1 065 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Spis, ny kabel 400V
För jag använda kabel som kom med ny spis, 5x2,5, klippa av Perilex hana, och använda rasten av kabel som anslutning kabel mellan spis och väggen, jag behöver bara 4x2,5, 2N~ 400V har klippt bort en oanvänd fas på båda ändarna av kabeln, tänkte att isolera den.
Har kopplat så här på spisen: (Fas1)1, (Fas2)2-3, (N)4-5, (Jord)6, som ElktroHelios rekomanderar for 2N~.
I väggern sitter: https://www.merten.de/produkt/520900-klemmstein-5polig-hna.html
Från väggen får jag inte 5x2,5 men 4x2,5, (F,N,Jord,F) även att in sikring box finns 3x16A avseda för spis, men ser ut som om en fas saknas i väggen ?!? var har det tagit väggen (har kollat ordentlig byggnad från 1976)
Frågor kommer nu:
- få man göra 5x2,5 till 4x2,5 vid att isollera en fas eller måste man köpa 4x2,5 (låter onödigt)
- har testat setup med gammal 4x2,5 kabel men säkringen har gått två gånger liksom något är fel med gammal kabal (som ge mycket meaning efter nära undersökning)
- har inte testat setup men ny kabel (tänker har jag glömt något)
Ställa frågan här av nyfikenhet,
Har kopplat så här på spisen: (Fas1)1, (Fas2)2-3, (N)4-5, (Jord)6, som ElktroHelios rekomanderar for 2N~.
I väggern sitter: https://www.merten.de/produkt/520900-klemmstein-5polig-hna.html
Från väggen får jag inte 5x2,5 men 4x2,5, (F,N,Jord,F) även att in sikring box finns 3x16A avseda för spis, men ser ut som om en fas saknas i väggen ?!? var har det tagit väggen (har kollat ordentlig byggnad från 1976)
Frågor kommer nu:
- få man göra 5x2,5 till 4x2,5 vid att isollera en fas eller måste man köpa 4x2,5 (låter onödigt)
- har testat setup med gammal 4x2,5 kabel men säkringen har gått två gånger liksom något är fel med gammal kabal (som ge mycket meaning efter nära undersökning)
Försår inte vad du menar.T Talha Isic skrev:För jag använda kabel som kom med ny spis, 5x2,5, klippa av Perilex hana, och använda rasten av kabel som anslutning kabel mellan spis och väggen, jag behöver bara 4x2,5, 2N~ 400V har klippt bort en oanvänd fas på båda ändarna av kabeln, tänkte att isolera den.
I väggern sitter: [länk]
Frågor kommer nu:
Lägg upp bilder på hur det ser ut.
Tyvärr måste jag säga att det bästa är att ta kontakt med en elfirma som hjälper dig
Detta är frågan för någon som förstår
.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
- har testat setup med gammal 4x2,5 kabel men säkringen har gått två gånger liksom något är fel med gammal kabal (när man drar spisen från väggen) allt fungerar bra, om man flyttar spisen tillbaka på plats säkringen gick, men det var med gamla kabel, så gissning var att kabel bör byttas (glapp, gammal m.m.=J J-banan skrev:
- så nu kör vi samma setup men ny kabel, fast ny kabel är 5x2,5 (som beskrevet innan)
- jag har mätt med multimetar från nya kablen spis sidan till vägen ingen konstigt
I väggen har jag: Brun(Fas),Blå(0),Grön/Gul(Jord),Fri,Svart(Fas), LjusBlå(Fas-isolerad-användas inte)
I spisen har jag: (Brun-Fas1)1, (Svart-Fas2)2-3, (Blå-0)4-5, (Grön-Gul-Jord)6, LjusBlå(Fas-isolerad-användas inte)
Jag kör test, om du inte har annat J
Okej bara du har koll, N och PE är viktigt de hamnar rättT Talha Isic skrev:- har testat setup med gammal 4x2,5 kabel men säkringen har gått två gånger liksom något är fel med gammal kabal (när man drar spisen från väggen) allt fungerar bra, om man flyttar spisen tillbaka på plats säkringen gick, men det var med gamla kabel, så gissning var att kabel bör byttas (glapp, gammal m.m.=
- så nu kör vi samma setup men ny kabel, fast ny kabel är 5x2,5 (som beskrevet innan)
- jag har mätt med multimetar från nya kablen spis sidan till vägen ingen konstigt
I väggen har jag: Brun(Fas),Blå(0),Grön/Gul(Jord),Fri,Svart(Fas), LjusBlå(Fas-isolerad-användas inte)
I spisen har jag: (Brun-Fas1)1, (Svart-Fas2)2-3, (Blå-0)4-5, (Grön-Gul-Jord)6, LjusBlå(Fas-isolerad-användas inte)
Jag kör test, om du inte har annat J![]()
Och av dina inlägg så är det klargjort att du inte förstårT Talha Isic skrev:
Har du ett fullkopplat uttag eller dosa så ansluter du den nya spisen så att faserna, jord och nolla hamnar på rätt terminaler i spisen.
Svårare är det inte.
Förstår du inte den instruktionen så bör du kontakta någon med rätt kunskaper
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden