Den här tabellen är verkligen pedagogisk. Jag har själv timpris och har ofta koll på [aktuellaelpriser.se] för att se dagens läge, men det här med månadens billigaste genomsnittstimme ger en helt ny dimension. Hade aldrig tänkt på att man kan följa skiftet så tydligt över året.

Håller med Mikael_L (#21) – hade varit jättekul om du fortsatte med tabellen! En uppdatering nån gång per halvår vore guld värt för oss som gillar att optimera schemaläggningen 😊

• Gilla
MPigg
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tänker också att man ser trender rätt tydligt.
Kommer månaden där eldagjämningen inträffar att flytta sig allteftersom, och vad kan det bero på isåfall (vilket man får fundera över i nästa steg).

Och vi kan ju redan nu se att tiden 14-15 har flyttats till 13-14 ...
Kommer det bli 12-13 om något år?

P
A Alexn72 skrev:
Håller du dig inom 15-80% och kör till 100 innan nån långkörning så är du helt rätt på de.

Egentligen är det tillståndet (fulladdad,tom) över tid som är intressant.
Dvs ladda till 100% vid långresa och ta gärna bilen precis när bilen är fulladdad och kör iväg.

Men ladda inte till 100% och kör 2 veckor senare.
Lämpliga laddcykler borde bilen greja själv tycker jag. Det är 2026 nu. Inte 1926.

P
kisumisu kisumisu skrev:
Precis och jag antar det är just det här som dödat batteriet i vissa av mina gamla mobiler.
Min bärbara dator laddar inte fullt om den sitter inkopplad i en strömförsörjning en lite längre tid.

Magnus E K
Månad är lite dålig upplösning, vore bättre att använda veckonummer.

M MPigg skrev:
Då inföll eldagjämningen SE4 i mars i år igen.

Eldagjämning = när dygnets billigaste timme i snitt flyttar från natt till dag (eller tvärtom).

För oss med t.ex. äldre varmvattenberedare som måste schemaläggas manuellt är det alltså dags att växla från natt till dag.

Tänk dock på eventuella effektavgifter, som ofta slår till just dagtid (lite kontraproduktivt).

Billigaste genomsnittstimme SE4
2026

• Mars: kl 13–14
  • (ELDAGJÄMNING)
  • Februari: kl 03–04
  • Januari: kl 03–04

2025
  • December: kl 04–05
  • November: kl 03–04
  • Oktober: kl 03–04
  • (ELDAGJÄMNING)
  • September: kl 13–14

[bild]
Hur schemalägger man en varmvattenberedare?

Magnus E K
A ansgar46 skrev:
Om den har vanlig stickpropp kan du använda en enkel vägguttagstimer (som klarar aktuell effekt). Är den fast ansluten krävs lite installationsprylar, t ex en timer och kontaktor i elcentralen (har detta till elpannan som körs nätter vid minusgrader).

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A ansgar46 skrev:
I mitt fall är den kopplad till min IVT Greenline bergvärmepump, så det är två delar som ser ut som en kyl och frys. För mer än 20 år sen när vi installerade anläggningen hade vi lite tur och fick bra råd om att köpa till den extra varmvattenberedaren med argumentet att snart har ni barn och de kommer bada mycket och då är det bra att inte varmvattnet tar slut.
Det visade sig stämma helt och för en liten extra peng så köpte vi den.

Elen var gratis på den tiden, vi gjorde till och med en skräckkalkyl med säljaren där elen kostade hiskeliga 1 kr / kWh "helt orealistiskt" för att se vad vi sparade mot vår gamla oljepanna.
Tiden gick och vi var aldrig utan varmvatten tack vare vår stora anläggning. Till och med under stormen Gudrun när vi blev utan el i 3 dagar hade vi varmvatten i duschen. Lite lätt ljummet sista dagen men ändå.

Sen kom elkollapsen och ganska snart efter det fick vi ett avtal med timpris. Då fick man börja bry sig om något som man aldrig tänkt på innan; att elen kostade något.

Av en slump upptäckte jag att man kunde schemalägga varvmvattnet på den gamla bergvärmepumpen. Problemet var bara att gränsnittet är oerhört primitivt och det är riktigt lång delay på det. Man ska vrida på en ratt för menystyrning och vrider man exempelvis 10 steg så tickar klockan fram från 08 till 18. Problemet är att det tar 30 selunder och ibland tickar den 11 steg och ibland 8. Så när man står där och svär över menysystemet från helvetet och inser att det tar mig 20 minuter varje gång jag vill ändra veckoschemat så kom idén med att det borde finnas trender i det här, man hade hört att elen var billigare på nätterna men jag såg tydligt på sommaren med timpris att så inte var fallet, så lite djupdykning i datat (som jag använder till all annan automatisering gällande styrning av ellaster) så var det tydligt och min lilla "högtid" eldagjämningen var född. Dagen då jag står och svär över bergvärmepumpens menysystem och ändrar schemat för uppvärmning av vatten, en dag på våren och en på hösten.

