Hej!

Jag håller på att förbereda för elektrikern som ska dra matningen mellan två elcentraler och har ett par frågor.

Den gamla centralen är en klassisk grå plåtcentral, och den nya blir en Schneider Electric Resi9 med jordfelsbrytare (JFB).

Den nya centralen kommer att sitta på motsatt sida av samma vägg, så ledningslängden mellan centralerna blir cirka 30–40 cm.

1️. Räcker det med 20 mm flexrör mellan centralerna för fem ledare 6 mm² (L1, L2, L3, N och PE)?

2. Ska matningen till den nya centralen normalt kopplas in på utgående sidan av huvudbrytaren i den gamla centralen, eller bör den säkringsskyddas separat?

Elektrikern menar att ingen säkring behövs på så kort sträcka eftersom det går bra att gå direkt från huvudbrytaren — stämmer det?

//B

B Burzum skrev:
Hej!

Jag håller på att förbereda för elektrikern som ska dra matningen mellan två elcentraler och har ett par frågor.

Den gamla centralen är en klassisk grå plåtcentral, och den nya blir en Schneider Electric Resi9 med jordfelsbrytare (JFB).

Den nya centralen kommer att sitta på motsatt sida av samma vägg, så ledningslängden mellan centralerna blir cirka 30–40 cm.

1️. Räcker det med 20 mm flexrör mellan centralerna för fem ledare 6 mm² (L1, L2, L3, N och PE)?

2. Ska matningen till den nya centralen normalt kopplas in på utgående sidan av huvudbrytaren i den gamla centralen, eller bör den säkringsskyddas separat?

Elektrikern menar att ingen säkring behövs på så kort sträcka eftersom det går bra att gå direkt från huvudbrytaren — stämmer det?

//B
Litar du inte på din elektriker så tycker jag att du ska byta. Skulle jag komma till en kund som ifrågasätter/tvivlar på mina åsikter så vänder jag nog i dörren.

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Som sagt din elektriker har med mycket stor sannolikhet sannolikt rätt. Vi har för lite information för att definitivt kunna säga det.

Jag tvivlar på att ett 20mm rör räcker. Men jag har aldrig provat. Men det blir rätt trångt i ett 20mm rör även med 5 st 2,5 kvmm trådar.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
B Burzum skrev:
Hej!

//B
ja det är rätt
det är säkringarna till den gamla centralen som skyddar ledarna och jag förutsätter att matningen till den oxå utgörs av 6mm

Redigerat:
  • Gilla
Burzum
  • Laddar…
E elmont skrev:
Litar du inte på din elektriker så tycker jag att du ska byta. Skulle jag komma till en kund som ifrågasätter/tvivlar på mina åsikter så vänder jag nog i dörren.
Varför ska man inte kunna ifrågasätta sin elektriker? eller vill du påstå att alla elektriker alltid gör rätt?

Tack ni andra som gett vettiga svar!

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
B Burzum skrev:
Varför ska man inte kunna ifrågasätta sin elektriker? eller vill du påstå att alla elektriker alltid gör rätt?

Tack ni andra som gett vettiga svar!
det finns lika många elektriker som sätt att utföra arbetet, och i slutänden är det ändå de som har ansvaret

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
returen returen skrev:
och i slutänden är det ändå de som har ansvaret
Nej. Det är den som äger elanläggningen som har ansvaret enligt gällande regler.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
B Burzum skrev:
Hej!

//B
Nya matningen skyddas av dina huvudsäkringar

useless useless skrev:
Nej. Det är den som äger elanläggningen som har ansvaret enligt gällande regler.
installationen har installerande bolag ansvar för i 25år
ägaren ansvarar för att fel och brister åtgärdas av behörig personal allt efter de uppkommer eller kan förutses då man antar att ägaren inte har full förståelse för anläggningen eller behörigheter här om.
underlåtelse att hålla anläggningen i ofarligt skick dvs inte tillkalla behörig personal när de egen kunskap brister ligger straffansvaret på anläggningsägaren

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Nya matningen skyddas av dina huvudsäkringar
som jag skrev mycket tidigare

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
returen returen skrev:
installationen har installerande bolag ansvar för i 25år

Vart kan jag läsa mer om den 25-årsregeln?

• Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vart kan jag läsa mer om den 25-årsregeln?
bra fråga den kanske är 20 årsregel
motsvara VVS ansvar

useless useless skrev:
Jag hittar bara 10 år i konsumenttjänstlagen. Och Elsäkerhetsverket tycker det är anläggningsägarens ansvar...

[länk]
som jag skrev

returen returen skrev:
bra fråga den kanske är 20 årsregel
motsvara VVS ansvar
Jag vill också veta var man kan läsa mer om det. Skulle jag ha 25 års garanti på mina elinstallationer menar du?

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.