25 339 läst ·
169 svar
25k läst
169 svar
Ny elsäkerhetslag på gång
Påverkar denna bit egentligen elsäkerheten? Eller är det ett sätt för politikerna att värna om skattepengar. Ett sätt att hindra svartjobb från att förtäckas som kompisjobb?Fredrik Sjödin skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Det jag menade var ju att man troligen får bort de elarbeten som utförs på sidan av av folk som har behörighet. Nu är inte jag nån expert på intygsförfarandet men tidigare har det väl räckt att man iallafall kan hänvisa till nån med behörighet så var det klart? Nu måste man ju så att säga anlita nån för inget företag lär ju skriva nå papper om de inte gjort arbetet.
Det är ju också åtskilliga som gjort jobbet själva och sen tar de dit nån behörig kompis som tittar i en dosa och ja det här ser ju bra ut och så har visst alla varit nöjda och glada.
Det är ju också åtskilliga som gjort jobbet själva och sen tar de dit nån behörig kompis som tittar i en dosa och ja det här ser ju bra ut och så har visst alla varit nöjda och glada.
Vilka intyg menar du? och när skulle det ha räckt med hänvisning till någon behörig?? När det gäller jobb som görs på sidan om blir det knappast någon skillnad för dom som har fuskat tidigare kommer nog att fortsätta fuska.
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
nu är jag ju ingen expert som sagt och har aldrig tagit del av själva slutbesiktningar och annat eller om man behöver visa upp nåt överhuvudtaget men jag har flera bekanta som renoverat eller byggt nytt och de har dragit själva och bara haft dit nån behörig på sidan om och hur de gör har jag ingen aning om. Antar att det är så många gjort tidigare också.
En behörig kan inte komma i efterhand och "godkänna" en elinstallation, det krävs att en behörig, själv eller en under honom verkande, utför jobbet för att det ska vara juridiskt hållbart. Så dina "bekanta" har blivit lurade.
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
lurade vet jag inte men det jag va ute efter är ju att det verkar ju ha fungerat ändå? Vem tittar på dessa dokument som utfärdas ? Ingår det i nån slutbesiktning att man visar upp papper på installationer eller hur fungerar det. Eller är det först vid skada man börjar nysta i vem som har ansvaret över en viss installation?elmont skrev:
Dom dokumenten som man ska kunna visa vid tex slutbesiktning har INGEN direkt knytning till behörigheten utan kan göras av vem som helst. Den enda gång som det brukar var ett absolut krav på att "visa" sin behörighet är vid kontakterna med nätägaren tex när man ska göra mätaranmälan eller ändra på sitt abonnemang.
Många tror att man kan friskriva sig från sitt ansvar som fastighetsägare genom att låta en behörig "godkänna" ett elarbete men det går inte för det är fortfarande fastighetsägaren som har ansvaret.
Och jag kan inte förstå vilket intresse en behörig skulle ha av att "godkänna" ett jobb som någon annan utfört, visar det sig att "jobbet" leder till en brand/dödsolycka mm och den behörige tar på sig att det är han som utfört så ligger han mycket illa till.
Det är i princip omöjligt att genom en visuell "besiktning" bedöma om anläggningen är OK.
Många tror att man kan friskriva sig från sitt ansvar som fastighetsägare genom att låta en behörig "godkänna" ett elarbete men det går inte för det är fortfarande fastighetsägaren som har ansvaret.
Och jag kan inte förstå vilket intresse en behörig skulle ha av att "godkänna" ett jobb som någon annan utfört, visar det sig att "jobbet" leder till en brand/dödsolycka mm och den behörige tar på sig att det är han som utfört så ligger han mycket illa till.
Det är i princip omöjligt att genom en visuell "besiktning" bedöma om anläggningen är OK.
När installationen är klar är den antingen korrekt utförd eller inte. Det har egentligen inget med vem som gjort det att göra. Man kan ha en korrekt installation som är utförd av obehörig eller tvärtom. I efterhand kan det bara bli tal om en straffrättslig fråga om den som gjort installationen inte var behörig och det kan bevisas. Själva "korrektheten" i installationen påverkas inte av det, även om den förstås kan misstänkliggöras.Stefan1972 skrev:lurade vet jag inte men det jag va ute efter är ju att det verkar ju ha fungerat ändå? Vem tittar på dessa dokument som utfärdas ? Ingår det i nån slutbesiktning att man visar upp papper på installationer eller hur fungerar det. Eller är det först vid skada man börjar nysta i vem som har ansvaret över en viss installation?
