Kan man göra.... Det gör redan en del av de som får strömmen avstängd för bristande betalning... Men de flesta sköter sig...

Nu är vi inte där och det får vi hoppas att vi slipper... Men skulle det behövas så är elen prioriterad får man förstå att den används till det som verkligen behövs... som sjukvård, räddning, polis, våra äldre sköra samt nyfödda...

Ps vad hjälper det om man har plomberingstråd. Det är förbikopplingen som är olaglig... Om det är plomberat eller inte spelar ingen roll i det sammanhanget ;);)
Nu kör man inte så mycket med plomberingstråd och traditionella plomber dom kläms med tång. utan kör med färdiga numrerade plomber;)

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Genom de nya elmätarna skall tydligen elnätsföretagen - rätta mig om jag har fel - selektivt kunna koppla bort kundgrupper "när de förnyelsebara energikällorna inte producerar" - för att om möjligt hindra ett totalt sammanbrott. Var god skölj.
Hej Boggi

Vi får hoppas att ”bortkoppling” (roterade bortkoppling) aldrig behöver tillämpas.

Om vi hamnar i en akut effektbrist en (kall) dag med hög elanvändning för uppvärmning och man t.ex. måste tillgripa ”manuell förbrukningsbortkoppling” (roterande bortkoppling) då kan det vara svårt att koppla in dessa laster som används för uppvärmning. Detta beror främst på den ”energiskuld” som uppstår då effekt saknas en viss tid (energi är effekt gånger tid).

Jag har tidigare här i forumet skrivit om problematiken se #289

https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/page-20

Om det blir en problematik vid ”ett skarpt läge” vet vi inte. Men, när det t.ex. gäller uppvärmning, baserad på elkraft, så har många idag ingen alternativ värmekälla. Ett område skulle då kunna hamna i ”energiskuld” och vara problematisk att ”återstarta”.

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej Boggi

Vi får hoppas att ”bortkoppling” (roterade bortkoppling) aldrig behöver tillämpas.

Om vi hamnar i en akut effektbrist en (kall) dag med hög elanvändning för uppvärmning och man t.ex. måste tillgripa ”manuell förbrukningsbortkoppling” (roterande bortkoppling) då kan det vara svårt att koppla in dessa laster som används för uppvärmning. Detta beror främst på den ”energiskuld” som uppstår då effekt saknas en viss tid (energi är effekt gånger tid).

Jag har tidigare här i forumet skrivit om problematiken se #289

[länk]

Om det blir en problematik vid ”ett skarpt läge” vet vi inte. Men, när det t.ex. gäller uppvärmning, baserad på elkraft, så har många idag ingen alternativ värmekälla. Ett område skulle då kunna hamna i ”energiskuld” och vara problematisk att ”återstarta”.
Hej Martin,
Läste även ditt tidigare inlägg och jag instämmer helt - det är trixit att få igång ett kallt bostadsområde - och det är inte bara värmen. Både kylskåp och frysboxar går ju också igång momentant (med en startström som är 7-10 gånger större än märkströmmen) när spänningen återvänder - eller snarare kopplas in igen - för att inte tala om alla elbilar som väntar på sin laddning.
Att helt starta upp ett lands elnät efter ett totalt sammanbrott tar veckor - trots alla DUBA-system (DriftsUppByggnadsAutomatik) - medan det tar bråkdelar av en sekund att slå ut det.
Det kommer nog vidare att kännas värre att vid en bortkoppling veta att spänningen finns på uppsidan av elmätaren - men på grund av att "de förnyelsebara energikällorna inte producerar", är jag bortkopplad av min nätoperatör. Att ett helt område åker ut känns lättare att bära - då sitter vi alla i samma båt.
Förstörelsen av vårt tidigare så stabila och robusta elnät - som i princip varit CO2-fritt sedan slutet av 70-talet - har nu gått så lång att vi redan i vinter sannolikt kommer att få uppleva selektiva nedstängningar då "de förnyelsebara energikällorna inte producerar".
Och i spåren på detta kommer säkert elbolag med erbjudande typ att "mot en extra hög fast kostnad - slår vi inte av din el förrän sist av alla".
Sedan kommer vi naturligtvis inte få veta att nedstängningen berodde på att "de förnyelsebara energikällorna inte producerar" - utan att det i stället var något fel någonstans och att felsökning pågår, typ.
Ett reservelverk och en toppluva måste nog in på inköpslistan - hoppas att du också förbereder dig och din familj.
Lycka till

• Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Ett reservelverk och en toppluva måste nog in på inköpslistan - hoppas att du också förbereder dig och din familj.
Hej Boggi

Om du läser inlägg #372 så märker du att jag hunnit införskaffa en hel del utrustning, detta trots att jag bor i prisområde 1 där eltillgången är bra. Ett strömavbrott kan inträffa ändå och det är inget fel att ha viss beredskap.

När det gäller elmätarna, som tråden handlar om, så ser jag positivt att den nu är försedd med en så kallad HAN-port. Tyvärr finns ännu ingen bra trådlös möjlighet att hämta och lägga elmätarens data på en egen server.

Jag har Tibber:s trådlösa enhet men den verkar inte hjälpa mig att lägga undan alla elmätarens data på den egen servern.

Hoppas det kommer bättre lösningar så man kan ha nytta av att man nu kan ”tanka av” elmätaren driftsdata.

Är den någon här som har tips på ett trådlöst alternativ till Tibber, (inget hembygge), spänningsmatat från elmätaren. Där jag kan hämta samtliga data som HAN-porten kan leverera till en egen server via trådlöst nätverk?

Huvudanledningen till mätarbytet är att göra det möjligt att koppla bort kunder vid elbrist. Det har lite drygt 4% av det röstberättigade folket bestämt. Sedan har det lindats in i floskler som att vi ska vara "aktiva" elanvändare och annan snömos.

Vi får skaffa reservkraft. I mitt fall solpaneler för sommarhalvåret för att sälja el så vinterförbrukningen kompenseras. Blir det aktuellt med bortkoppling får jag väl köra en bensindriven generator för att hålla kyl och frys igång. Komplett med alldeles färsk koldioxid ut i luften. Bryts det på sommaren kan jag plocka ut el från panelerna, även om det är mulet.

I förra bostaden bodde jag 2 år och 2 mätarbyten. I nuvarande är mätarbyte aviserat men jag kommer att ha bytt när solpanelen är klar innan dess. Sedan byts den väl ändå bara för att det var aviserat. Plomberingen är bruten efter bytet av elcentralen men ingen har varit här och plomberat den igen och det har gått 7 månader. Nuvarande mätare har alla finesser men saknar HAN-port.

Man behöver inte bryta några plomberingar om man vill knycka el. Det finns andra sätt men låter det vara osagt här.

• Gilla
Boggi
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Huvudanledningen till mätarbytet är att göra det möjligt att koppla bort kunder vid elbrist. Det har lite drygt 4% av det röstberättigade folket bestämt. Sedan har det lindats in i floskler som att vi ska vara "aktiva" elanvändare och annan snömos.

Vi får skaffa reservkraft. I mitt fall solpaneler för sommarhalvåret för att sälja el så vinterförbrukningen kompenseras. Blir det aktuellt med bortkoppling får jag väl köra en bensindriven generator för att hålla kyl och frys igång. Komplett med alldeles färsk koldioxid ut i luften. Bryts det på sommaren kan jag plocka ut el från panelerna, även om det är mulet.

I förra bostaden bodde jag 2 år och 2 mätarbyten. I nuvarande är mätarbyte aviserat men jag kommer att ha bytt när solpanelen är klar innan dess. Sedan byts den väl ändå bara för att det var aviserat. Plomberingen är bruten efter bytet av elcentralen men ingen har varit här och plomberat den igen och det har gått 7 månader. Nuvarande mätare har alla finesser men saknar HAN-port.

