G Ganescha skrev:
Det drar ju ström så varför inte? Många bäckar små.
Jag har kollat va våran varmvattenberedare drar å de är några kWh om dygnet.. Finns mer å spara hur mycke varmvatten man använder.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Varmvattenberedningen står för mellan 20-30% av energiförbrukningen i en villa.
Så det är väl bara att fundera och räkna på om det är något man vill försöka göra någon besparing på.
Så mycke är det inte för våran del.. Allt beror mer på hur mycke varmvatten man använder i hushållet..

Mikael_L
Magnus E K Magnus E K skrev:
Under 5% hos mig.
Jaha, energiförbrukningen eller energikostnaden?

JPTS JPTS skrev:
Så mycke är det inte för våran del.. Allt beror mer på hur mycke varmvatten man använder i hushållet..
Nä det är ju såklart helt individuellt, siffran jag angav är sådana som anses vara genomsnitt för hushållen i egnahem.

I ena änden har vi väl hushållet med 3 st tonåringar och i andra änden någon ensamstående pensionär som tar en snabb dusch var tionde dag, och diskar lite/sällan.

JPTS JPTS skrev:
Jag har kollat va våran varmvattenberedare drar å de är några kWh om dygnet.. Finns mer å spara hur mycke varmvatten man använder.
Jaha? Men den drar ändå el så varför inte spara även på den?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jaha, energiförbrukningen eller energikostnaden?

Nä det är ju såklart helt individuellt, siffran jag angav är sådana som anses vara genomsnitt för hushållen i egnahem.

I ena änden har vi väl hushållet med 3 st tonåringar och i andra änden någon ensamstående pensionär som tar en snabb dusch var tionde dag, och diskar lite/sällan.
3 tonåringar drar hur mycke som helst varmvatten.. Dom kan stå i timmar i duschen..

G Ganescha skrev:
Jaha? Men den drar ändå el så varför inte spara även på den?
Jo visst, men som igår så köpte vi totalt 4,5 kWh hela dygnet... Vet inte hur mycke man hade sparat om man haft timer på varmvattenberedaren??

Attitudeswe
JPTS JPTS skrev:
Jo visst, men som igår så köpte vi totalt 4,5 kWh hela dygnet... Vet inte hur mycke man hade sparat om man haft timer på varmvattenberedaren??
När vi är bortresta en vecka i Juli så kommer vi inte under 7kWh/dygn med ventilation och VVB förluster + 3 kyl/frysar. Bra jobbat att nå så lågt när det är nollgradigt ute...

JPTS JPTS skrev:
Måsten man göra de?? Drar den så pass mucke ström att de är värt??
OT: Har man en så stor beredare att det räcker att värma den de timmar på dygnet som brukar vara billiga är det ju rätt enkelt och billigt att styra uppvärmningen med en vanlig timer för kanske en hundralapp, jag skulle säga att det lönar sej.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
När vi är bortresta en vecka i Juli så kommer vi inte under 7kWh/dygn med ventilation och VVB förluster + 3 kyl/frysar. Bra jobbat att nå så lågt när det är nollgradigt ute...
Nu va de inte nollgradigt utan mer än +10 på dagen å några + grader på natten..
Vi har uppvärmning med vedpanna å 2.000 liters ackumulatortank samt en slinga som värmer vattnet till varmvattenberedaren.. Även bara en kyl å frys..

F fribygg skrev:
OT: Har man en så stor beredare att det räcker att värma den de timmar på dygnet som brukar vara billiga är det ju rätt enkelt och billigt att styra uppvärmningen med en vanlig timer för kanske en hundralapp, jag skulle säga att det lönar sej.
De är nog hyfsat olika förhållanden för var å en..
Jag känner inge behov att styra varmvattenberedaren under dygnets olika timmar..

JPTS JPTS skrev:
De är nog hyfsat olika förhållanden för var å en..
Jag känner inge behov att styra varmvattenberedaren under dygnets olika timmar..
Jag känner behov, men har för liten beredare för att det ska funka praktiskt.

Mikael_L
JPTS JPTS skrev:
vedpanna å 2.000 liters ackumulatortank samt en slinga som värmer vattnet till varmvattenberedaren.
Ja då är det ju förstås inte vettigt med någon timer till VVB.
Varför ställde du ens frågan?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja då är det ju förstås inte vettigt med någon timer till VVB.
Varför ställde du ens frågan?
Frågan vart ställd för jag undrade va förtjänsten eller vad man kan tjäna på att ha timer på varmvattenberedaren.. Ser själv inte idé att ha de men tydligen andra, å då undrade jag hur mycke ström drar den att de ska bli lönsamt att ha timer styrt..

JPTS JPTS skrev:
Nu va de inte nollgradigt utan mer än +10 på dagen å några + grader på natten..
Vi har uppvärmning med vedpanna å 2.000 liters ackumulatortank samt en slinga som värmer vattnet till varmvattenberedaren.. Även bara en kyl å frys..
Så du värmer ditt varmvatten med ved? Alltså ingen el alls? Då blir det ju väldigt svårt att styra 😂 varför ens kommentera?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Attitudeswe
JPTS JPTS skrev:
Frågan vart ställd för jag undrade va förtjänsten eller vad man kan tjäna på att ha timer på varmvattenberedaren.. Ser själv inte idé att ha de men tydligen andra, å då undrade jag hur mycke ström drar den att de ska bli lönsamt att ha timer styrt..
Jag flyttar min värmning av 300l VVB till natten (under feb). 1.459kr/kWh landade elhandeln på inkl moms och påslag men exkl månadsavgift i SE3.

Det priset når jag utan bilar/batteri/solceller. Pyttelite är att köra disk på natten och att boosta LLVP en grad på natten+nån timme på eftermiddagen. Men majoriteten är från de 9kWh energi som lagras i VVB.

Nu när det är billigast dagtid så finns det två perioder att värma på.

Jämför man med Vattenfall som iofs har 4öre högre påslag så blev det en besparing på 118kr för bara februari (rensat för påslagsdiffen).

Vattenfalls prisförteckning för februari 2023 visar elpris, medelspotpris, rörliga kostnader, fasta påslag och moms med priser per kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.