8 386 läst ·
40 svar
8k läst
40 svar
Nu ska nätägaren byta elmätare igen, igen!
Hej pacman42pacman42 skrev:
Jag har min elmätare och åskskydd i ett elskåp på ytterväggen.
Du menar att man i samma elskåp placerar en Rasberry Pi med en nätdel (på 5V 3A) matad från ett vägguttag i elskåpet. Rasberry Pi ansluts till HAN-porten och kommunicerar sedan med det trådlösa närverket.
Enheten från Tibber är ganska liten (mindre än Rasberry Pi) och behöver bara anslutas till HAN-porten (får sin strömförsörjning därifrån) för att kommunicera med nätverket.
Nackdelen är att den inte lämnar ifrån sig alla data från elmätaren till kunden.
Jag får hoppas att din lösning gör det
Nej, en sådan här istället och den matas med spänning från elmätaren:M Martin Lundmark skrev:Hej pacman42
Jag har min elmätare och åskskydd i ett elskåp på ytterväggen.
Du menar att man i samma elskåp placerar en Rasberry Pi med en nätdel (på 5V 3A) matad från ett vägguttag i elskåpet. Rasberry Pi ansluts till HAN-porten och kommunicerar sedan med det trådlösa närverket.
Enheten från Tibber är ganska liten (mindre än Rasberry Pi) och behöver bara anslutas till HAN-porten (får sin strömförsörjning därifrån) för att kommunicera med nätverket.
Nackdelen är att den inte lämnar ifrån sig alla data från elmätaren till kunden.
Jag får hoppas att din lösning gör det![]()
- https://www.googleadservices.com/pa...34ePzAhXClIsKHYCzDe8Qwg96BAgBEBM&dct=1&adurl=
pacman42pacman42 skrev:
Det såg bra ut
Finns det källa till någon som lyckats ”hämta hem” alla data från elmätaren trådlöst till egen server med den metoden. Det kräver kunskap och en arbetsinsats, men rimligen billigare än enheten från Tibber.
Därför har jag valt Fronius Symo Gen24 som efter installation kan leverera 230V 3kW vid avbrott när solen lyser och kan kompletteras för full ödrift. Dyrare apparat men i mitt tycke värt det.B Boggi skrev:När det gäller dina solpaneler – där du säljer tillbaka elenergi till ditt elnätsbolag – och att du tror dig kunna köra på sommaren även om du är bortkopplad – fungerar nog inte.
De växelriktare som används för ”försäljning av solel till elnätsbolaget”, är för närvarande ”nätkommuterade” – dvs. det måste finnas ett nät ”utifrån” att kommutera mot – för att de överhuvudtaget skall fungera. Har du därför blivit bortkopplad för att "de förnyelsebara energikällorna inte producerar" – så har du inget nät att ”kommutera”. Detta innebär att din växelriktare inte fungerar – även om du skulle råka kunna få el från dina solpaneler.
Jag har inte heller något bra svenskt ord för det. Det viktiga är att växelriktaren kopplar bort sig om nätet försvinner för att hindra livsfarlig bakmatning. Avbrottet kan ju vara ett planerat för arbete på nätet.B Boggi skrev:
Själv har jag lagt arbetslivet bakom mig så jag är inte beroende av att ladda en elbil vissa tider utan när det passar som exempelvis då solen skiner som bäst. Än har jag ingen elbil men det lär väl bli någon gång. Vad som kan vara jobbigt är att ha tillräckligt lager för att kunna köra värmepumpen om nätet är borta. på vintern får man inte mycket från solen så batteriet får laddas från nätet när det går. Inte optimalt med dagens priser på batterier ens efter gröna avdraget så därför väntar jag lite med den delen.B Boggi skrev:För att detta skall fungera, krävs att du har en växelriktare med ”Black Start” – dvs. att växelriktaren själv har förmågan att upprätta ett eget enfasigt växelströmsnät på 230 V 50 Hz, alternativt ett trefasigt 400 V 50 Hz-nät – som skulle kunna mata din elcentral. Detta som alternativ till ditt bortkopplade nät från ditt elnätsbolag.
