7 740 läst ·
63 svar
8k läst
63 svar
Nu skiftar billigaste timmen i SE4 – dags att ändra schema
Då inföll eldagjämningen SE4 i mars i år igen.
Eldagjämning = när dygnets billigaste timme i snitt flyttar från natt till dag (eller tvärtom).
För oss med t.ex. äldre varmvattenberedare som måste schemaläggas manuellt är det alltså dags att växla från natt till dag.
Tänk dock på eventuella effektavgifter, som ofta slår till just dagtid (lite kontraproduktivt).
Billigaste genomsnittstimme SE4
2026
2025
Eldagjämning = när dygnets billigaste timme i snitt flyttar från natt till dag (eller tvärtom).
För oss med t.ex. äldre varmvattenberedare som måste schemaläggas manuellt är det alltså dags att växla från natt till dag.
Tänk dock på eventuella effektavgifter, som ofta slår till just dagtid (lite kontraproduktivt).
Billigaste genomsnittstimme SE4
2026
- Mars: kl 13–14
- (ELDAGJÄMNING)
- Februari: kl 03–04
- Januari: kl 03–04
2025
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 642 inlägg
Eldagjämning, vilket underbart ord. Är det din egen konstruktion?
Härligt ord, troligtvis egenpåhittat. På google endast träff på AI-läget, där den utförligt förklarar fenomenet med Byggahus.se som enda referens. Det går fort och lätt att skapa nya sanningar i dagens läge🙄
M MPigg skrev:Då inföll eldagjämningen SE4 i mars i år igen.
Eldagjämning = när dygnets billigaste timme i snitt flyttar från natt till dag (eller tvärtom).
För oss med t.ex. äldre varmvattenberedare som måste schemaläggas manuellt är det alltså dags att växla från natt till dag.
Tänk dock på eventuella effektavgifter, som ofta slår till just dagtid (lite kontraproduktivt).
Billigaste genomsnittstimme SE4
2026
- Mars: kl 13–14
- (ELDAGJÄMNING)
- Februari: kl 03–04
- Januari: kl 03–04
2025
- December: kl 04–05
- November: kl 03–04
- Oktober: kl 03–04
- (ELDAGJÄMNING)
- September: kl 13–14
[bild]
Ska man (över)leva i Sveriges förstörda elsystem så blir man bevisligen kreativ.M MPigg skrev:
Ja det kan man absolut göra och det är från det den här statistiken över genomsnittstimme på månaden kommer. Det blev en resprodukt helt enkelt över priserna jag följt sen 2022.Attitudeswe skrev:
När jag läste i tråden att skillnaden mellan lägsta å högsta elpris skiljer en hel del.. Tänkte hur är det då med överföringsavgifterna??
Själv har jag rörligt elpris å inte kvartpriser..
Nu typ mitt på dagen är elpriset 15 öre kWh men överföringsavgiften på senaste fakturan va 71 öre+moms.. Är de liknade för dom som har kvartspriser??
Själv har jag rörligt elpris å inte kvartpriser..
Nu typ mitt på dagen är elpriset 15 öre kWh men överföringsavgiften på senaste fakturan va 71 öre+moms.. Är de liknade för dom som har kvartspriser??
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Använder MyCheapestHours till min VVB. Funkar bra, men när egfektavgifterna startar får jag hitta på något annat.
Eon väntar med att införa dom.
Eon väntar med att införa dom.
Överföringsavgiften tas ut av nätägaren, inte elhandlaren, så den går inte att göra något åt (annat än att flytta till en annan nätägares område).JPTS skrev:
När jag läste i tråden att skillnaden mellan lägsta å högsta elpris skiljer en hel del.. Tänkte hur är det då med överföringsavgifterna??
Själv har jag rörligt elpris å inte kvartpriser..
Nu typ mitt på dagen är elpriset 15 öre kWh men överföringsavgiften på senaste fakturan va 71 öre+moms.. Är de liknade för dom som har kvartspriser??
Billigaste timmen 🤔M MPigg skrev:Då inföll eldagjämningen SE4 i mars i år igen.
Eldagjämning = när dygnets billigaste timme i snitt flyttar från natt till dag (eller tvärtom).
För oss med t.ex. äldre varmvattenberedare som måste schemaläggas manuellt är det alltså dags att växla från natt till dag.
Tänk dock på eventuella effektavgifter, som ofta slår till just dagtid (lite kontraproduktivt).
Billigaste genomsnittstimme SE4
2026
- Mars: kl 13–14
- (ELDAGJÄMNING)
- Februari: kl 03–04
- Januari: kl 03–04
2025
- December: kl 04–05
- November: kl 03–04
- Oktober: kl 03–04
- (ELDAGJÄMNING)
- September: kl 13–14
[bild]
Nu bor jag dock i SE1.
Men aldrig förstått dessa timpriser, hade det själv också ett halvår tills jag gick tillbaka till rörlig. Hamnade nästan luven på folk som stenhårt hävdade att elen så billigt nattetid.....o kom inte o reta oss i den här dyra elzonen (ungefär du som "orättvist" har så billig el i SE1) 🧐
Besökte en kompis också i verkliga livet (mycket trevlig sådan) han lät mig ladda bilen osv inga problem.
Men han var också heeeeelt inställt att man skulle göra det "nattetid" försökte kolla vad "pörssi-sähkö" låg på (det här är Finland men samma system som svenska "timpriser"), då var elen enligt den i princip samma hela dygnet precis som jag haft i SE1 område!
Detta var dock sommartid men min vän hävdade stenhårt att elen billigare på natten 🤯
Kan vara nätavgifter och överföring (det kan jag förstå) men han hävdade på själva elens timpris.

