Tror ingen kommer börja stödelda för att elpriset ligger högt en kall vecka. Måste du göra minsta arbete med huset för att få till det så är det enbart förlustaffär. De som tycker det är kul och har gratis ved har gjort det sen oktober ändå.

Sverige importerar nu 1160 mw. Det hade med råge varit täckt av ringhals båda nu nedlagda reaktorer om ca 800 mw styck. Sen kör vi nu en massa värmekraftverk. Nån som vet om Karlshamn kör?

Edit: hittade detta utlagt idag

"Rekordgod framförhållning när reservkraftverket höjer beredskap - P4 Blekinge | Sveriges Radio" https://sverigesradio.se/artikel/rekordgod-framforhallning-nar-reservkraftverket-hojer-beredskap
  • Karlshamnsverket ligger i förhöjd beredskap och ska kunna leverera el ut till kraftnätet på två timmar när det behövs. Det är det kalla vädret som gör att Svenska kraftnät begärt att verket ska vara i förhöjd beredskap sedan klockan 03.00 i dag på morgonen fram till fredag kväll 23.59.
  • Och enligt kraftverkschef Henrik Svensson är det första gången som att Svenska kraftnät haft sådan lång framförhållning när det gäller beredskapen
  • "En starkt bidragande orsak är att marginalerna i kraftsystemet blivit sämre. I och med att kärnkraftsreaktorn Ringhals 1 stängde vid årsskiftet så har situationen blivit än sämre", säger Henrik Svensson.

• Gilla
Boilerplate4U och 6 till
  • Laddar…
Satsuki
Tur att man bor nära Danmark och kan ta del av deras koleldade verk både i form av el och utsläpp... (obs sagt med viss ironi)....

• Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Tur att man bor nära Danmark och kan ta del av deras koleldade verk både i form av el och utsläpp... (obs sagt med viss ironi)....
Ja de ångrar sig säkert att de tvingade oss att stänga Barsebäck nu.

Man har ju i all fall kvar minnena av Barsebäcksverket...

Förpackning av Kaliumjodid Recip 65 mg tabletter, delvis öppnad på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jo9999 och 8 till
  • Laddar…
A amoreex skrev:
Rejält höga priser idag..
Har rörligt med timavtal..

förra året 1 februari. så pendlade det mellan 11-18 öre per kwh.

Idag pendlar den mellan 41 öre till 203 öre per kwh..

Och den 203 öre är både kl 08:00 och 17:00.och timmen före och efter runt 140-150öre...

Det har varit riktigt dyr start på året..
Valet är fritt, själv är jag inne på tredje året nu med 58 öre/kWh inkl moms.
Skulle tro att det inte blivit något dyrare än att ”kludda” med rörligt pris under denna avtalstid.
Lär bli ett nytt fast avtal i höst då nuvarande löper ut.

• Gilla
Thomas'
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Sverige importerar nu 1160 mw. Det hade med råge varit täckt av ringhals båda nu nedlagda reaktorer om ca 800 mw styck. Sen kör vi nu en massa värmekraftverk. Nån som vet om Karlshamn kör?

Edit: hittade detta utlagt idag

"Rekordgod framförhållning när reservkraftverket höjer beredskap - P4 Blekinge | Sveriges Radio" [länk]
  • Karlshamnsverket ligger i förhöjd beredskap och ska kunna leverera el ut till kraftnätet på två timmar när det behövs. Det är det kalla vädret som gör att Svenska kraftnät begärt att verket ska vara i förhöjd beredskap sedan klockan 03.00 i dag på morgonen fram till fredag kväll 23.59.
  • Och enligt kraftverkschef Henrik Svensson är det första gången som att Svenska kraftnät haft sådan lång framförhållning när det gäller beredskapen
  • "En starkt bidragande orsak är att marginalerna i kraftsystemet blivit sämre. I och med att kärnkraftsreaktorn Ringhals 1 stängde vid årsskiftet så har situationen blivit än sämre", säger Henrik Svensson.
Att tänka på också är att Sverige importerar kol-el från Litauen, Polen, Tyskland, och Danmark även när Sverige totalt sett INTE importerar el.
Detta pga effektbristen i de två södra elområdena.
All el norrifrån kan inte exporteras söderut utan skickas till Åland och Finland.

• Gilla
  • Wow
b8q och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Skulle tro att det inte blivit något dyrare än att ”kludda” med rörligt pris under denna avtalstid.
Som jämförelse. Här är vad jag betalade för 2020, men det var väl ett hyfsat billigt elår också.

januari 45,20
februari 38,98
mars 32,59
april 25,61
maj 30,54
juni 45,64
Juli 24,94
augusti 58,89
september 57,88
oktober 43
november 47,75
december 54,43

• Gilla
Flasktratt och 1 till
  • Laddar…
FG FG skrev:
Som jämförelse. Här är vad jag betalade för 2020, men det var väl ett hyfsat billigt elår också.

januari 45,20
februari 38,98
mars 32,59
april 25,61
maj 30,54
juni 45,64
Juli 24,94
augusti 58,89
september 57,88
oktober 43
november 47,75
december 54,43
Beror så klart även på hur mycket ström du förbrukat.