Själv söker jag en trefas växelriktare på 400 V med ”Black Start” på ca 10 KVA – som skulle räcka rätt långt för ett hushåll. Detta kräver i sin tur ett hyfsat batteri - som man kan ladda upp med solpanelerna – alternativt med det externa nätet (då det inte är bortkopplat för att "de förnyelsebara energikällorna inte producerar") - alternativt ett reservelverk.
(Att som professionell ha jobbat ”inom branschen” – känns det idi …. dumt kan vi säga – att inte kunna använda solel då vi har ett strömavbrott – det är ju då de egentligen behövs. Samtidigt, skulle abonnenterna själva kunna upptäcka att de kan göra sin egen el – och genom att begränsa sin elanvändning till bara den – då kunna klippa anslutningen till elnätsbolaget. Därmed klipper man också det kommersiella gränssnittet som är förutsättningen för alla energiskatter, moms på skatt och allt annat som hamnar på våra elräkningar – det blir alltså ingen elfaktura alls.)
Att rodda ett hushåll på solel – uppbackat med ett reservelverk i krislägen – är nog ingen omöjlighet. Men att till detta lägga en elbil – är nog ”mission impossible”, tyvärr.
HAN-porten är bra om man har en styrbar elbilsladdning – då kan man begränsa hushållets totalbelastning – som huvudsäkringar och grannar står ut med.
Tog bifogad bild på en av våra elmätare igår – där ”kontaktorfunktionen” tydligt framgår.
[bild]
PS:/Att långsiktigt ”knycka el” i större kvantiteter, är nog svårare än vad man tror – de tankarna skall man nog lägga ner – tro mig./DS
Jag hade inte tänkt knycka el, bara säger att det är förhållandevis enkelt tekniskt sett. Nätleverantören har nog koll om det läcker någonstans. Mitt första hus låg i skogen och där hade jag ett mätarskåp med allt öppet. I deet satt en trefashandske som var kopplad före mätaren. Använde den aldrig själv dock. Det blev lite roligt då en av huvarna till huvudsäkringarna gick sönder och huvudbrytaren låg efter dessa så jag fick ringa närbolaget och be dem stänga av. Den historien slutade med att de bytte transformator och meckade om så jag och grannen på andra sidan landsvägen inte längre var parallellkopplade på samma säkring på transformatorsidan. En sketen huv orsakar kostnader på hundratals för bolaget.
HejLogad skrev:
”Kommutera” betyder "flytta över" (strömmen) till annan branch (ledning, fas).
Vanligt ord gällande kommutator i likströmsmaskin
Det finns trådar i forumet här om det.M Martin Lundmark skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...rt-han-port-manga-namn-verkar-florera.384608/
Även på andra platser så som:
https://www.google.com/url?sa=t&sou...oQFnoECDMQAQ&usg=AOvVaw3AwkS1U6MO3MoVxkpxA3bC
Jo, jag såg det också - men det säger bara en liten del av vad det är frågan om. Utan att gräva ner allt för djupt i detaljerna, gäller det här i grunden att "kommutera" strömmen mellan olika tyristorer i en strömriktarbrygga som ligger i olika fasvinklar och därvid hålla reda på alla alfa- och betavinklar etc. , kommuteringshack med begränsning av strömderivator etc. Vidare valet mellan nedstyrning och blockering när styrsystemet inte hunnit att få ordning på sig efter ett nyss återinkopplat nät. Det är alla sådana detaljer jag lägger in i begreppet "kommutera" för att inte tala om hur man täcker det reaktiva effektbehovet vid olika styrvinklar. Men helt rätt att du också har en kommutering i en DC-maskin - men där gäller det bara att borstar sittande i det magnetiska luftgapet. hin nätM Martin Lundmark skrev:
Kanonbra, det ser ju ut att finnas växelriktare med Black Start - tack för tipset.Logad skrev:
Därför har jag valt Fronius Symo Gen24 som efter installation kan leverera 230V 3kW vid avbrott när solen lyser och kan kompletteras för full ödrift. Dyrare apparat men i mitt tycke värt det.
