F fribygg skrev:
Jag brukar ha bundet pris "försäkrat" men det har inte lönar sej ekonomiskt hittills. Merkostnaden är inte så stor och tryggheten att veta priset i förväg är oxå värd något.
Ja, inte så ball att betala 8 spänn + alla avgifter för 2kW klockan 0200 i måndags. Vågar inte tänka på hur denna månaden ska sluta.
Riktigt förbannad på vår politiska ledning just nu. :mad:

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Ja, inte så ball att betala 8 spänn + alla avgifter för 2kW klockan 0200 i måndags. Vågar inte tänka på hur denna månaden ska sluta.
Riktigt förbannad på vår politiska ledning just nu. :mad:
Vi har möjligheter att byta politisk ledning, varken nuvarande eller föregående politiska ledning verkar ha förmåga att se till att det dras ledning.

Det vi kan göra för vår och resten av norra Europas energiförsörjńing är att sluta att använda en massa el till uppvärmning. Atti och elda i lokaleldstäder är en enkel och bra försäkring mot höga elpriser och politiker som avvecklar vår energiförsörjńing i förtid. Björk är en enkel och bra solfångare som lätt lagras och omsätts till värmeenergi i Februarikylan

sunnis
flying_c flying_c skrev:
Hade varit intressant att veta vad den allmänna opinionen säger.
Är människor i allmänhet emot kärnkraft eller inte?

Min spåkula säger att i samma ögonblick som roterande bortkoppling av områden påbörjas kommer opinionen att vara för kärnkraft oavsett vad den varit innan.

Karlshamnsverken står på 2h standby just nu apropå någon som frågade.

Kan rekommendera boken Klimatnyckeln till alla som vill lära sig mer om elnätet och kärnkraft i synnerhet.
Ja när frys och kylvaror för flera tusen ska ersättas i hushållet och samtidigt när elräkningen är dubbelt så dyr månad efter månad så ändras åsikter väldigt snabb, alla är sig närmsta till lags när det gäller den egna plånboken, det är sedan gammalt och en av våra naturlagar. Inom näringslivet så kostar en förmiddag flera miljarder i produktionsbortfall om det skulle bli en bortkoppling.

Magnus E K
Med kylskåpstemperatur i källaren och frystemperatur ute i snickarboden så klarar jag mig utan förstörda matvaror i alla fall.

P
F fribygg skrev:
Vi har möjligheter att byta politisk ledning, varken nuvarande eller föregående politiska ledning verkar ha förmåga att se till att det dras ledning.

Det vi kan göra för vår och resten av norra Europas energiförsörjńing är att sluta att använda en massa el till uppvärmning. Atti och elda i lokaleldstäder är en enkel och bra försäkring mot höga elpriser och politiker som avvecklar vår energiförsörjńing i förtid. Björk är en enkel och bra solfångare som lätt lagras och omsätts till värmeenergi i Februarikylan
Tyvärr är vedelning i braskaminer och öppna eldstäder inte så värst bra för lokalmiljön. Mycket sot blir det.

Jag eldar dock själv i två braskaminer och en vedspis för både trivsel och stödvärme. Därtill nödd och tvungen (fast trivseleldandet kanske inte är så värst tvunget. :-)

Just nu spar jag på veden för att ha bra eldningskapacitet om(när!) vi blir bortkopplade från elnätet. Vedspis är en väldigt bra backup för att kunna laga varm mat även vid elavbrott.

F fribygg skrev:

Ja, en vattenmantlad kamin kopplad till pannan står på ”att göra”-listan nu. Men ekonomin finns inte just nu. :cry:

S
E El-Löken66 skrev:
Frågan gällde inte huruvida kärnkraften skulle avvecklas utan under hur lång tid.

Givetvis svårt med omröstning i dylika frågor där en enorm process under decennier ska äga rum och hur mycket som helst kan hinna hända.

Jo, det med högertrafik var ju en väldigt onödig omröstning med facit i hand. Bara rådgivande och endast hälften röstberättigade deltog. Inte riktigt samma sak då kärnkraftfrågan skulle respekteras och det inte fanns något behålla altenativ. Men nu har ju lagar ändrats tillbaka som möjliggör ny kärnkraft så det får väl ses som en parentes.
Såvitt jag minns fanns det tre alternativ. Ett ja, ett nej inom 10 år ( centern) och ett nja alternativ ( sossarnas avveckling med förnuft) som det kallades. Men så fick Fälkdin dagtinga med sitt samvete och ladda Barsebäck. Så helt plötsligt blev nej ett ja. Tur att deras förslag "inom tio år" inte gick igenom. Då hade vi haft problem.
Tur att man eldar med pellets. Billigt och miljövänligt.
T tobiast skrev:
Gott att man eldar med ved så man slipper så stora konsekvenser av tokerierna från gökboet i Stockholm. Tragiskt dock att man förstör ett vackert land och landskap med vindkraftverk.

