagt rent statistiskt inte så mycket som ger anledning till oro, vi har en ganska god elsäkerhet i Sverige idag. Den gamla ordningen ledde inte till några direkta konsekvenser, och det kommer antagligen inte den här nya att göra heller, och man kan som sagt se den som ett litet fall framåt, så alla kan lugnt gå tillbaka till sitt vanliga arbete. ;)
 
Stefan1972 skrev:
varför skulle företagen anställa folk som inte kan nåt om el ?
Finns mycket "elarbete" som inte kräver någon direkt eller väldigt lite elkompetens, montera kabelstege, hänga armatur osv. Inte så många olika arbetsmoment men ibland väldigt många timmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.