Det är förhållandevis vanligt att folk drar el själva och det sedan kommer en "elektriker" (som kan vara behörig eller inte) och slutkopplar. Det är aldrig tillåtet, men för den som drar kan det ju ändå vara ett bra upplägg eftersom det kommer en kompetent person och ser till att det är rätt gjort.
Fredrik Sjödin, jag måste bara fråga dig lite.
Tycker inte ni på ESV att allt detta blev en besvikelse? (Den långa utredningen och det intetsägande och urvattnade resultatet)
Hade inte er egen linje om personlig behörighet för alla som jobbar med el varit bättre?
Hur kan ni utöva någon tillsyn över elinstallationsarbetet när det praktiska arbetet faktiskt utförs till 90% av folk utan behörighet som ni inte har den minsta aning om vilka de är, hur många, eller vad dom gör.
Och som ni dessutom inte har några maktmedel emot. Ni kan ju liksom inte ens hota med att dra in en behörighet som inte ens finns.
Tycker inte ni på ESV att allt detta blev en besvikelse? (Den långa utredningen och det intetsägande och urvattnade resultatet)
Hade inte er egen linje om personlig behörighet för alla som jobbar med el varit bättre?
Hur kan ni utöva någon tillsyn över elinstallationsarbetet när det praktiska arbetet faktiskt utförs till 90% av folk utan behörighet som ni inte har den minsta aning om vilka de är, hur många, eller vad dom gör.
Och som ni dessutom inte har några maktmedel emot. Ni kan ju liksom inte ens hota med att dra in en behörighet som inte ens finns.
En paragraf, §52, tycker jag är lite lustig.Fredrik Sjödin skrev:
Förverkande
52 § En elektrisk anläggning eller elektrisk utrustning som varit föremål
för brott enligt denna lag ska förklaras förverkad, om det inte är
uppenbart oskäligt. I stället för sådan egendom kan värdet av egendomen
förklaras förverkat. Även utbytet av brott enligt denna lag ska förklaras
förverkat, om det inte är uppenbart oskäligt.
Förverkande betyder ju att den vinst som uppstått vid ett brott förverkas och dess värde tillfaller staten.
Så, hur förverkar man en elanläggning?
Kommer kronofogden och hämtar all kopparkabel och kör den till riksbankens valv?
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
ok, jag har hela tiden trott att det vid tex slutbesiktning ska finnas dokument som visar att den och den behöriga elektrikern har gjort jobbet. Inte för att hålla denne ansvarsskyldig utan för att få slutbesiktningen godkänd.elmont skrev:Dom dokumenten som man ska kunna visa vid tex slutbesiktning har INGEN direkt knytning till behörigheten utan kan göras av vem som helst. Den enda gång som det brukar var ett absolut krav på att "visa" sin behörighet är vid kontakterna med nätägaren tex när man ska göra mätaranmälan eller ändra på sitt abonnemang.
Många tror att man kan friskriva sig från sitt ansvar som fastighetsägare genom att låta en behörig "godkänna" ett elarbete men det går inte för det är fortfarande fastighetsägaren som har ansvaret.
Som det är nu då så kan alla fortsätta koppla på eget bevåg då utan nå speciella repressalier, det är ju ändå husägaren som är ansvarig och det är jag ju med på såklart. Och med det menar jag ju inte att fuskarna ska hålla på, det jag nämnt i mina trådar har ju iallafall varit byggfolk rakt över och de hjälper väl varann som vanligt antar jag.
Ja inom detta område är det ett oerhört stort avstånd mellan regler och praktik.Stefan1972 skrev:
Och mellan lag och efterlevnad.
*
Möjligen är fortkörning ett område som uppvisar större diskrepans mellan lag och efterlevnad.
edit:
* Och inte lär den nya lagen göra någon skillnad, nej.
Samtidigt med sänkt ROT-avdrag så kommer det istället hempulas ännu mer, och ännu fler "multihantverkare" kommer skruva med elen.
Men det beror alltså in på nya lagen, utan beror mest på minskat ROT.
Redigerat:
Och -hör och häpna- det fanns hempulad el även innan riktigt elmaterial blev allmänt tillgängligt.
Men då blev det mycket ringledning, antennkabel, telefonledning och annan skit i och på väggarna i Svenska hem.
Jag tror ingen egentligen vill ha tillbaka det ....
Men då blev det mycket ringledning, antennkabel, telefonledning och annan skit i och på väggarna i Svenska hem.
Jag tror ingen egentligen vill ha tillbaka det ....