Man behöver inte bryta några plomberingar om man vill knycka el. Det finns andra sätt men låter det vara osagt här.
Källa på det?
Jag finner det svårt att resterande partier skulle sitta knäpptysta och acceptera planer på rullande frånkopplingar.
Mig veterligen byter man för att fått krav på underlätta för kunder att hålla koll på sin momentana förbrukning.
Men visst, vill man ta varje tillfälle man ser att klanka ner på Mp så...

https://www.energimarknadsbyran.se/nyheter/nyhetsarkiv/2020/din-elmatare-kommer-att-bytas-ut/

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:

Och möjligheten att koppla bort strömmen via fjärrstyrning finns även hos dom gamla mätarna så din teori om bortkoppling vid elbrist faller platt. Och hur jag vet det? Jag var inblandad i det stora mätarbytet i början av det här århundradet (vi bytte ca 10 000 mätare på vår firma) så jag vet hur dom fungerar.

• Gilla
ARJU och 3 till
  • Laddar…
Mitt inlägg ska ses med lite sarkasm. Jag vet att mätare kan koppla ifrån redan idag. Själva anledningen till att vi har den situation vi har idag har många års dålig politik bakom sig, inte bara ett visst marginalparti.

Sök på forumet efter H1/p1/han-port så hittar ni lite kul att göra med de nya mätarna. När jag får min så skall jag bygga en avläsare till mitt smarta hem....

Logad Logad skrev:

Håller helt med dig att vi måste skaffa reservkraft.

När det gäller dina solpaneler – där du säljer tillbaka elenergi till ditt elnätsbolag – och att du tror dig kunna köra på sommaren även om du är bortkopplad – fungerar nog inte.

De växelriktare som används för ”försäljning av solel till elnätsbolaget”, är för närvarande ”nätkommuterade” – dvs. det måste finnas ett nät ”utifrån” att kommutera mot – för att de överhuvudtaget skall fungera. Har du därför blivit bortkopplad för att "de förnyelsebara energikällorna inte producerar" – så har du inget nät att ”kommutera”. Detta innebär att din växelriktare inte fungerar – även om du skulle råka kunna få el från dina solpaneler.

(Försökte hitta något begripligt för ordet ”kommutera” – men hittade inget som var så mycket mer begripligt, sorry)

För att detta skall fungera, krävs att du har en växelriktare med ”Black Start” – dvs. att växelriktaren själv har förmågan att upprätta ett eget enfasigt växelströmsnät på 230 V 50 Hz, alternativt ett trefasigt 400 V 50 Hz-nät – som skulle kunna mata din elcentral. Detta som alternativ till ditt bortkopplade nät från ditt elnätsbolag.

Själv söker jag en trefas växelriktare på 400 V med ”Black Start” på ca 10 KVA – som skulle räcka rätt långt för ett hushåll. Detta kräver i sin tur ett hyfsat batteri - som man kan ladda upp med solpanelerna – alternativt med det externa nätet (då det inte är bortkopplat för att "de förnyelsebara energikällorna inte producerar") - alternativt ett reservelverk.

(Att som professionell ha jobbat ”inom branschen” – känns det idi …. dumt kan vi säga – att inte kunna använda solel då vi har ett strömavbrott – det är ju då de egentligen behövs. Samtidigt, skulle abonnenterna själva kunna upptäcka att de kan göra sin egen el – och genom att begränsa sin elanvändning till bara den – då kunna klippa anslutningen till elnätsbolaget. Därmed klipper man också det kommersiella gränssnittet som är förutsättningen för alla energiskatter, moms på skatt och allt annat som hamnar på våra elräkningar – det blir alltså ingen elfaktura alls.)

Att rodda ett hushåll på solel – uppbackat med ett reservelverk i krislägen – är nog ingen omöjlighet. Men att till detta lägga en elbil – är nog ”mission impossible”, tyvärr.

HAN-porten är bra om man har en styrbar elbilsladdning – då kan man begränsa hushållets totalbelastning – som huvudsäkringar och grannar står ut med.

Tog bifogad bild på en av våra elmätare igår – där ”kontaktorfunktionen” tydligt framgår.
Elektriskt kopplingsschema som visar en elmätare med kontaktorfunktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

PS:/Att långsiktigt ”knycka el” i större kvantiteter, är nog svårare än vad man tror – de tankarna skall man nog lägga ner – tro mig./DS

Logad Logad skrev:
Mitt inlägg ska ses med lite sarkasm. Jag vet att mätare kan koppla ifrån redan idag. Själva anledningen till att vi har den situation vi har idag har många års dålig politik bakom sig, inte bara ett visst marginalparti.
Du skriver att ”Själva anledningen till att vi har den situation vi har idag har många års dålig politik bakom sig, inte bara ett visst marginalparti” – och där har jag en helt annan uppfattning.

Även om det i huvudsak var Sossarna som stod för energipolitiken under 50-60 och 70-talen, så bedrevs det i det här landet då, en verkligt framsynt energipolitik. På 70-talet byggde vi ut kärnkraften – ja, jag var faktiskt med och ”byggde” de flesta - som sedan dess tjänat oss väl.

Då gick vi från en elförbrukning på ca 60 TWh till ca 140 TWh – och i princip CO2-fritt - (och nu det viktiga) DÄR VI SAMTIDIGT höll landets TOTALA energiförbrukning på runt 440 TWh ( (kondensorförlusterna oräknat). Detta höll sedan i sig i minst 25 år - 25 år med en enorm utveckling i vårt land - UTAN att vi i princip ökade vår TOTALA energianvändning alls. Se bifogad bild.
Diagram över Sveriges totala energiförsörjning mellan 1970 och 1995, indelat efter energikällor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta gjordes möjligt genom att vi kunde växla bort o-effektiv fossil energi mot en näst intill fossilfri och effektiv elenergi.

Det är sannerligen inte många länder som kan visa upp ett motsvarande record – tror inte något – vi hade redan då gjort vår hemläxa. När våra klimatpolitiker kom till klimatmötena – där man räknat ut hur mycket CO2-utsläpp var och en skulle MINSKA med – kom man ofta fram till att Sverige fick ÖKA sina.

Våra politiker brukar inte imponera, men från 10 år före denna tidsperiod och fram till slutet av 1900-talet bedrevs en enastående framtidsinriktad energipolitik i det här landet (kanske mest i början) - och det tror jag inte många förstått.

Under de nästföljande 20 åren (1995–2015) har vi visserligen bara ökat vår elanvändning från 140 till ca 160 TWh men vi har lärt oss att ANVÄNDA den befintliga elenergin säkert dubbelt så effektivt som i början av perioden. En effektivisering som lett till att vi 2015 hade en total energianvändning på ca 370 TWh, dvs. en MINSKNING med drygt 15% sedan 1995.

Om ingen förstått det, så är alltså inte mindre elenergi vi behöver för att rädda miljön etc. - det är mer - och DET är värd att belysa. Och MER elenergianvändning får vi inte genom en huvudlös och ogenomtänkt energipolitik (med avstängning av fullt fungerande kärnkraftverk etc.) som osvikligt leder till galopperade elpriser och selektiva avstängningar etc., för att försöka rädda landet från en total systemkollaps. "Ledartröjan" för DEN utvecklingen sitter på ett marginalparti med ca 4%.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Sök på forumet efter H1/p1/han-port så hittar ni lite kul att göra med de nya mätarna. När jag får min så skall jag bygga en avläsare till mitt smarta hem.
Hej pacman42

Med tanke på åska är det kanske olämpligt att dra en kabel från elmätaren till datorer och nätverk. Har ännu inte hittat några andra trådlösa lösningar för att avläsa HAN-porten, och koppla till trådlösa nätverk än Tibber, har du hittat det?

M Martin Lundmark skrev:
Hej pacman42

Med tanke på åska är det kanske olämpligt att dra en kabel från elmätaren till datorer och nätverk. Har ännu inte hittat några andra trådlösa lösningar för att avläsa HAN-porten, och koppla till trådlösa nätverk än Tibber, har du hittat det?
Man bygger ju en liten mikrodator och ansluter den via Wifi. Strömmen får den från elmätaren så det är inga bekymmer.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej pacman42

Kanske går att hitta en lösning med en fiber ut så slipper man den risken? Eller möjligen placera en rasPi vid mätaren och trådlöst vidare?

snuttjulle snuttjulle skrev:
Kanske går att hitta en lösning med en fiber ut så slipper man den risken? Eller möjligen placera en rasPi vid mätaren och trådlöst vidare?
ESP8266 är bättre, den kan matas via Han-porten.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.