Tur man inte har en Tesla då, blir snart dyrare per mil än en dieselbil :D

Roade mig med att kolla diagrammet över den rörliga delen av elpriset hos min elleverantör under de tre senaste åren. Det har varit dyrare än det är just nu.
Linjediagram som visar jämförelse mellan "Linde rörligt" och "Linde smart" elpriser över tre år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den största delen av elräkningen är skatt och det kan man ju inte göra så mycket åt.

GoC GoC skrev:
Tar man snittet så låg jag på 29 öre exl moms förra året :)

A amoreex skrev:
Tar man snittet så låg jag på 29 öre exl moms förra året :)
Med min förbrukning skulle jag sparat 3000kr på ett år, under ett år med låga elpriser.
Jag tror det äts upp på ett par månader med rejäl kyla, som i år, och höga elpriser som följd.

Magnus E K
Med någorlunda "normal" förbrukning borde det alltid bli dyrare i längden med ett bundet avtal; det är ju som en försäkring man betalar för att ha ett fast pris under hela perioden. För en enskild period kan det förstås bli vinst beroende på hur marknadsläget var just då (men hösten 2018 var inte fördelaktigt).

Undantaget skulle väl vara om man har extremt extra hög förbrukning på vintern jämfört med på sommaren, typ direktel i dåligt isolerat hus med stora fönster och gillar värme (så man inte behöver kyla på sommaren), eller säsongsboende där huset bara används på vintern och står tomt övrig tid.

P
useless useless skrev:
Var det inte svenska folket som bestämde att kärnkraften ska läggas ner?
Njae, kanske. Det var riksdagen och den är ju vald av folket. Sen är det ju så att besluten i riksdagen inte alltid stämmer överens med folkets vilja (vad den nu är) eftersom det sker en del kohandel där stora partier sviker sina vallöften för att få stöd av mindre partier så att de stora partier kan driva igenom riksdagsbeslut i Viktiga Frågor™. En del små partier har oproportionerligt stort inflytande pga denna kohandel.

Jag syftar alltså på de kärnkraftsreaktorer som har lagts ner:
Barsebäck 1, 1999
Barsebäck 2, 2005
Oskarshamn2, 2015
Oskarshamn1, 2017
Ringhals 2, 2019
Ringhals 1, 2020
Sex nerstängda av tolv. Sex kvar att stänga ner, alltså.

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
j.erkers
Huddingebo Huddingebo skrev:
Att tänka på också är att Sverige importerar kol-el från Litauen, Polen, Tyskland, och Danmark även när Sverige totalt sett INTE importerar el.
Detta pga effektbristen i de två södra elområdena.
All el norrifrån kan inte exporteras söderut utan skickas till Åland och Finland.
Kan rekommendera sidan Kontrollrummet | Svenska kraftnät (svk.se)
En bit ner på sidan ser man under rubriken "Elens flöde" utbytet mellan Sveriges elområden (elområde 1 längst norrut, sedan i stigande ordning till elområde 4 längst söderut) men även mellan Sverige och våra grannländer. Utbyte av el sker främst mot Norge (både till och från), Finland (mest till) och Danmark (till eller från beroende på hur mycket det blåser där).

Mellan Sverige och Tyskland/Polen är det sällan något större utbyte och i de fall det är det är det "oftast" att vi i Sverige exporterar. Generellt sett så exporterar Danmark när det blåser rejält där och de importerar när det inte gör det...

Sen är ju frågan vilken el vi importerar/exporterar... Vilken el du och jag använder... Du, jag och Sverige kanske bara köper "grön" el, dvs vind-, vatten- eller solel. Dessa "gröna" avtal innebär att den som säljer sådan el försäkrar att de köper in "grön" el så att den volym du förbrukar är tillverkad av vind, vatten eller sol men... De kan köpa in solel på sommaren och sälja på vintern. Ingenting garanterar att den el du använder NU verkligen tillverkats på ett "grönt" sätt. El kan inte lagras (glöm AA-batterier och liknande) utan måste tillverkas samtidigt den förbrukas.

Ett sätt vi - och med vi menar jag väldigt många (alla?) - kan se till att jämna ut elförbrukningen & elpriset är att inte ladda elbilen direkt vi kommer hem efter jobbet utan vänta med det till natten då förbrukningen av el är lägre (se länk till kontrollrummet ovan), tvätta och köra diskmaskin på natten, slå av onödiga förbrukningar då de inte behövs osv.

Sen är det alltid kul med sådana här "katastrof"-trådar. Undrar hur dessa kommer att utvecklas om / när SVK börjar tillämpa RoBo... Då kan det bli riktigt roligt!

Not: SVK=Svenska kraftnät
RoBo= Roterande bortkoppling (SVK kan koppla bort hela områden för att säkra elnätets stabilitet).

• Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.