3 786 läst ·
62 svar
4k läst
62 svar
Ny bergvärmepump - rimlig offert eller finns andra alternativ?
Här är alla settings som det såg ut i helgen. In pendlar mellan 1 och 2, ut pendlar mellan -1 och -3.
Om flödet inte spelar roll, så har jag inget svar på hur vår setup fungerar med de förutsättningarna...
Men tänker jag fel om att sätta in en ny inverterstyrd 13kw NIbe s1256 pump, för att se hur mycket värme/varmvatten man kan få ut av hålet? Är pumpen för stor, så begränsas den (automatiskt?) och räcker det inte (borde ju räcka eftersom nuvarande pump har räckt), kan man sätta in en LLVP istället för att stötta upp.
Om flödet inte spelar roll, så har jag inget svar på hur vår setup fungerar med de förutsättningarna...
Men tänker jag fel om att sätta in en ny inverterstyrd 13kw NIbe s1256 pump, för att se hur mycket värme/varmvatten man kan få ut av hålet? Är pumpen för stor, så begränsas den (automatiskt?) och räcker det inte (borde ju räcka eftersom nuvarande pump har räckt), kan man sätta in en LLVP istället för att stötta upp.
Jag har en likadan pump från 2002, också med troligen något kort hål med dagens mått (140 m). Jag har loggat manuellt värden på de skärmar du visar runt veckovis de senaste tre-fyra åren för att ha lite data att analysera inför det oundvikliga bytet.
Men jag har aldrig haft i närheten av ditt VB-r värde. På sommaren går det ner mot 20 grader, men då tillverkas ju heller ingen värme. Hur gör du för att få 13 grader?
Men jag har aldrig haft i närheten av ditt VB-r värde. På sommaren går det ner mot 20 grader, men då tillverkas ju heller ingen värme. Hur gör du för att få 13 grader?
Jag skulle ha kört på med din planerade inverter, KB IN/UT ser bättre ut än min. Men jag använder alltså ingen elpatron alls.M Maaakus skrev:Här är alla settings som det såg ut i helgen. In pendlar mellan 1 och 2, ut pendlar mellan -1 och -3.
Jag tänker: byt till en större inverterstyed pump. Den kommer att kunna ta tillvara på den energi som går att utvinna ur nuvarande hål. Märker ni om ett år eller två att det inte räcker så borra nytt/ett hål till då.
LL har sina fördelar (kyla på sommaren och redundans med två separata system), men det verkar som att det börjar bli dags att ersätta bergvärmepumpen ändå.
LL har sina fördelar (kyla på sommaren och redundans med två separata system), men det verkar som att det börjar bli dags att ersätta bergvärmepumpen ändå.
Ingen aning. Har mest äldre radiatorer, men de flesta är på fullt flöde. Finns ett element i garaget, där är det runt 6-8 grader på vintern, men resterande element är ju i huset, så borde ligga högre än 13 grader om vi har 20 grader inne?G Genomklok skrev:Jag har en likadan pump från 2002, också med troligen något kort hål med dagens mått (140 m). Jag har loggat manuellt värden på de skärmar du visar runt veckovis de senaste tre-fyra åren för att ha lite data att analysera inför det oundvikliga bytet.
Du verkar ju ha bra förutsättningar så att kludda ner uppvärmningssystemet med luft/luft eller luft/vatten låter allt annat än optimalt
Sen känns det som det är något som inte stämmer med dina siffror. Brunnsdjup kan du kontrollera i SGUs brunnsarkiv. Inte allt är inrapporterat, men har du tur så.
Hade jag varit i dina kläder hade jag satt in en inverterstyrd bergvärmepump som är dimensionerad för hela husets behov och testkört en säsong eller två och så får du fatta beslut om eventuell ytterligare borrning.
Sen känns det som det är något som inte stämmer med dina siffror. Brunnsdjup kan du kontrollera i SGUs brunnsarkiv. Inte allt är inrapporterat, men har du tur så.
Hade jag varit i dina kläder hade jag satt in en inverterstyrd bergvärmepump som är dimensionerad för hela husets behov och testkört en säsong eller två och så får du fatta beslut om eventuell ytterligare borrning.