Jag har inte heller något bra svenskt ord för det. Det viktiga är att växelriktaren kopplar bort sig om nätet försvinner för att hindra livsfarlig bakmatning. Avbrottet kan ju vara ett planerat för arbete på nätet.
Själv har jag lagt arbetslivet bakom mig så jag är inte beroende av att ladda en elbil vissa tider utan när det passar som exempelvis då solen skiner som bäst. Än har jag ingen elbil men det lär väl bli någon gång. Vad som kan vara jobbigt är att ha tillräckligt lager för att kunna köra värmepumpen om nätet är borta. på vintern får man inte mycket från solen så batteriet får laddas från nätet när det går. Inte optimalt med dagens priser på batterier ens efter gröna avdraget så därför väntar jag lite med den delen.
Jag hade inte tänkt knycka el, bara säger att det är förhållandevis enkelt tekniskt sett. Nätleverantören har nog koll om det läcker någonstans. Mitt första hus låg i skogen och där hade jag ett mätarskåp med allt öppet. I deet satt en trefashandske som var kopplad före mätaren. Använde den aldrig själv dock. Det blev lite roligt då en av huvarna till huvudsäkringarna gick sönder och huvudbrytaren låg efter dessa så jag fick ringa närbolaget och be dem stänga av. Den historien slutade med att de bytte transformator och meckade om så jag och grannen på andra sidan landsvägen inte längre var parallellkopplade på samma säkring på transformatorsidan. En sketen huv orsakar kostnader på hundratals för bolaget.
Nej, det har inte med kommuteringen att göra. Nätkommuterade växelriktare byggs upp med hjälp av tyristorer, men det finns inga växeliktare för solcellsdrift som bygger på denna teknik, det är föråldrad teknik som endast används i vissa extremapplikationer (hög ström/spänning).B Boggi skrev:Jo, jag såg det också - men det säger bara en liten del av vad det är frågan om. Utan att gräva ner allt för djupt i detaljerna, gäller det här i grunden att "kommutera" strömmen mellan olika tyristorer i en strömriktarbrygga som ligger i olika fasvinklar och därvid hålla reda på alla alfa- och betavinklar etc. , kommuteringshack med begränsning av strömderivator etc. Vidare valet mellan nedstyrning och blockering när styrsystemet inte hunnit att få ordning på sig efter ett nyss återinkopplat nät. Det är alla sådana detaljer jag lägger in i begreppet "kommutera" för att inte tala om hur man täcker det reaktiva effektbehovet vid olika styrvinklar. Men helt rätt att du också har en kommutering i en DC-maskin - men där gäller det bara att borstar sittande i det magnetiska luftgapet. hin nät
Kanonbra, det ser ju ut att finnas växelriktare med Black Start - tack för tipset.
Samtliga(*) idag installerade solcellsväxelriktare bygger på IGBT-teknik för växelriktarbryggan, och denna kan utan problem köra mot dött nät. Enda anledningen till att det faktiskt inte fungerar är för att tillverkarna inte implementerat funktionen fullt ut. Jag tycker mig minnas att det finns några som har gjort det till viss del, bland annat Fronius. SolarEdge har också ett som standard, men det kräver en roterande generator på minst 3 gånger märkströmmen av växelriktaren.
Jag antar, utan att veta, att det största problemet som måste lösas är kortslutningsegenskaperna och att det är därför de vill att man fasar. Anledningen till det stora förhållandet är för att de inte orkat bry sig om att implementera frekvenshållning
(*) Tja, nån statistik har jag ju inte... Men jag har i alla fall inte sett någon annan typ...
