15 809 läst ·
43 svar
16k läst
43 svar
Ny 400v spis hur koppla periflex
Enligt regler skall ett Perilex uttag vara fullkopplat 3 faser+ Nolla + Skyddsjord!
Ditt uttag är inte det!
En elektriker kan koppla om din matning till 2 faser + Nolla + Skyddsjord, på dom 4 ledare du har i väggen.
Men bäst är att byta alla till 5 st i rätt färg.
Ditt uttag är inte det!
En elektriker kan koppla om din matning till 2 faser + Nolla + Skyddsjord, på dom 4 ledare du har i väggen.
Men bäst är att byta alla till 5 st i rätt färg.
Dagens regler...gäller dom när man byter spis eller uttag. Hans spis behöver inte en nollaL Leif i Skåne skrev:
L Leif i Skåne skrev:
man gjorde såhär förr, sket i dra fram nolla om man inte behöver, nu gör man det. Men det har inget att göra med att min spis inte funkar. Min kontakt har inte stift för nollan så den skall inte vara medL Leif i Skåne skrev:
Okejuseless skrev:
en konstig grej som kanske berodde på min mätare, men jag fick 24 volt mellan jord och nollan (som inte är inkopplad) i uttaget. Hur kan det komma sig?
Vågar inte testa igen, trots att jag inte kan hitta felet utan allt ser rätt ut. Får väl ringa hit en elektriker
Fick tag i världens bästa elektriker som tog sig tid via Facetime att kolla på kopplingarna, jag mätte efter eventuell kortis i sladden med summer, efter inte hittat ngt fel så vågade jag trycka in sladden igen och nu funkade allt. Märkligt är förnamnet..... men problem solved! Och vad man lärt sig av alla tips ovan, nu har jag massor mer kunskap än innan om sånt här. Stort tack till er !
Klicka här för att svara