M MagHam skrev:
Bara 12779 timmar på 65225 starter är ett tecken på att din befintliga pump inte jobbat optimalt.
Kanske alldeles för lite vattenvolym i systemet, eller onödigt lågt värde på integral-underskott för start.
Räknaren slår över vid ett visst värde, vill minnas att det är runt 69000. Så, beroende på om det slagit över en eller två gånger, är det snarare drygt 80000 timmar eller mer.

Men om du (TS) mot förmodan faktiskt behöver större volym är väl en ackumulatortank rätt väg.

• Gilla
Maaakus
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Räknaren slår över vid ett visst värde, vill minnas att det är runt 69000. Så, beroende på om det slagit över en eller två gånger, är det snarare drygt 80000 timmar eller mer.

Men om du (TS) mot förmodan faktiskt behöver större volym är väl en ackumulatortank rätt väg.
Men hur förklarar man VB-r på 13? Står just nu idag på 11... Det kan ju inte stämma att det är värmen på returvattnet in i pumpen, det är ju lägre än tempen i huset? Som sagt, ett element står i garaget där de tär ca 6 grader just nu.

G Genomklok skrev:
Verkar inte vara fallet här? Många värmepumpar har en räknare med en 16-bitars signed integer. Den går till 32767, sen slår den om till -32768 och räknar uppåt därifrån till -32767, -32766, osv...
Är det en unsigned int så räknar den till 65535 och börjar om från 0.

• Gilla
Maaakus
  • Laddar…
G Genomklok skrev:

Detta här verkar vara en Nibe 1215 och det är möjligt att den slår över just när "unsigned integer2" blir max vilket är 65535 -> 0.
Men i så fall har dom ändrat det. Min 1230 (som är nästan lika gammal) roterar inte.
Edit: 2:a på bollen angående maxvärde i räknare.

• Gilla
Maaakus
  • Laddar…
M Maaakus skrev:
Men hur förklarar man VB-r på 13?
Trasig givare?

• Gilla
  • Ledsen
Maaakus och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Trasig givare?
hade service precis, är det något de borde upptäckt eller fixat?

M MagHam skrev:
Detta här verkar vara en Nibe 1215 och det är möjligt att den slår över just när "unsigned integer2" blir max vilket är 65535 -> 0.
Men i så fall har dom ändrat det. Min 1230 (som är nästan lika gammal) roterar inte.
Edit: 2:a på bollen angående maxvärde i räknare.
Stämmer, det är en Nibe Fighter 1215

M Maaakus skrev:
Vår Nibe Fighter på 8kw från 2006 börjar bli trött. Förra vintern kunde vi enkelt köra utan elpatronen på, men denna vintern har elpatronen fått vara på en del för att stötta upp. Annars går den konstant, vilket jag inte kommer ihåg att den gjorde förra vintern. Vi har precis haft en service på den, men märkte inte så stor skillnad.

VI har ett hus från 60 talet på totalt ca 300 kvm med uppvärmd källare, i halland. Borrhålet är på endast 54m (tror vi), men just nu när pumpen går dygnet runt, så pendlar in temp på 1 till 3 grader och ut temp -1 till -3. Stänger vi av pumpen blir tempen in fort 3-4 grader direkt. Med nån minus ute (och en del blåst) klarar pumpen knappt 20 grader inne, elementen har fullt flöde. Är en del luft läckage i huset, så där kan man säkert förbättra en del också.

Vi har undersökt och många förstår inte hur vi klarar oss på 54m borrhål, men enda förklaringen verkar vara att det är bra flöde i berget (vet att en granne 40m bort har högt/bra grundvatten flöde)

Vi önskar uppgradera till en ny Nibe s1256 på 13 kw (är bara någon tusenlapp i skillnad mellan 8kw och 13kw), och alla varnar för att borrhålet är för litet. Vi önskar inte lägga 100 000 på nytt borrhål, så vi tänker att man isåfall kan begränsa frekvensen (hz) på 13kw pumpen för att se hur mycket borrhålet klarar (kanske hålet klarar fullt ös?), alternativt sätta in en extra luft luft pump för att stötta upp (extra plus att kunna kyla på sommaren, då vi har solceller så det blir billig kyla när solen skiner).
Alternativet är att sätta in en luft vatten pump, men det kostar mer än 30 000 mer än en ny bergvärmepump och är inte lika effektiv, kortare levetid etc och så då får man en ny bergvärmepump och en extra luf luft till samma pris.

Tänker jag riktigt här? Eller är jag helt ute och cyklar? Bör vi testa med en luft luft först och behålla nuvarande pump så länge den står och går? Eller bättre köpa ny bergvärmepump nu på 13kw och se om det fungerar?

Vi har fått offert inkl rut på byte av pumpen till en 13 kwh Nibe s1256, på ca 150 000,-. Jag hittar själv denna pumpen för ca 105 000,- på prisjakt. Är det rimligt påslag för en vvs firma att byta bergvärmepumpen för närmare 45 000?
Kolla om din brunn finns inrapporterad på SGUs brunnsarkiv, där kan finnas uppgifter om borrdjup. 54 m låter orimligt lite.

https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html

Här kollar du.

C citronskal skrev:
Kolla om din brunn finns inrapporterad på SGUs brunnsarkiv, där kan finnas uppgifter om borrdjup. 54 m låter orimligt lite.

[länk]

Här kollar du.
Har kollat, vårt finns inte med. Alla grannarna ligger på 110 til 150m djup med vattenmängd från 100 till 60 000l/h. Väldigt stort spann, är det normalt?

Borrdatum 20070221
Vattenmängd (liter/timme)
]60000
Grundvattennivå (m under markyta)
Nivådatum20070221
Totaldjup (m)110
Jorddjup (m)8

Borrdatum20150819
Vattenmängd (liter/timme)100
Nivådatum 20150819
Totaldjup (m) 180
Jorddjup (m)13

Detta är typ närmsta grannen, borrade väl ungefär samtidigt (2004 eller 2006 som vårt blev installerat)
Borrdatum 20060620
Vattenmängd (liter/timme) 2000
Grundvattennivå (m under markyta) 10
Nivådatum 20060620
Totaldjup (m) 150
Jorddjup (m)4

Redigerat:
M Maaakus skrev:
Har kollat, vårt finns inte med. Alla grannarna ligger på 110 til 150m djup med vattenmängd från 100 till 60 000l/h. Väldigt stort spann, är det normalt?
Hur långt har grannarna till berget?

Vattenmängden är ganska irrelevant för en energibrunn.

M Maaakus skrev:

[td]Borrdatum 20070221
Vattenmängd (liter/timme)
]60000
Nivådatum20070221
Totaldjup (m)110
Jorddjup (m)8

[td]Borrdatum[/td][td]20150819[/td] [td]Vattenmängd (liter/timme)[/td][td]100[/td] [td]Grundvattennivå (m under markyta)[/td][td][/td] [td]Nivådatum[/td][td]20150819[/td] [td]Totaldjup (m)[/td][td]180[/td] [td]Jorddjup (m)[/td][td]13[/td]
Jag svarade lite snabbt, såg inte att det redan skrivits om det i tråden.
Jag skulle tro att ert är i samma nivå som grannarnas. 110-150 m är inte jättestort spann.

• Gilla
Maaakus
  • Laddar…
Om grannarna har ca 10 meter till berg är det helt omöjligt att ni har mer än 137.

• Gilla
Genomklok och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om grannarna har ca 10 meter till berg är det helt omöjligt att ni har mer än 137.
ja, håller fullständigt med om logiken här 😀

• Gilla
Genomklok
  • Laddar…
C citronskal skrev:
Jag svarade lite snabbt, såg inte att det redan skrivits om det i tråden.
Jag skulle tro att ert är i samma nivå som grannarnas. 110-150 m är inte jättestort spann.
Det går generellt inte sluta sig till någonting alls kring längden på sitt eget borrhål utifrån grannarnas. Grannen kan sitta i ett litet radhus och vara nöjd med 19 grader inomhus medan du själv vill kunna värma din stora villa till 23 grader och har pool och garage…

• Gilla
Genomklok
  • Laddar…
C citronskal skrev:
110-150 m är inte jättestort spann.
Det TS menade med stort spann var väl vattenmängden som varierade mellan 100 och 60 000l/h?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.