Har kollat, vårt hål står inte med i SGUs register. Tidigare ägaren sa något om att de borrade ett hål ner till 137m men hittade inte berg så de borrade ett nytt hål (som är det vi har energibrunns infoplakat) som står 54m på. Vet inte om de är kopplade ihop, men då borde det stått på plakaten? Men så länge det fungerar, så spelar det väl ingen roll om det är 54m eller 300m djupt? Men hade ju varit intressant att veta.mexitegel skrev:
Du verkar ju ha bra förutsättningar så att kludda ner uppvärmningssystemet med luft/luft eller luft/vatten låter allt annat än optimalt
Kan man i efterhand mäta hur djupt ett hål är?
Ja, precis så. Någonstans tappar du de sista 7-10 graderna, vilket borde vara en ganska stor effektförlust? Som jämförelse, i morse med -18 grader hade jag VB fram 47 grader (som dig, ungefär) och VB-r 42 grader och skillnaden (vid drift) ligger på 5-6 grader närmast konstant.M Maaakus skrev:
(200 kvm hus i södra Stockholm med olika delar från 1930/1960/1980, om det är intressant för jämförelsen.)
Ja, du kan förstås mäta med ett lod eller liknande om du öppnar upp hålet, bara snöret är tillräckligt långt 😉 Instämmer dock i att djupet i meter inte är så väsentligt i efterhand.M Maaakus skrev:Har kollat, vårt hål står inte med i SGUs register. Tidigare ägaren sa något om att de borrade ett hål ner till 137m men hittade inte berg så de borrade ett nytt hål (som är det vi har energibrunns infoplakat) som står 54m på. Vet inte om de är kopplade ihop, men då borde det stått på plakaten? Men så länge det fungerar, så spelar det väl ingen roll om det är 54m eller 300m djupt? Men hade ju varit intressant att veta.
Kan man i efterhand mäta hur djupt ett hål är?
Däremot tvivlar jag på att inget berg hittades på över 100 m borrning, så mäktiga jordlager är inte särskilt vanliga (men inte uteslutet).
Redigerat:
Bara 12779 timmar på 65225 starter är ett tecken på att din befintliga pump inte jobbat optimalt.
Kanske alldeles för lite vattenvolym i systemet, eller onödigt lågt värde på integral-underskott för start.
Kanske alldeles för lite vattenvolym i systemet, eller onödigt lågt värde på integral-underskott för start.
jag ligger på ca 1 bar i trykk på vattensystemet i elementen, som jag gick förklarat är mer än tillräckligt då 1 bar motsvarar 10m i höjd skillnad?M MagHam skrev:
Jag kan gå in och kolla senare vad integral inställningarna ligger på.
Är väldigt tacksam för alla svar och tankar jag fått hittils!!
Som sagt, vet inget mer än tidigare ägare vars man följde upp detta men de separerat för många år sedan, så lite svårt att få sannolik och riktig fakta kanske, men hon sa något om att de inte funkade första borrningen, och därför gjorde de 1 till och stannade på 54m. Givetvis fick jag all denna infon efter vi köpte, annars hade jag undersökt/krävt mer fakta... svårare i efterhand.G Genomklok skrev:Ja, precis så. Någonstans tappar du de sista 7-10 graderna, vilket borde vara en ganska stor effektförlust? Som jämförelse, i morse med -18 grader hade jag VB fram 47 grader (som dig, ungefär) och VB-r 42 grader och skillnaden (vid drift) ligger på 5-6 grader närmast konstant.
(200 kvm hus i södra Stockholm med olika delar från 1930/1960/1980, om det är intressant för jämförelsen.)
Ja, du kan förstås mäta med ett lod eller liknande om du öppnar upp hålet, bara snöret är tillräckligt långt 😉 Instämmer dock i att djupet i meter inte är så väsentligt i efterhand.
Däremot tvivlar jag på att inget berg hittades på över 100 m borrning, så mäktiga jordlager är inte särskilt vanliga (men inte uteslutet).