possum77 possum77 skrev:
Då är det inte felkopplat i kabeln, det var jag som hade dålig koll på 4 ledar-kablar för perilex. I en 5-ledare så är tredje fasen grå och nollan blå. Du får ta bort kåpan från uttaget och se/mäta hur det ser ut där.

OK, eftersom Nolla skall saknas både på gammal och ny spis så skall jag inte kunna mäta 230 volt där?
 
C cameljointen skrev:
OK, eftersom Nolla skall saknas både på gammal och ny spis så skall jag inte kunna mäta 230 volt där?
Som tidigare sagts i tråden, mellan valfri kombination av L1, L2 och L3 ska det vara 400V. Mellan N (om den är ansluten) och L1, L2, L3 ska det vara 230 V. Instrumentet ska vara inställt på AC 600V. Var försiktig när du mäter!

Schematisk illustration av en 3-fas elektrisk anslutning med anmärkningar för N, L1, L2, L3 och PE samt ampere-markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cameljointen
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Som tidigare sagts i tråden, mellan valfri kombination av L1, L2 och L3 ska det vara 400V. Mellan N (om den är ansluten) och L1, L2, L3 ska det vara 230 V. Instrumentet ska vara inställt på AC 600V. Var försiktig när du mäter!

[bild]
tackar! Enligt gruppsäkringsschemat så har jag 3x10A säkringar till uttaget. 2,5mm area
 
Så uttaget
 
  • Ett öppet elektriskt uttag utan skyddsplatta visar kablar och anslutningar på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
possum77 possum77 skrev:
Som tidigare sagts i tråden, mellan valfri kombination av L1, L2 och L3 ska det vara 400V. Mellan N (om den är ansluten) och L1, L2, L3 ska det vara 230 V. Instrumentet ska vara inställt på AC 600V. Var försiktig när du mäter!

[bild]
mätt nu:

400v mellan L1,L2,L3

men får 230 mellan L1,L2,L3 och jord. Är det rätt?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
C cameljointen skrev:
mätt nu:

400v mellan L1,L2,L3

men får 230 mellan L1,L2,L3 och jord. Är det rätt?
Jord=PE
 
C cameljointen skrev:
men får 230 mellan L1,L2,L3 och jord. Är det rätt?
Ja.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja.
Då fattar jag ingenting varför proppen gick. Allt ser ju att vara rätt. Jag har 400v mellan varje ledare, 3 ledare ger 3 faser. Ingen nolla skall med på denna spis. Så varför går proppen?

spisen var inte påvriden när jag satte i sladden

skumt alltså
 
Återstår fel på spisen... Kan du mäta resistansen mellan jord och respektive pinne på stickproppen (med proppen urdragen och alla plattor avstängda)?
 
C cameljointen skrev:
Då fattar jag ingenting varför proppen gick. Allt ser ju att vara rätt. Jag har 400v mellan varje ledare, 3 ledare ger 3 faser. Ingen nolla skall med på denna spis. Så varför går proppen?

spisen var inte påvriden när jag satte i sladden

skumt alltså
Ja det är skumt. Enligt den information du gett borde det fungera. Går proppen direkt du sätter i sladden så är det ju kortslutning, det var därför jag misstänkte spiskabeln. Är du säker på att spisen är hel?
 
C cameljointen skrev:
Så uttaget
Enligt bilden i inlägg#19 finns ingen nolla!
Ansluter den nya spisen/hällen så brinner den upp!

Edit. Ser nu att både gamla och nya spisen har 400V element. Det borde fungera.
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Återstår fel på spisen... Kan du mäta resistansen mellan jord och respektive pinne på stickproppen (med proppen urdragen och alla plattor avstängda)?
Får inget utslag med min ohmmeter, vilken resistans skall det vara?
 
L Leif i Skåne skrev:
Enligt bilden i inlägg#19 finns ingen nolla!
Ansluter den nya spisen/hällen så brinner den upp!
nej det stämmer inte, denna skall inte ha nolla, du ser det på kopplingsschemat, saknar N
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Ja det är skumt. Enligt den information du gett borde det fungera. Går proppen direkt du sätter i sladden så är det ju kortslutning, det var därför jag misstänkte spiskabeln. Är du säker på att spisen är hel?
köpte den ny , borde vara testad
 
C cameljointen skrev:
köpte den ny , borde vara testad
Har du mätt den enligt instruktionen @useless gav dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.