25 128 läst ·
169 svar
25k läst
169 svar
Ny elsäkerhetslag på gång
Elmont skrev "...ge anställda möjligheten till att utföra elinstallationer". Är det inte just det som är den stora skillnaden; att anställningsvillkoret försvinner och ersätts av kravet på att följa egenkontrollprogrammet? Dvs; Företag A anlitar företag B och att B då även omfattas av egenkontrollprogrammet hos A. Att A tidigare kunnat vara flexibla med vem som gör vad internt är ju något annat. Det väsentliga här är väl ansvarsfrågan i relationen mellan underentreprenörer i flera steg?
Titta på frågor och svar från ESV gällande de nya reglerna. Speciellt längst ner sida 33. Där anger man att man ska betraktas som ett elinstallationsföretag så fort man gör något yrkesmässigt (vilket det alltid är om man får ersättning och kan vara även utan ersättning).Steamboy skrev:Blanda inte ihop begreppen. Människor är behöriga. Företag är auktoriserade.
En människa med behörighet är registrerad hos Elsäkerhetsverket.
Ett auktoriserat företag är registrerat hos Elsäkerhetsverket.
Sen hoppas jag verkligen att ESV inte är fullständiga idioter styrda av korkade politker så att de sätter ekonomiska intressen framför ett fokus på elsäkerheten. En person med personlig behörighet klarar rimligtvis av att göra säkra installationer utan att driva ett företag. Har de börjat blanda ihop de begreppen så förlorar de den lilla respekt jag har kvar för verket och lagstiftningen.
Edit: Baserat på de citerade lagparagraferna nedan får jag nog krypa till korset och erkänna att det där inte riktigt stämmer begreppsmässigt. Praktiskt är det dock precis så ändå. Att ha egen behörighet kallas tydligen numera att vara "auktoriserad". Det innebär rimligtvis att man även är registrerad som sådan hos ESV och §27 säger att då det är fritt fram att koppla. Jag antar att det tommib tänker på är §25 som säger att elinstallationsföretag måste registrera sig hos ESV innan de får utföra arbeten på andras anläggningar. Den gäller ju just företag och inget annat. Så jag tolkar det fortfarande som att auktoriserade elektriker får koppla utan företag, men att företag först måste registrera sig.
http://www.elsakerhetsverket.se/glo...mationsmaterial---nya-regler-for-elarbete.pdf
Se även under punkt 6.4, sid 36:
"Jag har en allmän
behörighet AB – får
jag göra
elinstallationer i min
Ja, så länge det inte sker yrkesmässigt får du utföra de
elinstallationsarbeten i din bostad som omfattas av din
behörighet/auktorisation"
(fetstilat av mig)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 135 inlägg
Men så finns experter som säger att det även gäller grannen så länge det inte sker yrkesmässigt.
http://www.fluxio.se/forum/6/31321.html?limit=200&start=0#31807
Det finns inga paragrafer i den nya lagen som förbjuder elinstallatörer att installera hos andra.
http://www.fluxio.se/forum/6/31321.html?limit=200&start=0#31807
Det finns inga paragrafer i den nya lagen som förbjuder elinstallatörer att installera hos andra.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Nej. Efter 1 Juli byter behörig installatör namn till auktoriserad installatör. Ett företag kan aldrig auktoriseras av ESV.Steamboy skrev:Blanda inte ihop begreppen. Människor är behöriga. Företag är auktoriserade.
En människa med behörighet är registrerad hos Elsäkerhetsverket.
Ett auktoriserat företag är registrerat hos Elsäkerhetsverket.
Sen hoppas jag verkligen att ESV inte är fullständiga idioter styrda av korkade politker så att de sätter ekonomiska intressen framför ett fokus på elsäkerheten. En person med personlig behörighet klarar rimligtvis av att göra säkra installationer utan att driva ett företag. Har de börjat blanda ihop de begreppen så förlorar de den lilla respekt jag har kvar för verket och lagstiftningen.
Edit: Baserat på de citerade lagparagraferna nedan får jag nog krypa till korset och erkänna att det där inte riktigt stämmer begreppsmässigt. Praktiskt är det dock precis så ändå. Att ha egen behörighet kallas tydligen numera att vara "auktoriserad". Det innebär rimligtvis att man även är registrerad som sådan hos ESV och §27 säger att då det är fritt fram att koppla. Jag antar att det tommib tänker på är §25 som säger att elinstallationsföretag måste registrera sig hos ESV innan de får utföra arbeten på andras anläggningar. Den gäller ju just företag och inget annat. Så jag tolkar det fortfarande som att auktoriserade elektriker får koppla utan företag, men att företag först måste registrera sig.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Ngn sådan paragraf finns inte.Steamboy skrev:En intressant frågeställning är följande:
Frågan är om det finns någon korkad paragraf eller skrivelse som syftar till att motverka just detta. Något som säger att enbart företag med elinstallation som huvudsyfte, huvudsaklig verksamhet, etc. kan auktoriseras. Om det är så är det ju krasst sett en skandal.
R
Vadå nej? Nu när nyårschampagnen gått ur kroppen och du fått årets första kaffekopp föreslår jag att du läser en gång till. Det jag skrivit i "Edit: ..." är ju helt korrekt och precis det du nyss skrivit.Fredrik Sjödin skrev:
Fast om en auktoriserad elektriker självständigt utför en installation utanför ramen för en företagsverksamhet lär denne fortfarande vara personligt ansvarig precis som tidigare.Fredrik Sjödin skrev:
Har jag fattat fel? Måste inte alla installationer ( enligt nya lagen) formellt göras av företag med kontrollrutiner, övervakade av behörig ? Om det är fallet, så kan ju ingen elektriker, med behörighet, göra installationer utanför en företagsamhet. Vore bra att få ett riktigt svar på det.
Så har jag uppfattat det. För att utföra installation måste det finnas ett företag som kan anmälas för installationsverksamhet till ESV.HasseTeknik skrev:
ESV har gjort behörigheten för de som inte driver företag nästan värdelös.
Undantagen är arbete på egen anläggning då, dvs i det hus som den behörige själv äger.
27 § tillåter auktoriserad elinstallatör att utföra elinstallationsarbete utan att följa 24 §:HasseTeknik skrev:
"27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. en yrkesperson i ett elinstallationsföretag som omfattas av företagets
egenkontrollprogram enligt 24 §."
Det där har jag tolkat som att en enmansfirma med endast en behörig installatör som enda elektriker inte behöver ha egenkontrollprogram.Claes Sörmland skrev:27 § tillåter auktoriserad elinstallatör att utföra elinstallationsarbete utan att följa 24 §:
"27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. en yrkesperson i ett elinstallationsföretag som omfattas av företagets
egenkontrollprogram enligt 24 §."
Men
Betyder att för arbete på annans anläggning krävs det att det faktiskt finns ett företag som kan anmälas för elinstallationsarbete.
Varför det? Varför skriver i så fall inte lagstiftaren att elinstallationsarbete endast får utföras av elinstallationsföretag. Särskilt eftersom de definierat dessa begrepp i 4 och 5 §.Mikael_L skrev:
Redigerat:
Kom igen nu! Läs Fredriks svar på Bos inlägg en gång till. Bo skrev "Det finns inga paragrafer i den nya lagen som förbjuder elinstallatörer att installera hos andra." varpå Fredrik svarade "Korrekt".
Jag tycker det är solklart att en auktoriserad elektriker får koppla bäst han vill men att han är personligt ansvarig. Om det däremot utförs av ett företag så är företaget ansvarigt och elinstallatören går fri. Då krävs även att företaget måste vara registrerat, ha ett egenkontrollprogram och anställa en auktoriserad elektriker.
Jag tycker det är solklart att en auktoriserad elektriker får koppla bäst han vill men att han är personligt ansvarig. Om det däremot utförs av ett företag så är företaget ansvarigt och elinstallatören går fri. Då krävs även att företaget måste vara registrerat, ha ett egenkontrollprogram och anställa en auktoriserad elektriker.
Redigerat: