30 462 läst ·
76 svar
30k läst
76 svar
Ny altan bygg av byggfirma - Ser detta OK ut?
Precis så är det ju. Hade varit intressant att höra vad folk tror det kostat att bygga, men de är nog en annan tråd för sigF Finndjävel skrev:
Hade det kostat 50% mer så hade vi absolut inte gjort det.
Riv, byt och bygg om! Lär knappast bli bättre med åren. Har erfarenhet av snickare som lagt skadat virke både här och där. Efter en del tjafs så byttes allt ut mot ett helt nytt golv. Gör om, gör rätt.
Haha.. Riva för att ett par bitar ute på trappan ser lite ojämna ut? Virket är inte skadat, det var bara olika torrt och från olika batcher.Ruttenrot skrev:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Övergripande ser det väl som många är inne på helt ok ut. Nån gering och längden på nån bit som skarvats är väl det jag skulle anmärka på, precis som nämnts.
Har själv pulat med en del av altanen under sommaren, som behövde åtgärdas p.g.a totalt fusk och felbygge av tidigare amatörer. Drygt 100 kvadrat som jag fixat till (mer plint, reglar, ny trall etc). Det är onekligen så att virket skiljer sig åt även från samma bunt/batch. Allt kokar ju då ner till estetiken och hur noga allt ska läggas, för nära nog hur man än lägger det kommer ju däcket att vara funktionellt att bruka. Till det kommer en stor portion smak, hur vill man att skarvar, möten, fris etc ska skarvas? Geringar? Stumt? Ska kapade kanter köras med radiefräs? (vilket jag t.ex. valt att göra för att får samma avrundning på virket överallt). Man kan hyvla ner, eller använda en liten rems syllpapp för att få bräderna exakt i nivå t.ex., om det nu inte går att hitta nåt som är i samma tjocklek. Allt kokar ner till tid, aka kostnaden och det bör man ju gå igenom noga med sin snickare innan det byggs. För den där sista finishen tar tid, vare sig man är hantverkare eller hempulare. En hantverkare ska väl vara snabbare än en hempulare, men det tar ändå rejält med tid. Ju högre finish ju längre tid (nästan i en exponentiell kurva i min mening), det där sista lilla kostar väldigt mkt tid/pengar.
Att påstå att man ska riva upp och bygga om hel altanen är ju bara löjligt, givet att vi inte har en aning om vad som avtalats mellan kund och hantverkare, gällande finish/utförande och/eller vad det kostat. Om inget specifikt specificerats gällande finish är det väl iaf enligt mig ungefär vad man kan förvänta sig från en hantverkare/snickare (undantaget smågrejerna som nämnts ovan, korta skarven och hörnet).
Har själv pulat med en del av altanen under sommaren, som behövde åtgärdas p.g.a totalt fusk och felbygge av tidigare amatörer. Drygt 100 kvadrat som jag fixat till (mer plint, reglar, ny trall etc). Det är onekligen så att virket skiljer sig åt även från samma bunt/batch. Allt kokar ju då ner till estetiken och hur noga allt ska läggas, för nära nog hur man än lägger det kommer ju däcket att vara funktionellt att bruka. Till det kommer en stor portion smak, hur vill man att skarvar, möten, fris etc ska skarvas? Geringar? Stumt? Ska kapade kanter köras med radiefräs? (vilket jag t.ex. valt att göra för att får samma avrundning på virket överallt). Man kan hyvla ner, eller använda en liten rems syllpapp för att få bräderna exakt i nivå t.ex., om det nu inte går att hitta nåt som är i samma tjocklek. Allt kokar ner till tid, aka kostnaden och det bör man ju gå igenom noga med sin snickare innan det byggs. För den där sista finishen tar tid, vare sig man är hantverkare eller hempulare. En hantverkare ska väl vara snabbare än en hempulare, men det tar ändå rejält med tid. Ju högre finish ju längre tid (nästan i en exponentiell kurva i min mening), det där sista lilla kostar väldigt mkt tid/pengar.
Att påstå att man ska riva upp och bygga om hel altanen är ju bara löjligt, givet att vi inte har en aning om vad som avtalats mellan kund och hantverkare, gällande finish/utförande och/eller vad det kostat. Om inget specifikt specificerats gällande finish är det väl iaf enligt mig ungefär vad man kan förvänta sig från en hantverkare/snickare (undantaget smågrejerna som nämnts ovan, korta skarven och hörnet).
Det är ju inte fiskbensparkett vi pratar om här, det är ett vanligt simpelt altangolv. Att ställa högre krav än vad som är gjort bör man nog va ganska tydlig med innan och även va beredd på att det kostar därefter.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Håller med till fullo. Ts har ingenting att hämta här är min tanke (som iofs redan har nämnts).Stefan N skrev:
Tacknorrbottenssnickaren skrev:
Spretiga åsikter helt klart. Jag är överlag väldigt nöjd, annars hade jag inte tagit in de för mer jobb. Men vissa bitar hade jag väl önskat de varit mer noggrann med från början.
Absolut, att vara otrevlig och dryg vinner ingen på. Sen vet ju inte jag vad som är rätt/fel när de förklarar vissa saker. Men man får väl lita på att hantverkarna vet vad de pratar om!Stefan N skrev:
Alltså, trä är ju ett levande material och det kommer röra sig en hel del under sin livstid.. du kommer säkert irritera dig nästa år på nån ände som sticker upp mer då än den gör nu.. och du kommer märka att alla glipor blir större.. att de skiftar färg i olika takt osv.
Perfekt blir det aldrig, men det kan alltid vara mer eller mindre bra gjort.. generellt tycker jag det ser helt okej ut.
Men det är också lite av en smaksak, det jag tycker är snyggt gjort.. tycker inte "grannen" är snyggt gjort.. därför är det väldigt viktigt med bra kommunikation (mellan dig och dina hantverkare). Det är klart att om det är något du inte tycker ser bra ut, så ska du påpeka det och fråga om man kan göra på något annat vis (kanske inte alltid går, men bättre att fråga och kanske kunna göra något åt det.. än att inte fråga alls och fundera över saken "resten av livet").
Är det stora glipor och höjdskillnader, kommer de ju inte magiskt att rätta till sig (och de bör man ju försöka rätta till nu då, oavsett om det gäller att byta ut, hyvla eller annat).. mindre avvikelser kommer det alltid vara. Varje planka är ju individuell och har olika djupa "skålar" (och är olika blöta) och läggs ibland lite slarvigt..(där skillnaden ser större ut än den är, men ja.. de orkar inte alltid inventera hela lagret av trallen innan de lägger den..)
Men som sagt, kommunikation är viktigt.. både innan, medan och efter
Kom ihåg att det är ju DU som ska känna dig nöjd!
..är du inte nöjd, ta upp det med hantverkaren och se vad hen säger, de vill oftast inte ha dåligt rykte heller.. de vill ha återkommande kunder
Hoppas det ordnar upp sig och att du kan njuta av din nya uteplats!
Med vänlig hälsning, Sandra
Perfekt blir det aldrig, men det kan alltid vara mer eller mindre bra gjort.. generellt tycker jag det ser helt okej ut.
Men det är också lite av en smaksak, det jag tycker är snyggt gjort.. tycker inte "grannen" är snyggt gjort.. därför är det väldigt viktigt med bra kommunikation (mellan dig och dina hantverkare). Det är klart att om det är något du inte tycker ser bra ut, så ska du påpeka det och fråga om man kan göra på något annat vis (kanske inte alltid går, men bättre att fråga och kanske kunna göra något åt det.. än att inte fråga alls och fundera över saken "resten av livet").
Är det stora glipor och höjdskillnader, kommer de ju inte magiskt att rätta till sig (och de bör man ju försöka rätta till nu då, oavsett om det gäller att byta ut, hyvla eller annat).. mindre avvikelser kommer det alltid vara. Varje planka är ju individuell och har olika djupa "skålar" (och är olika blöta) och läggs ibland lite slarvigt..(där skillnaden ser större ut än den är, men ja.. de orkar inte alltid inventera hela lagret av trallen innan de lägger den..)
Men som sagt, kommunikation är viktigt.. både innan, medan och efter
Kom ihåg att det är ju DU som ska känna dig nöjd!
..är du inte nöjd, ta upp det med hantverkaren och se vad hen säger, de vill oftast inte ha dåligt rykte heller.. de vill ha återkommande kunder
Hoppas det ordnar upp sig och att du kan njuta av din nya uteplats!
Med vänlig hälsning, Sandra
Medlem
· stockholm
· 84 inlägg
Jag skottar och använder snöslunga på min. Delar är 23 år och inga problem.... Ny ser altanen bara ut första sommaren min altan är ombyggd utbyggd säkert 5 gånger och det är omöjligt att avgöra vilken del som är 23 år och vilken som är 6-7 år...T twoody skrev:
Medlem
· stockholm
· 84 inlägg
Om plankorna är tagna i samma hög och några är "ytter" plankor som legat och torkat i Solen och några är ifrån mitten av högen "väldigt" blöta så kommer dom efter ett par veckor ha liknande storlek när alla har torkat till sig. Så det finns visst "chans" att det "jämnar" ut sig med tiden.. (Det är min erfarenhet) Höjdskillnader kommer antagligen förbli lika eller bli värre med tiden. beroende på hur trät har möjlighet att vrida sig... vid överhängen...
Tusen tack för all insyn och alla åsikter från er som bidragit i tråden.
Jag har haft diskussion med hantverkarna ett par gånger och påpekade saker som jag tyckte kunde bli bättre, och de åtgärdade utan några bekymmer. Mycket kanske är en smaksak, men jag är väldigt nöjd med slutresultatet!
Alla smårskarvarna är borta, och de vinklar som jag tyckte var lite för ojämna är åtgärdade.
Tack igen
Jag har haft diskussion med hantverkarna ett par gånger och påpekade saker som jag tyckte kunde bli bättre, och de åtgärdade utan några bekymmer. Mycket kanske är en smaksak, men jag är väldigt nöjd med slutresultatet!
Alla smårskarvarna är borta, och de vinklar som jag tyckte var lite för ojämna är åtgärdade.
Tack igen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto