3 786 läst ·
62 svar
4k läst
62 svar
Ny bergvärmepump - rimlig offert eller finns andra alternativ?
Ja, jag kan bara överslagsräkna lite utifrån min egen 1215. Räknaren står idag på 32000, och jag vet att den har gått drygt 18000 timmar sedan januari 2023, dvs 6000h per år (och då har vi kört den försiktigare än tidigare ägare, sedan 2021).useless skrev:
Den installerades 2002, vilket ger en uppskattad total gångtid runt 140 000h. Därifrån till att räkna antalet gånger som räkneverket snurrat över är väl svårt att avgöra definitivt, men uppenbarligen minst två, kanske tre.
Gör det. Det är den enklaste uppgraderingen och möjligen oxo den bästa.M Maaakus skrev:
Flera jag vet har gjort exakt detta. Vissa har bytt själva.
Det tror inte jag. Om den nuvarande VP har fungerat är hålet djupare. Men det enda man behöver veta är att det finns ett hål som klarat värma huset med befintlig VP. Då kommer det funka med en S1256 oxo. Det är inget att bry sig om mer än såM Maaakus skrev:
Nej. det är sämre!M Maaakus skrev:
Ja! Bergvärme är bättre!M Maaakus skrev:
Ni kan köpa in din VP själv och anlita en firma för själva bytet och bara betala för arbete.M Maaakus skrev:
Det är i princip väldigt enkelt att göra detta byte rent tekniskt
- Lossa 6 rör och en el
- bär ut gammal VP
- Bär in ny VP
- Anslut 6 rör och el
Gör man det själv tar det en stund såklart, Men en van installatör gör det på max en dag. Det kan behövas en extra person för vissa moment. Så mer än två mandagars arbete under en dag behövs inte.M Maaakus skrev:
Vad firman tar betalt är en annan sak. De vill tjäna pengar. Men 45000kr för jobbet inkl resor och div material låter väldigt mycket.
För att kunna bedöma hur rimligt det är kan man be att få en specificerad offert uppdelad på VP och arbete.
Med tanke på ROT vill man inte betala mer än nödvändigt för VP och material. Att firman måste överleva och gå bra på timpengen är självklart. Så att betala för faktiskt arbete är ju inget problem.
Men 45kkr för 10-15timmars jobb är inte rimligt, nej.
Redigerat:
Det lutar väl nästan åt ett skrivfel (helt bortsett från att det även normalt sett är ett fingret i luften-värde). Det är bara någon enstaka procent av alla brunnar i registret som har ett värde över 50 000 och att det skulle vara så extremt stora variationer lokalt är återigen osannolikt.M Maaakus skrev:
M Maaakus skrev:
- Det är bra att ha en VP som klarar hela behovet året om så elpatronen aldrig behövs.
- Men en större VP drar lite mer ström än en mindre.
Rätt eller fel kan nog diskuteras. Speciellt när vi har allt mer varierande elpriser pga väderberoende elproduktion. Har man solceller komplicerar det väl beräkningarna ytterligare.
Stämmer verkligen det? En större varvtalsstyrd VP kommer att gå på dellast större delen av tiden. Under dellast är COP högre än vid full effekt eftersom förångare och kondensor blir överdimensionerade och tillåter bättre värmeväxling.O skrev:
Under förutsättning att man inte överdimensionerar för mycket så lägsta effekt blir alltför hög för husets behov såklart... Och eltillskott ute ur ekvationen.
O skrev:
Det är lite så vi tänkt med att öka från en gammal 8kw till en ny inverter 13kw. Även om de kostar lite mer i inköp, så behöver den inte tuffa på för fullt, kan gå behagligt på 70% och öka vid behov, och blir då effektivare och mindre slitage? Men det är inte alltid min logik är blir korrekt 😆useless skrev:
Stämmer verkligen det? En större varvtalsstyrd VP kommer att gå på dellast större delen av tiden. Under dellast är COP högre än vid full effekt eftersom förångare och kondensor blir överdimensionerade och tillåter bättre värmeväxling.
Under förutsättning att man inte överdimensionerar för mycket så lägsta effekt blir alltför hög för husets behov såklart... Och eltillskott ute ur ekvationen.
I valet mellan 8kW och 13kW gäller det båda alternativen.useless skrev:
Skillnaden har bara att göra med kompressorn och dess drivelektroniks verkningsgrad vid normal drift att göra. När jag kollade var den lilla snäppet effektivare.
Men sådant här optimeras hela tiden så vad som gäller i de modeller som levereras idag vet jag inte. Dock kostar det lite extra att dra runt en större tyngre kompressor jämfört med en lite mindre och det är där jag tror den största skillnaden ligger.
Redigerat:
Det är logiskt att inte bry sig om prisskillnaden.M Maaakus skrev:
Istället bör man fokusera på det tekniska och driftekonomin. Då är ofta den mindre bättre.
Man får göra sin egna beräkning med sina egna förhållanden för att få svaret.
Nu hittar jag inte COP-diagrammen jag har sett tidigare. Men vid "nominell effekt" har 13-kilowattaren en aning bättre COP än 8'an.O skrev:
I valet mellan 8kW och 13kW gäller det båda alternativen.
Skillnaden har bara att göra med kompressorn och dess drivelektroniks verkningsgrad vid normal drift att göra. Den lilla är snäppet effektivare.
Men sådant här optimeras hela tiden så vad som gäller i de modeller som levereras idag vet jag inte. Dock kostar det lite extra att dra runt en större tyngre kompressor jämfört med en lite mindre och det är där jag tror den största skillnaden ligger.
De diagram jag har sett tidigare har visat samma sak, dvs att den större modellen har bättre COP vid t ex 6 kW uteffekt än den mindre.
Tar man med eltillskottet i beräkningen så finns det ingen anledning att välja den mindre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
AI sa något liknande, också att 3kw som är lägsta på 13 pumpen, är ofta för högt för Halmstad och att den då måste starta/stoppa ofta och då slits delarna mer.O skrev:
I valet mellan 8kW och 13kW gäller det båda alternativen.
Skillnaden har bara att göra med kompressorn och dess drivelektroniks verkningsgrad vid normal drift att göra. När jag kollade var den lilla snäppet effektivare.
Men tänker oavsett att det inte skadar att ha lite ekstra att gå på. De 8 vi har haft nu hittils, har egentligen inte varit tillräckligt. Så är de nyare pumparna mer effektiva, så kanske en "ny 8kw" då blir precis tillräckligt, men då kommer den få ligga på nästan fullt ös ändå i flera månader under vintern...
Eller hur mycket effektivare kan man förvänta sig att en ny inverterstyrd 8kw pump är jämfört med Nibe Fighter 1215 8kw?
Att lägsta effekt är för hög är en annan aspekt med att överdimensionera.M Maaakus skrev:
Vid Hallandskusten kan det kanske vara vettigt att dimensionera för varma vintrar med plusgrader än för enstaka veckor med -10C vart 5:e (?) år. Dvs att ta smällen de få dagar det är riktigt kallt och spara alla andra dagar en VP kommer att gå på lägsta fart.
Man kan ringa NIbe och ta ett snack direkt med dem. Det brukar vara givande.
Kan det inte vara så att hon missförstått/inte lyckas förklara och att det som egentligen hände var att de borrade ett hål på 137 m eller vad det nu var men att det inte gav tillräckligt så då borrade de ett till på 54m? Då kan hålen ha borrats vid olika tillfällen och den första brunnsborraren missade att sätta upp en skylt, skylten försvann vid fasadbyte mellan borrningarna, någon trodde att gamla skylten inte behövdes, skylten sitter överväxt någon helt annanstans eller liknande.M Maaakus skrev:Som sagt, vet inget mer än tidigare ägare vars man följde upp detta men de separerat för många år sedan, så lite svårt att få sannolik och riktig fakta kanske, men hon sa något om att de inte funkade första borrningen, och därför gjorde de 1 till och stannade på 54m. Givetvis fick jag all denna infon efter vi köpte, annars hade jag undersökt/krävt mer fakta... svårare i efterhand.
Bara som en referens, vilken härad med IVT:M Maaakus skrev:Vår Nibe Fighter på 8kw från 2006 börjar bli trött. Förra vintern kunde vi enkelt köra utan elpatronen på, men denna vintern har elpatronen fått vara på en del för att stötta upp. Annars går den konstant, vilket jag inte kommer ihåg att den gjorde förra vintern. Vi har precis haft en service på den, men märkte inte så stor skillnad.
VI har ett hus från 60 talet på totalt ca 300 kvm med uppvärmd källare, i halland. Borrhålet är på endast 54m (tror vi), men just nu när pumpen går dygnet runt, så pendlar in temp på 1 till 3 grader och ut temp -1 till -3. Stänger vi av pumpen blir tempen in fort 3-4 grader direkt. Med nån minus ute (och en del blåst) klarar pumpen knappt 20 grader inne, elementen har fullt flöde. Är en del luft läckage i huset, så där kan man säkert förbättra en del också.
Vi har undersökt och många förstår inte hur vi klarar oss på 54m borrhål, men enda förklaringen verkar vara att det är bra flöde i berget (vet att en granne 40m bort har högt/bra grundvatten flöde)
Vi önskar uppgradera till en ny Nibe s1256 på 13 kw (är bara någon tusenlapp i skillnad mellan 8kw och 13kw), och alla varnar för att borrhålet är för litet. Vi önskar inte lägga 100 000 på nytt borrhål, så vi tänker att man isåfall kan begränsa frekvensen (hz) på 13kw pumpen för att se hur mycket borrhålet klarar (kanske hålet klarar fullt ös?), alternativt sätta in en extra luft luft pump för att stötta upp (extra plus att kunna kyla på sommaren, då vi har solceller så det blir billig kyla när solen skiner).
Alternativet är att sätta in en luft vatten pump, men det kostar mer än 30 000 mer än en ny bergvärmepump och är inte lika effektiv, kortare levetid etc och så då får man en ny bergvärmepump och en extra luf luft till samma pris.
Tänker jag riktigt här? Eller är jag helt ute och cyklar? Bör vi testa med en luft luft först och behålla nuvarande pump så länge den står och går? Eller bättre köpa ny bergvärmepump nu på 13kw och se om det fungerar?
Vi har fått offert inkl rut på byte av pumpen till en 13 kwh Nibe s1256, på ca 150 000,-. Jag hittar själv denna pumpen för ca 105 000,- på prisjakt. Är det rimligt påslag för en vvs firma att byta bergvärmepumpen för närmare 45 000?
Vi bytte vår 20 år gamla IVT mot en IVT HE E9 (9KW), befintliga hål och befintlig varmevattenberedare. Nytt expansionskärl ingick.
113.000 före ROT, 93.200 efter ROT i sep 2025 (branchen har tydligen en schablon på hur stor andel ROT).
6 år garanti / 10 år på kompressorn
Utfördes av en av IVT:s partners, ej vanlig VVS firma. Nibe sägs vara en 'rörmockar värmepump'