Du har helt rätt - det jag talade om var det du benämner som "extremapplicationer" (som dock inte är speciellt föråldrad - även om den är gammal). Det var därför jag inte tänkt att "sända ut kladden" - en typiskt SBK - ber om ursäkt. Har också jobbat med IGBT-lösningar - men då bara i tillämpningar med Black Start.M Millox skrev:Nej, det har inte med kommuteringen att göra. Nätkommuterade växelriktare byggs upp med hjälp av tyristorer, men det finns inga växeliktare för solcellsdrift som bygger på denna teknik, det är föråldrad teknik som endast används i vissa extremapplikationer (hög ström/spänning).
Samtliga(*) idag installerade solcellsväxelriktare bygger på IGBT-teknik för växelriktarbryggan, och denna kan utan problem köra mot dött nät. Enda anledningen till att det faktiskt inte fungerar är för att tillverkarna inte implementerat funktionen fullt ut. Jag tycker mig minnas att det finns några som har gjort det till viss del, bland annat Fronius. SolarEdge har också ett som standard, men det kräver en roterande generator på minst 3 gånger märkströmmen av växelriktaren.
Jag antar, utan att veta, att det största problemet som måste lösas är kortslutningsegenskaperna och att det är därför de vill att man fasar. Anledningen till det stora förhållandet är för att de inte orkat bry sig om att implementera frekvenshållning
(*) Tja, nån statistik har jag ju inte... Men jag har i alla fall inte sett någon annan typ...
Att plocka in en synkronkompensator på 3 gånger märkeffekten är ju ingen höjdare. Men det viktiga är att det kanske börjar lossna för kraftelektroniska off gridd lösningar.
Hej Boggi och MiloxB Boggi skrev:Du har helt rätt - det jag talade om var det du benämner som "extremapplicationer" (som dock inte är speciellt föråldrad - även om den är gammal). Det var därför jag inte tänkt att "sända ut kladden" - en typiskt SBK - ber om ursäkt. Har också jobbat med IGBT-lösningar - men då bara i tillämpningar med Black Start.
Att plocka in en synkronkompensator på 3 gånger märkeffekten är ju ingen höjdare. Men det viktiga är att det kanske börjar lossna för kraftelektroniska off gridd lösningar.
För en offgridlösning (solceller eller roterande generator) är det viktigt att skyddsfunktionerna fortfarande fungerar. Jordning, ingen återmatning på externa nätet (reservkraftomkopplare) och utlösningsvillkoret (att kortslutningsskydd fungerar) är några viktiga funktioner.
En ” roterande generator” t.ex. en synkronmaskin kan leverera ca 2–3 ggr sin märkström vid kortslutning, en växelriktare betydligt mindre (för att skydda kraftelektroniken). Tyvärr räcker det inte i en husinstallation.M Millox skrev:Samtliga(*) idag installerade solcellsväxelriktare bygger på IGBT-teknik för växelriktarbryggan, och denna kan utan problem köra mot dött nät. Enda anledningen till att det faktiskt inte fungerar är för att tillverkarna inte implementerat funktionen fullt ut. Jag tycker mig minnas att det finns några som har gjort det till viss del, bland annat Fronius. SolarEdge har också ett som standard, men det kräver en roterande generator på minst 3 gånger märkströmmen av växelriktaren.
En lösning är att ”lösa ut” hela offgridanläggningen” (t.ex. underspänningsskydd) vid kortslutning men det är inte trevligt och det kan vara svårt att felsöka i en reservkraftsituation.
Det är ett stort, intressant och viktigt ämne men är nog OT i denna tråd.
Jag minskar problematiken i mitt hus genom att ha "ett separat elnät" för reservkraft.
Se inlägg #58 och vidare i denna tråd.
Redigerat:
Klicka här för att svara