Då inföll eldagjämningen SE4 i mars i år igen.

Eldagjämning = när dygnets billigaste timme i snitt flyttar från natt till dag (eller tvärtom).

För oss med t.ex. äldre varmvattenberedare som måste schemaläggas manuellt är det alltså dags att växla från natt till dag.

Tänk dock på eventuella effektavgifter, som ofta slår till just dagtid (lite kontraproduktivt).

Billigaste genomsnittstimme SE4
2026

  • Mars: kl 13–14
  • (ELDAGJÄMNING)
  • Februari: kl 03–04
  • Januari: kl 03–04

2025
  • December: kl 04–05
  • November: kl 03–04
  • Oktober: kl 03–04
  • (ELDAGJÄMNING)
  • September: kl 13–14

    Tabell över billigaste eltimme per månad i SE4, från 2022 till 2026, med fokus på eldagjämning där billigaste timmen flyttas från natt till dag.
 
  • Gilla
  • Wow
Igelknorr och 30 till
  • Laddar…
Så blir det när alla solceller börjar att leverera.
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
Eldagjämning, vilket underbart ord. Är det din egen konstruktion?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 7 till
  • Laddar…
Härligt ord, troligtvis egenpåhittat. På google endast träff på AI-läget, där den utförligt förklarar fenomenet med Byggahus.se som enda referens. Det går fort och lätt att skapa nya sanningar i dagens läge🙄
 
  • Gilla
  • Haha
Ingenjören och 21 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Eldagjämning, vilket underbart ord. Är det din egen konstruktion?
Ja, helt eget hittepå.

Brukar sammanfalla med omställning till vintervikt och sommarvikt på vågen 😀
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
nino och 32 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
Härligt ord, troligtvis egenpåhittat. På google endast träff på AI-läget, där den utförligt förklarar fenomenet med Byggahus.se som enda referens. Det går fort och lätt att skapa nya sanningar i dagens läge🙄
Vad snabbt gemini fångade det. Ja, eget hittepå 😀
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
T
M MPigg skrev:
Då inföll eldagjämningen SE4 i mars i år igen.

Eldagjämning = när dygnets billigaste timme i snitt flyttar från natt till dag (eller tvärtom).

För oss med t.ex. äldre varmvattenberedare som måste schemaläggas manuellt är det alltså dags att växla från natt till dag.

Tänk dock på eventuella effektavgifter, som ofta slår till just dagtid (lite kontraproduktivt).

Billigaste genomsnittstimme SE4
2026

  • Mars: kl 13–14
  • (ELDAGJÄMNING)
  • Februari: kl 03–04
  • Januari: kl 03–04

2025
  • December: kl 04–05
  • November: kl 03–04
  • Oktober: kl 03–04
  • (ELDAGJÄMNING)
  • September: kl 13–14

    [bild]
M MPigg skrev:
Vad snabbt gemini fångade det. Ja, eget hittepå 😀
Ska man (över)leva i Sveriges förstörda elsystem så blir man bevisligen kreativ.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
M MPigg skrev:
Eldagjämning
Fantastiskt hitte-på! Bra begrepp!
 
  • Gilla
S_lund
  • Laddar…
Attitudeswe
Varför skapar du inte automatiskt ett schema för varje dygn där du väljer 3-4 billigaste timmarna / dygn? (Eller 16 billigaste kvartarna).
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Varför skapar du inte automatiskt ett schema för varje dygn där du väljer 3-4 billigaste timmarna / dygn? (Eller 16 billigaste kvartarna).
Ja det kan man absolut göra och det är från det den här statistiken över genomsnittstimme på månaden kommer. Det blev en resprodukt helt enkelt över priserna jag följt sen 2022.
 
Attitudeswe
Själv styr jag bottenladdningens måltemp i VVB mot elpris och uttagsprofil:

Diagram över bottenladdningens måltemperatur i VVB visas med tidsstämpel och elpris.
 
När jag läste i tråden att skillnaden mellan lägsta å högsta elpris skiljer en hel del.. Tänkte hur är det då med överföringsavgifterna??
Själv har jag rörligt elpris å inte kvartpriser..
Nu typ mitt på dagen är elpriset 15 öre kWh men överföringsavgiften på senaste fakturan va 71 öre+moms.. Är de liknade för dom som har kvartspriser??
 
Använder MyCheapestHours till min VVB. Funkar bra, men när egfektavgifterna startar får jag hitta på något annat.
Eon väntar med att införa dom.
 
JPTS JPTS skrev:
När jag läste i tråden att skillnaden mellan lägsta å högsta elpris skiljer en hel del.. Tänkte hur är det då med överföringsavgifterna??
Själv har jag rörligt elpris å inte kvartpriser..
Nu typ mitt på dagen är elpriset 15 öre kWh men överföringsavgiften på senaste fakturan va 71 öre+moms.. Är de liknade för dom som har kvartspriser??
Överföringsavgiften tas ut av nätägaren, inte elhandlaren, så den går inte att göra något åt (annat än att flytta till en annan nätägares område).
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
kisumisu
M MPigg skrev:
Då inföll eldagjämningen SE4 i mars i år igen.

Eldagjämning = när dygnets billigaste timme i snitt flyttar från natt till dag (eller tvärtom).

För oss med t.ex. äldre varmvattenberedare som måste schemaläggas manuellt är det alltså dags att växla från natt till dag.

Tänk dock på eventuella effektavgifter, som ofta slår till just dagtid (lite kontraproduktivt).

Billigaste genomsnittstimme SE4
2026

  • Mars: kl 13–14
  • (ELDAGJÄMNING)
  • Februari: kl 03–04
  • Januari: kl 03–04

2025
  • December: kl 04–05
  • November: kl 03–04
  • Oktober: kl 03–04
  • (ELDAGJÄMNING)
  • September: kl 13–14

    [bild]
Billigaste timmen 🤔

Nu bor jag dock i SE1.
Men aldrig förstått dessa timpriser, hade det själv också ett halvår tills jag gick tillbaka till rörlig. Hamnade nästan luven på folk som stenhårt hävdade att elen så billigt nattetid.....o kom inte o reta oss i den här dyra elzonen (ungefär du som "orättvist" har så billig el i SE1) 🧐

Besökte en kompis också i verkliga livet (mycket trevlig sådan) han lät mig ladda bilen osv inga problem.

Men han var också heeeeelt inställt att man skulle göra det "nattetid" försökte kolla vad "pörssi-sähkö" låg på (det här är Finland men samma system som svenska "timpriser"), då var elen enligt den i princip samma hela dygnet precis som jag haft i SE1 område!

Detta var dock sommartid men min vän hävdade stenhårt att elen billigare på natten 🤯
Kan vara nätavgifter och överföring (det kan jag förstå) men han hävdade på själva elens timpris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.