25 341 läst ·
169 svar
25k läst
169 svar
Ny elsäkerhetslag på gång
Riktigt elmatr. har funnits att köpa för gemene man sedan mycket lång tid tillbaka. På det företag ( ca 50 anställda) som jag startade min bana (senare hälften av -60talet) hade en "lagergubbe" som även skötte om försäljning till allmänheten. Omsättningen var relativt stor och det var flera kunder mest varje dag. Och jag tror att, i alla fall på landsbygden, hempuladet var minst lika vanligt då som nu. Däremot tror jag att förståelsen/kunnandet i medel var lägre då än nu, även om man även i dag hittar div skräckexempel.
Den här nya lagen är rätt så bra. Den förtydligar att för elarbete behövs rätt kompetens. Då slipper man all tjafs och diskusioner hit och dit om att det skulle varit en akturiserad elektriker som gjorde arbetet.
Inget nytt egentligen, bara ett förtydligande av den gamla.
Inget nytt egentligen, bara ett förtydligande av den gamla.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
I ett nytt system så kommer alla som utför elinstallationsarbete att ingå i företagets egenkontrollprogram. Där ska både antal, kompetens och liknande finnas listade. Maktmedlet som finns i det nya systemet är att förbjuda företaget att tillhandahålla elinstallationstjänster.Mikael_L skrev:Fredrik Sjödin, jag måste bara fråga dig lite.
Tycker inte ni på ESV att allt detta blev en besvikelse? (Den långa utredningen och det intetsägande och urvattnade resultatet)
Hade inte er egen linje om personlig behörighet för alla som jobbar med el varit bättre?
Hur kan ni utöva någon tillsyn över elinstallationsarbetet när det praktiska arbetet faktiskt utförs till 90% av folk utan behörighet som ni inte har den minsta aning om vilka de är, hur många, eller vad dom gör.
Och som ni dessutom inte har några maktmedel emot. Ni kan ju liksom inte ens hota med att dra in en behörighet som inte ens finns.
Nej, den nya lagen är extremt dålig. Den säger att du endast får installera el inom ramen för ett företag (eller i din egen anläggning om du råkar ha en behörighet). Den säger inte ett skvatt om att du ska veta vad du håller på med.Matstj skrev:
Ja, det finns skrivelser om egenkontrollprogram med mera men tyvärr är jag cynisk och tror att dessa planer mest kommer vara ett spel för gallerierna i de fall där de verkligen skulle behövts.
Det är deprimerande att se att man planerar den här typen av extremt restriktiv lagstiftning när det inte finns skäl för det. Vi har körkort som ett lysande exempel på att Svensson faktiskt kan lära sig göra något som är extremt farligt (mycket farligare än el) på ett rimligt sätt, med teoretisk och praktisk kunskapskontroll innan man släpps lös på egen hand. Varför inte ha samma för normal elinstallation? Inte industriel och liknande, inte elinstallationsverksamhet (jfr taxiförarlegitimation), utan helt vanlig el i en helt vanlig villa som man äger själv.
Och vari består skillnaden mot dagens möjlighet att dra in behörigheten för den installatör som står för hela företagets behörighet?Fredrik Sjödin skrev:
Resultatet blir väl ändå detsamma, alla elektriker på företaget måste omedelbart sluta med sina arbeten, i alla fall om de ska hålla sig på den lagliga sidan ...
Och när vi har det spåret uppe, har ESV någonsin återkallat en behörighet pga misskötsel?
Kommer personer någonsin med fullständiga kunskaper, tex elingenjör med 12års erfarenhet av industriell eldesign, specning, upphandling etc kunna avlägga ett kunskapsprov och därefter med rent samvete göra sin egen villainstallation?
Yrkesskyddet består....
Yrkesskyddet består....
Skillnaden är väl att behörigheten står på den juridiska personen och inte den fysiska. Om den behöriga personen plötsligt skulle dö eller lämna företaget behöver inte företaget omedelbart sluta sin verksamhet, eller?Mikael_L skrev:
Jag tycker det står en hel del om kunskapskrav i remissen. Förklaringarna på sidorna 25 och framåt visar tydlig tanken bakom förslagen, exempelvis:tommib skrev:Nej, den nya lagen är extremt dålig. Den säger att du endast får installera el inom ramen för ett företag (eller i din egen anläggning om du råkar ha en behörighet). Den säger inte ett skvatt om att du ska veta vad du håller på med.
Ja, det finns skrivelser om egenkontrollprogram med mera men tyvärr är jag cynisk och tror att dessa planer mest kommer vara ett spel för gallerierna i de fall där de verkligen skulle behövts.
Det är deprimerande att se att man planerar den här typen av extremt restriktiv lagstiftning när det inte finns skäl för det. Vi har körkort som ett lysande exempel på att Svensson faktiskt kan lära sig göra något som är extremt farligt (mycket farligare än el) på ett rimligt sätt, med teoretisk och praktisk kunskapskontroll innan man släpps lös på egen hand. Varför inte ha samma för normal elinstallation? Inte industriel och liknande, inte elinstallationsverksamhet (jfr taxiförarlegitimation), utan helt vanlig el i en helt vanlig villa som man äger själv.
Regelverket innehåller alltså krav på att det ska finnas ett anställningsförhållande
mellan den behörige elinstallatören och den yrkesman som får arbeta
under elinstallatörens överinseende. Tanken bakom detta krav är att
säkerställa att den behöriga elinstallatören har faktisk möjlighet att utöva
sitt överinseende.
Med dagens regler finns det ju ingen kontroll, eller ?
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Det finns ett allmänt aktsamhetskrav i förslaget. Detta saknas i dagens regelverk.tommib skrev:Nej, den nya lagen är extremt dålig. Den säger att du endast får installera el inom ramen för ett företag (eller i din egen anläggning om du råkar ha en behörighet). Den säger inte ett skvatt om att du ska veta vad du håller på med.
Ja, det finns skrivelser om egenkontrollprogram med mera men tyvärr är jag cynisk och tror att dessa planer mest kommer vara ett spel för gallerierna i de fall där de verkligen skulle behövas.
Ah... det saknas ett allmänt aktsamhetskrav. Lustigt, när lagstiftningens uttalade syfte är säkerhet.
Hur som helst är detta inte en anledning till att begränsa en nyttighet på detta sätt. Man skulle lika gärna kunna argumentera att endast yrkeschaufförer, under överinseende av en trafikledare, fick framföra motorfordon eftersom detta är så farligt.
Hur många är det egentligen som dör i trafikolyckor årligen? Hur många dör i elolycksfall? Vilket av dessa två områden är farligast tro....
Att kräva att man måste ha ett företag (eller vara elinstallatör med AB(L)) för att få sätta upp ett nytt eluttag hemma är bisarrt. Kompetensen att göra detta kan de flesta normalbegåvade förvärva på några timmar. Anledningen till att problemet uppstår är framför allt en orimlig indelning (allt eller inget) samt ett orimligt praktikkrav (kom igen, två år för en BB1!). Varför inte bara ha ett prov? Återkommande om man vill det.
Hur som helst är detta inte en anledning till att begränsa en nyttighet på detta sätt. Man skulle lika gärna kunna argumentera att endast yrkeschaufförer, under överinseende av en trafikledare, fick framföra motorfordon eftersom detta är så farligt.
Hur många är det egentligen som dör i trafikolyckor årligen? Hur många dör i elolycksfall? Vilket av dessa två områden är farligast tro....
Att kräva att man måste ha ett företag (eller vara elinstallatör med AB(L)) för att få sätta upp ett nytt eluttag hemma är bisarrt. Kompetensen att göra detta kan de flesta normalbegåvade förvärva på några timmar. Anledningen till att problemet uppstår är framför allt en orimlig indelning (allt eller inget) samt ett orimligt praktikkrav (kom igen, två år för en BB1!). Varför inte bara ha ett prov? Återkommande om man vill det.