S Stego1 skrev:
Såvitt jag minns fanns det tre alternativ. Ett ja, ett nej inom 10 år ( centern) och ett nja alternativ ( sossarnas avveckling med förnuft) som det kallades. Men så fick Fälkdin dagtinga med sitt samvete och ladda Barsebäck. Så helt plötsligt blev nej ett ja. Tur att deras förslag "inom tio år" inte gick igenom. Då hade vi haft problem.
Tur att man eldar med pellets. Billigt och miljövänligt.
Nej till nedläggning fanns inte som alternativ, alla alternativ innebar nedläggning fast inom olika tidsramar.

Om man då var mot nedläggning kunde man inte rösta, dvs helt värdelös omröstning som inte kunde spegla hela befolkningens åsikter i frågan.

S
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Nej till nedläggning fanns inte som alternativ, alla alternativ innebar nedläggning fast inom olika tidsramar.

Om man då var mot nedläggning kunde man inte rösta, dvs helt värdelös omröstning som inte kunde spegla hela befolkningens åsikter i frågan.
Det fanns ett nejalternativ som innebar avveckling inom 10 år. Det fanns ytterligare ett nejalternativ som mera var ett nja, avveckling med förnuft, Palmes alternativ och ett jaalternativ som moderaterna drev. Men det fanns som du säger inte ett hårt nej med omedelbar avveckling. Men kom ihåg att vi lever i landet som gett ambivalensen ett ansikte.

C
S Stego1 skrev:
Såvitt jag minns fanns det tre alternativ. Ett ja, ett nej inom 10 år ( centern) och ett nja alternativ ( sossarnas avveckling med förnuft) som det kallades.
Fanns inget "ja"-alternativ. Alla 3 linjerna var för avveckling, man var bara oense om detaljerna.
Det riktigt sjuka var att alternativ 1 (M) och 2 (S & FP) var identiska bortsett från en tilläggstext på baksidan av valsedeln för linje 2.
Århundradets mest meningslösa folkomröstning (inte för att det finns så många kandidater :rofl:).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkomröstningen_om_kärnkraften_i_Sverige_1980

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S
C cpalm skrev:
Fanns inget "ja"-alternativ. Alla 3 linjerna var för avveckling, man var bara oense om detaljerna.
Det riktigt sjuka var att alternativ 1 (M) och 2 (S & FP) var identiska bortsett från en tilläggstext på valsedeln för linje 2.
Århundradets mest meningslösa folkomröstning (inte för att det fanns så många kandidater :rofl:).

[länk]
Ok, jag omfraserar, ja alternativet var heller inte ett hårt ja. Det var löst i kanterna. Ambivalens i sin renaste form.

P
S Stego1 skrev:
Ok, jag omfraserar, ja alternativet var heller inte ett hårt ja. Det var löst i kanterna. Ambivalens i sin renaste form.
Vilken av linjerna vill du påstå var alternativet att inte avveckla kärnkraften?

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Sossarna vann folkomröstningen kan man väl säga i efterhand (och det var nog inte helt svårt att se när det begav sig heller). Dels befann de sig på den vinnande sidan ”på riktigt”, då de två nja-alternativen samlade en tydlig majoritet (dock mindre än de partier som stod för dem representerade). Dels har de med spinn nog fått gemene man att tro att de stod för ett av två nej-alternativ. Dels har de (i alla fall i 30 år, nu har det nog släppt) kunnat slå omröstningen i huvudet på dem som inte tyckt som de själva gjort för stunden.

Som vanligt i svensk efterkrigspolitik alltså. :geek:

Claes Sörmland
Släpp den där illa utformade och rådgivande folkomröstningen. Större delen av det idag aktiva Sverige var inte med i alla fall, t ex vår förra statsminister var ett litet tonårsbarn på 15 år när den gick av stapeln.

Jag tror nig att de flesta har släppt den. Länge sedan man hörde en politiker skylla på folkomröstningen för att tvångsstänga kärnkraft. Om det är för att det flutit så mycket kylvatten genom verken så att ingen bryr sig eller för att de kan straffskatta bort kärnkraften istället låter jag vara osagt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.