30 462 läst ·
76 svar
30k läst
76 svar
Ny altan bygg av byggfirma - Ser detta OK ut?
Att bredden på trallen skiljer så mkt är pga att de kommer från olika batchar och har torkat olika länge. Ansvarade snickarna för materialinköpet el ordnade du? Det är ju svårt att montera så att det ser bra ut om 1 år så det borde kunna reklameras till leverantör
Helt rätt. De använde sånna här: https://doldaskruvar.se/produkt/cam...QhdSGpERHb0NnEO40OfxUb3MYzzouviYaAvQPEALw_wcBM Mikael St skrev:
Tog sjukt mycket längre tid, enligt snickaren i alla fall! Tog säkert en arbetsdag att skruva i allt, när de hade gjort det på "traditionellt sätt" på ett par timmar.
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Snickarna köpte allt material, dock så fattades det några plankor, kanske 5 st (kjol, kappa och trappa).E erkka skrev:
Du tycker alltså inte att man ska vara nöjd med det utan att de i så fall skulle sätta om de yttersta plankorna från en ny, likadan, batch?
Det kan mycket väl skilja i bredd från samma bunt enligt mina tidigare erfarenheter.E erkka skrev:
Man får mäta bräda för bräda.
Ja men så är det. Lika breda i samma rad så blir det bra.FredrikR skrev:
Ja, det där är ju inte ok. Det ser ju faktiskt riktigt fult ut. Samma batch behöver det som sagt inte vara men för snickarnas skull så bör de väl leta ut lika breda brädor..F fekberg skrev:
Inte helt nöjd skulle jag varit, men samtidigt vet jag inte vad man kan kräva i efterhand?F fekberg skrev:
Nej precis och det jag menar är att det skiljer i bredd mellan brädorna i samma bunt från samma batch. Även om det är tryckt och buntat samtidigt så diffar det.E erkka skrev:
Så renkapa ändträt och mäta och passa ihop är det som gäller. Tar tid men är det enda som funkar, om man inte vill ha varierad bredd vid skarvarna.
Och om man dessutom gerar 45° ist för rak skarv så försvinner mkt av den diffen..FredrikR skrev:
Nej precis och det jag menar är att det skiljer i bredd mellan brädorna i samma bunt från samma batch. Även om det är tryckt och buntat samtidigt så diffar det.
Så renkapa ändträt och mäta och passa ihop är det som gäller. Tar tid men är det enda som funkar, om man inte vill ha varierad bredd vid skarvarna.
Och då är detta "derome exklusiv" som tydligen ska vara marginellt bättre..FredrikR skrev:
Nej, inte jag heller. Inget vi pratade om innan jobbet utfördes, så vet inte vad man kan komma med i efterhand. Antog väl bara en viss nivå av kvalitetssäkring!E erkka skrev:
Om de kapar de lika, och de är olika torra/våta, kommer de inte sticka ifrån varandra om ett tag ändå?Fulkemisten skrev:
Nej. Man lägger nämligen inte olika våt trall. Dina brädor kommer från samma batch vågar jag tro. Det där är bara snicksnack från deras sida för att komma undan. Det kommer aldrig att bli bättre än sådär eller rätta till sig. Tyvärr ser delar av din nya trall ut lite som min gamla trall gör efter många år av rörelse över årstiderna.F fekberg skrev:
Här bytte de en bräda idag, den längst ner till vänster är ny, och den ovanför har har legat i regn nån vecka längre.Fulkemisten skrev:
Nej. Man lägger nämligen inte olika våt trall. Dina brädor kommer från samma batch vågar jag tro. Det där är bara snicksnack från deras sida för att komma undan. Det kommer aldrig att bli bättre än sådär eller rätta till sig. Tyvärr ser delar av din nya trall ut lite som min gamla trall gör efter många år av rörelse över årstiderna.
Menar du att den vinkeln alltid kommer se ut så? Alltså att de kommer sticka upp så mycket? I så fall är det ju oacceptabelt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder