7 770 läst ·
63 svar
8k läst
63 svar
Nu skiftar billigaste timmen i SE4 – dags att ändra schema
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 659 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 659 inlägg
Jag tänkte på förbrukningen, men kom ihåg lite fel. Mätte på nytt nu och VVB:n på 30 liter drar 1,9 kWh för att värma från "kallt" (allt varmvatten förbrukat) vilket sker en gång per dygn i genomsnitt (antalet gånger jag kör den extra matchar ungefär att jag ibland är borta och har den avstängd). Så 700 kWh om året drar mitt varmvatten för närvarande. Men totala årsförbrukningen är inte så hög som 14 000 kWh längre; ligger på 9850 senaste året. Så 7,1% är den rätta siffran. Däremot kan kostnaden vara i trakten av 5% då VVB:n som sagt nästan alltid körs dygnets två (snarare 1,3) billigaste timmar.Mikael_L skrev:
Jaha, energiförbrukningen eller energikostnaden?
Nä det är ju såklart helt individuellt, siffran jag angav är sådana som anses vara genomsnitt för hushållen i egnahem.
I ena änden har vi väl hushållet med 3 st tonåringar och i andra änden någon ensamstående pensionär som tar en snabb dusch var tionde dag, och diskar lite/sällan.
Du har inte förstått utan hittar på egna antagande..G Ganescha skrev:
Vi har en varmvattenberedare, en vit behållare på väggen de står Nibe på med en elkabel som är ansluten till ett vägguttag.. Du kan försöka förklara för mig hur man eldar den med ved??
Du får kolla tidigare i tråden vad jag frågade om istället..
De vart en del pengar för eran del..Attitudeswe skrev:
Jag flyttar min värmning av 300l VVB till natten (under feb). 1.459kr/kWh landade elhandeln på inkl moms och påslag men exkl månadsavgift i SE3.
Det priset når jag utan bilar/batteri/solceller. Pyttelite är att köra disk på natten och att boosta LLVP en grad på natten+nån timme på eftermiddagen. Men majoriteten är från de 9kWh energi som lagras i VVB.
Nu när det är billigast dagtid så finns det två perioder att värma på.
Jämför man med Vattenfall som iofs har 4öre högre påslag så blev det en besparing på 118kr för bara februari (rensat för påslagsdiffen).
[bild]
Okej, ja, jag tyckte du skrev att du hade ackumulatortank med en slinga som värmde varmvattnet.. fel av mig. Eller så missuppfattade jag dig, då jag tyckte du skrev att du även eldade för att få upp värmen i din ackumulatortank.JPTS skrev:
Skit samma, vi sparade i alla fall 315kr i februari med att styra våran Luft/vatten till billiga timmar och utanför effekt tiden. Hade gjort samma även om vi bara hade sparat 10kr.
Klicka här för att svara