Här är mycket viktigt att påpeka att man aldrig ska dra ner värmen på sin varmvattenberedare. Alldeles för många som gjort så med risk för att legionella utvecklas i systemet. I min schemaläggning ingår att vattentemperaturen höjs ytterligare lite en gång i veckan för att knäcka eventuell legionella. Det kan jag inte välja bort utan är så per design.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M MPigg skrev:
I mitt fall är den kopplad till min IVT Greenline bergvärmepump, så det är två delar som ser ut som en kyl och frys. För mer än 20 år sen när vi installerade anläggningen hade vi lite tur och fick bra råd om att köpa till den extra varmvattenberedaren med argumentet att snart har ni barn och de kommer bada mycket och då är det bra att inte varmvattnet tar slut.
Det visade sig stämma helt och för en liten extra peng så köpte vi den.

Elen var gratis på den tiden, vi gjorde till och med en skräckkalkyl med säljaren där elen kostade hiskeliga 1 kr / kWh "helt orealistiskt" för att se vad vi sparade mot vår gamla oljepanna.
Tiden gick och vi var aldrig utan varmvatten tack vare vår stora anläggning. Till och med under stormen Gudrun när vi blev utan el i 3 dagar hade vi varmvatten i duschen. Lite lätt ljummet sista dagen men ändå.

Sen kom elkollapsen och ganska snart efter det fick vi ett avtal med timpris. Då fick man börja bry sig om något som man aldrig tänkt på innan; att elen kostade något.

Av en slump upptäckte jag att man kunde schemalägga varvmvattnet på den gamla bergvärmepumpen. Problemet var bara att gränsnittet är oerhört primitivt och det är riktigt lång delay på det. Man ska vrida på en ratt för menystyrning och vrider man exempelvis 10 steg så tickar klockan fram från 08 till 18. Problemet är att det tar 30 selunder och ibland tickar den 11 steg och ibland 8. Så när man står där och svär över menysystemet från helvetet och inser att det tar mig 20 minuter varje gång jag vill ändra veckoschemat så kom idén med att det borde finnas trender i det här, man hade hört att elen var billigare på nätterna men jag såg tydligt på sommaren med timpris att så inte var fallet, så lite djupdykning i datat (som jag använder till all annan automatisering gällande styrning av ellaster) så var det tydligt och min lilla "högtid" eldagjämningen var född. Dagen då jag står och svär över bergvärmepumpens menysystem och ändrar schemat för uppvärmning av vatten, en dag på våren och en på hösten.

Här är mycket viktigt att påpeka att man aldrig ska dra ner värmen på sin varmvattenberedare. Alldeles för många som gjort så med risk för att legionella utvecklas i systemet. I min schemaläggning ingår att vattentemperaturen höjs ytterligare lite en gång i veckan för att knäcka eventuell legionella. Det kan jag inte välja bort utan är så per design.
Hmm, använder du ingången för extern styrning? För vår Greenline blev också slö när den triggade, både meny och serviceport.
Tydligen någon bugg i Regon.

På vår nuvarande värmepump, en Daikin altherma geo 3 kan jag ställa in både via meny och app olika varmvattenscheman.

A ansgar46 skrev:
Måsten man göra de?? Drar den så pass mucke ström att de är värt??

JPTS JPTS skrev:
Det drar ju ström så varför inte? Många bäckar små.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mikael_L
JPTS JPTS skrev:
Varmvattenberedningen står för mellan 20-30% av energiförbrukningen i en villa.
Så det är väl bara att fundera och räkna på om det är något man vill försöka göra någon besparing på.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varmvattenberedningen står för mellan 20-30% av energiförbrukningen i en villa.
Så det är väl bara att fundera och räkna på om det är något man vill försöka göra någon besparing på.
Under 5% hos mig. Men jag hade redan timern som jag använder så kostnaden för styrningen var noll. Har kört med detta och timpris/kvartspris i över åtta år nu så någon hundralapp bör det väl ha sparat.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Attitudeswe
Har den termostat ratt så kan man få ett servo att automatisera efter elpris för 150kr
A ansgar46 skrev:

kisumisu kisumisu skrev:
Är just så jag gör med elbilen!
Den står max en dag med 100% i sig och max några timmar om den har 15% eller mindre. En gång lyckades jag köra den till 8% men det en engångshändelse. Håller den mest mellan 80%-20%.

Laddar till 80% när batteriet har nått till 20%. När det vinter och riktigt kallt laddar jag den redan vid 30%. Vet jag att jag har långkörning nästa dag så laddar jag den oavsett fast den skulle vara på 80% till 100%.
Ska man optimera så är det under ca 55-60% man ska hålla sig till vardags. De flesta litiumbatter har en tröskel däromkring i kalenderåldrande. Sen är det inte farligt med låg laddning, risken är bara om man skulle köra det tvärtomt och låter stå. Annars är det mest bra att ligga lågt men klart opraktiskt eftersom man såklart har bilen att köra med.

80% är en såndär rekommendation som balanserar slitage med att man ska kunna använda bilen så fritt som möjligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.