F fekberg skrev:
Här bytte de en bräda idag, den längst ner till vänster är ny, och den ovanför har har legat i regn nån vecka längre.

Menar du att den vinkeln alltid kommer se ut så? Alltså att de kommer sticka upp så mycket? I så fall är det ju oacceptabelt.

[bild]
Den kommer förmodligen inte krypa ner och fästa sig ihop med den hitre brädan. :oops:

• Gilla
Amiz81 och 2 till
  • Laddar…
S
Mazen Mazen skrev:
Inte snyggt alls. Hade blivit betydligt bättre med bara 5min planering av längder och val av var man ska skarva. Om man nu nödvändigt måste skarva. Själv kapar jag alltid 45° vid ev skarv för att få mer träyta och då försvinner dessutom det mesta av diffen mellan bredden på brädorna.

Edit. Mitt första altanbygge för mer än 20 år sedan såg fan så mycket bättre ut och då använde jag fogsvans, hammare och spik.

Vet inte om det är görligt, men jag skulle inte betala fullpris för detta snabbjobb.
Sjukt vad många det är som inte skulle betala för sig här på forumet, är ni verkligen så irl också? Det är några mindre snygga lösningar här ja, men inte är det så fel att man kan hålla inne pengar för det, däremot be om att få det åtgärdat vore mer rimligt.

• Gilla
Tjrex och 9 till
  • Laddar…
F fekberg skrev:
Här bytte de en bräda idag, den längst ner till vänster är ny, och den ovanför har har legat i regn nån vecka längre.

Menar du att den vinkeln alltid kommer se ut så? Alltså att de kommer sticka upp så mycket? I så fall är det ju oacceptabelt.

[bild]
Det kommer inte bli bättre.. Och då den inte vilar i ytterkanten pga kjolen är bra bit in finns egentligen bara möjligheten att skruva fast dom med en tunnare "list" för att få brädorna att gå ihop mer ..

• Gilla
tedca och 4 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Sjukt vad många det är som inte skulle betala för sig här på forumet, är ni verkligen så irl också? Det är några mindre snygga lösningar här ja, men inte är det så fel att man kan hålla inne pengar för det, däremot be om att få det åtgärdat vore mer rimligt.
Man betalar väl för det man har beställt och ist för krångel med att få saker ogjorda el tillrätta då är ett prisavdrag rätt rimligt.. men om man nu ändå har tillit till firman så absolut gör om och gör rätt

• Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Du borde även fått dina lampor nedsänkta ett par mm. Skottar du, som dom sitter nu, riskerar du att slita loss desssa.

• Gilla
MBMB
  • Laddar…
Tror inte du har ngt att hämta här... fackmannamässigt är inte byggahus-pedantiskt tyvärr.

Men får du snickarna att byta så vore det ju kanon.

• Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
Väldigt mycket snillen spekulerar i den här tråden.

Trä är ett levande material och snacka om batchar och liknande är bara löjligt.. 2 brädor från samma stuv kan skilja i både höjd, längd och bredd.
Jag tycker helheten ser bra ut men skulle nog ha skarvat sättsteget med en större bit. Kanske försöka få till gerningen på yttersta brädan i geren en aning bättre.

Gera tryckat virke däremot försöker jag undvika i möjligaste mån. Det rör sig massor och glipar ju större ändträyta man har så att gera i ”onödan” gör jag helst inte.

• Gilla
Kurtivan och 10 till
  • Laddar…
Har snickaren varit bra i övrigt och ska komma tillbaka och göra mer jobb så fråga om han kan fixa sättsteget och skarven.
Är han seriös så gör han det. En nöjd kund är viktigare än 50kr för en ny bräda och 10 minuters arbete.

• Gilla
Papphammar666 och 4 till
  • Laddar…
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Har snickaren varit bra i övrigt och ska komma tillbaka och göra mer jobb så fråga om han kan fixa sättsteget och skarven.
Är han seriös så gör han det. En nöjd kund är viktigare än 50kr för en ny bräda och 10 minuters arbete.
Vilket är sättsteget? :seenoevil:

Skarven antar jag att du menar denna:

Trätrappa med markerad skarv på ett trappsteg som diskuteras för eventuell åtgärd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helt klart rimligt att be de åtgärda.

• Gilla
hus520
  • Laddar…
F fekberg skrev:
Vilket är sättsteget? :seenoevil:

Skarven antar jag att du menar denna:

[bild]

Helt klart rimligt att be de åtgärda.
Plansteget går du på, sättsteget är det lodräta.

• Gilla
power650 och 2 till
  • Laddar…
Sättsteget är det du slår tårna i, den lodräta brädan mellan altan och trappa alltså.

Jag menar skarven på trappan där den ena trallen är högre än den andra.
Den su visar, och vill ha gerad tycker jag är ok. Gillar ej att gera tryckat virke om det ej behövs, tex vid ett trappsteg eller vinkel

• Gilla
micckke och 3 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Du borde även fått dina lampor nedsänkta ett par mm. Skottar du, som dom sitter nu, riskerar du att slita loss desssa.
Bor i Göteborg, behöver aldrig skotta. Bara slask, regn och is här! ;)

• Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Sättsteget är det du slår tårna i, den lodräta brädan mellan altan och trappa alltså.

Jag menar skarven på trappan där den ena trallen är högre än den andra.
Den su visar, och vill ha gerad tycker jag är ok. Gillar ej att gera tryckat virke om det ej behövs, tex vid ett trappsteg eller vinkel
Då är jag med! Du menar dessa två då, eller jhur?

Trätrall i trädgården med markerade brädor för diskussion om byggprojektet.
Skapa konto

Två träplankor som möts i en hörnförbindelse på gräs och jord.
Skapa konto

• Gilla
nerx och 1 till
  • Laddar…
Stämmer bra

• Gilla
jonko
  • Laddar…
F fekberg skrev:
Bor i Göteborg, behöver aldrig skotta. Bara slask, regn och is här! ;)
Vad bra, då är det bara sulorna på flip-flopparna som kommer att fastna. ;)

• Gilla
Vervain och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.