25 128 läst ·
169 svar
25k läst
169 svar
Ny elsäkerhetslag på gång
Detta skulle lösa 90% av all dåligt hempulande:
-Ett begränsat "körkort" för egna villan med praktiska och teoretiska prov.
-Möjligheten att få installationen besiktigad (och godkänd) av BH installatör.
Strängare efterlevnadskontroll och straff om man inte beaktar punkterna ovan.
-Ett begränsat "körkort" för egna villan med praktiska och teoretiska prov.
-Möjligheten att få installationen besiktigad (och godkänd) av BH installatör.
Strängare efterlevnadskontroll och straff om man inte beaktar punkterna ovan.
Jag förstår fullt ut tanken runt att skydda oss alla mot dåliga installationer.
Även om en del vill göra gällande att det är superenkelt, så finns det fallgropar och fellägen som kan vara riktigt farliga.
Kontinuitet, utlösningsvillkor, meggning och annat som är vardagsmat för en elektriker glöms bort av många "pulare".
Jag tror inte det finns någon som har något emot hög säkerhet, utan det är lagarna runt hur det ska upprättas som är otidsenliga.
Detta brukar vi diskutera då och då i olika trådar
Även om en del vill göra gällande att det är superenkelt, så finns det fallgropar och fellägen som kan vara riktigt farliga.
Kontinuitet, utlösningsvillkor, meggning och annat som är vardagsmat för en elektriker glöms bort av många "pulare".
Jag tror inte det finns någon som har något emot hög säkerhet, utan det är lagarna runt hur det ska upprättas som är otidsenliga.
Detta brukar vi diskutera då och då i olika trådar
Nu är det ju faktiskt så att detta även "glöms bort" av majoriteten av elektrikerna också.MagHam skrev:Jag förstår fullt ut tanken runt att skydda oss alla mot dåliga installationer.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Nu har verket släppt sin handbok. Det blir lite nytt att tänka på för elfirmorna. Hempulare göre sig icke besvär.
Nej, det visste vi redan. Lagstiftningen är i mitt tycke en ovanligt tydlig partsinlaga från branschen som bara klubbats igenom hela vägen.... Den tidigare lagstiftningen har ju knappast hindrat så många så det blir ingen skillnad ur den aspekten, det är bara tråkigt att man inte väljer att modernisera även ellagstiftningen.Fredrik Sjödin skrev:
Du ska ha tack för att du bryr dig om oss dock, Fredrik!
Haha ...Fredrik Sjödin skrev:
Tror du att ens 1% av hempularna ens vet att ESV har en hemsida.
Dom fortsätter precis som förut, och Biltema kommer inte märka någon nedgång i försäljningen.
Men tack för infon i alla fall.
Jag borde egentligen gått och lagt mig, inte suttit och läst er handbok.
Är det någon som vet om det finns några böcker utgivna i Sverige runt elinstallation som i första hand riktar sig till hempulare - t ex i stil med dom amerikanska böckerna Black & Decker The Complete Guide to Wiring och Black & Decker Advanced Home Wiring? Om inte så är frågan om det inte skulle finnas en ganska stor marknad för att höja nivån på det hempul som ändå görs!
Hmmm. För ett tag sen så stötte jag på en bekant som uttryckte sig ungefär såhär:
"Det är väl inget konstigt att koppla. Lyser det så fungerar det, man får ju reda på om man gjort rätt på det sättet"
:banghead:
"Det är väl inget konstigt att koppla. Lyser det så fungerar det, man får ju reda på om man gjort rätt på det sättet"
:banghead:
läs gärna artikeln med tankar om reglerna ( och Fredrik ) på http://www.elinstallatoren.se eller https://www.facebook.com/elinstallatoren.se/
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 135 inlägg
Jag tycker inte "hemmapul" ska uppmuntras, för det vore ju att uppmuntra ett lagbrott, och det tror jag inte detta forum vill vara med om.
Istället kan man beskriva elinstallation på ett mer lättfattligt sätt. Det bryter inte mot några lagar. Och, om jag får säga det själv, många yrkesmän skulle säkert uppskatta och dra nytta av den också.
Det finns ju ingen "hemmanivå" på en sådan beskrivning att tala om då all elinstallation ska göras enligt boken, med eller utan behörighet. Var och en får själv stå för ev lagbrott. En lättfattlig beskrivning kommer visserligen troligen att uppmuntra somliga, men förhoppningsvis lära de flesta hur det ska utföras, eller få dem att låta bli helt och ringa en firma med ett egenkontrollprogram.
Det finns faktisk redan en bra lärobok i form av ellinstallation yrkesmannaskap. Så mycket enklare kan den inte göras.
Istället kan man beskriva elinstallation på ett mer lättfattligt sätt. Det bryter inte mot några lagar. Och, om jag får säga det själv, många yrkesmän skulle säkert uppskatta och dra nytta av den också.
Det finns ju ingen "hemmanivå" på en sådan beskrivning att tala om då all elinstallation ska göras enligt boken, med eller utan behörighet. Var och en får själv stå för ev lagbrott. En lättfattlig beskrivning kommer visserligen troligen att uppmuntra somliga, men förhoppningsvis lära de flesta hur det ska utföras, eller få dem att låta bli helt och ringa en firma med ett egenkontrollprogram.
Det finns faktisk redan en bra lärobok i form av ellinstallation yrkesmannaskap. Så mycket enklare kan den inte göras.
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Om det fanns en "handbok" för hemmapul som även belyste riskerna med skadade ledare bristfälliga plintar.mm så skulle säkert många v dom som tror att en lysande lampa räcker för att utgöra kontroll före drifttstagning minska dom som har tagit reda på vad som är rätt kommer nog inte sluta koppla själva personligen tycker jag att det är intressant att lära sej saker
Jag har svårt att se att en bok eller en websida skulle uppmuntra mer till lagtrots än det faktum att du på varenda bygghandel, Jula, Classe, Kjell & Co med flera exponeras för hyllmeter efter hyllmeter med produkter du kan köpa men inte får installera.Bo.Siltberg skrev:Jag tycker inte "hemmapul" ska uppmuntras, för det vore ju att uppmuntra ett lagbrott, och det tror jag inte detta forum vill vara med om.
Det är möjligt att bokserien du länkar till innehåller precis det gemene man skulle behöva för att antingen göra det han/hon vill på ett så säkert och korrekt sätt som möjligt, alternativt helt och hållet avhålla sig om man inser riskerna, men jag tror faktiskt att en prislapp på 2000 för hela bokserien är avskräckande för många. Jag tror fortfarande att en bok för 199 eller 249 skulle sälja som smör i solsken och göra hemmapulet säkrare.